M. Księżopolski, Modele polityki społecznej.doc

(54 KB) Pobierz
M

Zajęcia nr 2

 

M. Księżopolski, Modele polityki społecznej, zeszyt nr 3, IPiSS i IPS UW, str. 8 - 19

 

Ø      lata `60 – te studia porównawcze nad modelami polityki społeczne, klasyfikacja poszczególnych państw na podstawie kryterium ilościowego – tzn. jak duze srodki przeznaczane są na politykę społeczną – czyli jak wysoki jest udział wydatków socjalnych w dochodzie narodowym

Ø      metoda ta niewiele mówiła na jakie potrzeby i grupy są te wydatki przeznaczane

Ø      kryterium jakościowe:

ü      uwarunkowanie dostępu do świadczeń i usług

ü      selektywność/powszechność ochrony socjalnej

ü      jakość i poziom świadczeń i usług

ü      zakres i cele polityki rynku pracy (prawo do pracy czy prawo do zasiłku)

ü      rola władz publicznych w zaspokajaniu podstawowych potrzeb obywateli

ü      sposoby finansowania programów socjalnych

 

Typologia Titmussa

Ø      trzy modele; marginalny, instytucjonalny, motywacyjny (ze wzg. na relacje polit. społ. z polit. gospod)

 

Model marginalny( rezydualny)

Ø      istnieją 2 podstawowe kanały zaspokajania potrzeb indywidualnych: rynek i rodzina, polit. społ może wkroczyć w postaci rozwiązań doraźnych tylko wtedy gdy te mechanizmy zawadzą

Ø      Titmuss teoretycznych podstaw tego modelu doszukuje się w prawie o ubogich

 

Model motywacyjny (służebny, wydajnościowy)

 

Ø      programy socjalne to ważny dodatek do gospodarki, pełnia wobec niej role służebną

Ø      model ten zakłada priorytet zasług i wydajności pracy

Ø      efektem funkcjonowania tego modelu jest kształtowanie lojalności klasowej i grupowej

Ø      programy o charakterze ubezpieczeniowym, wysokość świadczeń uzależniona od statusu danej osoby na rynku pracy i uzyskiwanych dochodów

 

Model instytucjonalno – redystrybucyjny

 

Ø      polit. społ jest integralną częścią w ramach danego społeczeństwa

Ø      gwarancja powszechnego dostępu do świadczeń i usług

Ø      podstawowe kryterium to kryterium potrzeb

Ø      polit.sp. pełni funkcję redystrybucji dochodów

Ø      bezpieczeństwo socjalne z racji obywatelstwa

 

Typologia Furnissa i Tiltona

Ø      trzy modele ze wzg. na formy ingerencji państwa kapitalistycznego w wolna grę sił rynkowych: państwo pozytywne, państwo bezpieczeństwa socjalnego, państwo dobrobytu społecznego

 

 

Państwo pozytywne

 

Ø      polit.sp chroni właścicieli kapitału przed ewent. trudnościami zw. z zywiołowa grą sił rynkowych i przed potencjalnymi żądaniami redystrybucji dochodów – środkiem do tego celu jest – rozwój ubezpieczeń społecznych – wyrównujacych dochody w ramach cyklu życiowego pracowników najemnych i przenoszących ryzyko bezrobocia lub choroby z jednostki na całą populację

 

Państwo bezpieczeństwa socjalnego

 

Ø      celem jest zagwarantowanie minimalnego dochodu wszystkim obywatelom, a nie tylko wybranym grupom pracujących

Ø      ustalenie tego minim. dochodu ma sprzyjać rozwojowi społeczeństwa równych szans

 

Państwo dobrobytu społecznego

 

Ø      nie ogranicza się do gwarantowania minimum, celem jest nie tylko wyrównywanie szans, ale generalnie warunków życiowych

 

Typologia Espinga – Andersena

Ø      wyróżnia trzy reżimy : liberalny, konserwatywno – korporacyjny, socjaldemokratyczny

Ø      reżimy wyodrębnione są z uwagi na:

ü      stopień dekomodyfikacji dostępu do świadczeń i usług, czyli na ile ten dostęp ma charakter bezwarunkowy, a w jakiej mierze jest uwarunkowany uprzednim opłacaniem składek, świadczeniem pracy, czy sytuacją materialną osoby

ü      wpływ świadczeń i usług socjalnych na zachowanie lub zmianę dotychczasowych podziałów społecznych

ü      relacje między państwem a rynkiem prywatnym w ubezpieczeniach emerytalnych

 

Reżim liberalny

 

Ø      założenie o decydującej roli wolnego rynku w zaspokajaniu potrzeb jednostkowych, problemy społeczne wynikają z natury jednostkowej, celem p.społ jest łagodzenie biedy

Ø      USA, Kanada, Australia, Japonia, Szwajcaria

Ø      dominują świadczenia o charakt. opiekuńczym, skromne transfery uniwersalne lub umiarkowane programy ubezpieczeń społecznych

Ø      świadczenia socjalne maja nie zastępować pracy zarobkowej – etos pracy

Ø      dlatego świadczenia są umiarkowanej wysokości , dostęp ograniczony, a korzystanie z nich wiąże się z obniżeniem statusu społecznego

Ø      minimalizowanie stopnia dekomodyfikacji, ograniczanie zakresu praw socjalnych, wytwarzanie się specyficznych podziałów społecznych

 

Reżim konserwatywno - korporacyjny (socjalliberałowie)

 

Ø      Austria, Francja, Niemcy, Włochy, Belgia

Ø      dążenie do zachowania istniejących różnic w statusie społecznym wykształconych na rynku – nie dąży się do redystrybucji dochodu, ale zapewnia się gwarancje socjalne

Ø      zależność od kościoła, ważna rola rodziny

Ø      państwo ingeruje ale w sposób nie zagrażający prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmów rynkowych

 

Reżim socjaldemokratyczny

 

Ø      kraje nordyckie, Holandia

Ø      powszechne i bezwarunkowe prawa socjalne (także dla klas średnich)

Ø      dążenie nie do minimum, ale do wysokiego standardu życia – wysokie świadczenia dla wszystkich = tyle samo dla robotnika co i dla kl. Średniej

Ø      wina tkwi w systemie, a nie w jednostce

Ø      celem jest taki system, kt. zaspokoi potrzeby wszystkich na odpowiednim poziomie

 

Wielka Brytania – model marginalny, czasem określany liberalno – kolektywistycznym dla podkreślenia dualnego charakteru  à bezpieczeństwo socjalne maja zapewnić same jednostki i państwo. Państwo gwarantuje: obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, powszechną służbę zdrowia, zasiłki rodzinne, minimum wynagrodzenia. Zapewnienie wyższego bezpieczeństwa leży w gestii samego zainteresowanego. Dla GB wymyślono 4 kategorie – tzn. kraj o tradycji rządów labourzstowskich (partia pracy), tu także Australia  i N. Zelandia

 

Kraje pasa łacińskiego (model elementarny)– określenie dla krajów śródziemnomorskich tj. Grecja, Hiszpania, Portugalia, Włochy – mają najsłabiej rozwinięte programy polityki społecznej – prawa socjalne maja charakter obietnicy, a prawo do pracy i pomocy urzeczywistniane jest w niewielkim stopniu. Silna w tych krajach pozycja Kościoła skłania do nazywania panującej w nich polityki społecznej mianem – katolickiej. Obowiązują tu zasady społecznej nauki kościoła w tym zasady pomocniczości. Ważna rola rodziny, wspólnot lokalnych, kościoła, i ngo. Ferrer proponuje model ten nazwać południowoeuropejskim ze wzg. na charakt. cechy (tekst str.15)

 

Model wspólnotowy, komunalny, libertyński – związany z programami ruchów Zielonych i tzw. Nowej Lewicy. Podkreśla znaczenie szczebla lokalnego, samostanowienie, odpowiedzialność ekologiczną, równość i pokojową koegzystencję różnych kultur. Głównymi podmiotami świadczącymi pomoc powinny być różnego rodzaju organizacje charytatywne. Ważna jest pomoc lokalna – ludzie pomagają ludziomJ. To bardziej typ idealny niż rzeczywistość ale próby jej realizacji widoczne w : Niemczech, Austrii, Danii, Holandii.

 

Model konfucjański- południowo-wschodnia Azja. Charakterystyczne: konserwatywny korporatywizm pozbawiony partycypacji pracowniczej, leseferyzm bez poszanowania wolności indywidualnej, bezpieczeństwo socjalne gwarantowane raczej przez rodzinę, zakład pracy itp. Zdaniem Espinga-Andersena model ten łączy elem. 3 modeli

 

 

III. Zmiany strategii polityki społecznej w krajach po transformacji l`90 –te

 

 

Zmiany transformacyjne:

§         pełne zatrudnienie zastąpione bezrobociem

§         zlikwidowanie dotacji do części cen

§         odpłatność za część usług socjalnych

§         spadek płac realnych i dochodów gospodarstw domowych

§         brak pewności pracy i płacy – załamanie się socjalistycznego sposobu zapewniania bezpieczeństwa socjalnego

Konsekwencje:

§         obniżenie standardu życia

§         rozszerzenie się sfery niedostatku

§         spadek zaspokojenia potrzeb ludności

Strategie polityki społecznej:

§         dążenie do stworzenia efektywnego systemu osłony socjalnej i gwarancji dochodowych:

a)      zupełnie nowe świadczenia socjalne tj. zasiłki dla bezrobotnych ( początkowo b. korzystne warunki), zasiłki mieszkaniowe, zwiększenie możliwości wcześniejszego przechodzenia na emeryturę dla zwalnianych osób

b)     reforma bądź budowa systemu pomocy społecznej – ochrona dla wszystkich a nie dla niepełnosprawnych i starszych. Oprócz Czech pomoc poniżej minimum socjalnego

c)      wprowadzenie, polepszenie mechanizmów waloryzacji świadczeń socjalnych i płac

d)     złagodzenie lub likwidacji ograniczeń działalności samopomocowej i charytatywnej – stymulacja 3 sektora

§         działania dotyczące problemu bezrobocia – głównie zasiłki, rozwiązania pasywne

§         trzeci nurt ma na celu dostosowanie programów socjalnych do powstającej gospodarki rynkowej i zmniejszających się możliwości finansowych państwa:

a)      odejście od monopolu władz publicznych w świadczeniu usług socjalnych

b)     ograniczenia zaspokajania potrzeb przez państwo w sferach: mieszkalnictwo, kultura, rekreacja, opieka nad dzieckiem

c)      wycofanie lub ograniczenie zakładów pracy z prowadzenia działalności socjalnej

d)     ograniczona racjonalizacja systemów zabezpieczenia społecznego: oddzielenie funduszy ubezpieczeniowych od budżetu państwa, stworzenie oddzielnych instytucji ubezpieczeń emerytalnych i zdrowotnych, wydłużenie wieku emerytalnego i staży pracy (na początku na odwrót), obciążenie pracowników opłacaniem składki na ubezpieczenia społeczne, reformy systemów świadczeń emerytalno- rentowych, wprowadzenie mieszanych systemów emerytalnych (III-filarowe), reformy ochrony zdrowia

 

IV. Modele polityki społecznej w krajach Europy Środkowej i Wschodniej

 

Trudne do określenia jest do jakiego modelu dążą kraje byłego bloku. Problem polega na tym, że monopol państwa w pewnych dziedzinach zanika bardzo powoli, natomiast inne borykają się z problemem ludzi którzy bez pomocy tego państwa nie są w stanie samodzielnie funkcjonować w nowym systemie.

Zdaniem autora państwo nie wycofa się z dziedzin warunkujących życiem, zdrowie, wykształcenie

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin