Rafał Gorlicki III rok
PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Klasa: VI
Ilość ćwiczących: 15
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas trwania: 45 min
Data: 09.09.2009r
Dział programu: Gimnastyka
Zadania dodatkowe:
- kształtujemy gibkość
- uczymy się współpracy w zespole
Motywacje: zmotywuję uczniów do doskonalenia przewrotu w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej, zachęcę do kształtowania gibkości, przekonam o pozytywnym wpływie sportowej rywalizacji i współpracy w zespole.
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI:
- Uczeń doskonali technikę przewrotu w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej
- Uczeń uczy się współpracy w zespole
SPRAWNOŚĆ:
- Uczeń kształtuje szybkość, zwinność i gibkość
- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, obręczy biodrowej, grzbietu i kręgosłupa
- Uczeń doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
WIADOMOŚCI:
- Uczeń wie, jak wygląda przewrót w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej
- Uczeń wie, jak ważną rolę przed ćwiczeniami gimnastycznymi odgrywa rozgrzewka
- Uczeń wie, jak doskonalić technikę ćwiczeń gimnastycznych
WYCHOWANIE:
- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła
Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, trójki, zespoły
Przybory i przyrządy: szarfy, woreczki, materace, piłki siatkowe, pachołki, piłki lekarskie, płotki
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
Zadaniowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
5 min.
Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
Uczeń kształtuje szybkość i zwinność oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
Uczniowie biorą udział w zabawie ożywiającej „Berek po liniach” – wybrany uczeń, wyróżniony szarfą, jest berkiem. Pozostali uczniowie uciekają przed nim, ale i oni i berek mogą się poruszać jedynie po liniach sali. Stopniowo dochodzi jeszcze dwóch berków. Wygrywa uczeń, który ani razu nie został złapany.
Zbiórka, przywitanie. Nauczyciel sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość uczniów do podejmowania zadań.
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Część główna A
10 min.
U wzmacnia mm:
- stawów kończyn górnych
- stawów kończyn dolnych
- obręczy biodrowej i grzbietu
U kształtuje szybkość i zwinność oraz wzmacnia siłę mm NN, RR i grzbietu
Uczniowie wykonują:
* w lekkim truchcie:
- naprzemianstronne krążenia RR w przód
- naprzemianstronne krążenia RR w tył
- wymachy RR w bok
- wymachy RR w górę i w dół
- splecenie dłoni za plecami („agrafka”)
- skip A, skip C
- przekładanka
- krok odstawno-dostawny
* w miejscu
- 10 pajacyków
- krążenia st. kolanowych i skokowych
- krążenia bioder
- w opadzie T w przód skłony T w przód i skrętoskłony T
- krążenia barków
- skłony i skrętoskłony głowy
* wyścigi indywidualne z jednego końca sali do drugiego
- bieg na czworakach
- bieg w podporze tyłem z ugiętymi kończynami („pajączki”)
- bieg z woreczkiem przytrzymywanym brodą
- skoki zajęcze
Nauczyciel prowadzi ćwiczenia kształtujące: pokazuje dane ćwiczenie, objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćwiczeń, koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćwiczenie oraz czuwa nad bezpieczeństwem
Naśladowcza ścisła
Część główna B
25 min.
Uczeń doskonali technikę przewrotu w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej, kształtuje gibkość i zwinność, wzmacnia mm NN, RR i grzbietu oraz:
U kształtuje szybkość i uczy się współpracy w zespole
Uczniowie podzieleni w trójki wykonują następujące ćwiczenia na materacach:
- przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego
- przewrót w przód z postawy zasadniczej do przysiadu podpartego
- przewrót w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej
- przewrót w przód z postawy zasadniczej z dobiegnięciem do szarfy i przejściem przez nią od dołu
- przewrót w przód z postawy zasadniczej z podrzutem piłki siatkowej przed przewrotem i chwytem jej po przewrocie
- przewrót w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej z pokonaniem przeszkody w postaci laski gimnastycznej, trzymanej nad materacem przez dwóch współćwiczących przed ćwiczącym
Uczniowie, podzieleni na 3 zespoły, biorą udział w wyścigach rzędów:
*1szy uczeń z rzędu na sygnał startu na czworakach biegnie do materaca, gdzie wykonuje przewrót w przód, następnie dobiega do pachołka z szarfą, przechodzi przez nią od dołu i wraca biegiem; wygrywa najszybszy rząd
*w pozycji podpór tyłem z ugiętymi kończynami („pajączki”) i piłką lekarską na brzuchu; 1szy uczeń z rzędu na sygnał startu biegnie w tej pozycji i okrąża materac, po czym wciąż w tej samej pozycji biegnie do pachołka; przy pachołku wstaje, biegnie z piłką na linię startu i umieszcza ją na brzuchu kolejnego ucznia itd.; wygrywa najszybszy rząd
c) na sygnał startu 1szy uczeń z rzędu biegnie do materaca, wykonuje przewrót w przód, biegnie na czworakach do dwóch płotków, czołga się pod nimi, wraca na linię startu biegnąc tyłem; wygrywa najszybszy rząd.
Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem
Zadaniowa ścisła
- trójki
- zespoły
Część końcowa
Uczeń uspokaja organizm
Uczeń bierze udział w zbiórce
Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Literki”: w parach lub trójkach układają na podłodze swoje ciała w litery podawane przez nauczyciela
Uczniowie ustawiają się na zbiórce
Pożegnanie
Nauczyciel wycisza uczniów, wprowadza zabawę uspokajającą i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem
Pożegnanie.
...
fizjo.awf