GRA NA INSTRUMENTACHW polskim systemie wychowania muzycznego najczęściej stosujemy tzw. instrumentarium Orffa. Są to instrumenty perkusyjne o nieokreślonej barwie dźwięku i instrumenty perkusyjne o określonej barwie dźwięku.Do pierwszej grupy należą:- bębenek (uderzany ręką lub pałeczką)- tamburyn- grzechotka- kołatka- drewienka- trójkąt rytmiczny- talerze (uderzane o siebie lub pałką filcową)Do grupy drugiej zaliczamy:- dzwonki diatoniczne lub chromatyczne- ksylofon- metalofonInstrumentem, który odgrywa wielką rolę jest fortepian.Nauka gry na instrumentach powinna odbywać się stopniowo w myśl zasady stopniowania trudności i etapowo:Poszukiwanie dźwięków w otaczającym dziecko środowisku ; ćwiczenia twórcze z elementami dramy (odnajdywania dźwięków przy pomocy ;instrumentów;, które znajdują się w otoczeniu dziecka: stół, podłoga, krzesło, ściana, kartka papieru, własne ciało; a następnie używanie ich do najróżniejszych ćwiczeń twórczych lub ilustracyjnych).Stosowanie efektów akustycznych uzyskanych poprzez ruch własnego ciała: tupanie, k****nie, uderzanie rękami o uda, m****nie, cmokanie, k****nie itp.).Oswajanie z barwą i budową instrumentów z instrumentarium Orffa (wydobywanie dźwięku tradycyjnym sposobem jak i eksperymentowanie z innymi możliwościami wydobywania dźwięku).Systematyczna nauka gry na instrumentach:- granie samodzielnych utworów muzycznych- akompaniament do piosenek- w ćwiczeniach słuchowych, rytmicznych, ruchowych- w zadaniach twórczych.Podczas zajęć w przedszkolu grę na instrumentach wykorzystujemy:W ćwiczeniach słuchowych. Są to zabawy uwrażliwiające na barwę dźwięku, kierunek dochodzenia dźwięku, gęstość dźwięku ; ile gra instrumentów, odległość od instrumentu, a na instrumentach melodycznych; wysokość dźwięku.W ćwiczeniach rytmicznych. Na początku wiąże się z rytmizacją tekstu. W grupach najmłodszych gra zawsze łączy się z mową lub śpiewem. W grupie starszej mówienie rytmiczne tekstu także stanowi podstawę działania, jednak już po kilku powtórzeniach dzieci są w stanie wykonać rytm bez wypowiadania tekstu. W grupie sześciolatków możemy sobie pozwolić na ćwiczenia z zapamiętaniem i późniejszym odtwarzaniem rytmu podanego przez nauczyciela. Praca tą formą opiera się na powiązaniu z recytacją rytmizowanego tekstu.W ćwiczeniach ruchowych. W grupie pięciolatków proste, ruchowe sekwencje ćwierćnutowe lub ósemkowe – będące tupaniem lub chodzeniem możemy połączyć z akompaniamentem instrumentalnym opartym na jednoczesnej grze dokładnie tych samych sekwencji rytmicznych. Grę i kroki (elementy ruchowe) zawsze łączymy z recytacja rytmiczną tekstu. Dopiero po wielu powtórzeniach możemy odtworzyć dany rytm bez recytacji. W grupie najstarszej możemy zaproponować dzieciom granie akompaniamentu do marszu i biegu (ze zmianami agogicznymi i dynamicznymi).W powiązaniu z piosenką. Jest to najczęstsze zastosowanie instrumentów. Rozpoczynamy – w grupie najmłodszej – od podkreślenia rytmów w najbardziej charakterystycznych momentach piosenki (np., ostatni takt lub dwa takty piosenki). W grupach starszych owe fragmenty staja się coraz dłuższe, a ich rytm bardziej urozmaicony. W grupach pięcio – i sześciolatków możemy zastosować grę na instrumentach jako wypełnianie pauz w śpiewanej piosence dźwiękami instrumentów. To ćwiczenie stosujemy w celu przeciwdziałania zachwianiu rytmu w piosence, w której występują trudne do wykonania dla dzieci długo trwające pauzy. W grupie najstarszej możemy zastosować grę na instrumentach jako samodzielny akompaniament do piosenki oparty o łatwy, stale powtarzający się temat rytmiczny zwany ostinatem rytmicznym. W tej samej grupie wprowadzamy i wykorzystujemy instrumenty melodyczne również do akompaniowania do piosenek. Dzieci sześcioletnie mogą zagrać na instrumentach melodycznych całą, łatwą i dobrze znaną piosenkę.W zadaniach twórczych.- ilustracja zjawisk akustycznych (przyrodniczych i otoczenia)- improwizacje rytmiczne i melodyczne- własny akompaniament do piosenek i ćwiczeń ruchowych- ilustracje do wierszy i opowiadań.Stosując grę na instrumentach w przedszkolu możemy przyjąć kolejność wprowadzania instrumentów perkusyjnych. Pierwszym instrumentem jest grzechotka. Jest to instrument najbliższy dziecku, z uwagi na podobieństwo do zabawek z najwcześniejszego dzieciństwa. Drugim w kolejności instrumentem jest kołatka. Zarówno pierwszy jak i drugi instrument jest już przeznaczony dla dzieci 3 letnich. W tej grupie dzieci gra odbywa się indywidualnie.Kolejno wprowadzane instrumenty to(w grupie dzieci 4 ; 5 letnich)- bębenek- tamburyn- drewienka(w grupie dzieci 5; 6 letnich)- trójkąt- talerze
pola-pokot