WERSJA NIE AUTORYZOWANA
Wprowadzono zmiany z uwzględnieniem:
1) Decyzji Nr 6/MON z dnia 11 stycznia 2011 r. (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 14)
2) Decyzji Nr 104/MON z dnia 1 kwietnia 2011 r. (Dz. Urz. MON Nr 7, poz. 89)
DECYZJA Nr 7/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 14 stycznia 2008 r.
w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych
(Dz. Urz. MON z dnia 11 lutego 2008 r.)
Zarząd Planowania Rzeczowego - P8
Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56, z późn. zm.[1]) oraz § 1 pkt 8 lit. a-c oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Decyzja określa zasady opracowywania, w tym zakres i szczegółowość centralnych planów rzeczowych a także zasady realizacji tych planów.
§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) (uchylony)
2) centralne plany rzeczowe - sporządzane przez Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 (ZPR–P8), na zasadach i w trybie określonym w niniejszej decyzji, plany:
a) modernizacji technicznej,
b) zakupu środków materiałowych,
c) inwestycji budowlanych,
d) remontów nieruchomości,
e) inwestycji realizowanych w ramach Programu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (North Atlantic Treaty Organisation – NATO) w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NATO Security Investment Programme – NSIP), dotyczące zadań finansowanych z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) oraz innych źródeł znajdujących się w dyspozycji MON;
3) zestawienia potrzeb rzeczowych - zestawienia potrzeb w zakresie, o którym mowa w pkt 2, sporządzane na zasadach określonych w niniejszej decyzji, przez dysponentów i dyrektorów (szefów, dowódców) właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej oraz kierujących innymi instytucjami, których zadania są finansowane z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej;
4) modernizacja techniczna - obszar zadaniowy, obejmujący:
a) zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego,
b) modernizację uzbrojenia i sprzętu wojskowego,
c) remonty uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz pozostałego sprzętu,
d) zakupy środków bojowych,
e) prace rozwojowe i wdrożeniowe,
f) zakupy części zamiennych do uzbrojenia i sprzętu wojskowego,
g) zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz innych przedmiotów i urządzeń dla jednostek sektora finansów publicznych, których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej,
h) zakupy innych przedmiotów i urządzeń, niż uznawane za UiSW, jeżeli jednostkowa wartość przedmiotu (urządzenia) lub zakres rzeczowy zamówienia wskazuje, że finansowanie zakupu będzie się odbywać z limitu wydatków majątkowych, z uwzględnieniem postanowień rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.[2]),
i) udział w wielonarodowych programach inwestycyjnych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków majątkowych,
j) zakupy koni i psów służbowych;
5) zakup środków materiałowych - obszar zadaniowy obejmujący zakup:
a) materiałów pędnych i smarów,
b) przedmiotów zaopatrzenia mundurowego,
c) żywności na zapasy wojenne,
d) produktów leczniczych i wyrobów medycznych;
6) inwestycje budowlane - obszar zadaniowy, obejmujący:
a) inwestycje budowlane jednostek sektora finansów publicznych,
b) inwestycje budowlane instytutów badawczych, których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu MON, dla których zasady gospodarki finansowej określają odrębne ustawy,
c) udział w wielonarodowych programach inwestycyjnych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków majątkowych,
d) zakup obiektów budowlanych bądź innych środków trwałych – stosownie do postanowień rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa;
7) zadanie rzeczowe - zamierzenie, które ze względu na charakterystykę, w tym w szczególności przedmiot zamówienia i przewidywany sposób finansowania, zalicza się do wyznaczonego w niniejszej decyzji zakresu:
e) inwestycji realizowanych w ramach NSIP;
8) korekta centralnego planu rzeczowego - zmiana parametrów zadania rzeczowego, ujętego w zatwierdzonym przez Ministra Obrony Narodowej, zwanego dalej „Ministrem”, centralnym planie rzeczowym, w tym także polegająca na usunięciu zadania z tego planu albo na wprowadzeniu do niego nowego zadania, z zastrzeżeniem § 12 ust. 1-3;
9) decentralne plany rzeczowe - plany sporządzane przez dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia, w których dokonują oni podziału zadań rzeczowych zaplanowanych do realizacji decentralnej na dysponentów trzeciego stopnia (których wydatki zostały ujęte w planach finansowych dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia);
10) Prawo zamówień publicznych – ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.[3]);
11) ustawa o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – ustawę z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009, Nr 67, poz. 570 z późn. zm.[4]);
12) ustawa o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - ustawę z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 83, poz. 932, z późn. zm.[5]);
13) ustawa o finansach publicznych – ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.[6]);
14) rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa – rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz. 1579);
15) rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej – rozporządzenie obowiązujące w odniesieniu do określonego roku budżetowego, wydawane na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, z uwzględnieniem art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1241, z późn. zm.[7]);
16) gestor uzbrojenia i sprzętu wojskowego – instytucja wojskowa, wykonująca zadania, o których mowa w decyzji Nr 46/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 stycznia 2007 r. w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych uzbrojenia i sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 36 z późn. zm.[8]);
17) Wspólny Słownik Zamówień - Wspólny Słownik Zamówień CPV (Common Procurement Vocabulary), o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych;
18) Numer Magazynowy NATO - unikalny kod magazynowy NSN (NATO Stock Number), przydzielany na zasadach określonych przez NATO w ramach kodyfikacji wyrobów o przeznaczeniu obronnym;
19) beneficjent - komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, na rzecz której zaplanowane i realizowane są zadania rzeczowe;
20) szef (prezes) instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe – szef Inspektoratu Uzbrojenia oraz prezes Agencji Mienia Wojskowego;
21) organ decentralnie realizujący zadania rzeczowe - szef (dowódca, komendant) komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej realizującej zadania rzeczowe - innej niż wymienione w pkt 20.
Rozdział 2
Sporządzanie centralnych planów rzeczowych
§ 3. 1. Ramowy harmonogram prac w zakresie opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych określa załącznik Nr 1 do decyzji.
2. Dyrektorzy (szefowie, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, sporządzając zestawienia potrzeb rzeczowych, kierują się zakresami wydatków przydzielonych poszczególnym osobom funkcyjnym w decyzji Ministra w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
3. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:
1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:
a) kieruje, za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego - P8, procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,
b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
c) corocznie prowadzi grę decyzyjną dotyczącą priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,
d) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych (centralne plany rzeczowe) i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,
e) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych,
f) nadzoruje wykonanie zadań związanych z planowaniem rzeczowym, nałożonych na podległych sobie gestorów;
2) Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, zwany dalej "Podsekretarzem Stanu":
a) dokonuje uzgodnienia projektów centralnych planów rzeczowych (centralnych planów rzeczowych) pod względem przygotowania dokumentacyjnego i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz możliwości realizacji zadań w planowanym terminie przez instytucje podległe,
b) sprawuje merytoryczny nadzór nad procesem realizacji zadań rzeczowych przez instytucje, o których mowa w lit. a,
c) (uchylony)
d) podejmuje decyzje o ewentualnym przedłużeniu terminu zawierania umów dotyczących realizacji zadań rzeczowych;
3) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 organizuje prace związane z:
a) identyfikacją potrzeb rzeczowych,
b) weryfikacją potrzeb rzeczowych, prowadzoną w szczególności w zakresie:
– zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z wieloletnimi programami rozwoju SZ RP oraz zaakceptowanymi przez Ministra wnioskami w sprawie pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a także z „Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”,
– realności sfinansowania zaproponowanych zadań oraz zasadności ich ujęcia w planach rzeczowych zadań i projektach centralnych planów rzeczowych,
– zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,
– zbilansowania wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,
– wzajemnej spójności zadań rzeczowych,
c) metodologicznym i merytorycznym przygotowaniem gry decyzyjnej Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dotyczącej priorytetów i zadań do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kolejnym roku budżetowym,
d) przygotowaniem propozycji zapisów do "Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej", odnoszących się w szczególności do:
– podziału limitu wydatków, przydzielonego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,
– wyboru zadań priorytetowych i określenia hierarchii zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi,
e) opracowaniem projektu budżetu w części odpowiadającej centralnym planom rzeczowym,
f) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sporządzanej corocznie dla sejmowej i senackiej komisji obrony narodowej,
g) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym limitu wydatków zaplanowanego na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,
h) (uchylony)
i) (uchylony)
j) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych Ministrowi,
k) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy o finansach publicznych, nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,
l) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces planowania i realizacji zadań rzeczowych;
4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:
a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia),
b) na kolejnych etapach prac planistycznych przekazuje Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 informację o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,
c) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z projektem budżetu i budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,
d) w sytuacjach określonych w ustawie o finansach publicznych przygotowuje projekty wystąpień Ministra:
-...
CzarnyKlejnot