Doskonalenie przewrotu w przód VI klasa.doc

(47 KB) Pobierz
Monika Żakowska WF 3 rok

Rafał Gorlicki III rok

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Klasa: VI

Ilość ćwiczących: 15

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas trwania: 45 min

Data: 09.09.2009r

Dział programu: Gimnastyka

Zadanie główne: Doskonalimy technikę przewrotu w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej.

Zadania dodatkowe:

- kształtujemy gibkość

- uczymy się współpracy w zespole

Motywacje: zmotywuję uczniów do doskonalenia przewrotu w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej, zachęcę do kształtowania gibkości, przekonam o pozytywnym wpływie sportowej rywalizacji i współpracy w zespole.

Cele operacyjne:

UMIEJĘTNOŚCI:           

- Uczeń doskonali technikę przewrotu w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej

- Uczeń uczy się współpracy w zespole

SPRAWNOŚĆ: 

- Uczeń kształtuje szybkość, zwinność i gibkość

- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, obręczy biodrowej, grzbietu i kręgosłupa

- Uczeń doskonali koordynację wzrokowo-ruchową

WIADOMOŚCI:  

                            - Uczeń wie, jak wygląda przewrót w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej           

- Uczeń wie, jak ważną rolę przed ćwiczeniami gimnastycznymi odgrywa rozgrzewka

- Uczeń wie, jak doskonalić technikę ćwiczeń gimnastycznych

WYCHOWANIE:

- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom

- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela

Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła

Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, trójki, zespoły

Przybory i przyrządy: szarfy, woreczki, materace, piłki siatkowe, pachołki, piłki lekarskie, płotki

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności

nauczyciela

Met. oceny skuteczności

Docelowe

Zadaniowe

1

2

3

4

5

Część wstępna

5 min.

Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę

 

 

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość i zwinność oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową

Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie biorą udział w zabawie ożywiającej „Berek po liniach” – wybrany uczeń, wyróżniony szarfą, jest berkiem. Pozostali uczniowie uciekają przed nim, ale i oni i berek mogą się poruszać jedynie po liniach sali. Stopniowo dochodzi jeszcze dwóch berków. Wygrywa uczeń, który ani razu nie został złapany.

Zbiórka, przywitanie. Nauczyciel sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość uczniów do podejmowania zadań.

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.

Pogadanka

 

Forma frontalna

 

 

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

Część główna A

10 min.

U wzmacnia mm:

- stawów kończyn górnych

 

 

 

- stawów kończyn dolnych

 

 

 

- obręczy biodrowej i  grzbietu

 

 

 

U kształtuje szybkość i zwinność oraz wzmacnia siłę mm NN, RR i grzbietu

 

Uczniowie wykonują:

* w lekkim truchcie:

- naprzemianstronne krążenia RR w przód

- naprzemianstronne krążenia RR w tył

- wymachy RR w bok

- wymachy RR w górę i w dół

- splecenie dłoni za plecami („agrafka”)

- skip A, skip C

- przekładanka

- krok odstawno-dostawny

* w miejscu

- 10 pajacyków

- krążenia st. kolanowych i skokowych

- krążenia bioder

- w opadzie T w przód skłony T w przód i skrętoskłony T

- krążenia barków

- skłony i skrętoskłony głowy

* wyścigi indywidualne z jednego końca sali do drugiego

- bieg na czworakach

- bieg w podporze tyłem z ugiętymi kończynami („pajączki”)

- bieg z woreczkiem przytrzymywanym brodą

- skoki zajęcze

Nauczyciel prowadzi  ćwiczenia kształtujące: pokazuje dane ćwiczenie, objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćwiczeń, koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćwiczenie oraz czuwa nad bezpieczeństwem

 

 

 

 

 

 

Naśladowcza ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część główna B

25 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń doskonali technikę przewrotu w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej, kształtuje gibkość i zwinność, wzmacnia mm NN, RR i grzbietu oraz:

 

 

 

 

 

 

 

U kształtuje szybkość i uczy się współpracy w zespole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie podzieleni w trójki wykonują następujące ćwiczenia na materacach:

- przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego

- przewrót w przód z postawy zasadniczej do przysiadu podpartego

- przewrót w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej

- przewrót w przód z postawy zasadniczej z  dobiegnięciem do szarfy i przejściem przez nią od dołu

- przewrót w przód z postawy zasadniczej z podrzutem piłki siatkowej przed przewrotem i chwytem jej po przewrocie

- przewrót w przód z postawy zasadniczej do postawy zasadniczej z pokonaniem przeszkody w postaci laski gimnastycznej, trzymanej nad materacem przez dwóch współćwiczących przed ćwiczącym

 

Uczniowie, podzieleni na 3 zespoły, biorą udział w wyścigach rzędów:

*1szy uczeń z rzędu na sygnał startu na czworakach biegnie do materaca, gdzie wykonuje przewrót w przód, następnie dobiega do pachołka z szarfą, przechodzi przez nią od dołu i wraca biegiem; wygrywa najszybszy rząd

*w pozycji podpór tyłem z ugiętymi kończynami („pajączki”) i piłką lekarską na brzuchu; 1szy uczeń z rzędu na sygnał startu biegnie w tej pozycji i okrąża materac, po czym wciąż w tej samej pozycji biegnie do pachołka; przy pachołku wstaje, biegnie z piłką na linię startu i umieszcza ją na brzuchu kolejnego ucznia itd.; wygrywa najszybszy rząd

c)  na sygnał startu 1szy uczeń z rzędu biegnie do materaca, wykonuje przewrót w przód, biegnie na czworakach do dwóch płotków, czołga się pod nimi, wraca na linię startu biegnąc tyłem; wygrywa najszybszy rząd.

Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie

 

 

 

 

 

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem

 

 

 

 

 

Zadaniowa ścisła

- trójki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa klasyczna

- zespoły

Część końcowa

5 min.

Uczeń uspokaja organizm

 

 

 

 

 

 

Uczeń bierze udział w zbiórce

Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Literki”: w parach lub trójkach układają na podłodze swoje ciała w litery podawane przez nauczyciela

 

 

 

 

Uczniowie ustawiają się na zbiórce

 

 

 

 

 

 

 

 

Pożegnanie

Nauczyciel wycisza uczniów, wprowadza zabawę uspokajającą i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem

 

Nauczyciel podsumowuje lekcje, ocenia prace uczniów, omawia ich błędy oraz chwali za poprawne wykonywanie zadań.

 

Pożegnanie.

Zabawowa klasyczna

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin