z_okladki_bezpieczne_wedrowanie.pdf

(400 KB) Pobierz
Czu6-2005.p65
Wyruszaj¹c z dru¿yn¹ czy zastêpem na wycieczkê (dalej bêdziemy u¿ywaæ zamiennie nazw formy pracy takich jak: biwak, rajd,
wêdrówka nocna, obóz wêdrowny) czêsto skupiamy siê g³ównie na programie oraz atrakcyjnoœci przedsiêwziêcia. Ale ¿eby nasz
wyjazd by³ naprawdê udany, musimy pamiêtaæ przede wszystkim o zapewnieniu pe³nego bezpieczeñstwa uczestnikom.
BEZPIECZNE WÊDROWANIE
kilka najwa¿niejszych rad, zasad, przepisów, które trzeba znaæ
przed wyruszeniem z dru¿yn¹ na wêdrówkê
:: WIADOMOŒCI WSTÊPNE ::
WÊDRÓWKA W LICZBACH
ODPOWIEDZIALNY OPIEKUN
– PO£OWA SUKCESU
Liczebnoœæ grup na jednego prowadz¹cego
Zespo³owi m³odzie¿owemu, bez wzglêdu na liczbê uczest-
ników, powinny zawsze towarzyszyæ co najmniej 2 osoby
doros³e.
Opiekun wycieczki bierze na siebie pe³n¹ odpowiedzial-
noœæ prawn¹ za ¿ycie i zdrowie jej uczestników. Musisz
w zwi¹zku z tym znaæ obowi¹zuj¹ce w tym zakresie przepi-
sy, normy oraz zasady, dotycz¹ce bezpieczeñstwa na wypra-
wie. Ale sama znajomoϾ nie wystarczy Рtrzeba przede
wszystkim œwiadomie je stosowaæ.
Liczebnoœæ grup na jednego prowadz¹cego
· wycieczka piesza nizinna (na terenie nizinnym i wy¿yn-
nym – generalnie poni¿ej 600 m n.p.m.) – do 15 osób na
1 opiekuna,
· wycieczka piesza górska (powy¿ej 600 m n.p.m.) – do 10
osób na 1 opiekuna,
· wycieczka piesza wysokogórska (powy¿ej 1000 m n.p.m.)
– do 10 osób na 1 opiekuna.
OBOWI¥ZKI OPIEKUNA I ZASADY,
KTÓRYCH MUSI PRZESTRZEGAÆ
· opiekun wycieczki zobowi¹zany jest sprawdziæ stan liczebny
grupy przed wyruszeniem z ka¿dego miejsca pobytu, w cza-
sie realizacji programu (zwiedzania), przejazdu oraz po przy-
byciu do punktu docelowego,
· opiekun nie powinien pozostawiaæ nigdy uczestników wy-
cieczki bez nadzoru,
· podczas noclegów opiekun powinien tak zaplanowaæ zakwa-
terowanie, aby byæ jak najbli¿ej uczestników,
· w wycieczkach krajoznawczo-turystycznych nie mog¹ braæ
udzia³u osoby, w stosunku do których istniej¹ przeciwwska-
zania lekarskie,
· z osobami sygnalizuj¹cymi chorobê nale¿y jak najszybciej
udaæ siê do lekarza,
· nauka p³ywania powinna odbywaæ siê w miejscach specjal-
nie do tego przeznaczonych i przystosowanych, w grupie li-
cz¹cej nie wiêcej ni¿ 15 osób na jednego opiekuna,
· podczas nauki p³ywania uczestnicy powinni pozostawaæ pod
sta³ym nadzorem i obserwacj¹ ratownika,
· opiekun zobowi¹zany jest do ubezpieczenia grupy przed wy-
jazdem,
· ka¿dy wyjazd harcerski powinien byæ zatwierdzony w komen-
dzie hufca (nale¿y w tym celu wype³niæ „Kartê biwaku”),
· opiekun zobowi¹zany jest do zebrania zgody rodziców na
uczestnictwo w wycieczce osób, które nie ukoñczy³y 16 roku
¿ycia.
PRZED WÊDRÓWK¥
Z bezpieczeñstwem w trakcie samej wêdrówki œciœle wi¹-
¿e siê odpowiednie jej zaplanowanie. Plan powinien za-
wieraæ:
· lokalizacjê wycieczki wraz z charakterystyk¹ terenu,
· czas trwania,
· sposób transportu, godzinê i miejsce spotkania oraz po-
wrotu,
· charakterystykê uczestników oraz kadry,
· trasê oraz miejsca noclegowe i zwi¹zane z tym zapotrze-
bowanie na sprzêt,
· program,
· mo¿liwoœci realizacji programu zgodnie z metodyk¹ har-
cersk¹ (realizacja prób na stopnie, sprawnoœci, znaki s³u¿b,
mo¿liwoœæ zdobycia odznak turystyczno-krajoznawczych),
· kalkulacjê kosztów.
Dziêki dobrze skonstruowanemu programowi (m.in. do-
stosowaniu trasy do mo¿liwoœci uczestników, wynikaj¹cych
z ich charakterystyki, a tak¿e programu do mo¿liwoœci miejsc
noclegowych oraz ukszta³towania terenu itp.) jesteœmy w sta-
nie przewidzieæ niektóre groŸne sytuacje (np. zaplanowaæ
wersjê skrócon¹ trasy na wypadek pogorszenia pogody) lub
6
C ZUWAJ | 06.2005
54644220.004.png
niebezpieczeñstwa i postaraæ siê im zapobiec jeszcze przed
wyruszeniem na wycieczkê.
Plan ju¿ gotowy. Nastêpnie nale¿y:
· Przeprowadziæ zajêcia dla uczestników wycieczki z zakre-
su: bezpieczeñstwa podczas wêdrówek z naciskiem na nie-
od³¹czanie siê od grupy, zasad poruszania siê po drogach
i po szlakach turystycznych, zachowania w trudnych sytu-
acjach (proponujemy, aby harcerze wziêli udzia³ w szkole-
niu GOPR – informacje na stronie www.gopr.com.pl);
walorów krajoznawczych i atrakcji terenu, w który siê
wybieramy; ekwipunku – jaki sprzêt jest najlepszy, co
nale¿y zabraæ ze sob¹ i jak prawid³owo spakowaæ ple-
cak. Mo¿na te¿ zachêciæ harcerzy do zdobywania odznak
turystyczno-krajoznawczych oraz koniecznie przedstawiæ
im wymagania na sprawnoœci turystyczne.
· Skompletowaæ i sprawdziæ stan ekwipunku dru¿yny (na-
mioty, apteczka, kuchenki, kocio³ek itp.) i podzieliæ go
pomiêdzy uczestników wycieczki.
· Dzieñ przed wypraw¹ sprawdziæ zawartoœæ plecaków
uczestników i wskazaæ ewentualne braki lub wypakowaæ
niepotrzebne rzeczy.
· Zabraæ odpowiedni¹ mapê (ew. przewodnik) i busolê.
PODSTAWOWE ZASADY
PORUSZANIA SIÊ PO DROGACH
Warto przypomnieæ sobie obowi¹zuj¹ce zasady, aby bez-
piecznie (i po dobrej stronie drogi) wêdrowaæ z dru¿yn¹. Za-
warte s¹ one w Kodeksie drogowym.
W ramce poni¿szej znajdziesz interesuj¹ce nas fragmenty
Kodeksu.
LISTA OBECNOŒCI
Obojêtne, czy jedziecie autokarem, czy w³aœnie wycho-
dzicie ze schroniska, liczba uczestników powinna byæ stale
kontrolowana. Po ka¿dym postoju trzeba ponownie spraw-
dziæ listê obecnoœci lub chocia¿by w skupieniu przeliczyæ
wszystkich, których mamy pod opiek¹.
RUCH PIESZYCH
Art. 13
1. Pieszy, przechodz¹c przez jezdniê lub torowisko, jest obowi¹zany
zachowaæ szczególn¹ ostro¿noœæ oraz, z zastrze¿eniem ust. 2 i 3, ko-
rzystaæ z przejœcia dla pieszych. Pieszy znajduj¹cy siê na tym przej-
œciu ma pierwszeñstwo przed pojazdem.
2. Przechodzenie przez jezdniê poza przejœciem dla pieszych jest do-
zwolone, gdy odleg³oœæ od przejœcia przekracza 100 m. Je¿eli jednak
skrzy¿owanie znajduje siê w odleg³oœci mniejszej ni¿ 100 m od wy-
znaczonego przejœcia, przechodzenie jest dozwolone równie¿ na tym
skrzy¿owaniu.
3. Przechodzenie przez jezdniê poza przejœciem dla pieszych, o któ-
rym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, ¿e nie
spowoduje zagro¿enia bezpieczeñstwa ruchu lub utrudnienia ruchu
pojazdów. Pieszy jest obowi¹zany ust¹piæ pierwszeñstwa pojazdom
i do przeciwleg³ej krawêdzi jezdni iœæ drog¹ najkrótsz¹, prostopa-
dle do osi jezdni.
4. Je¿eli na drodze znajduje siê przejœcie nadziemne lub podziemne dla
pieszych, pieszy jest obowi¹zany korzystaæ z niego, z zastrze¿eniem
ust. 2 i 3.
5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub, po której
kursuj¹ tramwaje po torowisku wyodrêbnionym z jezdni, pieszy prze-
chodz¹c przez jezdniê lub torowisko jest obowi¹zany korzystaæ tylko
z przejœcia dla pieszych.
6. Przechodzenie przez torowisko wyodrêbnione z jezdni jest dozwolo-
ne tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
7. Je¿eli wysepka dla pasa¿erów na przystanku komunikacji publicznej
³¹czy siê z przejœciem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku
jest dozwolone tylko po tym przejœciu.
8. Je¿eli przejœcie dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdnio-
wej, przejœcie na ka¿dej jezdni uwa¿a siê za przejœcie odrêbne. Prze-
pis ten stosuje siê odpowiednio do przejœcia dla pieszych w miejscu,
w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepk¹ lub za pomoc¹
innych urz¹dzeñ na jezdni.
Art. 11
1. Pieszy jest obowi¹zany korzystaæ z chodnika lub drogi dla pieszych,
a w razie ich braku – z pobocza. Je¿eli nie ma pobocza lub czasowo
nie mo¿na z niego korzystaæ, pieszy mo¿e korzystaæ z jezdni, pod
warunkiem zajmowania miejsca jak najbli¿ej jej krawêdzi i ustêpo-
wania miejsca nadje¿d¿aj¹cemu pojazdowi.
2. Pieszy id¹cy po poboczu lub jezdni jest obowi¹zany iœæ lew¹ stron¹
drogi.
3. Piesi id¹cy jezdni¹ s¹ obowi¹zani iœæ jeden za drugim. Na drodze
o ma³ym ruchu, w warunkach dobrej widocznoœci, dwóch pieszych
mo¿e iœæ obok siebie.
4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko
w razie braku chodnika lub pobocza albo niemo¿noœci korzystania
z nich. Pieszy, z wyj¹tkiem osoby niepe³nosprawnej, korzystaj¹c z tej
drogi, jest obowi¹zany ust¹piæ miejsca rowerowi.
5. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje siê w strefie zamieszkania. W strefie
tej pieszy korzysta z ca³ej szerokoœci drogi i ma pierwszeñstwo przed
pojazdem.
Art. 12
1. Kolumna pieszych, z wyj¹tkiem pieszych w wieku do 10 lat, mo¿e siê
poruszaæ tylko praw¹ stron¹ jezdni.
2. Do kolumny pieszych w wieku do 10 lat stosuje siê odpowiednio
przepisy art. 11 ust. 1 i 2.
3. Liczba pieszych id¹cych jezdni¹ w kolumnie obok siebie nie mo¿e
przekraczaæ 4, a w kolumnie wojskowej – 6, pod warunkiem, ¿e ko-
lumna nie zajmuje wiêcej ni¿ po³owy szerokoœci jezdni.
4. Piesi w wieku do 10 lat mog¹ iœæ w kolumnie tylko dwójkami pod
nadzorem co najmniej jednej osoby pe³noletniej.
5. D³ugoœæ kolumny pieszych nie mo¿e przekraczaæ 50 m. Odleg³oœæ
miêdzy kolumnami nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 100 m.
6. Je¿eli przemarsz kolumny pieszych odbywa siê w warunkach niedo-
statecznej widocznoœci:
1. pierwszy i ostatni z id¹cych z lewej strony s¹ obowi¹zani nieœæ
latarki:
a. pierwszy – ze œwiat³em bia³ym, skierowanym do przodu,
b. ostatni – ze œwiat³em czerwonym, skierowanym do ty³u;
2. w kolumnie o d³ugoœci przekraczaj¹cej 20 m id¹cy po lewej stro-
nie z przodu i z ty³u s¹ obowi¹zani u¿ywaæ elementów odblasko-
wych odpowiadaj¹cych w³aœciwym warunkom technicznym,
a ponadto id¹cy po lewej stronie s¹ obowi¹zani nieœæ dodatkowe
latarki ze œwiat³em bia³ym, rozmieszczone w taki sposób, aby od-
leg³oœæ miêdzy nimi nie przekracza³a 10 m; œwiat³o latarek powin-
no byæ widoczne z odleg³oœci co najmniej 150 m.
7. Zabrania siê:
1. ruchu po jezdni kolumny pieszych w czasie mg³y; zakaz ten nie
dotyczy kolumny wojskowej lub policyjnej,
2. ruchu po jezdni kolumny pieszych w wieku do 10 lat w warunkach
niedostatecznej widocznoœci,
3. prowadzenia po jezdni kolumny pieszych przez osobê w wieku
poni¿ej 18 lat.
Art. 14
Zabrania siê:
1. wchodzenia na jezdniê:
a. bezpoœrednio przed jad¹cy pojazd, w tym równie¿ na przejœciu
dla pieszych,
b. spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczaj¹cej widocznoœæ
drogi,
2. przechodzenia przez jezdniê w miejscu o ograniczonej widoczno-
œci drogi,
3. zwalniania kroku lub zatrzymywania siê bez uzasadnionej potrze-
by podczas przechodzenia przez jezdniê lub torowisko,
4. przebiegania przez jezdniê,
5. chodzenia po torowisku,
6. wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub pó³zapory s¹ opuszczo-
ne lub opuszczanie ich rozpoczêto,
7. przechodzenia przez jezdniê w miejscu, w którym urz¹dzenie za-
bezpieczaj¹ce lub przeszkoda oddzielaj¹ drogê dla pieszych albo
chodnik od jezdni, bez wzglêdu na to, po której stronie jezdni
one siê znajduj¹.
C ZUWAJ | 06.2005
7
54644220.005.png
:: WIADOMOŒCI SZCZEGÓ£OWE ::
WSKAZÓWKI DOTYCZ¥CE MARSZU
Dzienne normy dla turystów pieszych
PRZED WYJŒCIEM NA WÊDRÓWKÊ
wiek uczestników odleg³oœæ
obci¹¿enie
Przed wyruszeniem na trasê nale¿y odpowiednio przygo-
towaæ siê, zbieraj¹c informacje, które znacznie usprawni¹
przebieg wycieczki i pomog¹ zapobiec niebezpiecznym sy-
tuacjom (powinniœmy na miejscu zasiêgaj¹c opinii kierow-
nika schroniska, informacji turystycznej itp. uzupe³niæ wiedzê
zebran¹ podczas planowania). Co powinniœmy znaæ:
1. przebieg szlaku turystycznego, którym bêdziemy siê kie-
rowaæ – czy stokiem leœnym, grzbietami, czy halami itp.,
2. sieæ schronisk turystycznych (lub innych baz noclegowych),
3. czas marszu od planowanego punktu wyjœcia do punktu
docelowego (liczony z zapasem),
4. lokalizacjê obiektów, które mogê stanowiæ awaryjne schro-
nienie na szlaku w przypadku za³amania siê pogody, np.
sza³asy, schrony, koleby, leœniczówki,
5. drogi odwrotu, je¿eli podejmiemy decyzjê o skróceniu
naszej wêdrówki (deszcz, mg³a, burza),
6. wysokoœæ nad poziomem morza, na jak¹ bêdziemy mu-
sieli podejœæ i wêdrowaæ, oraz ró¿nice wzniesieñ na po-
dejœciach i zejœciach w czasie wêdrówki,
7. o której godzinie jest zachód s³oñca i mog¹ nas zastaæ ciem-
noœci w trasie.
od 11 do 12 lat
od 10 do 15 km
do 5 kg
od 13 do 14 lat
od 15 do 18 km
do 6 kg
od 15 do 16 lat
od 18 do 20 km
do 8 kg
od 17 do 18 lat
do 25 km
do 10 kg
Chodzenia trzeba siê nauczyæ. Choæ brzmi to paradoksal-
nie, to nie wszyscy turyœci potrafi¹ chodziæ ekonomicznie
i oszczêdnie gospodarowaæ swoimi si³ami. A wystarczy tyl-
ko zapamiêtaæ kilka zasad:
· Zachowaj zawsze jednakowe tempo marszu i to zarówno
na nizinie, jak i w górach. Chodzi o czêstotliwoœæ kroków
(liczba kroków/minutê). Powinna ona byæ taka sama na
terenie p³askim, na podejœciu i zejœciu z góry. Natomiast
szybkoœæ poruszania siê regulujemy d³ugoœci¹ kroku. Na
terenie p³askim i przy schodzeniu – krok d³u¿szy, przy pod-
chodzeniu pod górê – krok krótszy. Wtedy serce, p³uca
i ca³y uk³ad kr¹¿enia pracuje zawsze „na tych samych ob-
rotach”.
Przewa¿nie po równinie i w dó³ tempo marszu wynosi
oko³o 4–6 km/h, a przy podchodzeniu na wzniesienie spa-
da o po³owê (przy zachowaniu jednakowej czêstotliwoœci
kroków). Powinniœmy to uwzglêdniæ przy planowaniu
czasu trwania naszej wycieczki.
· Gdy szlak turystyczny nagle zniknie, trzeba go szukaæ
w odleg³oœci do 5 minut od ostatniego widzianego znaku.
Je¿eli minie oko³o 5 minut, a szlaku dalej nie ma, wra-
camy do znaku i wybieramy inn¹ drogê lub wysy³amy
2-osobowe patrole w przewidywanych kierunkach, gdzie
wed³ug nas mo¿e prowadziæ szlak, z poleceniem odszu-
kania znaku i natychmiastowego powrotu po jego odnale-
zieniu. Reszta grupy w tym czasie odpoczywa. W ten
sposób unikniecie b³¹dzenia ca³¹ grup¹ i nadk³adania zbêd-
nych kilometrów.
· Czasami mo¿e siê zdarzyæ, ¿e zab³¹dzimy, a na dodatek,
je¿eli jeszcze nie bardzo wiemy, w jakiej czêœci trasy je-
steœmy, to nawet mapa mo¿e byæ bezu¿yteczna. Trzeba wte-
dy przyj¹æ jakiœ jeden kierunek marszu. Je¿eli dzieñ jest
pogodny, to sprawa jest prosta – idziemy dalej w tym sa-
mym kierunku jak dotychczas, maj¹c s³oñce zawsze po
tej samej stronie, a¿ do spotkania zabudowañ. W dni po-
chmurne, podczas deszczu lub w górach trzeba iœæ dot¹d,
a¿ spotkamy œcie¿kê, drogê lub strumyk i dalej wzd³u¿
nich. Na pewno w koñcu doprowadz¹ nas do jakiejœ osa-
dy. Wzd³u¿ strumienia zawsze nale¿y iœæ z „pr¹dem” w dó³
jego biegu.
NIEBEZPIECZEÑSTWA
CO MO¯E NAS SPOTKAÆ PO DRODZE I JAK TEMU ZARADZIÆ
· WIATR – Mo¿e spowodowaæ utratê równowagi na grani lub
utratê ciep³a (przy silnym wietrze gwa³townie zmienia siê tem-
peratura otoczenia). Suchy, ciep³y wiatr halny, wiej¹cy œred-
nio z prêdkoœci¹ 80–100 km/h jest szczególnie niebezpieczny
(powoduje roztopy, zrywa dachy domów). W przypadku po-
dawania informacji o silnym wietrze w górach lepiej zostaæ
w schronisku.
· MG£A – Powoduje utratê widocznoœci, utrudnia dostrze¿enie
rzeŸby terenu, a tak¿e rozchodzenie siê fal dŸwiêkowych.
W takich warunkach nale¿y poruszaæ siê wy³¹cznie szlakiem
i utrzymywaæ ma³e odleg³oœci pomiêdzy kolejnymi uczestni-
kami.
· ZIMNO – Powoduje wych³odzenie organizmu, odmro¿enie lub
hipotermiê. Nale¿y unikaæ wêdrowania w przemoczonych
ubraniach. Ryzyko odmro¿eñ zwiêksza siê przy odwodnieniu
i stresie. Ka¿dy uczestnik powinien mieæ w plecaku dodatko-
wy sweter lub bluzê.
· S£OÑCE – Powoduje topnienie pokrywy œnie¿nej i zagro¿enie
lawinowe, mo¿e powodowaæ oparzenia skóry i uszkodzenie
wzroku, a tak¿e udary. Nale¿y stosowaæ kremy z filtrami UV,
okulary przeciws³oneczne oraz koniecznie nakrycie g³owy.
Nale¿y bezwzglêdnie robiæ odpoczynki w cieniu i uzupe³niaæ
p³yny.
· BURZE – Nale¿y natychmiast zejœæ ze szczytu lub otwartej
przestrzeni, schowaæ siê tylko w suchym miejscu, nigdy pod
pojedynczymi drzewami czy w miejscach, gdzie wlewa siê
woda. W sytuacjach krytycznych nale¿y usi¹œæ na plecaku
z podkurczonymi nogami. Za³o¿yæ stroje przeciwdeszczowe.
· CIEMNOŒÆ, PRZYMUSOWY BIWAK – Nale¿y wybraæ miejsce
os³oniête od wiatru. Z kamieni mo¿na u³o¿yæ murek od stro-
ny wiatru, z ga³êzi u³o¿yæ prowizoryczny sza³as, liœcie u³o¿yæ
w stertê i os³oniæ od strony wiatru ga³êziami. Izolacjê od zie-
mi wykonaæ z liœci lub ga³êzi, z plecaków wykonaæ oparcie
pod plecy. W lesie biwak mo¿na urz¹dziæ pod starym, du¿ym
œwierkiem.
8
C ZUWAJ | 06.2005
54644220.006.png 54644220.007.png
TURYSTYKA GÓRSKA
Dysponuj¹c wiêksz¹ gotówk¹, mo¿na zakupiæ odbiornik
nawigacji satelitarnej (GPS) – wtedy ustalenie naszej po-
zycji w terenie jest bardzo proste.
· W górach równie¿ zawsze schodzimy w dó³ wzd³u¿ naj-
bli¿szego potoku a¿ do drogi lub szlaku turystycznego. Je-
¿eli nie wiemy, dok¹d napotkany szlak wiedzie, idziemy
z nim, dopóki schodzi. Gdy nagle zacznie siê wznosiæ, po-
rzuæmy go i idŸmy za najbli¿szym potokiem dalej w dó³.
Najgorszym rozwi¹zaniem jest „trawersowanie” stoków, tzn.
raz w dó³, raz w górê. W ten sposób mo¿emy kr¹¿yæ po
jednym wzniesieniu wiele godzin. Wbrew utartej opinii,
naj³atwiej zab³¹dziæ jest nie w górach, a na nizinie w lesie
(brak punktu odniesienia). Za to w górach skutki zab³¹dze-
nia (s³abe zaludnienie, mêcz¹ca trasa) mog¹ byæ gorsze.
· Podczas wycieczek grupowych obowi¹zuje kilka podsta-
wowych zasad:
– dowodzi jedna wyznaczona osoba, nawet je¿eli grupa
siê podzieli, to ka¿da z podgrup powinna mieæ swoje-
go (wybranego jeszcze przed wymarszem) lidera,
– na koñcu zawsze idzie osoba „zamykaj¹ca”, za któr¹
nie ma ju¿ nikogo,
– tempo nadaje najs³abszy z uczestników (powinien iœæ
przed „szefem” grupy),
– je¿eli grupa jest liczna (kilkanaœcie osób), to jako ostat-
nia powinna iœæ zawsze ta sama osoba, ¿eby by³o wi-
daæ, gdzie jest koniec grupy,
– czêstym b³êdem jest sytuacja, gdy ci na przedzie cze-
kaj¹ na resztê grupy i gdy ta dochodzi, oni ruszaj¹
(wypoczêci) dalej; to prosta droga do zniechêcenia i za-
mêczenia s³abszych uczestników wycieczki,
– je¿eli robimy przerwê, wszyscy powinni wiedzieæ, ile
ona potrwa i z którego miejsca wyruszamy dalej,
– w ka¿dej grupie (czy podgrupie) musi byæ dobrze wy-
posa¿ona apteczka.
· Odpoczynki: pierwszy – po 15 minutach (poprawiamy ple-
caki, zawi¹zanie sznurowade³, zdejmujemy wierzchni¹
warstwê ubrañ, jeœli jest zbyt ciep³o), kolejne œrednio co
godzinê na 10 minut (w zale¿noœci od formy uczestników).
Wêdruj¹c pod górê postoje robimy czêœciej, ale staramy siê
nie siadaæ za ka¿dym razem. Regularne odpoczynki zapo-
biegaj¹ zmêczeniu. Podczas odpoczynku uzupe³niamy po-
ziom p³ynów w organizmie. Po przejœciu 1/3 trasy – d³u¿szy
odpoczynek na zjedzenie wysokokalorycznego posi³ku. Nie
wolno ruszaæ w drogê bezpoœrednio po jedzeniu. Nie wol-
no równie¿ k³aœæ siê i siadaæ na mokrej ziemi.
Na postój lub odpoczynek wybieramy miejsce suche i za-
cienione. Zdejmujemy plecaki z ramion. Po zdjêciu czê-
sto s¹ one mokre od potu, nie k³adŸmy ich mokrym na
ziemi, jeœli jest taka mo¿liwoœæ, wystawmy je na s³oñce,
niech przeschn¹.
· Za tereny górskie uwa¿a siê tereny po³o¿one na wysoko-
œci powy¿ej 600 m nad poziomem morza, których rzeŸba
terenu stwarza zagro¿enie zdrowia i ¿ycia lub których za-
gospodarowanie rekreacyjno-sportowe kwalifikuje do
uprawiania turystyki i sportów górskich.
· Turystyka górska, choæ nale¿y do najbardziej atrakcyjnych,
wi¹¿e siê z trudnoœciami i niebezpieczeñstwami, wynika-
j¹cymi zarówno z ukszta³towania terenu, jak i ostrego kli-
matu, który charakteryzuje siê znacznym rozrzedzeniem
powietrza, intensywnym promieniowaniem, du¿ymi wa-
haniami temperatury i obfitymi opadami.
· Turystykê górsk¹ nale¿y rozpoczynaæ od najkrótszych
i naj³atwiejszych wycieczek, np. dolinami górskimi, by
stopniowo oswoiæ uczestników wycieczek z trudnym
i niebezpiecznym terenem oraz z klimatem, a dopiero
stopniowo przechodziæ do tras d³u¿szych i trudniejszych.
· Po terenach górskich chodzi siê oznakowanymi szlakami.
Obserwacjê znaków prowadz¹ wszyscy, ale odpowiedzial-
noœæ za „niezgubienie” szlaku nale¿y powierzyæ osobie
z kadry. Nie nale¿y skracaæ drogi, chodziæ na prze³aj, gdy¿
³atwo siê wtedy zgubiæ.
D³ugoœæ szlaków w górach obliczana jest w godzinach i mi-
nutach, a nie w kilometrach. Ogólnie przyjmuje siê, ¿e
przejœcie 4–6 km wymaga 1 godziny marszu, przy czym
na ka¿de 100 m wzniesienia dolicza siê przy podchodze-
niu 20 minut, a przy schodzeniu 5 minut.
· Maszeruje siê w zasadzie rzêdem w odstêpach 1,5–2 m,
ale nie wiêkszych ni¿ 3 m. Je¿eli teren na to pozwala,
mo¿na iœæ w kilka osób obok siebie. Szybkoœæ marszu,
dostosowan¹ do najs³abszego uczestnika, reguluje prowa-
dz¹cy grupê.
Pierwszy kilometr nale¿y iœæ wolno, by siê „rozchodziæ”.
Nie nale¿y podbiegaæ do przodu ani zbiegaæ w dó³, ³atwo
wtedy o upadek, skaleczenia, skrêcenie stawu lub z³ama-
nie koœci.
Maksymalne normy d³ugoœci etapów górskich
do przebycia jednego dnia
wiek
liczba
wysokoϾ
liczba godz.
uczestników
kilometrów
wzniesieñ
marszu
12–13 lat
12 km
500 m n.p.m.
4 h
14–15 lat
15 km
750 m n.p.m.
5 h
16–17 lat
18 km
1000 m n.p.m.
6 h
Jeœli grupa jest s³abo przygotowana pod wzglêdem kon-
dycyjnym, nale¿y d³ugoœci marszu dostosowaæ do mo¿liwo-
œci turystów. W nieznanym terenie nie radzê skracaæ drogi,
lepiej jest wêdrowaæ drog¹ dalsz¹, ale pewniejsz¹, daje to
pewnoœæ dotarcia do celu o okreœlonej porze, bez b³¹dzenia.
TURYSTYKA ROWEROWA
Oœrodki wypoczynkowe w kraju i za granic¹ coraz czê-
œciej oferuj¹ wypo¿yczanie rowerów.
Przed wyjazdem z grup¹, dla bezpieczeñstwa jazdy, na-
le¿y:
1. sprawdziæ stan techniczny roweru,
2. sprawdziæ opony,
3. sprawdziæ obowi¹zkowe wyposa¿enie roweru, tj. sku-
tecznoœæ dzia³ania hamulca, dzwonek, dzia³anie œwiat³a
bia³ego z przodu, œwiat³a czerwonego z ty³u i œwiat³a od-
blaskowego,
C ZUWAJ | 06.2005
9
54644220.001.png 54644220.002.png
4. zaopatrzyæ siê w komplet narzêdzi i zapasow¹ dêtkê oraz
zestaw do ³atania dêtek (klej, ³atki, papier œcierny),
5. sprawdziæ, czy uczestnicy wycieczki maj¹ kartê rowerow¹,
6. przypomnieæ zasady ruchu drogowego obowi¹zuj¹ce ro-
werzystê,
7. opracowaæ i ustaliæ z grup¹ system wzajemnej komunika-
cji (mieæ przynajmniej jeden telefon komórkowy w razie
nag³ego wypadku),
8. zabraæ ze sob¹ koniecznie apteczkê.
stwo osobê prowadz¹c¹ rower. Jeœli nie mo¿na prowadziæ
roweru na jezdni, mo¿e on byæ prowadzony po drodze wy-
znaczonej dla ruchu pieszych.
K¥PIELE
Najwiêksza z atrakcji podczas ka¿dej wycieczki i najbar-
dziej obostrzona przepisami. Jeœli znajduje siê ona w planie
organizowanej imprezy, nale¿y bardzo dok³adnie przeanali-
zowaæ wszystkie przepisy (znajduj¹ siê w ka¿dej ksi¹¿ce pracy
obozu). Ka¿dy uczestnik k¹pieli czy nauki p³ywania powi-
nien byæ œwiadomy obowi¹zuj¹cych go zasad i bezwzglêd-
nie ich przestrzegaæ. Nauka p³ywania powinna odbywaæ siê
w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych i przystosowa-
nych, w grupach licz¹cych nie wiêcej ni¿ 15 osób na jednego
opiekuna. Jedyn¹ osob¹, która ustala warunki i organizuje tak¹
k¹piel, jest RATOWNIK WODNY! Bez obecnoœci ratownika
nie ma mowy o atrakcjach wodnych. M³odszy ratownik mo¿e
byæ jedynie pomocnikiem, a nie samodzielnym opiekunem
k¹pieliska.
Wycieczki rowerowe
Podczas wycieczek rowerowych nale¿y przestrzegaæ na-
stêpuj¹cych wskazañ:
· respektowaæ przepisy kodeksu drogowego – to podstawo-
wy warunek bezpieczeñstwa rowerzysty,
· na wycieczkê wyje¿d¿aæ tylko sprawnym rowerem, do-
stosowanym do warunków fizycznych rowerzysty, zaopa-
trzonym w komplet narzêdzi i zapasow¹ dêtkê,
· prawid³owo przymocowaæ baga¿,
· jad¹c rzêdem, zachowaæ odleg³oœæ od 2,5 do 5 m w zale¿-
noœci od szybkoœci ruchu roweru,
· przy zjazdach z du¿ych pochy³oœci zwiêkszyæ odleg³oœæ
pomiêdzy rowerzystami do 30, a na serpentynach i zakrê-
tach do 50 m,
· przy zjazdach ze wzniesieñ nie rozpêdzaæ roweru, nie
wyprzedzaæ, bo takie zachowania koñcz¹ siê wzajemny-
mi potr¹ceniami i upadkami,
· gdy kolumna rowerzystów liczy wiêcej ni¿ 10 osób, nale¿y
j¹ podzieliæ na dwie grupy, aby nie utrudniaæ ruchu drogo-
wego,
· jazda w kolumnie dwójkowej dozwolona jest tylko w tere-
nie niezabudowanym przy szerokoœci drogi powy¿ej 6 m,
gdy nie utrudnia ruchu innych pojazdów; w razie zbli¿ania
siê innego pojazdu wymijaj¹cego lub wyprzedzaj¹cego ro-
werzysta jad¹cy z lewej strony zobowi¹zany jest zjechaæ na
praw¹ stronê do krawêdzi jezdni, natomiast jazda obok sie-
bie wiêcej ni¿ dwóch rowerów jest zawsze zabroniona,
· na koñcu kolumny rowerowej powinien jechaæ opiekun,
· tempo i d³ugoœæ trasy dostosowuje siê do najs³abszego
uczestnika,
· nie wolno jeŸdziæ bez trzymania kierownicy lub bez trzy-
mania nóg na peda³ach,
· o wyprzedzaniu innych pojazdów decyduje opiekun jad¹-
cy na pocz¹tku kolumny, uwa¿nie obserwuj¹c, czy lewa
strona drogi bêdzie wolna na czas potrzebny do przeje-
chania dla ca³ej grupy,
· jeœli rowerzystów zaskoczy burza, jazdê na rowerze nale¿y
natychmiast przerwaæ i znaleŸæ bezpieczne schronienie, a ro-
wery pozostawiæ w szyku luŸnym, w odleg³oœci kilkunastu
metrów od miejsca, w którym schronili siê uczestnicy.
APTECZKA
Jest absolutnie konieczn¹ czêœci¹ ekwipunku ka¿dego or-
ganizatora wycieczki. Powinna zawieraæ wszystkie niezbêd-
ne materia³y, w tym g³ównie banda¿e elastyczne i œrodki do
dezynfekcji. Ponadto jednym z uczestników ka¿dej wyciecz-
ki powinna byæ osoba, która ukoñczy³a kurs pierwszej po-
mocy.
UBEZPIECZENIE
To bardzo wa¿ny element, o którym czêsto zapominamy.
Sk³adka na ubezpieczenie jest naprawdê niewielka – mo¿na
ubezpieczyæ dru¿ynê na ca³y rok, b¹dŸ dokonywaæ tego przed
ka¿dym wyjazdem, ale nigdy nie wolno o nim zapomnieæ.
W sytuacji, kiedy coœ siê stanie (odpukaæ) i harcerz bêdzie
potrzebowa³ np. rehabilitacji, to mo¿emy byæ pewni, ¿e ro-
dzic upomni siê o polisê, aby zwróciæ siê o odszkodowanie.
OPRACOWANIE:
PWD. MAGDALENA MALIÑSKA
PHM. KATARZYNA PAWKOWSKA
INSPEKTORAT DRU¯YN TURYSTYCZNYCH GK ZHP
Przepisy reguluj¹ce kwestie bezpieczeñstwa podczas imprez, wy-
cieczek, rajdów, obozów:
· Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
· Rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizo-
wania przez publiczne przedszkola, szko³y i placówki krajo-
znawstwa i turystyki
znajdziecie na stronie: www.menis.gov.pl/prawo/wszystkie/ak-
ty_sp.php.
Jazda rowerem odbywaæ siê powinna jak najbli¿ej prawej
krawêdzi jezdni, a w razie istnienia specjalnej drogi dla ro-
werzystów – nale¿y korzystaæ tylko z tej drogi. Jazda po dro-
dze przeznaczonej wy³¹cznie dla pieszych jest zabroniona.
Jeœli prowadzi siê rower, to jak najbli¿ej prawej krawêdzi
jezdni, ale pod warunkiem, ¿e nie powoduje to ograniczenia
ruchu innych pojazdów oraz nie nara¿a na niebezpieczeñ-
BEZPIECZEÑSTWO
ZOBACZ SPECJALN¥ WK£ADKÊ DO TEGO NUMERU „CZUWAJ”
10
C ZUWAJ | 06.2005
54644220.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin