szlakiem_basniowych.pdf

(75 KB) Pobierz
82175926 UNPDF
W KRAINIE BAÂNI
SZLAKIEM BAÂNIOWYCH SKARBÓW
Janina Zdanowicz
Cele:
– kszta∏cenie umiej´tnoÊci wypowiadania si´ na
temat utworu literackiego i muzycznego,
– doskonalenie umiej´tnoÊci liczenia w zakresie
okreÊlonego zbioru,
– stosowanie liczebników porzàdkowych w po∏à-
czeniu z g∏ównymi,
– utrwalenie znajomoÊci figur geometrycznych:
ko∏o, kwadrat, prostokàt, trójkàt,
– kojarzenie przygotowanych rekwizytów z okre-
Êlonà baÊnià,
– rozwijanie wra˝liwoÊci na pi´kno muzyki,
– rozwijanie inwencji twórczej,
– rozwijanie umiej´tnoÊci wspó∏dzia∏ania w grupie.
Przebieg zaj´ç
1. Dzieci siadajà wygodnie na pod∏odze i s∏u-
chajà muzyki E. Griega „W grocie Króla Gór”.
Nast´pnie nauczycielka pyta:
l Czy podoba wam si´ ten utwór?
l Jaki on jest? Podajcie okreÊlenia, które
przychodzà wam do g∏owy?
l Z czym wam si´ kojarzy ta muzyka? Jak sà-
dzicie, o czym opowiada?
l Jakà baʃ mo˝na by zilustrowaç tà kompo-
zycjà?
Metody pracy: pogadanka, zabawa dydaktyczna,
zabawa ruchowa, dzia∏ania plastyczne.
Odpowiedzi dzieci b´dà na pewno ró˝ne.Wa˝-
ne, aby zrozumia∏y, ˝e mogà ró˝nie odbieraç i ro-
zumieç ten sam utwór muzyczny.
Forma pracy: zbiorowa.
2. Zaproszenie do Krainy BaÊni.
Nauczycielka pokazuje dzieciom kolorowe pu-
de∏ka i ods∏ania wiszàce na tablicy ilustracje
przedstawiajàce g∏ównych bohaterów z ró˝nych
bajek. Zadanie polega na rozpoznaniu postaci
i przyklejeniu po jednej na ka˝dym pudle, które
jest zaczarowanà baÊniowà skrzynià.
Ârodki dydaktyczne: kilka du˝ych kolorowych
pude∏ek, worki z rekwizytami zwiàzanymi z tre-
Êcià baÊni: pantofelek, woda w s∏oiku, owca,
pszczo∏a, mrówka, kaczor, cztery jab∏ka, pi´ç my-
szek, ∏ó˝ko, w∏óczka, ig∏a, korona, piesek, klepsy-
dra lub zegar, siedem czapek, osiem poduszek,
smok z tektury; nagranie muzyki E. Griega
„W grocie Króla Gór”, kolorowy papier samo-
przylepny, flamastry, figury geometryczne z pa-
pieru samoprzylepnego: ko∏o, kwadrat, prosto-
kàt,trójkàt,cyfry od 1 do 8,rozsypanka literowa.
3. Worki pe∏ne skarbów.
Wybrane dziecko podchodzi do jednego z wor-
ków ze skarbami. Wyjmuje z niego rekwizyt lub
rekwizyty i pokazuje je wszystkim. Dzieci odga-
dujà, z jakiej baÊni pochodzà przedmioty i do
której skrzyni trzeba je w∏o˝yç.WyjaÊniajà, jaki
jest zwiàzek rekwizytu z treÊcià baÊni. W ten
sam sposób odkrywamy tajemnice pozosta∏ych
worków.
Grupa: dzieci szeÊcioletnie.
Literatura:
H. Ch.Andersen, Ksi´˝niczka na ziarnku grochu
Bracia Grimm, Królewna Ânie˝ka i siedmiu kra-
snoludków
M. Krüger, Apolejka i jej osio∏ek
K. Makuszyƒski, H. Walentowicz, O wawelskim
smoku
Ch. Perrault, Kopciuszek
Ch. Perrault, Âpiàca królewna
J. Poraziƒska, Szewczyk Dratewka
H. Âwirszczyƒska, Jak myszy zjad∏y Popiela
4. Dzieci liczà rekwizyty. Nauczycielka mówi:
– OdkryliÊmy tajemnice wszystkich worków.
Do ka˝dej skrzyni w∏o˝yliÊmy rekwizyty. Po-
liczmy je i oznaczmy kartonikami z cyframi,
które odpowiadajà liczbie przedmiotów
zwiàzanych z ka˝dà baÊnià.
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
49
82175926.004.png 82175926.005.png 82175926.006.png 82175926.007.png
W KRAINIE BAÂNI
Dzieci liczà rekwizyty, wybierajà w∏aÊciwe
kartoniki i przyczepiajà je na skrzyniach.
5. Zabawa ruchowa Cyfry na balu .
Ka˝de dziecko dostaje kartonik z cyfrà od 1 do 8.
Gdy gra muzyka, wszyscy taƒczà. Kiedy przesta-
je graç, stajà ko∏o tego zamku, przy którym wisi
jego cyfra. Dzieci wymieniajà si´ kartonikami
i zabaw´ powtarzamy.
6. Smutny smok. Praca plastyczna.
S∏ychaç pukanie do drzwi. Za drzwiami dzie-
ci znajdujà wykonanego z tektury du˝ego, sza-
rego, smutnego smoka. Zastanawiajà si´, jak go
rozweseliç. JeÊli nie padnie taka propozycja,
nauczycielka zach´ca dzieci,aby szarego smoka
zamieniç w kolorowego. Pokazuje dzieciom fi-
gury geometryczne wyci´te z papieru samo-
przylepnego. Przedszkolaki nazywajà figury
i przyklejajà je na smoka. Nast´pnie wycinajà
ró˝ne kszta∏ty wed∏ug w∏asnego pomys∏u i rysu-
jà flamastrami.
7. Dzieci oceniajà, czy smok wyglàda weselej.
WymyÊlajà dla niego imiona. Nauczycielka mó-
wi, ˝e ona te˝ ma propozycje imion dla smoka.
Dzieci je poznajà, uk∏adajàc rozsypanki litero-
we (praca w kilku grupach, ka˝da uk∏ada inne
imi´, np. Bazyl, Kolorek). Kolejnosç liter w roz-
sypance mo˝na oznaczyç cyframi na odwrocie
kartoników.
Tytu∏ baÊni
Rekwizyty,ich liczba
Bohaterowie
„Kopciuszek”
jeden pantofel
ksià˝´ i Kopciuszek
„O wawelskim smoku”
dwa: owieczka i woda
król Krak
„Szewczyk Dratewka”
trzy: pszczo∏a, mrówka,
kaczor
czarownica
„Apolejka i jej osio∏ek”
cztery jab∏ka
Apolejka
„JaÊ i Ma∏gosia”
pi´ç pierników
czarownica, JaÊ, Ma∏gosia
„Âpiàca królewna”
szeÊç: ∏ó˝ko, w∏óczka,
ig∏a, korona, piesek,
klepsydra lub zegar
król, królowa, królewna
i ca∏y dwór
„Królewna Ânie˝ka i siedmiu
krasnoludków”
siedem czapek
Ânie˝ka, z∏a macocha
„Ksi´˝niczka na ziarnku
grochu”
osiem poduszek
ksi´˝niczka, król, królowa,
królewicz
50
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
82175926.001.png 82175926.002.png 82175926.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin