pilka koszykowa - zwody 6 sportowa.doc

(46 KB) Pobierz
PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

              Rafał Gorlicki

Klasa: VI (sportowa)

Ilość ćwiczących:

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas: 45min

Data: 28.09.2009

Dział programowy: Koszykówka

Zadanie główne: Uczymy się zwodów w piłce koszykowej.

Zadania dodatkowe:  - Uczymy się zwodów z piłką i bez piłki.

- Doskonalimy umiejętność poruszania się po boisku bez piłki.

- Doskonalimy umiejętność podawania piłki oburącz sprzed klatki piersiowej.

- Doskonalimy umiejętność kozłowania lewą i prawą ręką.

Motywacje: Zmotywuje ucznia do wykorzystywania w grze właściwej poznanych na lekcji umiejętności.

Cele operacyjne:

a)      Umiejętności: - Uczeń potrafi wykonać kilka zwodów piłką i bez piłki.

                   -   Uczeń potrafi prawidłowo wykonać podanie oburącz sprzed klatki piersiowej.

b)     Psychomotoryka: - Uczeń kształtuje siłę fizyczną kończyn dolnych.

-          Uczeń kształtuje koordynacje ruchową

-          Uczeń kształtuje gibkość kończyn dolnych i górnych.

-          Uczeń kształtuje siłę fizyczną kończyn górnych.

c)      Wiadomości: - Uczeń zna potrafi podać przykłady zwodów z piłką i bez piłki.

-          Uczeń zna podstawowe zasady gry w koszykówkę.

d)     Cele wychowawcze: Uczeń potrafi uczciwie rywalizować w grupie.

-          Uczeń potrafi przestrzegać zasad fair-play podczas gry właściwej.

Metody realizacji zadań: pogadanka, zabawowa-klasyczna, zadaniowa-ścisła

Formy realizacji zadań: frontalna, w parach, w trójkach, dyskusja, drużynowa

Sprzęt i przybory: piłki do koszykówki, szarfy

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności nauczyciela

Metody

Docelowe

Zadania

Część wstępna

7min

Uczeń uczy się dyscypliny i szacunku do nauczyciela

 

 

Zbiórka w szeregu, raport

Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu, sprawdza obecność, przekazuje uwagi dotyczące tematu lekcji, mobilizuje do aktywnego uczestnictwa w zajęciach

pogadanka

Uczeń ożywia ciało i przygotowuje do wysiłku fizycznego, kształtuje koordynację ruchową, siłę fizyczną kończyn dolnych oraz  wzmacnia swoją wytrzymałość biegową, doskonali umiejętność kozłowania.

Zabawa ożywiająca – „berek z piłkami”

Uczniowie poruszają się po wyznaczonej części sali kozłując piłkę i nie dając się złapać berkowi.

Nauczyciel wydaje polecenie wzięcia po jednej piłce, wyznacza berka, omawia przebieg zabawy, czuwa nad bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem zabawy

zabawowa-klasyczna

Część główna A

8min

Uczeń kształtuje siłę fizyczna kończyn dolnych oraz koordynację ruchowo-słuchową

 

 

 

Uczeń przygotowuje organizm do większego wysiłku fizycznego, kształtuje swoją koordynację ruchową, gibkość obręczy barkowej oraz biodrowej, zapamiętuje poprawne nazewnictwo ćwiczeń

W truchcie dookoła sali:

-skip A, C, B

-na sygnał przysiad i wyskok

-dotykanie parkietu na przemian lewą i prawą ręką

 

 

 

W miejscu, w rozsypce, twarzą do nauczyciela uczeń wykonuje ćwiczenia:

-krążenia ramion w przód i w tył, na przemian stronne

-krążenia nadgarstków

-krążenia bioder (w lewą i prawą stronę)

-skłony głowy (przód, tył oraz na boki)

-skręty głowy (w lewą i prawą stronę)

W lekkim rozkroku

-skłony z pogłębieniem (do nogi lewej, prawej oraz do środka)

Nauczyciel wydaje polecenie „trucht dookoła sali”, podaje i ewentualnie pokazuje ćwiczenie, obserwuje ćwiczących uczniów i koryguje ewentualne błędy

 

Nauczyciel omawia oraz prezentuje ćwiczenie, koryguje ewentualne błędy, czuwa nad odpowiednim tempem wykonywania ćwiczeń i nad bezpieczeństwem

Zadaniowa ścisła

Część główna B

25min

Uczeń poznaje ważne informacje odnoście zwodów w koszykówce oraz doskonali umiejętność brania udziału w dyskusji.

 

 

Uczeń uczy się zwodu ciałem bez piłki oraz minięcia przeciwnika po zwodzie.

 

 

 

 

 

 

U uczy się minięcia przeciwnika po zwodzie rzutem.

 

 

 

 

 

Uczeń doskonali umiejętność kozłowania oraz uczy się minięcia po zwodzie i minięcia po zwodzie rzutem.

 

 

U doskonali umiejętność podania piłki kozłem, pracy w obronie a także uczy się zwodu podaniem.

 

 

 

Uczeń doskonali wszystkie poznane dotychczas umiejętności koszykarskie. Utrwala zasady gry fair-play, doskonali umiejętność poruszania się po boisku z piłką i bez piłki.

Uczeń bierze udział w dyskusji na temat zwodów z piłką i bez piłki w piłce koszykowej.

 

 

 

 

 

Uczniowie dobierają się parami. Stają na linii końcowej, jeden z pary porusza się nisko na nogach tyłem w odległości około 2 metrów przed partnerem. Uczeń poruszający się przodem wykonuje zwód ciałem a następnie minięcie partnera poruszającego się tyłem. Na sygnał startują tylko 2 pary.

U wykonuje to samo ćwiczenie tylko, że osoba cofająca się zatrzymuje się po kilku krokach, a druga osoba z pary robi przed nim naskok, markuje rzut do kosza i mija przeciwnika.

 

U wykonuje poprzednie ćwiczenia tylko z piłką (1-minięcie poprzez zwód ciałem na koźle, 2-podanie piłki do partnera, naskok i chwyt po odegraniu od partnera, zwód rzutem i minięcie na koźle)

 

U dobierają się w trójki i biorą udział w zabawie „głupi Jasiu”. Zabawa polega na podawaniu piłki kozłem do partnera tak by podania nie przeciął trzeci z pary będący między nimi. U posiadający piłkę wykonuje zwody podaniem.

 

Uczniowie biorą udział w grze w koszykówkę na jeden kosz. Jeden zespół wybrany przez nauczyciela zakłada szarfy.

Nauczyciel wydaje polecenie ustawienie się w szeregu na linii, twarzą do N. Rozpoczyna dyskusje o zwodach, zadaje uczniom pytania, poprawia błędy i ewentualnie dopowiada ważne informacje.

 

Nauczyciel wydaje polecenie dobrania się w pary. Omawia przebieg ćwiczenia, czuwa nad poprawnym jego wykonaniem i bezpieczeństwem.

 

 

 

 

N demonstruje poprawne wykonanie ćwiczenia.

 

 

 

 

 

 

N wręcza uczniom po jednej piłce na parę. Jeszcze raz demonstruje jak poprawnie powinno wyglądać ćwiczenie.

 

 

 

N wydaje polecenie dobrania się w trójki. Omawia i demonstruje przebieg zabawy oraz czuwa nad jej sprawnym przebiegiem. Demonstruje serie zwodów podania.

 

 

Nauczyciel wręcza szarfy uczniom z prawego rzędu dzieląc w ten sposób klasę na dwa zespoły. Przypomina zasady gry w koszykówkę na jeden kosz. Czuwa nad sprawnym przebiegiem gry, sędziuje mecz oraz dba by ewentualne zmiany zawodników były przeprowadzane w odpowiednich odstępach czasowych.

Dyskusja

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadaniowa klasyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa-ścisła

 

 

 

 

 

 

 

Zadaniowa-ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część końcowa

5min

Uczeń uspokaja organizm, relaksuje się

W marszu dookoła sali wykonuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe:

-wspięcie na palce-wdech, zejście-wydech

-pełne krążenia tułowia (ręce w najwyższym punkcie-wdech, w najniższym-wydech)

Nauczyciel prowadzi marsz dookoła sali, omawia i koordynuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe

Zadaniowa ścisła

Uczeń uczy się dyscypliny i szacunku do nauczyciela

Uczeń ustawia się w szeregu i słucha nauczyciela

 

 

Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu twarzą do niego, omawia przebieg lekcji, motywuje do stosowania poznanych technik podczas gry na zajęciach Wych-Fiz oraz gry na podwórku, żegna się z uczniami

pogadanka

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin