Decyzja Nr 7 - zmiany po II etapie nowelizacji.doc

(1350 KB) Pobierz

MINISTER OBRONY NARODOWEJ

 

WERSJA NIE AUTORYZOWANA

Wprowadzono zmiany z uwzględnieniem:

1)      Decyzji Nr 6/MON z dnia 11 stycznia 2011 r. (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 14)

2)      Decyzji Nr 104/MON z dnia 1 kwietnia 2011 r. (Dz. Urz. MON Nr 7, poz. 89)

 

DECYZJA Nr 7/MON

MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 14 stycznia 2008 r.

w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych

(Dz. Urz. MON z dnia 11 lutego 2008 r.)

Zarząd Planowania Rzeczowego - P8

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56, z późn. zm.[1]) oraz § 1 pkt 8 lit. a-c oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:

Rozdział 1 

Postanowienia ogólne

§ 1. Decyzja określa zasady opracowywania, w tym zakres i szczegółowość centralnych planów rzeczowych a także zasady realizacji tych planów.

§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

              1)              (uchylony)

              2)              centralne plany rzeczowe - sporządzane przez Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 (ZPR–P8), na zasadach i w trybie określonym w niniejszej decyzji, plany:

a)              modernizacji technicznej,

b)              zakupu środków materiałowych,

c)              inwestycji budowlanych,

d)              remontów nieruchomości,

e)              inwestycji realizowanych w ramach Programu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (North Atlantic Treaty Organisation – NATO) w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NATO Security Investment Programme – NSIP), dotyczące zadań finansowanych z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) oraz innych źródeł znajdujących się w dyspozycji MON;

              3)              zestawienia potrzeb rzeczowych - zestawienia potrzeb w zakresie, o którym mowa w pkt 2, sporządzane na zasadach określonych w niniejszej decyzji, przez dysponentów i dyrektorów (szefów, dowódców) właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej oraz kierujących innymi instytucjami, których zadania są finansowane z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej;

              4)              modernizacja techniczna - obszar zadaniowy, obejmujący:

a)              zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

b)              modernizację uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

c)              remonty uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz pozostałego sprzętu,

d)              zakupy środków bojowych,

e)              prace rozwojowe i wdrożeniowe,

f)              zakupy części zamiennych do uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

g)              zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz innych przedmiotów i urządzeń dla jednostek sektora finansów publicznych, których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej,

h)              zakupy innych przedmiotów i urządzeń, niż uznawane za UiSW, jeżeli jednostkowa wartość przedmiotu (urządzenia) lub zakres rzeczowy zamówienia wskazuje, że finansowanie zakupu będzie się odbywać z limitu wydatków majątkowych, z uwzględnieniem postanowień rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.[2]),

i)              udział w wielonarodowych programach inwestycyjnych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków majątkowych,

j)              zakupy koni i psów służbowych;

              5)              zakup środków materiałowych - obszar zadaniowy obejmujący zakup:

a)              materiałów pędnych i smarów,

b)              przedmiotów zaopatrzenia mundurowego,

c)              żywności na zapasy wojenne,

d)              produktów leczniczych i wyrobów medycznych;

              6)              inwestycje budowlane - obszar zadaniowy, obejmujący:

a)    inwestycje budowlane jednostek sektora finansów publicznych,

b)    inwestycje budowlane instytutów badawczych, których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu MON, dla których zasady gospodarki finansowej określają odrębne ustawy,

c)    udział w wielonarodowych programach inwestycyjnych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków majątkowych,

d)    zakup obiektów budowlanych bądź innych środków trwałych – stosownie do postanowień rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa;

              7)              zadanie rzeczowe - zamierzenie, które ze względu na charakterystykę, w tym w szczególności przedmiot zamówienia i przewidywany sposób finansowania, zalicza się do wyznaczonego w niniejszej decyzji zakresu:

a)              modernizacji technicznej,

b)              zakupu środków materiałowych,

c)              inwestycji budowlanych,

d)              remontów nieruchomości,

e)              inwestycji realizowanych w ramach NSIP;

              8)              korekta centralnego planu rzeczowego - zmiana parametrów zadania rzeczowego, ujętego w zatwierdzonym przez Ministra Obrony Narodowej, zwanego dalej „Ministrem”, centralnym planie rzeczowym, w tym także polegająca na usunięciu zadania z tego planu albo na wprowadzeniu do niego nowego zadania, z zastrzeżeniem § 12 ust. 1-3;

              9)              decentralne plany rzeczowe - plany sporządzane przez dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia, w których dokonują oni podziału zadań rzeczowych zaplanowanych do realizacji decentralnej na dysponentów trzeciego stopnia (których wydatki zostały ujęte w planach finansowych dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia);

              10)              Prawo zamówień publicznych – ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.[3]);

              11)              ustawa o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – ustawę z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009, Nr 67, poz. 570 z późn. zm.[4]);

              12)              ustawa o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - ustawę z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 83, poz. 932, z późn. zm.[5]);

              13)              ustawa o finansach publicznych – ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.[6]);

              14)              rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa – rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz. 1579);

              15)              rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej – rozporządzenie obowiązujące w odniesieniu do określonego roku budżetowego, wydawane na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, z uwzględnieniem art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1241, z późn. zm.[7]);

              16)              gestor uzbrojenia i sprzętu wojskowego – instytucja wojskowa, wykonująca zadania,
o których mowa w decyzji Nr 46/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 stycznia 2007 r.
w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych uzbrojenia i sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 36 z późn. zm.[8]);

              17)              Wspólny Słownik Zamówień - Wspólny Słownik Zamówień CPV (Common Procurement Vocabulary), o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych;

              18)              Numer Magazynowy NATO - unikalny kod magazynowy NSN (NATO Stock Number), przydzielany na zasadach określonych przez NATO w ramach kodyfikacji wyrobów o przeznaczeniu obronnym;

              19)              beneficjent - komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, na rzecz której zaplanowane i realizowane są zadania rzeczowe;

              20)              szef (prezes) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe – szef Inspektoratu Uzbrojenia oraz prezes Agencji Mienia Wojskowego;

              21)              organ decentralnie realizujący zadania rzeczowe - szef (dowódca, komendant) komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej realizującej zadania rzeczowe - innej niż wymienione w pkt 20.

 

Rozdział 2 

Sporządzanie centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. Ramowy harmonogram prac w zakresie opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych określa załącznik Nr 1 do decyzji.

2. Dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, sporządzając zestawienia potrzeb rzeczowych, kierują się zakresami wydatków przydzielonych poszczególnym osobom funkcyjnym w decyzji Ministra w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

3. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

              1)              Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

a)              kieruje, za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego - P8, procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b)              zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

c)              corocznie prowadzi grę decyzyjną dotyczącą priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d)              akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych (centralne plany rzeczowe) i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e)              akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych,

f)              nadzoruje wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;

              2)              Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, zwany dalej "Podsekretarzem Stanu":

a)              dokonuje uzgodnienia projektów centralnych planów rzeczowych (centralnych planów rzeczowych) pod względem przygotowania dokumentacyjnego i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz możliwości realizacji zadań w planowanym terminie przez instytucje podległe,

b)              sprawuje merytoryczny nadzór nad procesem realizacji zadań rzeczowych przez instytucje, o których mowa w lit. a,

c)              (uchylony)

d)              podejmuje decyzje o ewentualnym przedłużeniu terminu zawierania umów dotyczących realizacji zadań rzeczowych;

              3)              Szef Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 organizuje prace związane z:

a)              identyfikacją potrzeb rzeczowych,

b)              weryfikacją potrzeb rzeczowych, prowadzoną w szczególności w zakresie:

              zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z wieloletnimi programami rozwoju SZ RP oraz zaakceptowanymi przez Ministra wnioskami w sprawie pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a także z „Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”,

              realności sfinansowania zaproponowanych zadań oraz zasadności ich ujęcia w planach rzeczowych zadań i projektach centralnych planów rzeczowych,

              zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,

              zbilansowania wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

              wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

c)              metodologicznym i merytorycznym przygotowaniem gry decyzyjnej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dotyczącej priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,

d)              przygotowaniem propozycji zapisów do "Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej", odnoszących się w szczególności do:

              podziału limitu wydatków, przydzielonego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

              wyboru zadań priorytetowych i określenia hierarchii zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi,

e)              opracowaniem projektu budżetu w części odpowiadającej centralnym planom rzeczowym,

f)              przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sporządzanej corocznie dla sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej,

g)              przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym limitu wydatków zaplanowanego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

h)              (uchylony)

i)              (uchylony)

j)              opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,

k)              opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy o finansach publicznych, nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

l)              przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces planowania i realizacji zadań rzeczowych;

 

              4)              Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a)              ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia),

b)              na kolejnych etapach prac planistycznych przekazuje Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 informację o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

c)              uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z projektem budżetu i budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

d)              w sytuacjach określonych w ustawie o finansach publicznych przygotowuje projekty wystąpień Ministra:

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin