_plan_wynikowy_kl3.doc

(240 KB) Pobierz

 

 

PLAN WYNIKOWY DLA KLASY III

DO PROGRAMU „MOJA SZKOŁA”    
I PODRĘCZNIKA „MOJA SZKOŁA”

 

 

OD AUTORKI

 

 

Pojęcie planu wynikowego pojawiło się kilka lat temu w publikacjach prof. Bolesława Niemierki, między innymi w książce pt. „Między oceną  szkolną
a dydaktyką”. Plan wynikowy jest dokumentem opracowanym przez nauczyciela i wykorzystywanym przez niego w pracy dydaktycznej. Zastępuje dawne rozkłady materiału, które były budowane pod kątem podziału zakresu materiału do omówienia na lekcjach.

 

Plan wynikowy zawiera uporządkowany wykaz efektów kształcenia, który jest nadrzędny wobec materiału nauczania, środków dydaktycznych i metod pracy. To indywidualny dokument nauczycielski, który jest podrzędny względem przedmiotowego systemu oceniania (wspólnego dla grupy nauczycieli).

Jest oparty na realizowanym programie nauczania, uwzględnia specyfikę danej klasy szkolnej oraz możliwości i preferencje dydaktyczne nauczyciela.

 

W indywidualnym planie wynikowym nauczyciel powinien zamieścić również treści własnego programu lub innowacji programowej, jeżeli takową posiada.

 

Plan wynikowy zawiera wymagania edukacyjne , czyli katalog niezbędnych osiągnięć ucznia przewidzianych programem nauczania. Są one opisem pożądanych zmian
w wiedzy, umiejętnościach i postawach ucznia . Analizując możliwości, umiejętności i zainteresowania uczniów danej klasy, tworzymy hierarchię osiągnięć: poziom podstawowy i poziom ponadpodstawowy. Zróżnicowanie wymagań, ich zhierarchizowanie będzie służyło ocenie szkolnej.

      Plan wynikowy powinien być spójny z innymi planami szkolnymi, wchodzącymi w skład szkolnego systemu zapewnienia jakości i ma uwzględniać specyfikę szkoły. Jest podrzędny wobec wewnętrznego systemu oceniania.

 

Przedstawiony plan wynikowy powinien być traktowany jedynie jako propozycja lub pomoc przy konstruowaniu własnych planów nauczycielskich. Zaprezentowane rozwiązanie  może być dowolnie modyfikowane i dostosowywane do potrzeb uczących. Plan ten został skonstruowany w oparciu o program „Moja szkoła” oraz treści zawarte  w podręczniku „Moja szkoła”.

 

Mam nadzieję, że przedstawiona propozycja będzie dla Państwa pomocą i inspiracją w tworzeniu własnych planów.

 

 

mgr Lidia Michoń

 

 

 

Bibliografia:

 

1. Program „Moja szkoła” MAC Edukacja.

2. Przewodnik metodyczny do podręcznika „Moja szkoła” cz. 1-10.

3. Niemierko Bolesław, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1991.

4. Ochenduszko Julian, Pomiar dydaktyczny w mierzeniu jakości pracy szkoły. Materiały edukacyjne Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli EKO-TUR, Warszawa 2001.

5. Zawisza-Chlebowska Teresa, Przedmiotowy System Oceniania z języka polskiego w szkole podstawowej, do cyklu Hanny Dobrowolskiej „Jutro pójdę w świat”, WSiP.

6. Stróżyński Klemens, Plan wynikowy – bez histerii, w: www.wszpwn.com.pl

7. Lisiecka Zofia, Jak zbudować plan wynikowy, w: www.wszpwn.com.pl

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy  oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

 

 

 

 

 

 

TEMAT   BLOKU

 

Temat dnia

 

Stosowane skróty:  W – wiedza,   U umiejętności,  

P – postawy

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE PODSTAWOWE

 

Uczeń będzie:

wytłuszczona czcionka – treści

programu nauczycielskiego 

lub innowacji pedagogicznej

WYMAGANIA EDUKACYJNE PONADPODSTAWOWE

Uczeń będzie:

 

POZNAJĘ HISTORIĘ MOJEJ OJCZYZNY

 

 

 

 

1. Czym różnił się dzień 1 września 1939 od

    1 września bieżącego roku?

2. Obrona Warszawy we wrześniu 1939 roku.

3. Kto walczył o wolność  Polski?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WAKACYJNE PODRÓŻE I PRZYGODY

 

1. Nasze wakacyjne wspomnienia.

2. Umiemy posługiwać się mapą Polski.

3. Czy można przywozić takie pamiątki?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-  czytał utwory o tematyce wojennej, (U, W)

-  wypowiadał się na temat II wojny światowej, (U)

-  podejmował próbę wyjaśnienia terminów: patriotyzm, obowiązek, (U)

-  poznawał fakty z historii Polski, (W)

-  zwiedzał miejsca pamięci narodowej w najbliższej okolicy, (P)

-  oglądał pomniki poświęcone bohaterom II wojny

-  światowej, (P)

-  formułował i zapisywał zdania związane z historyczną datą 1 września 1939 r., (U)

-  pisał poznane wyrazy z rz po spółgłoskach, (U)

-  liczył w zakresie 100 według podanego warunku, (U)

-  rozróżniał pojęcia: liczba – cyfra, (U, W)

-  wymieniał praktyczne zastosowanie liczb rzymskich, (W)

-  porównywał liczby z użyciem konkretów, osi liczbowej, znaku nierówności, (U)

-  podejmował próby zaprojektowania pomnika poświęconego bohaterom II wojny światowej, (U)

-  sprawnie reagował na polecenia i określone znaki nauczyciela, (U)

-  poznawał drogę ewakuacyjną znajdującą się w szkole, (W)

-  pokonywał na czas naturalny tor przeszkód, (U)

-  wymieniał zasady bezpiecznego zachowania się na zajęciach sportowych, (W)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– w rozwiniętej formie opowiadał o swoich wakacyjnych przeżyciach, (U)

– samodzielnie czytał opowiadanie, (U)

– nadawał tytuły obrazkom, (U)

– pisał nazwy geograficzne z uwzględnieniem zasad pisowni, (U, W)

– rozpoznawał czasowniki, (U, W)

– określał liczbę czasowników, (U, W)

– wskazywał na mapie granice Polski, (U)

– poznawał nazwy krajów graniczących z Polską, (W)

– odczytywał na mapie znaki umowne, (U)

– wskazywał na mapie główne kierunki świata, (U)

– rozróżniał i nazywał odgłosy przyrody, (U)

– śpiewał piosenki poznane na wakacjach, (U)

– dodawał i odejmował liczby w zakresie 100, (U)

– wymieniał nazwy liczb w dodawaniu i odejmowaniu, (W)

– liczył pełnymi dziesiątkami według podanego warunku, (U)

– rozwiązywał zadania tekstowe różnymi sposobami, (U)

– wycinał, zaginał i kleił papier, (U)

– podejmował próby czytania rysunków technicznych, (U)

– czworakował i pełzał pod przeszkodą, (U)

– rozwijał umiejętność rzutu do celu, (U)

– starał się przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń fizycznych (P),


wyróżniał i nazywał części

  pomnika, (U, W)

określał proporcje

  poszczególnych części

  pomnika, (U)

np.: poznawał historię muzeum znajdującego się w szkole itd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– poznawał atrakcje turystyczne

   swojego regionu (W),


JESTEM UCZESTNIKIEM RUCHU DROGOWEGO

 

1. Bezpiecznie poruszam się po drogach.

 

 

 

–  wymieniał podstawowe zasady bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym, (W)

rozpoznawał i nazywał podstawowe znaki drogowe, (W, U)

– poznawał przepisy ruchu drogowego obowiązujące pieszych
i rowerzystów, (W)

– poznawał lokalne zagrożenia, jakie można spotkać w  drodze do szkoły, (W)

– poznawał budowę roweru, (W)

– podejmował próby odpowiedzialności za swoje zachowanie, (P)

– układał zdania rozkazujące, (U)

– wypowiadał się pełnym zdaniem na podany temat, (U)

– dodawał liczby w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego, (U)

– uczył się piosenki: Jak przechodzić  przez ulicę, (U)

– wymieniał poznane wartości nut, (W, U)

– ciął, zaginał i kleił papier, (U)

– układał zasady gry, (U)

– bawił się grą utrwalającą przepisy ruchu drogowego, (U)

 

 

poznawał dwucyfrowy zapis

  metrum, (W)

 

CO TO ZNACZY BYĆ DOBRYM KOLEGĄ?

 

1. Dowiadujemy się, co oznacza określenie

   dobry kolega.

2. Jakie cechy powinni mieć przedstawiciele samorządu klasowego?

3. Jakie są zadania samorządów?

 

 

 

 

 

wybierał samorząd klasowy i uzasadniał swój wybór, (P)

starał się budować więzi koleżeńskie i przyjacielskie, (P)

– kształcił umiejętność współpracy w zespole, (P)

– wypowiadał się w uporządkowanej formie na temat swoich przeżyć, (U)

– uczył się pisać sprawozdanie, (W)

– pisał imiona wielką literą, (U)

– łączył za pomocą spójników dwa zdania proste w zdanie złożone, (U)

– używał przymiotnika jako określenia rzeczownika, (U)

– poznawał podział administracyjny Polski, (W)

– określał na mapie położenie własnej miejscowości, (U)

– poznawał zadania samorządu terytorialnego, (W)

– dodawał i odejmował liczby w zakresie 100, z przekroczeniem progu dziesiątkowego, (U)

– wymieniał związki między dodawaniem i odejmowaniem, (U)

– ilustrował odwrotność działań za pomocą środków graficznych, (U)

– układał i przekształcał zadania tekstowe, (U)

– przedstawiał środkami plastycznymi miejscowość swoich marzeń, (U)

– łączył różne formy ruchu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin