Przeczytaj uważnie każde zdanie i wpisz “tak” lub “nie” lub ”czasami”
Czy jakaś lekcja (lekcje) utkwiła ci w pamięci jako szczególnie interesująca:
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Czy coś powinno być zmienione na lekcjach języka angielskiego? ......................................................................................................................................................................................................................................................................................
Dziękuję za wypełnienie ankiety.
Sondaż: "Lekcje języka angielskiego”- analiza
W sondażu z dnia 10.03.2005 r. na temat prowadzenia lekcji języka angielskiego wzięło udział 25 uczniów. Były to wypowiedzi anonimowe uczniów z klasy IIA o profilu językowym
Opinie, które wyrażali uczniowie można zaliczyć do trzech głównych kategorii:
· stosunek uczniów do lekcji języka angielskiego
· sposób nauczania i stosunek nauczyciela do ucznia;
· atrakcyjność lekcji i atmosfera na lekcji;
· propozycje zmian
W kategorii stosunek uczniów do lekcji języka angielskiego 32% uczniów odpowiedziało, że bardzo lubi lekcje, natomiast 68% że lubi czasami. Żaden z uczniów nie odpowiedział, że nie lubi lekcji. 40% uczniów stwierdziło, że zawsze lubi się uczyć angielskiego, a 60% że czasami. 4% uczniów stwierdziło, że zawsze czeka niecierpliwie na koniec lekcji, ale 8% czeka czasami.
Jeżeli chodzi o sposób nauczania i stosunek nauczyciela do ucznia, to uczniowie przede wszystkim podkreślili fakt, że nauczyciel tłumaczy jasno i zrozumiale (98%). Młodzież pozytywnie oceniła sprawiedliwe ocenianie przez nauczyciela (70% na tak) oraz pomoc i motywowanie uczniów przez nauczyciela (66%). Dużo uczniów (30% że zawsze, 30% że czasami) jednak przyznało że nauczyciel zachowuje się tak jakby tylko on miał rację. 60% uznało że nauczyciel nie faworyzuje uczniów, 20% że czasami.W kategorii: atrakcyjność lekcji i atmosfera na lekcji, uczniowie stwierdzili że nie nudzą się na większości lekcji (90%). Około 50% uczniów uznało że lekcje są zawsze interesujące, 40% że czasami. Zdecydowana większość uczniów(95%) zgodziło się ze stwierdzeniem że lekcje powinny być prowadzone w luźnej atmosferze. 60% uczniów zawsze uważa na lekcji, 30% czasami.
W kategorii propozycje zmian 80% uczniów nie dostrzega żadnej potrzeby zmian, 15% uczniów postuluje obniżenie wymagań przez nauczyciela, a 2% proponuje obniżyć dawkę humoru na lekcjach.
Podsumowanie:
Ankieta potwierdziła wysoką ocenę lekcji j. angielskiego przez uczniów. Dla większości z nich lekcje j. angielskiego są atrakcyjne do tego stopnia że mogą je nawet polubić. Także osoba nauczyciela jest lubiana przez uczniów. Na lekcjach uczniowie w większości się nie nudzą. Uczniowie nie dostrzegają potrzeby zmian oprócz kilku osób które postulują obniżenie wymagań przez nauczyciela. Niestety, czasami nauczyciel według uczniów zachowuje się jakby wszystko wiedział i zawsze miał rację.
Wskazówki dla nauczyciela na przyszłość:
1. należy nawiązać jeszcze lepszy dialog z uczniami i nie traktować ich lekceważąco ze względu na ich mniejszy zasób wiedzy.
2. Należy jeszcze bardziej udoskonalić warsztat nauczyciela w celu dostosowania go indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia.
Opracowanie: Jerzy Bojan
czarna12