oświata.pdf

(424 KB) Pobierz
Microsoft Word - D199600329Lj.doc
©Kancelaria Sejmu s. 1/72
USTAWA
z dnia 7 września 1991 r.
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz.U. z
1996 r. Nr 67, poz.
329, Nr 106, poz.
496; z 1997 r. Nr 28,
poz. 153, Nr 141, poz.
943, z 1998 r. Nr 117,
poz. 759, Nr 162, poz.
1126, z 2000 r. Nr 12,
poz. 136, Nr 19, poz.
239, Nr 48, poz. 550,
Nr 104, poz. 1104, Nr
120, poz. 1268, Nr
122, poz. 1320, z 2001
r. Nr 111, poz. 1194,
Nr 144, poz. 1615, z
2002 r. Nr 41, poz.
362, Nr 113, poz. 984,
Nr 141, poz. 1185, Nr
200, poz. 1683, z 2003
r. Nr 6, poz. 65, Nr
128, poz. 1176, Nr
137, poz. 1304, Nr
203, poz. 1966, z 2004
r. Nr 69, poz. 624, Nr
99, poz. 1001, Nr 109,
poz. 1161, Nr 145,
poz. 1532, Nr 162,
poz. 1690, Nr 173,
poz. 1808.
o systemie oświaty
Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa;
kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także
wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynaro-
dowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach
Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za
podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy roz-
wijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszano-
wania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na
wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki
niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzin-
nych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, spra-
wiedliwości i wolności.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
System oświaty zapewnia w szczególności:
1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształce-
nia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowied-
nich do wieku i osiągniętego rozwoju,
2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny,
3) możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmio-
ty,
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofi-
zycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologicz-
no-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i mło-
dzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywi-
dualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
Wykładnia TK
(Dz.U. z 1994 r. Nr
45, poz. 184) ad. art.
36 ust. 5.
04-08-19
©Kancelaria Sejmu s. 2/72
5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania
zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania
oraz zajęć rewalidacyjnych,
6) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie reali-
zowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły
każdego typu w skróconym czasie,
7) upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze
kształcenie w szkołach wyższych,
8) możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdo-
bywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych,
9) zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między
poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i
wiejskimi,
10) utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania
i opieki w szkołach i placówkach,
11) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównowa-
żonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w
skali lokalnej, krajowej i globalnej,
12) opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej,
13) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy,
13a) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktyw-
nemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,
14) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia,
15) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowa-
nie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności
społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego,
16) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz
kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczaj-
nych.
Art. 2.
System oświaty obejmuje:
1) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,
2) szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyj-
nymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi,
dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i
mistrzostwa sportowego,
c) ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami inte-
gracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa
sportowego, rolnicze i leśne,
d) artystyczne,
04-08-19
©Kancelaria Sejmu s. 3/72
3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżo-
we, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z
różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego,
3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz
ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyska-
nie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
3b) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zain-
teresowań i uzdolnień artystycznych,
4) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne
udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psy-
chologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku
kształcenia i zawodu,
5) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wycho-
wawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej orga-
nizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające
dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i
młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościa-
mi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3,
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
7) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobiera-
nia nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
8) Ochotnicze Hufce Pracy – w zakresie kształcenia i wychowania ich uczest-
ników,
9) zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli,
10) biblioteki pedagogiczne,
11) kolegia pracowników służb społecznych.
pkt 6 w art. 2 skre-
ślony
Art. 2a.
1. System oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcer-
skie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie
oświaty i wychowania.
2. Organy administracji publicznej prowadzące szkoły i placówki współdziałają z
podmiotami, o których mowa w ust. 1, w wykonywaniu zadań wymienionych w
art. 1.
Art. 3.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole,
1a) szkole specjalnej lub oddziale specjalnym - należy przez to rozumieć odpo-
wiednio:
a) szkołę lub oddział dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, zorganizowane zgodnie z przepisami wydany-
mi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2,
ust. 1a i ust. 2 w art.
3 skreślone
04-08-19
©Kancelaria Sejmu s. 4/72
b) szkołę lub oddział zorganizowane w zakładzie opieki zdrowotnej, w
tym w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i zakładzie lecznictwa uzdro-
wiskowego, a także w jednostce pomocy społecznej, w celu kształcenia
dzieci i młodzieży przebywających w tym zakładzie lub jednostce, w
których stosuje się odpowiednią organizację kształcenia oraz specjalne
działania opiekuńczo-wychowawcze, zorganizowane zgodnie z przepi-
sami wydanymi na podstawie art. 71c ust. 2,
2) szkole artystycznej - należy przez to rozumieć także szkołę bibliotekarską i
animatorów kultury,
3) placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w
art. 2 pkt 3-5, 7 i 10,
5) organie prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć mi-
nistra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne,
8) kuratorze oświaty - należy przez to rozumieć kierownika kuratorium
oświaty jako jednostki organizacyjnej wchodzącej w skład zespolonej ad-
ministracji rządowej w województwie,
9) nauczycielu - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pra-
cownika pedagogicznego szkoły, placówki oraz zakładu kształcenia i pla-
cówki doskonalenia nauczycieli,
10) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka,
11) uczniach - należy przez to rozumieć także słuchaczy i wychowanków,
11a) szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym - należy przez to rozumieć
odpowiednio szkołę lub oddział, w których uczniowie posiadający orzecze-
nie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozo-
stałymi uczniami, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na pod-
stawie art. 71b ust. 7 pkt 3,
11b) oddziale dwujęzycznym - należy przez to rozumieć oddział szkolny, w któ-
rym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym
nowożytnym będącym drugim językiem nauczania,
11c) oddziale sportowym - należy przez to rozumieć oddział szkolny, w którym
są prowadzone zajęcia sportowe obejmujące szkolenie sportowe w jednej
lub kilku dyscyplinach sportu, zorganizowany zgodnie z przepisami wyda-
nymi na podstawie art. 9 ust. 5,
11d) centrach kształcenia ustawicznego albo centrach kształcenia praktycznego -
należy przez to rozumieć rodzaj odpowiednio placówki kształcenia usta-
wicznego i placówki kształcenia praktycznego,
12) profilu kształcenia ogólnozawodowego - należy przez to rozumieć kształce-
nie w zakresie określonej dziedziny gospodarki,
13) podstawie programowej – należy przez to rozumieć obowiązkowe, na danym
etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a
także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w
programach wychowania przedszkolnego i programach nauczania oraz
umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyj-
nych,
pkt 4, 6 i 7 w art. 3
skreślone
04-08-19
©Kancelaria Sejmu s. 5/72
14) zadaniach oświatowych jednostek samorządu terytorialnego - należy przez
to rozumieć zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym
profilaktyki społecznej,
15) szkole dla dorosłych - należy przez to rozumieć szkołę, w której stosuje się
odrębną organizację kształcenia i do której przyjmowane są osoby mające
18 lat, a także kończące 18 lat w roku kalendarzowym, w którym przyjmo-
wane są do szkoły,
16) formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i
uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w
placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a,
17) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach
dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejęt-
ności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby,
które spełniły obowiązek szkolny.
ust. 4 i 6b w art. 5
skreślone
Art. 4.
Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę mo-
ralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Art. 5.
1. Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzo-
na przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego,
2) inną osobę prawną,
3) osobę fizyczną.
3. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i
placówki publiczne.
3a. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, Minister Obrony Narodowej i Mini-
ster Sprawiedliwości mogą zakładać i prowadzić publiczne szkoły i placówki, o
których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 29.
3b. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania:
1) zakłada i prowadzi:
a) szkoły, zespoły szkół oraz szkolne punkty konsultacyjne przy przedsta-
wicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawi-
cielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej w celu kształcenia
dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą,
b) publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajo-
wym,
2) może zakładać i prowadzić:
a) publiczne szkoły i placówki o charakterze eksperymentalnym,
b) publiczne placówki kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajo-
wym.
04-08-19
Zgłoś jeśli naruszono regulamin