PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Rafał Gorlicki
Klasa: VI (sportowa)
Ilość ćwiczących:
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas: 45min
Data: 28.09.2009
Dział programowy: Koszykówka
Zadanie główne: Uczymy się zwodów w piłce koszykowej.
Zadania dodatkowe: - Uczymy się zwodów z piłką i bez piłki.
- Doskonalimy umiejętność poruszania się po boisku bez piłki.
- Doskonalimy umiejętność podawania piłki oburącz sprzed klatki piersiowej.
- Doskonalimy umiejętność kozłowania lewą i prawą ręką.
Motywacje: Zmotywuje ucznia do wykorzystywania w grze właściwej poznanych na lekcji umiejętności.
Cele operacyjne:
a) Umiejętności: - Uczeń potrafi wykonać kilka zwodów piłką i bez piłki.
- Uczeń potrafi prawidłowo wykonać podanie oburącz sprzed klatki piersiowej.
b) Psychomotoryka: - Uczeń kształtuje siłę fizyczną kończyn dolnych.
- Uczeń kształtuje koordynacje ruchową
- Uczeń kształtuje gibkość kończyn dolnych i górnych.
- Uczeń kształtuje siłę fizyczną kończyn górnych.
c) Wiadomości: - Uczeń zna potrafi podać przykłady zwodów z piłką i bez piłki.
- Uczeń zna podstawowe zasady gry w koszykówkę.
d) Cele wychowawcze: Uczeń potrafi uczciwie rywalizować w grupie.
- Uczeń potrafi przestrzegać zasad fair-play podczas gry właściwej.
Metody realizacji zadań: pogadanka, zabawowa-klasyczna, zadaniowa-ścisła
Formy realizacji zadań: frontalna, w parach, w trójkach, dyskusja, drużynowa
Sprzęt i przybory: piłki do koszykówki, szarfy
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności nauczyciela
Metody
Docelowe
Zadania
Część wstępna
7min
Uczeń uczy się dyscypliny i szacunku do nauczyciela
Zbiórka w szeregu, raport
Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu, sprawdza obecność, przekazuje uwagi dotyczące tematu lekcji, mobilizuje do aktywnego uczestnictwa w zajęciach
pogadanka
Uczeń ożywia ciało i przygotowuje do wysiłku fizycznego, kształtuje koordynację ruchową, siłę fizyczną kończyn dolnych oraz wzmacnia swoją wytrzymałość biegową, doskonali umiejętność kozłowania.
Zabawa ożywiająca – „berek z piłkami”
Uczniowie poruszają się po wyznaczonej części sali kozłując piłkę i nie dając się złapać berkowi.
Nauczyciel wydaje polecenie wzięcia po jednej piłce, wyznacza berka, omawia przebieg zabawy, czuwa nad bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem zabawy
zabawowa-klasyczna
Część główna A
8min
Uczeń kształtuje siłę fizyczna kończyn dolnych oraz koordynację ruchowo-słuchową
Uczeń przygotowuje organizm do większego wysiłku fizycznego, kształtuje swoją koordynację ruchową, gibkość obręczy barkowej oraz biodrowej, zapamiętuje poprawne nazewnictwo ćwiczeń
W truchcie dookoła sali:
-skip A, C, B
-na sygnał przysiad i wyskok
-dotykanie parkietu na przemian lewą i prawą ręką
W miejscu, w rozsypce, twarzą do nauczyciela uczeń wykonuje ćwiczenia:
-krążenia ramion w przód i w tył, na przemian stronne
-krążenia nadgarstków
-krążenia bioder (w lewą i prawą stronę)
-skłony głowy (przód, tył oraz na boki)
-skręty głowy (w lewą i prawą stronę)
W lekkim rozkroku
-skłony z pogłębieniem (do nogi lewej, prawej oraz do środka)
Nauczyciel wydaje polecenie „trucht dookoła sali”, podaje i ewentualnie pokazuje ćwiczenie, obserwuje ćwiczących uczniów i koryguje ewentualne błędy
Nauczyciel omawia oraz prezentuje ćwiczenie, koryguje ewentualne błędy, czuwa nad odpowiednim tempem wykonywania ćwiczeń i nad bezpieczeństwem
Zadaniowa ścisła
Część główna B
25min
Uczeń poznaje ważne informacje odnoście zwodów w koszykówce oraz doskonali umiejętność brania udziału w dyskusji.
Uczeń uczy się zwodu ciałem bez piłki oraz minięcia przeciwnika po zwodzie.
U uczy się minięcia przeciwnika po zwodzie rzutem.
Uczeń doskonali umiejętność kozłowania oraz uczy się minięcia po zwodzie i minięcia po zwodzie rzutem.
U doskonali umiejętność podania piłki kozłem, pracy w obronie a także uczy się zwodu podaniem.
Uczeń doskonali wszystkie poznane dotychczas umiejętności koszykarskie. Utrwala zasady gry fair-play, doskonali umiejętność poruszania się po boisku z piłką i bez piłki.
Uczeń bierze udział w dyskusji na temat zwodów z piłką i bez piłki w piłce koszykowej.
Uczniowie dobierają się parami. Stają na linii końcowej, jeden z pary porusza się nisko na nogach tyłem w odległości około 2 metrów przed partnerem. Uczeń poruszający się przodem wykonuje zwód ciałem a następnie minięcie partnera poruszającego się tyłem. Na sygnał startują tylko 2 pary.
U wykonuje to samo ćwiczenie tylko, że osoba cofająca się zatrzymuje się po kilku krokach, a druga osoba z pary robi przed nim naskok, markuje rzut do kosza i mija przeciwnika.
U wykonuje poprzednie ćwiczenia tylko z piłką (1-minięcie poprzez zwód ciałem na koźle, 2-podanie piłki do partnera, naskok i chwyt po odegraniu od partnera, zwód rzutem i minięcie na koźle)
U dobierają się w trójki i biorą udział w zabawie „głupi Jasiu”. Zabawa polega na podawaniu piłki kozłem do partnera tak by podania nie przeciął trzeci z pary będący między nimi. U posiadający piłkę wykonuje zwody podaniem.
Uczniowie biorą udział w grze w koszykówkę na jeden kosz. Jeden zespół wybrany przez nauczyciela zakłada szarfy.
Nauczyciel wydaje polecenie ustawienie się w szeregu na linii, twarzą do N. Rozpoczyna dyskusje o zwodach, zadaje uczniom pytania, poprawia błędy i ewentualnie dopowiada ważne informacje.
Nauczyciel wydaje polecenie dobrania się w pary. Omawia przebieg ćwiczenia, czuwa nad poprawnym jego wykonaniem i bezpieczeństwem.
N demonstruje poprawne wykonanie ćwiczenia.
N wręcza uczniom po jednej piłce na parę. Jeszcze raz demonstruje jak poprawnie powinno wyglądać ćwiczenie.
N wydaje polecenie dobrania się w trójki. Omawia i demonstruje przebieg zabawy oraz czuwa nad jej sprawnym przebiegiem. Demonstruje serie zwodów podania.
Nauczyciel wręcza szarfy uczniom z prawego rzędu dzieląc w ten sposób klasę na dwa zespoły. Przypomina zasady gry w koszykówkę na jeden kosz. Czuwa nad sprawnym przebiegiem gry, sędziuje mecz oraz dba by ewentualne zmiany zawodników były przeprowadzane w odpowiednich odstępach czasowych.
Dyskusja
Zadaniowa klasyczna
Zabawowa-ścisła
Zadaniowa-ścisła
Część końcowa
5min
Uczeń uspokaja organizm, relaksuje się
W marszu dookoła sali wykonuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe:
-wspięcie na palce-wdech, zejście-wydech
-pełne krążenia tułowia (ręce w najwyższym punkcie-wdech, w najniższym-wydech)
Nauczyciel prowadzi marsz dookoła sali, omawia i koordynuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe
Uczeń ustawia się w szeregu i słucha nauczyciela
Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu twarzą do niego, omawia przebieg lekcji, motywuje do stosowania poznanych technik podczas gry na zajęciach Wych-Fiz oraz gry na podwórku, żegna się z uczniami