Luty -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Mróz się bawić chce - szczypie ciebie, mnie”
1.„”Wiatr i śnieżynki”
-poznawanie treści bajki, wypowiadanie się na jej temat;
-przedstawianie treści bajki – zabawa w teatr;
-poznawanie sposobów ubierania się w zależności od temperatury – różne rodzaje ubrań zimowych;
-poznawanie sposobów mierzenia temperatury powietrza – przyrządy do mierzenia temperatury: termometry pokojowe i zaokienne;
-rozwijanie sprawności fizycznej;
I. Zabawy ruchowe „Lepimy bałwana”;
II. Słuchanie bajki W. Grodzieńskiej „Zabawa śnieżkowa”;
-zabawa w teatr – inscenizowanie treści bajki;
-zabawy ruchowe „Wiatr i śnieżynki”;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Śnieg” –różnicowanie wysokości, przeliczanie płatków śniegowych, rozpoznawanie strony lewej i prawej K. „ABC” s.2;
-rozmowa na temat odpowiedniego ubierania się w zależności od temperatury – pokazanie termometrów zaokiennego i pokojowego – wyjaśnienie podstawowej zasady działania, polegającej na podnoszeniu i opadaniu słupka rtęci ;
-wykonanie ćwiczenia „Bluzy” K. „ABC” s.3;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych na śniegu;
językowa
społeczna
zdrowotna
teatralna
ruchowa
-potrafi opowiedzieć treść bajki;
-naśladuje ruchem zabawy na śniegu;
-przedstawia wybrane fragmenty baśni – odgrywa role;
-przelicza płatki śniegu, rozpoznaje stronę lewą i prawą;
-rozpoznaje i nazywa różne rodzaje ubrań, wie, jak się ubierać w zależności od pogody;
-wie, do czego służy termometr, zna zasadę jego działania;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne na śniegu;
2..„Lubię ciebie, zimo”
-kształcenie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;
-doskonalenie swobodnego wypowiadania się na temat wiersza i ilustracji;
-poznawanie sposobów segregowania przedmiotów ze względu na posiadane cechy – wspomaganie operacyjnego myślenia w zakresie klasyfikacji;
-estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastycznych;
I. Zabawa dydaktyczna „Kto cię woła?” – doskonalenie percepcji słuchowej;
II. Prezentacja wiersza „Bałwanek” – omówienie treści wiersza, nauka wiersza na pamięć;
-zabawy sprzyjające klasyfikowaniu – wdrażanie dzieci do sensownego grupowania obiektów i słowne określanie przyjętego kryterium;
- grupowanie obiektów i słów oraz nazywanie tych grup;
-praca plastyczna „Bałwanek” – wykonywanie rzeźby przestrzennej z masy solnej;
-osłuchanie z piosenką „Zimowe sporty” – zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence;
matematyczna
muzyczna
plastyczna
-redaguje wypowiedzi na podstawie wysłuchanego wiersza i ilustracji;
-powtarza treść wiersza;
-wykonuje improwizacje ruchowe do tekstu wiersza;
-potrafi rozdzielić przedmioty ze względu na posiadane cechy;
-określa (próbuje definiować) przedmioty przez wymienienie wyodrębnionych cech;
-układa i rozwiązuje zadania wymagające klasyfikowania;
-estetycznie wykonuje prace plastyczne;
3.„Zziębnięty wróbelek”
-doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi ustnych na podany temat;
-doskonalenie sprawności grafomotoryczne;
-prowadzenie ukierunkowanych obserwacji przyrodniczych;
-poznawanie wybranych gatunków ptaków;
-określanie położenia obiektów w przestrzeni, przeliczanie;
I. Zabawa ze śpiewem „Pingwinki”;
II. „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” H.Łochockiej – kształtowanie pozytywnego i opiekuńczego stosunku do ptaków i zwierząt żyjących dziko;
-analiza treści opowiadania, wyciągnięcie wniosków;
-obserwowanie ptaków za oknem i w czasie pobytu na spacerze – rozmowy na temat wyglądu ptaków, ich nazw, sposobu zachowania i odżywiania (sypanie pokarmu);
-uzupełnianie nalepkami obrazka „Dokarmiamy ptaki”, rozumienie pojęć: „najwyżej, najniżej”, „z prawej, z lewej”, „nad, pod”, przeliczanie i porównywanie rodzaju ptaków K. „ABC” s 24;
przyrodnicza
graficzna
-bawi się wspólnie z grupą;
-potrafi wysłuchać dłuższego fragmentu prozy;
-rozpoznaje stronę prawą i lewą;
-układa kilkuzdaniową wypowiedź na podany temat;
-opisuje wygląd ptaków, nazywa wybrane gatunki ptaków;
-wie, czym się odżywiają;
-rozumie i stosuje pojęcia: „najwyżej, najniżej”, „z prawej, z lewej”, „nad, pod”;
-sprawnie przelicza obiekty;
4.„Opiekujemy się ptakami”
-dopasowywanie obrazków do danej treści;
-rozwijanie słuchu fonematycznego;
-ćwiczenia w liczeniu;
-porównywanie wielkości, wyglądu i liczebności obiektów;
-rozwijanie sprawności grafomotoryczne;
-doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole;
-rozwijanie wyobraźni – kształcenie umiejętności ilustrowania ruchem poezji i muzyki;
-rozwijanie słuchu muzycznego;
I. Gra dydaktyczna „Dobieranka” – wyszukiwanie obrazków pasujących do aktualnej pory roku;
II. Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej „Kasia i kasza” – sposoby opieki nad ptakami;
-słuchowe rozróżnianie wyrazów o podobnym brzmieniu „Kasia – kasza”, wyjaśnienie pojęcia „ganek”;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Karmnik” – rysowanie linii prostych, przeliczanie i porównywanie liczebności K. „ABC” s 25;
-zabawa ruchowa z ćwiczeniem ortofonicznym „Ptaki”;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Ptaki” – określanie ich wyglądu, wielkości i liczby K. „ABC” s. 26;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych –wyrabianie siły, skoczności i zwinności;
-nauka piosenki pt. „Zimowe sporty” – ćwiczenia uwrażliwiające dzieci na zmiany dynamiki i rejestru;
-potrafi dobrać obrazki ilustrujące aktualną porę roku spośród innych;
-uważnie słucha treści wiersza;
-rozróżnia wyrazy o podobnym brzmieniu;
-rysuje linie proste według podanego wzoru;
-sprawnie przelicza i porównuje liczebności dwóch zbiorów;
-określa wygląd i wielkość obiektów;
-sprawnie i dokładnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;
-rozróżnia zmiany dynamiki i rejestru w podanych przykładach;
5.„Zimowy obrazek”
-poznawanie sposobów pomocy zwierzętom leśnym w przetrwaniu zimy;
-pobudzanie wyobraźni dzieci;
-poznawanie wybranych zwierząt leśnych;
-poznawanie różnych odcieni kolorów;
-rozwijanie umiejętności plastycznych – poznawanie nowej techniki plastycznej;
I. Zabawa ruchowa do piosenki „Bałwankowa rodzina”
II. „Dokarmiamy zwierzęta” -rozmowa przy obrazku odsłanianym fragmentami – pobudzanie wyobraźni i snucie domysłów i przypuszczeń;
-posługiwanie się nazwami znanych zwierząt leśnych i pojęciem „paśnik”;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Sarenka” – odróżnianie kolorów jasnych od ciemnych K. „ABC” s.26;
-zabawa dydaktyczna „Tworzenie wyrazów z sylab”;
–„Zimowy obrazek” – malowanie świecą i pokrywanie rysunku farbą;
-wypowiada się na temat obrazka;
-snuje domysły i przypuszczenia co do dalszych fragmentów obrazka;
-rozpoznaje i nazywa wybrane leśne zwierzęta;
-zna znaczenie słowa „paśnik”;
-odróżnia kontrastowe odcienie kolorów;
-układa słowa, dodając sylaby do podanej pierwszej części wyrazu;
-potrafi posługiwać się nowa techniką plastyczną – rysuje świecą;
Cykl tematyczny: „W karnawale same bale”
1„Cała sala tańczy”
-rozwijanie wyobraźni i umiejętności twórczego wyrażania emocji werbalnie;
-prezentacja literatury dziecięcej związanej z tematem zajęć;
-dostrzeganie i nazywanie uczuć własnych i innych osób;
-kształtowanie postawy wzajemnego szacunku;
-rozwijanie umiejętności wyrażania emocji za pomocą ruchu i tańca;
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
-doskonalenie orientacji przestrzennej i orientacji na kartce;
I. „Czuję się jak…”-zabawa integracyjna;
II. „Bal lalek”- inscenizowana prezentacja utworu Cz. Janczarskiego „Zabawa karnawałowa”- rozmowa na temat utworu, przygotowań do balu i zachowania się podczas niego, humoru sytuacyjnego, zachowania się w sytuacjach trudnych dla dziecka;
-teatrzyk sylwetowy „Kopciuszek” wg J. Brzechwy –wyjaśnienie niezrozumiałych słów i wyrażeń wyodrębnienie postaci występujących w baśni, rozmowa na temat wydarzeń;
-nazywanie emocji bohaterów baśni tworzenie kart ilustrujących różne emocje;
-„Emocje”- zabawa dydaktyczno-terapeutyczna;
-prezentacja utworów muzycznych wyrażających różne nastroje CD.11, 14, 33-36, ilustrowanie ruchem lub tańcem słuchanych utworów muzycznych, wyrażanie mimiką nastroju muzyki;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Czapki na bal” K. s 18 – rysowanie linii prostych i nieregularnych;
-opisuje swoje samopoczucie, porównując do różnych zjawisk;
-wymienia postacie występujące w bajkach, opisuje ich cechy i wygląd;
-wyodrębnia wydarzenia w prezentowanym utworze literackim;
-rozpoznaje i nazywa emocje własne i innych ludzi;
-okazuje szacunek dorosłym i rówieśnikom oraz oczekuje szacunku dla siebie;
-wyraża własne emocje za pomocą ruchu i tańca;
-potrafi rysować linie nieregularne i wzory złożone z linii prostych;
2.„Tęczowy bal”
-wdrażanie do kulturalnego zachowania się w czasie tańca;
-rozwijanie sprawności ruchowej;
-rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;
I. „Imiona” – zabawa integracyjna;
-„Co to za instrument?” – zabawa dydaktyczna, reagowanie ruchem na zmiany tempa;
II. „Tęczowy bal”- słuchanie utworu D. Gellner – rozmowa na temat treści;
-wybieranie utworu muzycznego na bal – wypowiedzi na temat utworów E. Griega „W grocie króla gór”, Walca nr 59;
-omówienie reprodukcji obrazu E. Degasa „Szkoła tańca”;
-zabawa taneczna inspirowana utworem literackim D. Gellner „Dziki taniec”;
-przygotowanie występu na zabawę choinkową – taniec „Karnawał”;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Balony” K. s. 17 –projektowanie i nazywanie wzorów, wielkości i liczebności;
...
nikusia1