Podania i chwyty oburącz - piłka koszykowa 5 klasa.doc

(46 KB) Pobierz
Monika Żakowska WF 3 rok

Rafał Gorlicki III rok

 

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Klasa: V

Ilość ćwiczących: 12

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas trwania: 45 min

Data: 09.09.2009

Dział programu: Mini-koszykówka

Zadanie główne: Doskonalimy technikę podań i chwytów piłki oburącz.

Zadania dodatkowe:

- uczymy się współpracy w zespole

                            - doskonalimy koordynację wzrokowo-ruchową

Motywacje: zmotywuję uczniów do doskonalenia techniki podań i chwytów piłki oburącz, zachęcę do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, przekonam o pozytywnym wpływie współpracy w zespole.

Cele operacyjne:

UMIEJĘTNOŚCI:           

- Uczeń doskonali technikę podań i chwytów piłki oburącz

- Uczeń uczy się współpracy w zespole

SPRAWNOŚĆ: 

- Uczeń kształtuje szybkość i zwinność

- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, i T

- Uczeń doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz refleks

WIADOMOŚCI:  

                            - Uczeń wie, jak prawidłowo wykonywać podania i chwyty piłki oburącz          

- Uczeń wie, jak ważna jest umiejętność współpracy w zespole

WYCHOWANIE:

- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom

- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela

Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła

Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, pary, zespoły

Przybory i przyrządy: szarfa, piłki koszykowe, pachołki, materace

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności

nauczyciela

Met. oceny skuteczności

Docelowe

Zadaniowe

1

2

3

4

5

Część wstępna

5 min.

Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę

 

 

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość, doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz uczy się współpracy w zespole

Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie biorą udział w zabawie ożywiającej pt. „Berek z zasłoną”: drogą losowania wybieramy dwóch berków, na sygnał nauczyciela rozpoczynają gonitwę. Złapany uczeń zmienia berka. Pozycją ochronną przed złapaniem jest wykonanie przez innego gracza zasłony. Berek nie może łapać obu uczniów. Wygrywa uczeń, który ani razu nie został złapany

Zbiórka, przywitanie. Nauczyciel sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość uczniów do podejmowania zadań.

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.

Pogadanka

 

Forma frontalna

 

 

 

 

 

 

Zabawowa klasyczna

Część główna A

10 min.

Uczeń:

- doskonali technikę kozłowania piłki oraz wzmacnia mm RR i NN

 

 

 

- doskonali refleks oraz koordynację wzrokowo-ruchową

 

 

 

- wzmacnia mm RR, NN i T

 

 

 

Uczniowie wykonują następujące ćwiczenia:

* w truchcie dookoła sali:

- kozłowanie piłki PR

- kozłowanie piłki LR

- toczenie piłki po „ósemce” na podłodze między NN

- toczenie piłki po „ósemce” między kolanami

- kozłowanie po „ósemce” między kolanami

- przekładanie piłki pod kolanami

- rzucanie piłki w górę i łapanie jej

- -//- z podwójnym klaśnięciem

- -//- z dotknięciem palcami podłoża

- -//- z obrotem o 360 st.

- na sygnał rzucenie piłki w tył do ucznia za sobą i jednoczesne złapanie piłki od ucznia przed sobą

* w parach:

- naprzeciwko siebie w staniu rozkrocznym, piłka trzymana przez obydwóch ćwiczących, równoczesne przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę w tym samym kierunku

- ustawienie bokiem do współćwiczącego w odległości ok. 3 metrów, podanie mu piłki zewnętrzną ręką nad głową (tzw. „hakiem”) z równoczesnym wykonaniem skłonu T w bok

- naprzeciwko siebie w postawie zasadniczej, piłka trzymana przez obydwóch ćwiczących, równoczesne wykonywanie wymachów N w tył i w bok

- tyłem do siebie w postawie zasadniczej, podanie piłki współćwiczącemu przez skręt T w prawą i lewą stronę

- równoczesne podskoki kuczne z piłką trzymaną równocześnie przez dwóch ćwiczących

- w leżeniu tyłem głowami do siebie, podawanie współćwiczącemu piłki trzymanej między NN poprzez przejście do leżenia przewrotnego

Nauczyciel prowadzi  ćwiczenia kształtujące: pokazuje dane ćwiczenie, objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćwiczeń, koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćwiczenie oraz czuwa nad bezpieczeństwem

 

 

Jw.

 

 

 

Naśladowcza ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- w parach

 

Część główna B

25 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość, wzmacnia mm NN i RR oraz doskonali celność i technikę podań i chwytów piłki oburącz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U kształtuje szybkość oraz doskonali technikę podań i chwytów piłki oburącz

 

Jw, doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz uczy się współpracy w zespole

Uczniowie, ustawieni parami naprzeciwko siebie w odległości ok. 4 m., na całej długości sali od pachołka do pachołka wykonują następujące ćwiczenia:

- krok odstawno-dostawny twarzą do siebie

- krok odstawno-dostawny tyłem do siebie

- poruszając się krokiem odstawno-dostawnym podania piłki oburącz sprzed kl. piersiowej

- poruszając się krokiem odstawno-dostawnym podania piłki oburącz sprzed kl. piersiowej z kozłem

- poruszając się krokiem odstawno-dostawnym podania piłki oburącz sprzed kl. piersiowej w górę

- poruszając się w kierunku biegu, podania piłki R zewnętrzną

- poruszając się w kierunku biegu, podania piłki oburącz sprzed kl. piersiowej

- poruszając się w kierunku biegu, podania piłki oburącz sprzed kl. piersiowej z kozłem

- poruszając się w kierunku biegu, podania piłki R zewnętrzną nad głową („hakiem”)

 

Uczniowie dobierają się w pary i stają twarzą do ściany w odległości ok. 3 m; ćwiczenie polega na odbiciu piłki o ścianę kozłem lub oburącz sprzed kl. piersiowej, zadaniem współćwiczącego jest złapanie piłki zanim odbije się ona o ziemię.

 

Uczniowie biorą udział w zabawie pt. „Dwóch kapitanów”: dwa zespoły rywalizują na określonej powierzchni boiska; po rzucie sędziowskim piłkę należy podać do swojego kapitana, który stoi na materacu poza placem gry; piłki nie wolno kozłować ani z nią biegać, za każde podanie do kapitana zespół otrzymuje 1 punkt; wygrywa zespół z większą ilością punktów

Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie

 

 

 

 

 

 

 

 

Jw.

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.





Zadaniowa ścisła

 

- w parach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jw.

 

 

 

 

 

 

Zabawowa klasyczna

 

-w zespołach

Część końcowa

5 min.

Uczeń uspokaja organizm

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń bierze udział w zbiórce

Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Minutka”: leżą na podłodze w wygodnej pozycji z zamkniętymi oczami, na sygnał nauczyciela liczą do 60, nauczyciel odmierza czas na stoperze. Uczeń, wg którego minęła już minuta, przechodzi do siadu skorygowanego; wygrywa uczeń, który był jak najbliżej prawdy

 

Uczniowie ustawiają się na zbiórce

 

 

 

 

 

 

 

 

Pożegnanie

Nauczyciel wycisza uczniów, wprowadza zabawę uspokajającą i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin