ner_dep.pdf
(
56 KB
)
Pobierz
Ner_dep
NERWICE I DEPRESJE
U MŁODZIE
ņ
Y
Rozpoznanie oraz metody post
ħ
powania
przydatne w pracy nauczyciela
mgr Dorota Nowak – Szmatuła
psycholog, psychoterapeuta
Ko
Ļ
cian, 20 stycznia 2006 r.
Á
mgr Dorota Nowak-Szmatuła
1
NERWICE
ZABURZENIA NERWICOWE – zaburzenia psychiczne, powstaj
Ģ
ce bez
widocznego podło
Ň
a organicznego i niezakłócaj
Ģ
ce podstawowych funkcji
umysłu. Głównym objawem nerwicy jest l
ħ
k, który nie poddaje si
ħ
Ļ
wiadomej
kontroli osoby chorej, powoduje jej cierpienie, nieust
ħ
puj
Ģ
ce pod wpływem
racjonalnych wyja
Ļ
nie
ı
i argumentów. W ka
Ň
dym zaburzeniu nerwicowym
chory zdaje sobie spraw
ħ
ze swego stanu i bole
Ļ
nie go prze
Ň
ywa.
PRZYCZYNY WYST
Ħ
POWANIA NERWICY:
a)
biologiczne
- cechy temperamentu, chwiejno
Ļę
układu nerwowego, płe
ę
,
przebieg
Ň
ycia płodowego, poród, dziedziczno
Ļę
,
b)
społeczno – kulturowe
– patologie w rodzinie, rozwody, konflikty, zbyt
wysokie wymagania ze strony otoczenia, brak uwa
Ň
no
Ļ
ci na
indywidualizm jednostki, stres,
c)
psychologiczne
– predyspozycje takie jak: wra
Ň
liwo
Ļę
, uległo
Ļę
,
niepewno
Ļę
, nadmierny niepokój, zawy
Ň
one aspiracje, poczucie ni
Ň
szej
warto
Ļ
ci, brak odporno
Ļ
ci na sytuacje stresuj
Ģ
ce,
d)
traumatyczne
- wyst
Ģ
pienie zaburzenia nerwicowego po prze
Ň
ytym urazie
psychicznym –wypadek, doznanie przemocy, utrata bliskiej osoby, strata
pracy, doznanie niepowodzenia przy próbie osi
Ģ
gni
ħ
cia wa
Ň
nego dla
jednostki celu, itp.
NAJCZ
Ħ
STSZE OBJAWY NERWICY:
a)
obni
Ň
ony nastrój, czasami płaczliwo
Ļę
,
b)
bezsenno
Ļę
b
Ģ
d
Ņ
ospało
Ļę
,
Á
mgr Dorota Nowak-Szmatuła
2
c)
agresja lub autoagresja (tu równie
Ň
czasami my
Ļ
li i próby samobójcze),
d)
m
ħ
czliwo
Ļę
,
e)
stany l
ħ
kowe lub napady paniki (cz
ħ
sto w nocy),
f)
brak koncentracji uwagi,
g)
„pustka w głowie”,
h)
„nieprzytomne spojrzenie”, wra
Ň
enie wył
Ģ
czania si
ħ
,
i)
szereg dolegliwo
Ļ
ci fizycznych, nie znajduj
Ģ
cych potwierdzenia
w badaniach somatycznych pacjenta.
Tu mi
ħ
dzy innymi:
·
chroniczne bóle głowy,
Ň
oł
Ģ
dka, podbrzusza
·
nudno
Ļ
ci, wymioty
·
zawroty głowy, omdlenia
·
kołatania serca, kłucie w okolicy serca
·
uczucie „uderzania gor
Ģ
ca”, zimne poty
·
osłabienie, dr
Ň
enia lub bóle ko
ı
czyn
·
ró
Ň
norodnie zlokalizowane nerwobóle
·
zaburzenia kr
ĢŇ
enia i oddychania
·
dr
ħ
twienia ró
Ň
nych cz
ħĻ
ci ciała
·
stany zapalne
·
zaburzenia widzenia
·
wysypki,
Ļ
wi
Ģ
d skóry i in.
Do jednej z cz
ħĻ
ciej wyst
ħ
puj
Ģ
cych nerwic u młodzie
Ň
y zaliczamy
fobi
ħ
szkoln
Ģ
(lub nerwic
ħ
szkoln
Ģ
). Fobia to doznanie bardzo silnego l
ħ
ku parali
Ň
uj
Ģ
cego
działanie, pojawiaj
Ģ
cego si
ħ
tylko w okre
Ļ
lonych, lecz niezagra
Ň
aj
Ģ
cych
Ň
yciu
sytuacjach czy miejscach.
Nerwica szkolna zaliczana jest do fobii społecznych, które generalnie
przejawiaj
Ģ
si
ħ
w postaci obaw przed kontaktami z okre
Ļ
lonymi lud
Ņ
mi lub
Á
mgr Dorota Nowak-Szmatuła
3
sytuacjami sprawiaj
Ģ
cymi wra
Ň
enie zagra
Ň
aj
Ģ
cych. Wyst
ħ
puje tu
charakterystyczny l
ħ
k przed krytyk
Ģ
, poni
Ň
eniem czy upokorzeniem, powstaj
Ģ
cy
w umy
Ļ
le dotkni
ħ
tej tym schorzeniem osoby.
Ten typ nerwicy rozwija si
ħ
w okresie pó
Ņ
nego dzieci
ı
stwa lub dorastania. Tak
jak w ka
Ň
dej innej fobii, tak i w nerwicy szkolnej chory b
ħ
dzie za wszelk
Ģ
cen
ħ
unikał obiektu wywołuj
Ģ
cego l
ħ
k, a wi
ħ
c w tym przypadku szkoły. L
ħ
k ten nie
daje si
ħ
opanowa
ę
Ň
adnymi racjonalnymi metodami.
Nerwica szkolna mo
Ň
e by
ę
konsekwencj
Ģ
ostrej psychologicznej reakcji na
stres. Poza l
ħ
kiem mog
Ģ
wyst
Ģ
pi
ę
tutaj:
·
zaburzenia orientacji przestrzennej
·
zaburzenia koncentracji uwagi
·
zmniejszenie pola
Ļ
wiadomo
Ļ
ci
·
osłupienie
·
zaburzenia pami
ħ
ci
·
„wył
Ģ
czanie si
ħ
”
·
pobudzenie ruchowe lub apatia
·
natr
ħ
ctwa my
Ļ
lowe dotycz
Ģ
ce sytuacji i miejsca wywołuj
Ģ
cego l
ħ
k
·
koszmary senne lub bezsenno
Ļę
(wtedy równie
Ň
ospało
Ļę
ci
Ģ
gu dnia)
·
przygn
ħ
bienie
·
objawy fizyczne wyst
ħ
puj
Ģ
ce w nerwicach (wymienione wy
Ň
ej).
Główn
Ģ
komponent
Ģ
ka
Ň
dego rodzaju nerwicy s
Ģ
zaburzenia l
ħ
kowe
. Mog
Ģ
one
wyst
ħ
powa
ę
pod postaci
Ģ
przewlekłego lub okresowo nasilaj
Ģ
cego si
ħ
stanu
l
ħ
kowego oraz w formie gwałtownych, bardzo silnych napadów (czasami wtedy
chory ma złudne wra
Ň
enie,
Ň
e zaraz umrze). L
ħ
k i inne dolegliwo
Ļ
ci
neurotyczne obni
Ň
aj
Ģ
znacznie samopoczucie i zakłócaj
Ģ
funkcjonowanie
społeczne, sprawiaj
Ģ
ogromne cierpienie choremu i cz
ħ
sto spotykaj
Ģ
si
ħ
z pobła
Ň
liwo
Ļ
ci
Ģ
i niezrozumieniem za strony otoczenia. Objawy wydaj
Ģ
si
ħ
by
ę
Á
mgr Dorota Nowak-Szmatuła
4
przerysowane, a brak koncentracji uwagi i jego konsekwencje postrzegane jako
zwyczajne lenistwo. Wszelkie próby „przemówienia do rozs
Ģ
dku”, perswazje
oraz zwroty typu „we
Ņ
si
ħ
w gar
Ļę
” najcz
ħĻ
ciej nie przynosz
Ģ
pozytywnych
rezultatów, a czasami wr
ħ
cz daj
Ģ
odwrotny od zamierzonego skutek. Powoduje
to jeszcze wi
ħ
ksze wycofanie si
ħ
z kontaktu z otoczeniem, a nawet nasilenie
objawów.
Co zatem mo
Ň
na i nale
Ň
y zrobi
ę
, je
Ļ
li w naszym otoczeniu znajdzie si
ħ
osoba
z zaburzeniem nerwicowym? Co mo
Ň
e zrobi
ę
nauczyciel, je
Ļ
li dostrze
Ň
e
u swojego ucznia objawy towarzysz
Ģ
ce nerwicy? Nale
Ň
y przede wszystkim:
·
zach
ħ
ci
ę
do otwartej rozmowy i uwa
Ň
nie wysłucha
ę
·
wzmacnia
ę
poczucie własnej warto
Ļ
ci
·
stara
ę
si
ħ
wpływa
ę
na podniesienie samooceny
·
pomaga
ę
w unikaniu sytuacji wywołuj
Ģ
cych dodatkowy l
ħ
k
·
empatycznie towarzyszy
ę
w radzeniu sobie z l
ħ
kiem, pomaga
ę
w oswajaniu sytuacji go wywołuj
Ģ
cych
·
wierzy
ę
w opisywane objawy i pokazywa
ę
to (nawet je
Ļ
li badania
medyczne to wykluczaj
Ģ
, osoba doznaje je jako rzeczywiste cierpienie)
·
wspiera
ę
emocjonalnie, zbudowa
ę
system wsparcia szkolnego,
a szczególnie rówie
Ļ
niczego
·
zaproponowa
ę
pomoc w znalezieniu fachowej pomocy (psychologa, który
w razie konieczno
Ļ
ci wł
Ģ
czenia leczenia farmakologicznego, skieruje
osob
ħ
do psychiatry).
Á
mgr Dorota Nowak-Szmatuła
5
Plik z chomika:
pola-pokot
Inne pliki z tego folderu:
Pogranicza psychiatrii rozdz. 11 OSTRE REAKCJE NA STRES.pdf
(504 KB)
Nerwice (nerwica neurasteniczna)(2).doc
(36 KB)
Nerwica lękowa.docx
(11 KB)
Nerwica eklezjogenna.pdf
(132 KB)
anna_kozlowska.pdf
(438 KB)
Inne foldery tego chomika:
♥ NAUKI O RODZINIE ♥
02. Choroby zębów
07.Pieśń nad Pieśniami mp3
10 potrzeb intymności człowieka
Alkohol
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin