klasyczne teorie socjologiczne.doc

(34 KB) Pobierz
30

30.11.2011

 

Dokończenie poprzedniego wykładu

 

1.      Materializm historyczny – system ekonomiczny jako baza społeczeństwa + nadbudowa czyli wszystko inne; determinacja systemu społecznego przez to co prezentuje system ekonomiczny; ważną rzeczą jest to kto ma kontrolę nad środkami produkcji i kto sprawuje władzę; relacje między kapitalistami a pracownikami zawsze mają charakter konfliktowy

 

2.      W poglądach Marksa prawa dialektyki odnoszą się do:

-       I – przesądza o determinizmie rzeczy społecznych

-       II – względność i przejściowość wszystkich form ruchu

-       III – teoria wartości

-       IV – walka klas

 

3.      Cała historia ludzi była od samego początku wyrazem konfliktu i walki klas; historia ludzkości to różne fazy tego etapu

 

4.      Dwa rodzaje klasy robotniczej

-       klasa w sobie – robotnicy podzielają podobne warunki zycia ale nie są świadomi wspólnych interesów; zadaniem propagandy jest uświadomienie im tego

-       klasa dla siebie – robotnicy po uświadomieniu wspólnych interesów

 

5.      Prawo wartości dodanej – wartość dodana to praca ludzka, która powoduje wzrost wartości

 

6.      Ludzka praca różnych ludzi nie różni się jakościowo tylko ilościowo (jednostki biorące udział w pracy)

 

7.      Połączenie 3 elementów – prywatna własność środków produkcji + podział pracy + konflikt

 

8.      Im bardziej rozwinięty kapitalizm tym bardziej napięte będą stosunki między kapitalistami a proletariatem i będzie wzrastać świadomość klasowa aż w końcu wybuchnie rewolucja robotnicza

 

 

14.12.2011

 

HISTORYZM, HISTORYCYZM

 

-       kierunek asocjlogiczny bo zajmuje się tym co jednostkowe

-       zrodził się w Niemczech, z idealizmu niemieckiego

-       należy zwrócić uwagę na szczegóły, konkrety, kolory, jednostkowość, określone zjawiska w kontekście historycznym

-       akceptowanie dziedzictwa historycznego

-       historyzm filozoficzny i metodologiczny

-       historyzm absolutny i historyzm mniej radykalny

 

1.      Założenia

-       życie ma charakter historyczny – uhistorycznienie życia

-       życie historyczne powinno być rozważane jako całość

-       podejście indywidualizujące – odejście od generalizacji

-       traktować człowieka jako animal historicum (?) – człowiek zawsze żyje w kontekście historycznym; rezygnacja z przeciwstawiania świadomości naukowej i potocznej

-       poznanie historyczne jest swoistego rodzaju poznaniem; państwem w państwie; poznanie świata człowieka wymaga swoistych procedur (verstehen)

-       relatywizm historyczny – sensowne wypowiadanie się o czymkolwiek wymaga brania pod uwagę kontekstu

 

 

2.      Heinrich Rickert

-       należy szukać stałych elementów w dynamice procesów historycznych

-       podział nauki

§         nomotetyczne (poszukiwanie w rzeczywistości tego co ogólne)

§         idiograficzne (zajmują się poszczególnymi zdarzeniami i ich opisem)

-       odniesienie do wartości – ma pomagać w odróżnieniu metody nauk historycznych i metody przyrodoznawstwa i służyć wyróżnieniu zasługujących na uwagę indywidualności z masy faktów jednostkowych

-       z 1 strony trzeba odróżnić rodzaj absolutnej generalizacji i szukania wzorów a z 2 strony rodzaj indywidualizacji, który byłby rodzajem historyzmu absolutnego

-       potrzeba rozróżnienia sytuacji indywidualizującej i generalizującej

-       kultura obejmuje to co człowiek bezpośrednio wywarza lub to co jest świadomie podtrzymywane w imię określonych wartości

-       nauki o kulturze – określenie nauk historycznych

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin