RegulaminGMHPM-Wrocław Psie Pole.doc

(218 KB) Pobierz
Załącznik nr 2

 

PKP S.A.

POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.

ZAKŁAD LINII KOLEJOWYCH WE WROCŁAWIU

 

 

 

 

REGULAMIN

OBSŁUGI TERMINALA URZĄDZENIA DO WYKRYWANIA  STANÓW AWARYJNYCH W TABORZE PODCZAS JAZDY ASDEK/GM70/C

 

 

Linia: 143 KALETY – WROCLAW   MIKOŁAJÓW

Szlak DŁUGOŁĘKA – WROCŁAW PSIE POLE

 

STANOWISKO DIAGNOSTYCZNE: tor nr 1, km 148,682

TERMINAL SD: stacja WROCŁAW PSIE POLE nast. dysp. „WPP”, km 153,457

 

 

Opracowano: na podstawie wytycznych Dyrekcji CARGO

 

 

Uzgodnił :

 

IZAT –                             ...............................................

IZES –                             ...............................................

IZDK –                             ...............................................

IZEN –                             ...............................................

 

 

                                                                                                         Zatwierdził:

 

 

                                                                                             ........................................

 

 

Wrocław, dnia ...........................................

 

 

 

 

Rozdzielnik:               ISE   – 3 egz.

IZAT – 1 egz.

 


Spis treści

 

1              Właściwości urządzenia              3

1.1.1              Wykrywanie zagrzanych łożysk – funkcja GM              3

2              Parametry techniczne urządzenia              3

3              Postępowanie  pracowników obsługi              4

3.1              Diagnostyka GM              4

3.1.1              Nie stwierdzono stanu awaryjnego              4

3.1.2              Stan awaryjny ostrzegawczy - OSTR GM              5

3.1.3              Stan awaryjny alarmowy - STOP GM              6

3.2              Sprawność techniczna urządzenia oraz  infrastruktury zasilającej i telekomunikacyjnej.              7

3.2.1              Nieprawidłowości w pracy systemu.              7

3.2.2              Test systemu              8

3.2.3              Inicjalizacja systemu              8

3.2.4              Problemy związane z łącznością ze stanowiskiem diagnostycznym.              9

4              Obowiązki służb utrzymania              9

4.1              Obowiązki zespołu serwisowego              9

4.2              Obowiązki Sekcji Eksploatacji              9

4.3              Obowiązki Zakładu Telekomunikacji Kolejowej              9

4.4              Obowiązki "PKP Energetyka"              10

5              Wykaz załączników.              10

6                   Wykaz zmian i uzupełnień.......................................................................................16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1        
Właściwości urządzenia

 

Szlakowe systemy diagnostyczne ASDEK służą do diagnostyki taboru kolejowego, poruszającego się na szlaku kolejowym z normalną, eksploatacyjną prędkością. Są to przytorowe urządzenia stacjonarne, których czujniki pomiarowe są zamocowane w torze lub w jego pobliżu.

System ASDEK/GM70/C realizuje następującą funkcję diagnostyczną - wykrywanie zagrzanych łożysk osiowych (tzw. "gorące maźnice") – funkcja GM.

Procedury diagnostyczne uruchomiane są automatycznie w chwili najazdu pociągu na bazę pomiarową systemu. Wyniki diagnostyki oraz informacje dotyczące stanu technicznego urządzenia przekazywane są do oddalonego Zespołu Terminalowego, znajdującego się u dyżurnego ruchu w nastawni dysponującej – stacji Wrocław Psie Pole. Informacje te są przesyłane łączem telekomunikacyjnym w sposób cyfrowy, zapewniający niezawodność przekazu. Wynik diagnostyki ma postać raportu wyświetlanego na ekranie monitora oraz drukowanego na drukarce, który zawiera oprócz danych diagnostycznych i testowych, również informacje pomocnicze takie jak: czas przejazdu pociągu, ilość osi faktycznych łącznie z lokomotywą, długość i prędkość pociągu.

1.1.1      Wykrywanie zagrzanych łożysk osiowych – funkcja GM

 

Łożyska osiowe zestawów kołowych taboru kolejowego są narażone na duże obciążenia, a w rezultacie na uszkodzenia. Niekontrolowany proces cieplny w obrębie niesprawnego łożyska może prowadzić do „ukręcenia” się osi i wykolejenia pociągu.

Z uwagi na szybkość powyższego destrukcyjnego procesu niezbędne jest skuteczne i odpowiednio wczesne wykrycie stanu awaryjnego łożyska.

W celu wykrycia zagrzanych łożysk osiowych szlakowy system diagnostyczny mierzy promieniowanie podczerwone emitowane przez obudowę (lub czop) łożyska, na podstawie którego oceniana jest temperatura każdej osi pociągu.

 

2         Parametry techniczne urządzenia

 

  1. Czujniki torowe zainstalowane na linii 143 Kalety – Wrocław Mikołajów szlak Długołęka – Wrocław Psie Pole tor nr 1 km 148,682 w miejscowości Długołęka. W miejscu tym usytuowany jest kontener bazowy, w którym zainstalowano telefon CB nr 25-18. Terminal wraz z drukarką zainstalowany jest na nastawni dysponującej stacji Wrocław Psie Pole w pomieszczeniu dyżurnego ruchu telefon nr 38-66.

 

  1. Urządzenie przeznaczone jest do wykrywania zagrzanych łożysk osiowych – system obsługuje pociągi jadące tylko w kierunku zasadniczym

 

  1. Stanowisko terminalowe KTRM (konsola terminalowa) tworzą:

·         Stolik

·         Drukarka igłowa

·         Terminal KTRM

 

  1. Zakres prędkości przejeżdżających pociągów dla prawidłowych wskazań urządzenia:

·         Funkcja GM :              5– 160 km/h

 

  1. Maksymalna liczba osi objętych pomiarem:                            500

 

  1. Sygnalizacja stanów awaryjnych: optyczna i dźwiękowa

6.1. Diagnostyka GM (zagrzane łożyska)

·         Przekroczenie progu ostrzegawczego temperatury łożyska (OSTR GM)

·         Przekroczenie progu alarmowego temperatury łożyska (STOP GM)

·         Przekroczenie progu alarmowego temperatury różnicowej łożyska prawego i lewego (STOP GMR)

 

  1. Stanowisko terminalowe obsługują pracownicy „Zakładu Linii Kolejowych”, zał. nr 1, który stanowi integralną część niniejszego regulaminu.

 

  1. Wykaz uprawnionych do czynności konserwacyjno-serwisowych zawiera załącznik nr 2, który stanowi integralną część niniejszego regulaminu.

 

  1. Stanowisko terminalowe obsługują pracownicy po uprzednim przeszkoleniu w zakresie obsługi i zapoznaniu się z niniejszym regulaminem oraz instrukcją obsługi Stanowiska Terminalowego KTRM, co potwierdzają własnoręcznym podpisem w wykazie osób uprawnionych do obsługi w załączniku nr 1, który stanowi integralną część niniejszego regulaminu.

 

3         Postępowanie pracowników obsługi

 

Zdarzenia wymagające działań obsługi terminala są przekazywane w postaci:

·         Sygnalizacji dźwiękowej lub optycznej ( stan awaryjny diagnozowanego taboru )

·         Wydruku raportu diagnostycznego

Komunikaty drukowane przez drukarkę terminala KTRM dotyczą diagnostyki pociągu i sprawności technicznej urządzenia.

 

3.1        Diagnostyka GM

 

W zakresie diagnostyki GM występują trzy rodzaje raportów diagnostycznych:

·         Nie stwierdzono stanu awaryjnego

·         Stwierdzono stan awaryjny ostrzegawczy - OSTR

·         Stwierdzono stan awaryjny alarmowy - STOP

3.1.1      Nie stwierdzono stanu awaryjnego

 

 

--- 02:46:36 1996-12-06  ASDEK/GM/70/C  Długołęka

    V= 67.54 [km/h]      OSIE= 54    L[m]= 261.43

    DIAGNOSTYKA GM:      PRZEKROCZEŃ NIE WYKRYTO

 

Komunikat 1. Raport diagnostyczny – w badanym pociągu nie wykryto niesprawności.

Powyższy raport zawiera następujące informacje:

·                    czas przejazdu pociągu przez stanowisko diagnostyczne,

·                    typ i nazwa stanowiska diagnostycznego,

·                    prędkość pociągu,

·                    ilość osi faktycznych łącznie z lokomotywą i przybliżona długość pociągu,

·                    tekst PRZEKROCZEŃ NIE WYKRYTO

 

W takim przypadku obsługa terminala nie podejmuje żadnych działań.

 

3.1.2      Stan awaryjny ostrzegawczy – OSTR GM

 

Stan ostrzegawczy wykryty w pociągu sygnalizowany jest następująco:

·                    sygnałem dźwiękowym

·                    wydrukiem raportu alarmowego

Raport dla stanu alarmowego GM ma postać komunikatu 2.

 

 

--- 13:20:37 1996-12-07  ASDEK/GM/70/C  Długołęka

    V=  68.70 [km/h]     OSIE= 124   L[m]= 414.74

    ---------------------------------------------------------------------

    |     NR OSI      |                   A L A R M Y                   |

    |   OD   |   OD   |-------------------------------------------------|

    |  POCZ. |  KOŃCA |  G M L  |  G M P  |  G M R  |                   |

    ---------------------------------------------------------------------

    |  100   |   25   |  OSTR   |  ****   |  ****   |                   |

    ---------------------------------------------------------------------

Komunikat 2. Raport diagnostyczny – OSTR GM („zagrzana oś”).

Powyższy raport zawiera następujące informacje:

·                    czas przejazdu pociągu przez stanowisko diagnostyczne,

·                    typ i nazwa stanowiska diagnostycznego,

·                    prędkość pociągu,

·                    ilość osi faktycznych łącznie z lokomotywą i przybliżona długość pociągu,

·                    numery osi, w których wykryto niesprawność, liczone od początku i końca pociągu oraz rodzaj niesprawności oraz stopień alarmu,

 

Pracownik obsługujący terminal potwierdza przyjęcie komunikatu o stanie awaryjnym (skasowanie sygnalizacji dźwiękowej) i wzywa przez radiotelefon maszynistę pociągu, który minął stanowisko diagnostyczne ASDEK sformułowaniem np.

„maszynista pociągu (nr 51101), który minął urządzenie diagnostyczne w km.148,682 tor nr 1 zgłoś się do dyżurnego ruchu  stacji Wrocław Psie Pole”

Po zgłoszeniu się maszynisty pociągu pracownik obsługujący terminal przekazuje informację o stanie ostrzegawczym z podaniem strony pociągu, numeru osi od początku i końca pociągu, polecając kontynuację jazdy do najbliższej stacji, gdzie wskazaną oś powinien sprawdzić rewident, a w razie jego braku maszynista zatrzymanego pociągu. Maszynista dla potwierdzenia, że informację zrozumiał powtarza przez radiotelefon komunikat oraz podaje numer lokomotywy oraz swoje nazwisko. Fakt przekazania informacji maszyniście, pracownik obsługujący terminal odnotowuje zgodnie z rubrykami w „Rejestrze wykrytych stanów awaryjnych „OSTR” i alarmowych „STOP”. w taborze podczas jazdy pociągu.” Pod komunikatem o stanie awaryjnym na wydruku z drukarki terminala KTRM a także w Dzienniku Ruchu R-146 w rubryce 9 wpisuje liczbę porządkową z Rejestru (roczną) np. – „Lp xx/ASDEK.” O wyniku sprawdzenia wskazanej osi maszynista powiadamia pracownika obsługującego terminal (dyżurnego ruchu). W razie nie stwierdzenia stanu awaryjnego należy sprawdzić cały skład pociągu.

 

3.1.3      Stan awaryjny alarmowy – STOP GM

 

Stan alarmowy wykryty w pociągu sygnalizowany jest następująco:

·                    sygnałem dźwiękowym

·                    wydrukiem raportu alarmowego

Raport alarmowy ma postać komunikatu 3.

 

 

--- 13:20:37 1996-12-07  ASDEK/GM/70/C  Długołęka

    V=  68.70 [km/h]     OSIE= 124   L[m]= 414.74

    ---------------------------------------------------------------------

    |     NR OSI      |                   A L A R M Y                   |

    |   OD   |   OD   |------...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin