PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Rafał Gorlicki
Klasa: V
Ilość ćwiczących: 16
Miejsce ćwiczeń: boisko szkolne
Czas trwania: 45 min
Data: 09.09.2009 r.
Dział programu: Lekkoatletyka
Zadania dodatkowe:
- uczymy się współpracy w zespole
- doskonalimy technikę startu niskiego oraz refleks
Motywacje: zmotywuję uczniów do doskonalenia techniki startu z pozycji niskiej, zachęcę do sportowej rywalizacji podczas biegu, przekonam o pozytywnym wpływie współpracy w zespole.
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI:
- Uczeń doskonali technikę startu niskiego
- Uczeń uczy się współpracy w zespole
SPRAWNOŚĆ:
- Uczeń kształtuje szybkość oraz wzmacnia mm NN, RR, obręczy biodrowej i grzbietu
- Uczeń doskonali refleks oraz koordynację wzrokowo-ruchową
WIADOMOŚCI:
- Uczeń wie, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia doskonalące technikę startu niskiego
- Uczeń wie, na czym polega zdrowa sportowa rywalizacja
WYCHOWANIE:
- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła
Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, pary
Przybory i przyrządy: szarfa, bloki startowe, stoper.
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
Zadaniowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
5 min.
U zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
U kształtuje szybkość, doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz uczy się współpracy w zespole
U ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
U biorą udział w zabawie ożywiającej „Rybak i rybki”- na boisku, które staje się jeziorem, biegają uczniowie – rybki. Wybrany „rybak”, wyróżniony szarfą, stara się złowić jakąś rybkę, a gdy mu się to uda, łapie się z nią za ręce, tworząc „sieć rybacką” i dalej w dwójkę łowią pozostałe rybki. Sieć rybacka nie może się rozerwać, wszyscy muszą się mocno trzymać za ręce. Ostatni złapany uczeń wygrywa.
Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.
N podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Część główna A
10 min.
Uczeń wzmacnia mm:
- stawów kończyn górnych
- stawów kończyn dolnych
- obr. biodrowej i grzbietu
Uczniowie w lekkim truchcie wykonują:
- krążenia RR oburącz w przód i w tył
- wymachy RR w górę i w dół
- krążenia barków
- skłony i skrętoskłony głowy
- skip A, C
- wymachy N w górę co trzeci krok
- wypady N w przód co trzeci krok
- przekładanka
- wieloskok
- krążenia st. kolanowych i skokowych
- krążenia bioder
- w opadzie T w przód skłony T w przód
N prowadzi ćw. kształtujące: pokazuje dane ćw., objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćw., koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćw. oraz czuwa nad bezpieczeństwem
Naśladowcza ścisła
Część główna B
25 min.
Uczeń doskonali technikę startu niskiego, wzmacnia mm NN i RR
Uczeń zalicza bieg na 60 m
Uczniowie wykonują następujące ćwiczenia doskonalące technikę startu niskiego:
* w parach ustawiają się jeden za drugim, uczeń z przodu podaje ręce do tyłu do współćwiczącego i przenosi środek ciężkości ciała daleko do przodu, współćwiczący go przytrzymuje; na sygnał współćwiczący puszcza ćwiczącego, który dalej porusza się jak po wystartowaniu ze startu niskiego
* w parach: jeden uczeń w blokach startowych, drugi ustawiony na bieżni 2-3 m od linii startu, prostopadle do linii toru z wyciągniętą w przód ręką; ćwiczący, po wykonaniu startu niskiego, stara się przebiec tak by głową nie dosięgnąć wyciągniętej ręki partnera
Uczniowie biorą udział w zaliczeniu biegu na 60 m ze startu niskiego.
Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie
Jw.
Zadaniowa ścisła
Podział uczniów w pary
Część końcowa
1. Uczeń uspokaja organizm
2. Uczeń bierze udział w zbiórce
Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Znajdź mnie”: jeden U wchodzi do środka koła i zasłania sobie oczy. N wyznacza innego, który zapoczątkuje ruch, pozostali naśladują jego ruchy. U w środku musi odnaleźć inicjatora, który co jakiś czas zmienia rodzaj ruchu. Po prawidłowym odgadnięciu do środka koła wchodzi inicjator. Szukający U ma tylko trzy próby, po których musi nastąpić zmiana ról.
Uczniowie ustawiają się na zbiórce
Pożegnanie
Nauczyciel wycisza uczniów, wprowadza zabawę uspokajającą, podaje nazwę i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem
Pożegnanie.
fizjo.awf