konwersja 1.pdf

(72 KB) Pobierz
1. Wstęp teoretyczny
Silnik spalinowy to silnik, w którym jest wykorzystywane zjawisko
sprężania i rozprężania gazu. Jest to wykorzystywane do wytworzenia
momentu obrotowego lub siły. W silniku spalinowym czynnikiem jest
mieszanka paliwowo-powietrzna. Paliwami wykorzystywanymi w tych silnikach
są paliwa ciekłe, takie jak benzyna, olej napędowy, lub paliwa gazowe, np. gaz
ziemny. Mieszanka ta jest zasysana i sprężana. Następnie jest ogrzewana
poprzez spalenie paliwa, po czym jest rozprężana. Najczęściej spotykany jest
silnik spalinowy tłokowy. Sprężanie i rozprężanie czynnika zachodzi w tłoku,
który jest szczelną komorą, w której zachodzą reakcje spalania. Zaletami
silników spalinowych są:
-zwarta i prosta budowa
-krótki czas osiągania gotowości do pracy
-prosta obsługa
-łatwość uruchomienia
Pracę silnika spalinowego można określić następującymi wielkościami
-moc efektywna
-sprawność efektywna
-jednostkowe zużycie paliwa
2. Cel ćwiczenia
Celem tego ćwiczenia jest zapoznanie się z silnikiem spalinowym
tłokowym oraz zaobserwowanie jaki wpływ na sprawność tego silnika ma
zmiana obciążenia.
3. Schemat stanowiska
Rys. 1. Schemat stanowiska pomiarowego do badania silnika spalinowego tłokowego
4. Tabela pomiarowa
Lp H 1
h 2
t W
-
mm
s
s
-
1
72
70
240
20
2
70
66
240
40
3
66
64
240
60
4
64
60
240
70
w-wskazanie watomierza
5. Tabela wynikowa
Lp h
P
m 3 /s
-
mm
W
-
2 1,67∙10
1
440
0,11
4 3,33∙10
2
880
0,12
2 1,67∙10
3
1320
0,34
4 3,33∙10
4
1540
0,22
787579381.030.png 787579381.031.png 787579381.032.png 787579381.033.png 787579381.001.png 787579381.002.png 787579381.003.png 787579381.004.png 787579381.005.png 787579381.006.png 787579381.007.png 787579381.008.png 787579381.009.png 787579381.010.png 787579381.011.png 787579381.012.png 787579381.013.png 787579381.014.png 787579381.015.png 787579381.016.png 787579381.017.png 787579381.018.png 787579381.019.png 787579381.020.png 787579381.021.png
 
6. Przykładowe obliczenia
Moc
= ∙2200
100 = 20∙2200
100 =440
Strumień objętości paliwa
240 =1,67∙10
=
= 0,00004
Sprawność efektywna silnika spalinowego
=
= 440
1.67∙10 ∙700∙46∙10 ∙0,72 =0,11
7. Wykres
0,4
0,35
0,3
0,25
0,2
0,15
0,1
0,05
0
440 880 1320 1540 2200
Obciążenie, W
Rys. 2. Wykres przedstawiający sprawność tłokowego silnika spalinowego dla
poszczególnych obciążeń
787579381.022.png 787579381.023.png 787579381.024.png 787579381.025.png 787579381.026.png 787579381.027.png 787579381.028.png 787579381.029.png
8. Wnioski
W tym ćwiczeniu jest możliwe do zaobserwowania jak wraz
z obciążeniem zmienia się sprawność efektywna silnika spalinowego. Jak widać
na powyższym wykresie sprawność silnika spalinowego rośnie wraz
z obciążeniem, lecz po osiągnięciu wartości obciążenia około 1300 W zaczyna
spadać. Można z tego wnioskować, że tłokowy silnik spalinowy pracuje z
największą sprawnością przy obciążeniu od 0,5 do 0,7 obciążenia
maksymalnego. Dzięki temu można odpowiednio dobrać silnik do zadanego
obciążenia, tak aby uzyskać optymalne wartości sprawności i zużycia paliwa.
Tłokowe silniki spalinowe dzięki swoim zaletom, którymi są prosta i zwarta
budowa, łatwość uruchomienia oraz krótki czas osiągnięcia gotowości do pracy,
znalazł zastosowanie w wielu dziedzinach. Jednak największe znaczenie
tłokowe silniki spalinowe mają w motoryzacji, gdzie są używane jako jednostki
napędowe dla samochodów. Są one także używane jako silniki dla samolotów,
statków itp.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin