Sprawozdanie Rlek_LISEK.docx

(647 KB) Pobierz

Politechnika Świętokrzyska

Katedra Energoelektroniki

Laboratorium Automatyki Napędu Elektrycznego

Temat : Model silnika obcowzbudnego zrealizowany w pakiecie Matlak-Simulink.

Specjalność: EPiE

Gr 405

Paweł Lisowski

Data wykonania: 16,03,2010

Data oddania:21,06,2010

Ocena:

 

1. Cel ćwiczenia:

Celem przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych było zamodelowanie silnika obcowzbudnego prądu stałego wraz z doborem regulatora prądu PI.

2. Przebieg ćwiczenia:

·         Silnik obcowzbudny prądu stałego:

- typ: PCMB74B

- moc znamionowa: Pn = 5,5kW

- napięcie znamionowe: Un = 220V

- prąd znamionowy: In = 30,7A

- prędkość znamionowa: nn = 600obr/min

- indukcyjność twornika: La = 0,02H

- moment bezwładności: J = 0,8

·         Równania opisujące silnik obcowzbudny prądu stałego:

gdzie:

         - indukcyjność twornika silnika

         - rezystancja obwodu twornika

         - siła elektromotoryczna indukowana w tworniku silnika

         - moment bezwładności układu napędowego sprowadzony na wał silnika

         - moment obciążenia

         - moment elektromagnetyczny silnika

·         Podstawowe parametrów silnika obcowzbudnego prądu stałego:

- sprawność znamionowa silnika:

- prędkość znamionowa:

- rezystancja twornika:

- stała c:

- moment znamionowy:

- moment elektromagnetyczny znamionowy:

- prędkość biegu luzem:

- elektromechaniczna stała czasowa:

- elektromagnetyczna stała czasowa:

- transmitancja zastępcza silnika obcowzbudnego prądu stałego:

Model silnika obcowzbudnego zrealizowany w pakiecie Matlab-Simulink:

a) m-plik:

%%%%%%%%modelowanie silnika obcowzbudnego prądu stałego%%%%%%%%

clc

clear all

%%%%%%%%Parametry silnika obcowzbudnego prądu stałego

Pn=5500;                %moc znamionowa [W]

Un=220;                 %napięcie znamionowe [V]

In=30.7;                %prąd znamionowy [A]

nn=600;                 %prędkość znamionowa [obr/min]

ks=0.5;                 %współczynnik

La=0.002;               %indukcyjność twornika [H]

J=0.8;                  %moment bezwładności [kg*m^2]

T=0.02;                 %okres

q=3;                    %ilość pulsów

 

%%%%%%%%Obliczanie zmiennych

To=T/q;                 %zastępcza mała czasowa

wn=pi*nn/30;            %prędkość kątowa znamionowa

Mstn=Pn/wn;             %silnik obciążony momentem znamionowym

Nn=Pn/(Un*In);          %sprawność znamionowa

Ra=(Un/In)*ks*(1-Nn);   %rezystancja twornika

c=(Un-Ra*In)/wn;        %stała silnika (k*fi)

Men=c*In;               %moment elektromagnetyczny znamionowy

Uo=Un/c;                %prędkość biegu luzem

Tm=(Ra*J)/(c*c);        %elektromechaniczna stała czasowa

Te=La/Ra;               %elektormagnetyczna stała czasowa

Ua=Un;                  %napiecie zasilania

Ua=[100,150,230];       %wektor napiec zasilania

Mst=Mstn;               %obciążenie momentem znamionowym

sim('Silnik');          %wczytywanie wartości przez schemat w Simulinku

%%%%%%%%Wykreślenie przebiegów w=f(t) i i=f(t)

figure(1);              %inicjowanie rysowania przebiegu

plot(out_w);            %rysowanie w=f(t) 

grid on                 %włączenie siatki

figure(2);              %inicjowanie rysowania przebiegu

plot(out_i);            %rysowanie w=f(t)

grid on                 %włączenie siatki

 

b) model silnika zrealizowany w Simulinku:

c) charakterystyki silnika o transmitancji

- instrukcje wpisywane w głównym oknie programu MATLAB:

>> h = tf ([0.32] , [1.56e-3 0.054 1])

>>bode (h)

>>step (h)

>>nyquist (h)

 

- charakterystyka amplitudowo-fazowa (nyquist):

C:\Documents and Settings\Administrator\Pulpit\Pulpit\gotowe sprawko rolek 21.06.2010\nyquist.jpg

- charakterystyka amplitudowa, fazowa (bode):

C:\Documents and Settings\Administrator\Pulpit\Pulpit\gotowe sprawko rolek 21.06.2010\bode diagram phase magnitude.jpg

- charakterystyka odpowiedzi na skok jednostkowy (step):

C:\Documents and Settings\Administrator\Pulpit\Pulpit\gotowe sprawko rolek 21.06.2010\Step response.jpg

C:\Documents and Settings\Administrator\Pulpit\Pulpit\gotowe sprawko rolek 21.06.2010\prezbieg prądu w funkcji czasu.jpg

d) przebiegi czasowe i :

 

Przeciw włączenie silnika prądu stałego:

a) model silnika zrealizowany w Simulinku przy nawrocie przeciw włączeniem i   obciążeniu  momentem czynnym:

- przebiegi czasowe i przy nawrocie przeciw włączeniem i obciążeniu momentem czynnym:

C:\Documents and Settings\Administrator\Pulpit\Pulpit\gotowe sprawko rolek 21.06.2010\prezbioeg rpedkosci nawrot.jpg

C:\Documents and Settings\Administrator\Pulpit\Pulpit\gotowe sprawko rolek 21.06.2010\prezbieg prada 220Vnawrot.jpg

b) model silnika zrealizowany w Simulinku przy nawrocie przeciw włączeniem i obciążeniu  momentem biernym:

- przebiegi czasowe i przy nawrocie przeciw włączeniem i obciążeniu momentem biernym:

- przebiegi czasowe i przy nawrocie przeciw włączeniem i obciążeniu momentem biernym dla różnych wartości Ua=[100,150,230]:

C:\Documents and Settings\Administrator\Pulpit\Pulpit\gotowe sprawko rolek 21.06.2010\prezbieg predkosci przy nawrocie.jpg

C:\Documents and Settings\Administrator\Pulpit\Pulpit\gotowe sprawko rolek 21.06.2010\przebieg pradu nawrot dla 3 ech.jpg

 

 

 

 

Dobór układu regulacji:

Schemat blokowy układu regulacji napędu z przekształtnikiem tyrystorowym i z szeregowym połączeniem regulatorów typu PI: prądu i prędkości:

gdzie:

          - wz – prędkość zadana

          - wm – prędkość mierzona

          - Rw – regulator prędkości

          - Ri – regulator prądu

          - Gp(s) – transmitancja przekształtnika

          - Ge(s) – transmitancja części elektrycznej silnika

          - Gm(s) – transmitancja części mechanicznej silnika

          - Ki - współczynnik sprzężenia prądowego

          - Kw - współczynnik sprzężenia prędkościowego

 

a) dobór regulatora prądu:

- transmitancja regulatora prądu:

gdzie:

          - - współczynnik wzmocnienia regulatora

          - - czas zdwojenia regulatora

 

- transmitancja przekształtnika:

gdzie:

          - - współczynnik wzmocnienia przekształtnika

          - - stała czasowa przekształtnika

 

- transmitancja części elektrycznej silnika:

 

gdzie:

          - -  wzmocnienie części elektrycznej silnika

          - - stała czasowa części elektrycznej silnika

 

- wyznaczenie transmitancji układu otwartego:

W powyższej zależności

Dla uzyskania kompensacji dużej stałej czasowej obiektu przyjmuje się:

- wyznaczenie transmitancji układu zamkniętego:

- zgodnie z kryterium modułu współczynnik wzmocnienia regulatora wyznaczamy z poniższego wyrażenia:

Aby wyrażenie na było niezależne od częstotliwości to co najmniej wyrażenie w nawiasie mianownika powinno być równe zeru:

                        

Charakterystyki układu napędowego o transmitanc...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin