PORANNY_KRAG- JESIEN.docx

(22 KB) Pobierz
PORANNY KRĄG CZYLI STYMULACJA POLISENSORYCZNA WEDŁUG PÓR ROKU

PORANNY KRĄG CZYLI STYMULACJA POLISENSORYCZNA WEDŁUG PÓR ROKU

 

 

JESIEŃ

KOLOR – żółty

SMAK – miód lub krem orzechowy

ŻYWIOŁ – wiatr

INSTRUMENT – dzwonki rurowe

ZAPACH – lawenda

 

Opracowały: Jolanta Rzetelska, Małgorzata Szymańska, Teresa Wróbel

 

TEMAT:   Przygody misia Pongo

 

CELE GŁÓWNE:

Ø       Wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku

Ø       Stwarzanie ciepłego i pogodnego nastroju

Ø       Rozwijanie koordynacji ruchowej w obrębie motoryki małej i dużej

 

CELE OPERACYJNE – dziecko

Ø       Wymienia cechy jesiennego lasu;

Ø       Rzuca do celu kasztanami;

Ø       Łączy wykropkowaną linię mazakiem lub odwzorowuje na kalce technicznej;

Ø       Rysuje grafoznak do piosenki oburącz w powietrzu

Ø       Współpracuje z kolegą w parze;

Ø       Rozpoznaje i wymienia przedmioty spośród innych służące do wytwarzania wiatru

Ø       Określa swój nastrój po skończonym zajęciu zaznaczając liściem na drzewie ewaluacyjnym;

 

 

METODY I FORMY:

·       Techniki twórcze wielozmysłowe Poranny Krąg, techniki twórczego myślenia – lista atrybutów, elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz, Denissona, W. Sherborne, elementy pedagogiki zabawy, zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń;

·         Praca zbiorowa, zespołowa i indywidualna

 

POMOCE:

·         Lampka zapachowa, olejek lawendowy;

·         Utwory muzyczne: „Marsz turecki” Mozart, „Jesień” Vivaldi, „Cicha piosenka” –

. H. Januszewska, muz. F. Leszczyńska, „Jadą, jadą misie” ;

·         Opowiadanie nauczycielki, ilustracja do opowiadania, kasztany, żołędzie, orzechy,

·         Kartony, mazaki, kalka techniczna, schemat na dużym kartonie, schematy dla dzieci;

·         Wiatrak elektryczny, gazety, wachlarze, chusteczki, dzwonki rurowe, „pierścionki” z pociętej bibuły, liście, koperta z listem od misia do dzieci, biszkopty, miód

 

 

 

 

PRZYGOTOWANIE SALI:

Wystrój sali w kolorze żółtym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lp.

Przebieg

Działania nauczyciela

Działania dzieci

1.        

Powitanie

·         zapalenie lampki zapachowej (lawendowej) – nauczyciel podchodzi z lampką kolejno do dzieci, wita je wypowiadając ich imiona;

·         dzieci stoją w kręgu, odpowiadają na powitanie nauczycielki w dowolny sposób;

2.        

Śpiewanie piosenki powitalnej

·         zabawa powitalna przy utworze „Marsz turecki”, dzieci klaszczą  w rytm muzyki, dotykają się dłońmi zaciśniętymi w pięści (żółw), odwróconymi dłońmi (śpiący żółw), podają sobie dłonie. Po zakończeniu sekwencji zmiana partnerów;

 

·         dzieci witają się ze sobą w przedstawiony przez nauczycielkę sposób;

3.        

Krótkie opowiadanie o porze roku

·         nauczycielka opowiada przygodę niedźwiadka, który miał kłopoty ze zbudowaniem zimowego legowiska;

·         rozmowa na temat opowiadania;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Lista atrybutów – dzieci kończą zdanie: „Jesienny las jest .....”

 

·         zabawy przyjaciół –

         ćwiczenia uwrażliwiające stopy – bieganie po kasztanach przy muzyce,

         rzucanie do celu – dziupli wiewiórki -  kasztanami, orzechami, żołędziami,

 

·         słuchanie piosenki „Jadą, jadą misie”, nauczycielka demonstruje dzieciom wzór, który będą kreśliły w powietrzu podczas śpiewania piosenki;

 

 

 

 

 

·         dzieci po wysłuchaniu opowiadania odpowiadają na pytania nauczycielki:

  Kto to był Pongo?

  Z kim się przyjaźnił i w co się bawił?

  Dlaczego przyjaciele niedźwiadka nie przyszli na spotkanie?

  Co zrobił Pongo?

  Z czego budował legowisko?

  Kto zepsuł Niedźwiadkowi łóżeczko?

  Jak wyglądał las?

  Dzieci kończą zdanie „Jesienny las jest .....”

 

 

·       Dzieci wykonują polecenia nauczyciela

 

 

 

 

 

 

·       Dzieci podczas śpiewania piosenki kreślą wzór

      w powietrzu,

      na podłodze palcem prawej i lewej ręki,

      na kartce z narysowanym schematem zakrytym mazakiem,

      odwzorowanie przez kalkę techniczną mazakiem,

4.        

Spotkanie z żywiołem

·         nauczycielka przypomina dzieciom kto zepsuł misiowi legowisko – wiatr, a następnie wywołuje wiatr włączając wiatrak elektryczny;

·         nauczycielka proponuje dzieciom aby zademonstrowały sposób wywołania wiatru pomagając sobie dowolnie wybranym przyborem (gazeta, wachlarz, chusteczka, itp.)

·         dzieci wybierają dowolny przybór i próbują wywołać podmuch wiatru;

5.        

Demonstracja instrumentu

·         co robi wiatr? – nauczycielka demonstruje instrument – dzwonki rurowe

 

·         zabawa z wiatrem – dzieci poruszają się przy dźwiękach dzwonków rurowych i włączonym wentylatorze

·         dzieci określają za pomocą czasowników czynności wiatru,

 

·         dzieci mają założone na palce „pierścionki” z pociętej bibuły, którymi „rysują” oburącz w powietrzu koła – ćw. z elementami metody Denissona

 

6.        

Wykorzystanie instrumentu

·         zabawa „Pomagamy niedźwiadkowi Pongo” – nauczycielka wyjaśnia zasady zabawy (zabawę powtarzamy kilka razy kończąc na ułożeniu legowiska)

 

·         pierwsza grupa – dzieci zbierają liście i przynoszą na wyznaczone miejsce, na sygnał – dźwięk dzwonków rurowych druga grupa dzieci – wiatr przebiegają i rozrzucają ułożone liści;

7.        

Zastosowanie efektów smakowych

·         nauczycielka pokazuje dzieciom list, który zostawił niedźwiadek. Zaproszenie dla dzieci na przyjęcie – biszkopty z miodem, który Pongo dostał od pszczółek;

·         zabawa „Usypiamy misia” przy piosence „Cicha piosenka” z elementami metody Weroniki Sherborne;

·         dzieci szukają śladów, które zostawił niedźwiadek, idą po nich do celu;

·         dzieci częstują się biszkoptami z miodem;

 

 

 

 

·         dzieci dobierają się parami, siadają jedno za drugim, kołyszą się w rytm piosenki cichutko mrucząc;

8.        

Zakończenie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin