Skąd się bierKONSPEKT ZAJĘ PROWADZONYCH W GRUPIE DZIECI 6 LETNICH Temat zajęć SKĄD SIĘ BIERZE DESZCZ Umiejętności osiągane przez dziecko : - wie na czym polega zjawisko parowania wody i skraplania się pary wodnej - potrafi wypowiedzieć się na dany temat - interesuje się nowymi dla siebie zjawiskami - potrafi aktywnie uczestniczyć w działaniach podejmowanych przez grupę - potrafi realizować własne pomysły w zabawie Metody pracy z grupą :- słowna /rozmowa/- praktycznego działania /zadań stawianych dziecku /- oglądowa /obserwacje/Formy pracy z grupą - praca z całą grupą - praca grupowa - praca indywidualna Pomoce dydaktyczne :wiersz Natalii Usenko pt Skąd tyle wody, czajnik elektryczny , lusterko , ilustracja przedstawiająca krążenie wody w przyrodzie , szary papier , farby , pojemniki z wodą ,gąbki, słoik z wodą deszczową , woda z kranu, magnetofon.Przebieg zajęć 1. Nauczycielka recytuje wiersz Natalii Usenko Skąd tyle wody? Gapię się na deszcz za oknem: Mokre domy , drzewa mokre, Mokre psy i mokre koty, W niebie mokre samoloty, Jadą mokre samochody. Skąd się wzięło tyle wody? Stoję , dziwię się okropnie. A na świecie wszystko moknie.2. Rozmowa na temat wiersza - Dlaczego na świecie czasami jest wszystko mokre?- Jak możemy określić taką pogodę?3. Nauczycielka pokazuje dzieciom dwa słoiki z wodą W pierwszym znajduje się woda deszczowa , w drugim natomiast woda z kranu .Dzieci obserwują wodę w słoikach , określają ich wygląd i porównują.Wyciągają wnioski: woda deszczowa jest trochę brudniejsza z powodu zanieczyszczenia powietrza. 4. a/ Zabawa Deszczowa OrkiestraDzieci wypowiadają się na temat: Jaki może być deszcz? Mały/ mżawka , kapuśniaczek/ , duży / ulewa . burza / Nauczycielka przedstawia dzieciom ilustracje / ulewa , mżawka , słońce /Ulewa - dzieci uderzają mocno rękami o podłogę lub kolana.Mżawka - dzieci uderzają delikatnie rękami o podłogę lub kolana Słońce - dzieci nie wykonują żadnych ruchów W czasie zabawy ilustracje są zmieniane .b/ Poszukiwanie rymu do słów mżawka / zabawka , agrafka / kapuśniaczek / kubraczek , buraczek/5. Doświadczenie z wodą Po zagotowaniu się wody w czajniku nauczycielka wykonuje doświadczenie z parą i lusterkiem. Dzieci dotykają mokrej tafli lustra , wypowiadają swoje spostrzeżenia.Nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że woda w czajniku podczas gotowania zamieniła się w parę na lusterku .Tafla lusterka była zimna i para zamieniła się w wodę. Krople wody opadają na blat stołu tworząc kałuże Tak samo dzieje się w przyrodzie .Nauczycielka przedstawia dzieciom ilustrację , która ukazuje ruch wody w przyrodzie.Cała woda na Ziemi paruje w ten sam sposób jak w doświadczeniu i w postaci deszczu wraca znowu na Ziemię.6. Zabawa ruchowa przy muzyce Dzieci pokazują ruchem jak w czasie deszczu zachowują się - ludzie dorośli - dzieci - rośliny - niektóre zwierzęta jak żaby , koty Nauczycielka podkreśla oryginalne pomysły.7. Praca w grupach .Dzieci dzielą się na grupy .Otrzymują duże arkusze szarego papieru ,farby plakatowe oraz gąbki .Zadaniem dzieci jest malowanie dużych i małych kałuży. Dzieci wieszają swoje prace po całej sali .
goska007