LUTY 5l..doc

(79 KB) Pobierz
Luty -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych

Luty -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Mróz się bawić chce - szczypie ciebie, mnie

1.„”Wiatr i śnieżynki”

-poznawanie treści bajki, wypowiadanie się na jej temat;

-przedstawianie treści bajki – zabawa w teatr;

-poznawanie sposobów ubierania się w zależności od temperatury – różne rodzaje ubrań zimowych;

-poznawanie sposobów mierzenia temperatury powietrza – przyrządy do mierzenia temperatury: termometry pokojowe i zaokienne;

-rozwijanie sprawności fizycznej;

I. Zabawy ruchowe „Lepimy bałwana”;

II. Słuchanie bajki W. Grodzieńskiej „Zabawa śnieżkowa”;

-zabawa w teatr – inscenizowanie treści bajki;

-zabawy ruchowe „Wiatr i śnieżynki”;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Śnieg” –różnicowanie wysokości, przeliczanie płatków śniegowych, rozpoznawanie strony lewej i prawej K. „ABC” s.2;

-rozmowa na temat odpowiedniego ubierania się w zależności od temperatury – pokazanie termometrów zaokiennego i pokojowego – wyjaśnienie podstawowej zasady działania, polegającej na podnoszeniu i opadaniu słupka rtęci ;

-wykonanie ćwiczenia „Bluzy” K. „ABC” s.3;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych na śniegu;

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

zdrowotna

 

 

teatralna

 

ruchowa

-potrafi opowiedzieć treść bajki;

-naśladuje ruchem zabawy na śniegu;

-przedstawia wybrane fragmenty baśni – odgrywa role;

-przelicza płatki śniegu, rozpoznaje stronę lewą i prawą;

-rozpoznaje i nazywa różne rodzaje ubrań, wie, jak się ubierać w zależności od pogody;

-wie, do czego służy termometr, zna zasadę jego działania;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne na śniegu;

2..„Lubię ciebie, zimo”

-kształcenie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;

-doskonalenie swobodnego wypowiadania się na temat wiersza i ilustracji;

-poznawanie sposobów segregowania przedmiotów ze względu na posiadane cechy – wspomaganie operacyjnego myślenia w zakresie klasyfikacji;

-estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastycznych;

I. Zabawa dydaktyczna „Kto cię woła?” – doskonalenie percepcji słuchowej;

II. Prezentacja wiersza „Bałwanek” – omówienie treści wiersza, nauka wiersza na pamięć;

-zabawy sprzyjające klasyfikowaniu – wdrażanie dzieci do sensownego grupowania obiektów i słowne określanie przyjętego kryterium;

- grupowanie obiektów i słów oraz nazywanie tych grup;

-praca plastyczna „Bałwanek” – wykonywanie rzeźby przestrzennej z masy solnej;

-osłuchanie z piosenką „Zimowe sporty” – zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence;

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

muzyczna

 

 

plastyczna

-redaguje wypowiedzi na podstawie wysłuchanego wiersza i ilustracji;

-powtarza treść wiersza;

-wykonuje improwizacje ruchowe do tekstu wiersza;

-potrafi rozdzielić przedmioty ze względu na posiadane cechy;

-określa (próbuje definiować) przedmioty przez wymienienie wyodrębnionych cech;

-układa i rozwiązuje zadania wymagające klasyfikowania;

-estetycznie wykonuje prace plastyczne;

3.„Zziębnięty wróbelek”

-doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi ustnych na podany temat;

-doskonalenie sprawności grafomotoryczne;

-prowadzenie ukierunkowanych obserwacji przyrodniczych;

-poznawanie wybranych gatunków ptaków;

-określanie położenia obiektów w przestrzeni, przeliczanie;

I. Zabawa ze śpiewem „Pingwinki”;

II. „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” H.Łochockiej – kształtowanie pozytywnego i opiekuńczego stosunku do ptaków i zwierząt żyjących dziko;

-analiza treści opowiadania, wyciągnięcie wniosków;

-obserwowanie ptaków za oknem i w czasie pobytu na spacerze – rozmowy na temat wyglądu ptaków, ich nazw, sposobu zachowania i odżywiania (sypanie pokarmu);

-uzupełnianie nalepkami obrazka „Dokarmiamy ptaki”, rozumienie pojęć: „najwyżej, najniżej”, „z prawej, z lewej”, „nad, pod”, przeliczanie i porównywanie rodzaju ptaków K. „ABC” s 24;

 

 

językowa

 

przyrodnicza

 

matematyczna

 

graficzna

-bawi się wspólnie z grupą;

-potrafi wysłuchać dłuższego fragmentu prozy;

-rozpoznaje stronę prawą i lewą;

-układa kilkuzdaniową wypowiedź na podany temat;

-opisuje wygląd ptaków, nazywa wybrane gatunki ptaków;

-wie, czym się odżywiają;

-rozumie i stosuje pojęcia: „najwyżej, najniżej”, „z prawej, z lewej”, „nad, pod”;

-sprawnie przelicza obiekty;

4.„Opiekujemy się ptakami”

-dopasowywanie obrazków do danej treści;

-rozwijanie słuchu fonematycznego;

-ćwiczenia w liczeniu;

-porównywanie wielkości, wyglądu i liczebności obiektów;

-rozwijanie sprawności grafomotoryczne;

-doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole;

-rozwijanie wyobraźni – kształcenie umiejętności ilustrowania ruchem poezji i muzyki;

-rozwijanie słuchu muzycznego;

 

I. Gra dydaktyczna „Dobieranka” – wyszukiwanie obrazków pasujących do aktualnej pory roku;

II. Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej „Kasia i kasza” – sposoby opieki nad ptakami;

-słuchowe rozróżnianie wyrazów o podobnym brzmieniu „Kasia – kasza”, wyjaśnienie pojęcia „ganek”;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Karmnik” – rysowanie linii prostych, przeliczanie i porównywanie liczebności K. „ABC” s 25;

-zabawa ruchowa z ćwiczeniem ortofonicznym „Ptaki”;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Ptaki” – określanie ich wyglądu, wielkości i liczby K. „ABC” s. 26;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych –wyrabianie siły, skoczności i zwinności;

-nauka piosenki pt. „Zimowe sporty” – ćwiczenia uwrażliwiające dzieci na zmiany dynamiki i rejestru;

 

językowa

 

 

 

muzyczna

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

-potrafi dobrać obrazki ilustrujące aktualną porę roku spośród innych;

-uważnie słucha treści wiersza;

-rozróżnia wyrazy o podobnym brzmieniu;

-rysuje linie proste według podanego wzoru;

-sprawnie przelicza i porównuje liczebności dwóch zbiorów;

-określa wygląd i wielkość obiektów;

-sprawnie i dokładnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;

-rozróżnia zmiany dynamiki i rejestru w podanych przykładach;

5.„Zimowy obrazek”

-poznawanie sposobów pomocy zwierzętom leśnym w przetrwaniu zimy;

-pobudzanie wyobraźni dzieci;

-poznawanie wybranych zwierząt leśnych;

-poznawanie różnych odcieni kolorów;

-rozwijanie umiejętności plastycznych – poznawanie nowej techniki plastycznej;

I. Zabawa ruchowa do piosenki „Bałwankowa rodzina”

II. „Dokarmiamy zwierzęta” -rozmowa przy obrazku odsłanianym fragmentami – pobudzanie wyobraźni i snucie domysłów i przypuszczeń;

-posługiwanie się nazwami znanych zwierząt leśnych i pojęciem „paśnik”;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Sarenka” – odróżnianie kolorów jasnych od ciemnych K. „ABC” s.26;

-zabawa dydaktyczna „Tworzenie wyrazów z sylab”;

–„Zimowy obrazek” – malowanie świecą i pokrywanie rysunku farbą;

 

muzyczna

 

społeczna

-wypowiada się na temat obrazka;

-snuje domysły i przypuszczenia co do dalszych fragmentów obrazka;

-rozpoznaje i nazywa wybrane leśne zwierzęta;

-zna znaczenie słowa „paśnik”;

-odróżnia kontrastowe odcienie kolorów;

-układa słowa, dodając sylaby do podanej pierwszej części wyrazu;

-potrafi posługiwać się nowa techniką plastyczną – rysuje świecą;

                                              Cykl tematyczny: „W karnawale same bale

1„Cała sala tańczy”

-rozwijanie wyobraźni i umiejętności twórczego wyrażania emocji werbalnie;

-prezentacja literatury dziecięcej związanej z tematem zajęć;

-dostrzeganie i nazywanie uczuć własnych i innych osób;

-kształtowanie postawy wzajemnego szacunku;

-rozwijanie umiejętności wyrażania emocji za pomocą ruchu i tańca;

-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;

-doskonalenie orientacji przestrzennej i orientacji na kartce;

I. „Czuję się jak…”-zabawa integracyjna;

II. „Bal lalek”- inscenizowana prezentacja utworu Cz. Janczarskiego „Zabawa karnawałowa”- rozmowa na temat utworu, przygotowań do balu i zachowania się podczas niego, humoru sytuacyjnego, zachowania się w sytuacjach trudnych dla dziecka;

-teatrzyk sylwetowy „Kopciuszek” wg J. Brzechwy –wyjaśnienie niezrozumiałych słów i wyrażeń wyodrębnienie postaci występujących w baśni, rozmowa na temat wydarzeń;

-nazywanie emocji bohaterów baśni tworzenie kart ilustrujących różne emocje;

-„Emocje”- zabawa dydaktyczno-terapeutyczna;

-prezentacja utworów muzycznych wyrażających różne nastroje CD.11, 14, 33-36, ilustrowanie ruchem lub tańcem słuchanych utworów muzycznych, wyrażanie mimiką nastroju muzyki;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Czapki na bal” K. s 18 – rysowanie linii prostych i nieregularnych;

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

muzyczna

 

 

ruchowa

 

 

plastyczna

-opisuje swoje samopoczucie, porównując do różnych zjawisk;

-wymienia postacie występujące w bajkach, opisuje ich cechy i wygląd;

-wyodrębnia wydarzenia w prezentowanym utworze literackim;

-rozpoznaje i nazywa emocje własne i innych ludzi;

-okazuje szacunek dorosłym i rówieśnikom oraz oczekuje szacunku dla siebie;

-wyraża własne emocje za pomocą ruchu i tańca;

-potrafi rysować linie nieregularne i wzory złożone z linii prostych;

2.„Tęczowy bal”

-doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi ustnych na podany temat;

-doskonalenie sprawności grafomotoryczne;

-rozwijanie wyobraźni – kształcenie umiejętności ilustrowania ruchem poezji i muzyki;

-wdrażanie do kulturalnego zachowania się w czasie tańca;

-rozwijanie sprawności ruchowej;

-rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;

I. „Imiona” – zabawa integracyjna;

-„Co to za instrument?” – zabawa dydaktyczna, reagowanie ruchem na zmiany tempa;

II. „Tęczowy bal”- słuchanie utworu D. Gellner – rozmowa na temat treści;

-wybieranie utworu muzycznego na bal – wypowiedzi na temat utworów E. Griega „W grocie króla gór”, Walca nr 59;

-omówienie reprodukcji obrazu E. Degasa „Szkoła tańca”;

-zabawa taneczna inspirowana utworem literackim D. Gellner „Dziki taniec”;

-przygotowanie występu na zabawę choinkową – taniec „Karnawał”;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Balony” K. s. 17 –projektowanie i nazywanie wzorów, wielkości i liczebności;

 

muzyczna

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin