Regulamin EASCA SQL - 2010.pdf

(617 KB) Pobierz
sezon 2010
Organizacja oraz kompleksowa obsługa zawodów car audio są moŜliwe przede wszystkim dzięki duŜemu
zaangaŜowaniu przedstawicieli wymienionych niŜej firm - Partnerów EASCA Poland, którzy jednocześnie tworzą
podstawowy skład sędziowski. W siedzibach tych firm moŜna uzyskać najwięcej aktualnych informacji na tematy związane
z zasadami uczestnictwa w zawodach, właściwą interpretacją regulaminów oraz moŜliwością wstąpienia do wybranego
Teamu EASCA. Jednak przede wszystkim w tych firmach moŜna w najbardziej kompetentny i profesjonalny sposób
zbudować swój samochodowy system audio oraz prawidłowo przygotować samochód do udziału w zawodach car audio.
ARMAR
Dąbrowa Górnicza, ul. Długa 37, Tel. 0-32 2618838, www.caraudioteam.pl , armar@easca.pl
ARTI-CAR
Siedlce, ul. Starzyńskiego 14, Tel. 0-793 083073, www.articar.com.pl , articar@easca.pl
AUTOFIL
Wrocław, ul. Tarnogajska 5/9, Tel. 0-71 7927725, www.autofil.com.pl , autofil@easca.pl
AUTO SOUND
Warszawa, ul. Dereniowa 6, Tel. 0-509 907090, www.autosound.pl , seweryn@easca.pl
BARBUS
Warszawa/Michałowice, Al. Jerozolimskie 259, Tel. 0-22 7239073, www.barbus.pl , barbus@easca.pl
BARIERA DŹWIĘKU
Warszawa, ul. Głuszca 1, Tel. 0-22 6438927, www.barieradzwieku.pl , wojtek@easca.pl
CAR AUDIO CONCEPT
Malbork, ul. Boczna 7, Tel. 0-606 448809, www.caraudioconcept.pl , cac@easca.pl
CAR AUDIO DOMAIN
Kraków, ul. Zakopiańska 267B, Tel. 0-12 2667525, www.carado.net.pl , carado@easca.pl
CAR AUDIO & SECURITY
Szczecin, ul. Mieszka I 19, Tel. 0-91 4824099, www.car-hi-fi.pl , szczecin@easca.pl
CAR AUDIO SYSTEM
Mielec, ul. Majowa 34, Tel. 0-502 127187, www.audiocar.pl , cas@easca.pl
CLEAR SOUND
Marki, ul. Bandurskiego 12, Tel. 0-503 756693, www.clear-sound.pl , clear-sound@easca.pl
DŹWIĘKOLANDIA
Wrocław, ul. Morelowskiego 18, Tel. 0-71 3634083, www.dzwiekolandia.pl , dzwiekolandia@easca.pl
ESSA
Rzeszów, Al. Sikorskiego 1A, Tel. 0-17 8575830, www.essa.com.pl , rzeszow@easca.pl
GRAVITY AUDIO EXPERTS
Warszawa, ul. Podczaszyńskiego 12, Tel. 0-22 4977244, www.gae.pl , herdi@easca.pl
HOBBY AUDIO
Legnica, ul. Chojnowska 41, Tel. 0-512 480316, www.hobbyaudio.pl , hobbyaudio@easca.pl
MEDIA CENTRUM
Warszawa, ul. Chłodna 35/37/1A, Tel. 0-22 6243421, www.caraudiovideo.com.pl , caraudiovideo@easca.pl
MUSIC CAR
Kraków, ul. Pychowicka 1A, Tel. 0-12 2660667, www.musiccar.pl , marti@easca.pl
PRO-AUDIO
Tychy, ul. Borowa 134, Tel. 0-32 2190084, www.pro-audio.pl , pro-audio@easca.pl
STREFA CISZY
Olsztyn, ul. Pstrowskiego 28B, Tel. 0-89 5346612, www.strefaciszy.net , strefaciszy@easca.pl
1
788367183.032.png
REGULAMIN ZAWODíW âEASCA SQLÒ
EASCA SQL (Sound Quality Level) jest opartą na wzajemnej uczciwości i zaufaniu konkurencją oceny brzmienia, w której
uczestnicy mogą ze sobą rywalizować, aby się dowiedzieć, który samochodowy system audio brzmi autentycznie najlepiej.
EASCA opowiada się za sprawiedliwością i równością szans podczas rywalizacji. Podstawowymi kryteriami klasyfikacji są
zatem: wartość systemu audio, wiedza i doświadczenie uczestników oraz dozwolone modyfikacje techniczne.
Bezpieczeństwo i organizacja
1. Nadrzędną sprawą podczas zawodów EASCA SQL jest bezpieczeństwo wszystkich obecnych tam osób. Uczestnicy
muszą zwracać uwagę, aby nie wyrządzić szkody nikomu w ich otoczeniu. Osoby obsługujące imprezę w Ŝadnym
momencie nie mogą być zagroŜone.
2. Pojazdy uczestników muszą być dopuszczone do ruchu drogowego zgodnie z krajowymi przepisami. EASCA nie bierze
Ŝadnej odpowiedzialności w razie naruszenia przez uczestników jakichkolwiek przepisów prawa. Ponadto, EASCA nie
bierze Ŝadnej odpowiedzialności w przypadku wypadków, zniszczeń, uszkodzenia czyjejś własności lub zranienia osób.
3. Uczestnicy, którzy są pod wpływem działania środków odurzających lub narkotyków zostaną wykluczeni z zawodów.
W przypadku powtarzania się tej sytuacji, zawodnicy ci mogą zostać zdyskwalifikowani na stałe.
4. Przez uczestnictwo w zawodach, uczestnik akceptuje Regulamin EASCA i przyjmuje odpowiedzialność za
zapisane w nim postanowienia.
5. Wykroczenia przeciw Regulaminowi EASCA mogą być przyczyną dyskwalifikacji i/lub trwałego odsunięcia od
uczestnictwa w zawodach.
Podział na kategorie
BEGINNER Mini do 2500 Euro wartości samochodowego systemu audio*.
BEGINNER Maxi do 5000 Euro wartości samochodowego systemu audio*.
Zawodnikami w kategoriach dla początkujących Beginner Mini oraz Beginner Maxi mogą być osoby, które:
· nigdy wcześniej nie startowały w wyŜszych kategoriach, ale teŜ nie więcej niŜ drugi rok (sezon) startują jako Beginner
·
nie są zatrudnione lub samozatrudnione w branŜy car audio (handel, usługi, dystrybucja, itp.), nie są przez nią
sponsorowane, ani w jakikolwiek inny sposób nie uzyskują finansowego wsparcia lub dochodów z tej branŜy,
· posiadają system audio, którego wszystkie aktywne komponenty muszą być w oryginalnej, niemodyfikowanej wersji,
jaka jest lub była oferowana w handlu detalicznym (nie dotyczy zwrotnic pasywnych).
AMATEUR
Zawodnikami w kategorii Amateur mogą być osoby, które:
· nigdy wcześniej nie startowały w kategoriach Profi i Outlaw, ale dwa lata (sezony) startowały w kategoriach Beginner,
· nie są zatrudnione lub samozatrudnione w branŜy car audio (handel, usługi, dystrybucja, itp.), nie są przez nią
sponsorowane, ani w jakikolwiek inny sposób nie uzyskują finansowego wsparcia lub dochodów z tej branŜy,
·
posiadają system audio, którego wszystkie aktywne komponenty muszą być w oryginalnej, niemodyfikowanej wersji,
jaka jest lub była oferowana w handlu detalicznym (nie dotyczy zwrotnic pasywnych),
· są początkującymi zawodnikami (jak Beginner), ale wartość ich systemu audio przekracza kwotę 5000 Euro*.
PROFI
Zawodnikami w kategorii Profi mogą być osoby, które:
· w okresie ostatnich pięciu lat pracowały lub nadal pracują zarobkowo w branŜy car audio (handel, usługi, dystrybucja,
itp.) albo w inny sposób uzyskiwały lub nadal uzyskują dochody z tej branŜy,
· posiadają sprzęt car audio, którego zakup został sponsorowany (równieŜ częściowo) przez jakikolwiek podmiot
związany z branŜą car audio (sklep, dystrybutor, importer, itp.),
w swym systemie car audio uŜywają samodzielnie wykonanych lub modyfikowanych pod kątem brzmienia urządzeń
elektronicznych,
· w swym systemie uŜywają aktywnych komponentów audio, które standardowo nie były opracowane do uŜytku
w samochodzie,
· są początkującymi (Beginner) lub amatorami (Amateur), ale wartość ich systemu audio przekracza kwotę 15000 Euro*.
OUTLAW
·
Ta kategoria nie posiada Ŝadnych ograniczeń i jest warunkowo otwarta dla wszystkich o ile nie będzie to skutkować
przekroczeniem maksymalnie zakładanej ilości uczestników (ok. 10). Jednak tylko w tej kategorii mogą startować:
· aktualni sędziowie EASCA
· samochody firmowe, dealerów, importerów oraz właścicieli firm z branŜy car audio (handel, usługi, dystrybucja, itp.).
* Do wyliczenia wartości samochodowego systemu audio podczas eliminacji oraz finału krajowego będą brane pod uwagę aktualnie
obowiązujące (lub dostępne jako ostatnie) ceny detaliczne z oferty oficjalnych dystrybutorów w danym kraju. Podczas Finału Europy,
wartość systemu audio będzie obliczana na podstawie aktualnych (lub dostępnych jako ostatnie) cen detalicznych obowiązujących na
rynku niemieckim. Będą uwzględniane ceny kompletnych urządzeń, przez które przepływa sygnał audio, np.: źródła dźwięku (odtwarzacze
CD/DVD), wszystkie głośniki lub całe zestawy głośnikowe, gdy ich poszczególne komponenty nie są oferowane oddzielnie, zewnętrzne
procesory i korektory dźwięku, wzmacniacze, przedwzmacniacze, zwrotnice aktywne, przetworniki sygnału, itp. Nie bierze się pod uwagę
kosztu przewodów, kondensatorów, akumulatorów, materiałów tłumiących, akcesoriów montaŜowych, elementów zabudowy, montaŜu, itp.
3
788367183.033.png 788367183.034.png 788367183.035.png 788367183.001.png 788367183.002.png 788367183.003.png 788367183.004.png 788367183.005.png 788367183.006.png 788367183.007.png 788367183.008.png
 
Podstawowe zasady
1. W zawodach bierze udział samochód (marka, model, nr rejestracyjny) wyposaŜony w system audio, obsługiwany przez
jego uŜytkownika (Imię, Nazwisko, Nazwa Firmy/Team). JeŜeli w trakcie trwania sezonu, samochód zostanie zmieniony
na inny (posiadający nawet ten sam system audio), to zawodnik od początku i z zerowym kontem, rozpoczyna
gromadzenie indywidualnych punktów kwalifikacyjnych decydujących o udziale w Finale Mistrzostw Polski.
Podobnie w przypadku zmiany kategorii na inną w trakcie trwania sezonu.
2. Tym samym samochodem, w obrębie całej konkurencji SQL, moŜe startować tylko jeden zawodnik, w jednej kategorii.
3. Wszystkie uŜyte aktywne komponenty audio muszą być opracowane do uŜytku w samochodzie. Nie dotyczy to kategorii
Profi i Outlaw. We wszystkich kategoriach moŜna uŜywać głośników dedykowanych, np. do sprzętu domowego, itp.)
4. Uczestnik musi przebywać w pobliŜu samochodu, aŜ do momentu zakończenia oceny.
5. Zawodnicy proszeni są o umoŜliwianie dokonania odsłuchów swoich systemów audio przez zainteresowane tym osoby
oraz odpowiednie prezentowanie publiczności zainstalowanego sprzętu (np. otwarte drzwi i bagaŜnik samochodu, itp.).
6. Podczas oceny nie moŜe być zmieniana pozycja przednich foteli.
7. Ocena brzmienia będzie dokonywana tylko z pozycji fotela kierowcy. Dopuszcza się moŜliwość obecności dwóch
sędziów podczas oceny, jednak wypełniają oni jeden Arkusz Oceny. MoŜe to mieć miejsce np. podczas szkolenia
sędziego, finałów krajowych i europejskich lub w sytuacjach mających na celu kontrolę kwalifikacji sędziego, itp.
8. W trakcie oceny zabronione jest uŜywanie szeregowo połączonych akumulatorów, zewnętrznych układów ładujących
oraz innych urządzeń lub rozwiązań podnoszących napięcie zasilające system audio powyŜej wartości 14,4V.
Silnik samochodu musi być wyłączony i nie moŜe być uruchamiany podczas całego procesu oceny. Dodatkowe
akumulatory i/lub kondensatory buforowe są dozwolone w kaŜdej kategorii i w dowolnej ilości.
9. śaden zawodnik, ani Ŝadna inna osoba postronna, nie moŜe przebywać wewnątrz samochodu podczas trwania oceny.
10. Po zakończeniu oceny, sędzia w krótki i zwięzły sposób (kilka minut) przekaŜe zawodnikowi najwaŜniejsze uwagi
i spostrzeŜenia dotyczące ocenianego systemu audio.
11. Zawodnik, po zapoznaniu się z punktacją i uzasadnieniem oceny, akceptuje ocenę podpisując się na Arkuszu Oceny.
W przypadku odmowy złoŜenia podpisu, uznaje się, Ŝe zawodnik rezygnuje z udziału w zawodach i nie będzie
uwzględniony na liście z wynikami. Opłata rejestracyjna wniesiona przez zawodnika nie podlega wówczas zwrotowi.
12. Decyzje koordynatora zawodów i/lub Sędziów Głównych są wiąŜące i ostateczne.
Kwalifikacja do Finałów
Finał Mistrzostw Polski
Do Finału Mistrzostw Polski będzie dopuszczonych 10* samochodów (zawodników) z kaŜdej kategorii SQL, którzy zostaną
wyłonieni na podstawie sumy punktów kwalifikacyjnych, zdobytych podczas wszystkich eliminacji odbywających się
w danym sezonie. Podsumowanie punktów kwalifikacyjnych zostanie opublikowanie na stronie www.easca.pl po
zakończeniu ostatnich eliminacji w sezonie. W czasie ogłoszonego terminu, zakwalifikowani zawodnicy będą mogli dokonać
potwierdzenia (zarejestrowania) swego udziału w finale krajowym. W następnej kolejności, wszystkie pozostałe wolne
miejsca, uprawniające do udziału w Finale Mistrzostw Polski, będą mogli zająć zawodnicy zajmujący dalsze pozycje na
liście kwalifikacyjnej, po wcześniejszym przesłaniu swojego zgłoszenia rejestracyjnego w wyznaczonym do tego terminie
trwania naboru uzupełniającego.
* Organizacja krajowa, moŜe skorygować (w górę) maksymalną ilość zawodników dopuszczonych do udziału w finale krajowym, np.
w przypadku, gdy kilku zawodników ubiegających się o ostatnie wolne miejsca na liście kwalifikacyjnej, posiada taką samą ilość punktów.
System punktów kwalifikacyjnych w kategoriach SQL:
1 miejsce = 10 punktów
2 miejsce = 8 punktów
3 miejsce = 6 punktów
4 miejsce = 4 punkty
5 i kaŜde kolejne miejsce = 2 punkty
Finał Mistrzostw Europy
KaŜdy Mistrz Polski i Vice-Mistrz Polski z kaŜdej kategorii SQL (zdobywca pierwszego i drugiego miejsca) uzyskuje
w swojej kategorii bezpośrednią kwalifikację do udziału w Finale Mistrzostw Europy.
UWAGA !
Aby zapewnić odpowiednio wysoki poziom jakości ocen, zakłada się, Ŝe podczas eliminacji krajowych, w kaŜdej kategorii SQL, ilość
ocenianych pojazdów nie powinna być wyŜsza niŜ ok.10. W związku z tym, jeŜeli podczas danych zawodów, w dowolnej kategorii SQL,
liczba zarejestrowanych zawodników będzie wyŜsza, to podczas tych zawodów taka kategoria moŜe (ale nie musi) zostać podzielona na
dwie niezaleŜnie oceniane grupy eliminacyjne. Następnie, po obliczeniu wyników, z kaŜdej grupy eliminacyjnej zostanie wyłonionych po
trzech zawodników, którzy uzyskali najwyŜszą ilość punktów w swojej grupie. Zawodnicy Ci, będą zakwalifikowani do ponownej oceny
finałowej, która w tej kategorii wyłoni ostateczną kolejność zajęcia pierwszych sześciu miejsc (od 1 do 6) podczas danych zawodów.
O kolejności zajęcia dalszych miejsc w tej kategorii (od siódmego w dół) będzie decydować ilość punktów z Arkuszy Ocen, zdobytych przez
pozostałych zawodników podczas oceny w obu grupach eliminacyjnych.
W szczególnych przypadkach, gdyby w jednej lub kilku kategoriach niespodziewanie została przekroczona maksymalnie zakładana ilość
zawodników, jaką sprawnie, rzetelnie i bez zbytniego pośpiechu wpływającego na obniŜenie jakości oceny byliby w stanie ocenić sędziowie
wcześniej zaplanowani i oddelegowani do obsługi danych zawodów, to Sędzia Główny lub Koordynator danych zawodów moŜe ogłosić
wcześniejsze zakończenie rejestracji uczestników w tych kategoriach. Powodem takiej sytuacji jest wyłącznie brak fizycznej moŜliwości
przeprowadzenia dwukrotnych ocen w kilku kategoriach, dodatkowo podzielonych na grupy eliminacyjne, ze względu na ograniczony czas
trwania imprezy oraz niewystarczającą ilość sędziów wcześniej zaplanowanych do obsługi danych zawodów.
4
788367183.009.png 788367183.010.png 788367183.011.png 788367183.012.png 788367183.013.png 788367183.014.png 788367183.015.png 788367183.016.png 788367183.017.png 788367183.018.png
 
OCENA BRZMIENIA
1. i 5. Ustawienie poziomów głośności uŜywanych podczas oceny brzmienia
Przy pomocy miernika zatwierdzonego przez EASCA, sędzia ustala dwa poziomy głośności, przy których będzie
dokonywana ocena brzmienia systemu audio. W tym celu sędzia wykorzystuje ścieŜkę nr 18 (róŜowy szum) z testowej płyty
„EASCA Competition Evaluation Disc” , mikrofon miernika trzyma blisko swojego ciała na wysokości deski rozdzielczej
i pośrodku koła kierownicy. Sędzia odnotowuje w Arkuszu Oceny przy wskazaniu jakiej wartości regulatora głośności źródła
dźwięku został osiągnięty (zmierzony) poziom głośności odpowiadający 74dB oraz 82dB. Przy tak ustawionych poziomach
głośności będzie przebiegała ocena brzmienia wszystkich samochodów we wszystkich kategoriach SQL. W systemach
audio, które wykorzystują źródła dźwięku wyposaŜone w analogowy regulator siły głosu (bez cyfrowego wyświetlacza),
sędzia dokonujący oceny brzmienia dokonuje kalibracji obu poziomów głośności zgodnie z zasadami opisanymi wyŜej,
bezpośrednio przed oceną danej części materiału muzycznego.
Nastawy miernika – zakres pomiarowy: 50-100dB / charakterystyka pomiaru: typ „A” / tryb czasu pomiaru: „SLOW”
2. Ocena tonalności, zrównowaŜenia tonalnego i zniekształceń (maks. 140 pkt.)
Sędzia ocenia oddzielnie pięć zakresów spectrum tonalnego pod kątem ich jakości, wierności, naturalności i barwy.
W następnej części (po przesłuchaniu wszystkich utworów) skupia się na ocenie wzajemnej równowagi oraz harmonijnego
połączenia w jeden wspólny muzyczny obraz wszystkich wcześniej oddzielnie ocenianych zakresów tonalnych.
Definicje ocenianych zakresów tonalnych:
· Bas niski – w zakresie częstotliwości poniŜej 45Hz
·
Bas – w zakresie częstotliwości 45 - 120Hz
· Fundamentalne tony – w zakresie częstotliwości 120 - 250Hz
·
Średnie tony – w zakresie częstotliwości 250Hz - 3kHz
· Wysokie tony – w zakresie częstotliwości powyŜej 3kHz
Tonalność i zniekształcenia (5-100 pkt.)
W pierwszej części ocenia się oddzielnie tonalność (jakość brzmienia) oraz zniekształcenia poszczególnych wyŜej
wymienionych zakresów pasma akustycznego. Dosyć często występującym problemem jest fakt, Ŝe system audio moŜe
wprowadzać kilka błędów i dodatkowo podbarwiać lub zniekształcać niektóre zakresy częstotliwości. Na przykład w utworze
nr 6, wokalistka (Sara K.) śpiewa ciepłym głosem, czasem trochę „zadymionym”, ale nigdy lekkim, jasnym lub cięŜkim
i surowym. W tej części są oceniane wszelkie zniekształcenia, szybkość narastania i opadania dźwięków, detaliczność,
podbicia lub osłabienia tonalne zmieniające naturalną barwę i brzmienie instrumentów lub głosów wykonawców.
Uściślijmy więc – podczas oceny tonalności, naleŜy szczególnie zwracać uwagę na jakość, naturalność i wierność
brzmienia kaŜdego wymienionego wyŜej podzakresu pasma akustycznego, rozpatrywanego oddzielnie i niezaleŜnie od
pozostałych. W tej części nie koncentrujemy swojej uwagi na ilo ś ci (gło ś no ś ci) całego ocenianego zakresu tonów na tle
całości odbieranej muzyki, gdyŜ będzie to oceniane w dalszej części w pozycji „ogólne zrównowaŜenie tonalne”.
KaŜdy dźwięk (pojedynczy ton) moŜna opisać poprzez następujące parametry:
Barwa* – wzajemne wpływanie na siebie częstotliwości harmonicznych i częstotliwości podstawowych dźwięku nadające
mu indywidualne brzmienie. Dzięki temu, ten sam ton (częstotliwość) moŜe mieć inną barwę w zaleŜności od tego, na jakim
instrumencie zostanie zagrany. Wzajemne oddziaływanie na siebie róŜnych częstotliwości oraz jakość lub zestrojenie
systemu audio moŜe być przyczyną zniekształceń barwy (np. na dźwięk/barwę gitary moŜe mieć wpływ zły przekaz
w zakresie wysokich tonów, przez co harmoniczne tonów podstawowych nie mogą być poprawnie odtworzone).
Wysokość* – cecha dźwięku determinująca jego pozycję na skali muzycznej. DuŜe zniekształcenia i nieliniowość systemu
mogą mieć wpływ na wysokość dźwięku (UWAGA ! – nie mylić z wysokością/lokalizacją dźwięku na scenie dźwiękowej).
Głośność* – intensywność odczucia słuchowego powodowana przez dany dźwięk. MoŜna na nią wpływać np. poprzez
korekcję lub równowagę pomiędzy głośnikami.
Modulacja* – zmienność amplitudy, fazy lub częstotliwości, wpływająca na dźwięk (wpływ mogą mieć systemy
z problemami fazowymi lub pasmem przenoszenia).
Długość* – dosłownie długość trwania dźwięku (wpływ mogą mieć systemy ze słabą odpowiedzią impulsową lub np.
szkodliwy rezonans paneli).
Narastanie i opadanie* – czas potrzebny na powstanie dźwięku (narastanie) i jego zanikanie (opadanie). Narastanie
i opadanie moŜe być uzaleŜnione od słabej szybkości odpowiedzi impulsowej, rezonansów paneli lub zbyt duŜych odbić
pierwotnych.
System odtwarzający nagranie z wyśmienitą wiernością, musi pracować bez dodawanego od siebie oddziaływania na
parametry wymienione powyŜej. JeŜeli wszystkie razem są spełnione, to mówi się wówczas, Ŝe system brzmi naturalnie i ze
zrównowaŜeniem. Opinia taka przychodzi łatwo wytrawnym słuchaczom, którzy są w stanie zauwaŜyć setki niuansów
brzmieniowych w słuchanej muzyce.
* śródło : Acoustical Engineering, Harry Olson (1957, 1991 – Professional Audio Journals) pp. 570-577.
5
788367183.019.png 788367183.020.png 788367183.021.png 788367183.022.png 788367183.023.png 788367183.024.png 788367183.025.png 788367183.026.png 788367183.027.png 788367183.028.png 788367183.029.png
 
Ogólna prezentacja poszczególnych zakresów tonalnych. W utworach znajdujących się na płycie EASCA, nie zawsze
muszą występować wszystkie przykładowo podane niŜej instrumenty.
Bas niski / poniŜej 45Hz (1-20 pkt.)
Podczas oceny tego zakresu tonalnego naleŜy zwracać uwagę na najniŜsze i najgłębiej brzmiące zakresy tonów,
wytwarzanych przez duŜe instrumenty strunowe (gitara basowa, kontrabas, wiolonczela), największe instrumenty
perkusyjne (bębny, kotły) oraz na najniŜsze rejestry instrumentów klawiszowych (fortepian, organy, itp.). Dźwięki te, muszą
być precyzyjnie zdefiniowane, nie mogą niekontrolowanie długo przebrzmiewać, powinny mieć realistyczną barwę, być
dobrze i wyraźnie rozpoznawalne oraz nie powinny posiadać zniekształceń. NaleŜy równieŜ zwracać uwagę na
spręŜystość, energię, soczystość oraz szybkość narastania i opadania, bez wraŜenia zlewania się w trudną do
zdefiniowania całość. Przy bardzo niskich „zejściach”, moŜe teŜ występować wyraźnie wyczuwalna i precyzyjnie
wybrzmiewająca wibracja. NaleŜy prawidłowo odróŜniać niskie „zejście basu” od niepoŜądanych, niekontrolowanych
przebrzmień, które wprowadzają własne, najczęściej przesadnie wydłuŜone czasy wybrzmiewania (opadania).
utwór 3 – linia basu, gitara basowa
utwór 4 – uderzenia w duŜy bęben/kocioł
Bas / 45-120Hz (1-20 pkt.)
Oceniając ten zakres tonalny naleŜy się koncentrować na niskich dźwiękach instrumentów klawiszowych (fortepian, organy,
syntezatory), niskich dźwiękach większych instrumentów strunowych (kontrabas, wiolonczela, gitary basowe) oraz
dźwiękach duŜych instrumentów perkusyjnych (bębny kotły, centrala perkusji). Podobnie jak wyŜej, dźwięki te muszą być
precyzyjnie zdefiniowane i dobrze zaakcentowane, nie mogą przebrzmiewać, powinny mieć realistycznie naturalną barwę,
być dobrze i wyraźnie rozpoznawalne oraz nie posiadać zniekształceń. NaleŜy równieŜ zwracać uwagę na spręŜystość,
energię, soczystość oraz szybkość narastania i opadania dźwięków, np. wytwarzanych przez gitary basowe, kontrabas,
bębny i fortepian.
utwór 3 – linia basu, gitara basowa
utwór 10 – kontrabas
Fundamentalne tony / 120-250Hz (1-20 pkt.)
To zakres pasma akustycznego, które jest „łącznikiem” pomiędzy basem i tonami średnimi. W znacznym stopniu, ten
zakres tonalny sprawia, Ŝe niektóre instrumenty lub ludzkie głosy posiadają odpowiednią wielkość, „grubość” i odpowiedni
charakter w całym muzycznym obrazie. Często równieŜ, prawidłowo, naturalnie i bez zniekształceń odtwarzane dźwięki
z tego zakresu tonalnego, nadają ogólne tempo lub są fundamentalną podstawą do budowania i rozwijania innych
odczuwalnych w muzyce wraŜeń. Podczas oceny zwracamy uwagę na naturalność, barwę oraz zdolność systemu do
realistycznego prezentowania Ŝeńskich i męskich głosów. Koncentrujemy się równieŜ na jakości, niŜszych rejestrów tonów
średnich, wytwarzanych np. przez gitary elektryczne i akustyczne, instrumenty klawiszowe, większe i średnie instrumenty
perkusyjne, większe instrumenty dęte, itp. Podobnie jak poprzednio, równieŜ i tutaj dźwięki tego zakresu powinny być
wyraźnie i precyzyjnie zaakcentowane, powinny brzmieć realistycznie naturalnie, otwarcie, soczyście, bez zniekształceń,
rezonansów i przebarwień. Powinny teŜ posiadać odpowiednią energię, szybkość narastania i opadania.
utwór 5 – męski głos, gitara
utwór 6 – Ŝeński głos, gitara
Średnie tony / 250Hz-3kHz (1-20 pkt.)
W tym zakresie tonalnym zawarta jest największa gama informacji muzycznych kaŜdego utworu. Podczas oceny tego
zakresu, szczególnie zwracamy uwagę na ludzkie głosy oraz szerokie spektrum dźwięków wytwarzanych przez instrumenty
klawiszowe (fortepian, organy, syntezatory), gitary elektryczne i akustyczne (klasyczne), mniejsze i średnie instrumenty
perkusyjne (mniejsze kotły, werble, grzechotki, itp.), wyŜsze partie większych instrumentów strunowych (gitara basowa,
kontrabas, wiolonczela) oraz większość średnich i mniejszych instrumentów dętych. Dźwięki te, muszą być wolne od
wszelkich rezonansów, zniekształceń i przebrzmień. Wszystkie instrumenty, a szczególnie ludzkie głosy oraz niektóre partie
gitar, powinny brzmieć soczyście, otwarcie, świeŜo, precyzyjnie i detalicznie oraz powinny posiadać realistycznie naturalną
barwę, bez sztucznych „nosowych” naleciałości.
utwór 5 – męski głos, gitara
utwór 6 – Ŝeński głos, gitara
utwór 7 – męski głos, gitary
utwór 9 – Ŝeński głos + dodatkowo całość według potrzeby
utwór 10 – fortepian (utwór pomocniczy)
Wysokie tony / powyŜej 3kHz (1-20 pkt.)
Tutaj, uwaga oceniających jest skierowana na mniejsze oraz metalowe instrumenty perkusyjne (werble, talerze, grzechotki,
dzwonki, itp.), oklaski, wyŜsze partie instrumentów klawiszowych, dętych i strunowych (szarpnięcia strun gitarowych, itp.).
Podczas oceny tego zakresu tonalnego zwracamy równieŜ uwagę na ludzki głos, a szczególnie na sybilanty (tendencja do
przesadnego artykułowania głosek „s”, „ś”, „ź”, „t”, „f”). Odtwarzane dźwięki powinny być realistycznie naturalne, precyzyjnie
szczegółowe i soczyste, ale zarazem wywaŜone. Nie powinny brzmieć szorstko i twardo, zbyt jasno lub agresywnie ostro.
Jednak nie mogą teŜ sprawiać wraŜenia sztucznie ocieplonych, zbyt miękkich lub matowych. Wysokie tony powinny teŜ
posiadać odpowiednią szybkość narastania i opadania. NajwyŜsze partie powinny idealnie i z lekkością wybrzmiewać „do
samego końca”, bez skłonności do wcześniejszego „ucinania końcówek” oraz bez tendencji do syczenia lub szorstkiego
„piaszczenia”.
utwór 7 – gitary
utwór 8 – grzechotka Maracas
utwór 10 – instrumenty perkusyjne/talerze
6
788367183.030.png 788367183.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin