Zeszyt_Nauczyciela09.pdf

(110 KB) Pobierz
Fiszki-Nauczyciela.qxp
2
Jak dzia∏a mój
rower?
Cel zaj´ç
UÊwiadomienie dzieciom koniecznoÊci
konserwacji roweru.
Zapoznanie dzieci z poszczególnymi
cz´Êciami pojazdu i wyjaÊnienie zasad ich
dzia∏ania.
Co dziecko wiedzieç powinno
Niesprawny rower staje si´ niebezpiecznym Êrodkiem
komunikacji – zarówno dla dziecka, jak i dla innych
uczestników ruchu.
Szczegó∏owe wyposa˝enie
Siode∏ko
Dêwignia
hamulca
Lusterko
wsteczne
Dzwonek
Tabliczka
znamionowa
Baga˝nik
Kierownica
Dynamo*
Rama
Linka hamulca przedniego
Hamulec
Tylny b∏otnik
Lampa przednia
Pompka
B∏otnik przedni
Âwiat∏o czerwone tylne
¸aƒcuch
Widelec
Felga
Âwiat∏a
odblaskowe
boczne
Szprycha
Ko∏o
Piasta
* Nowsze rowery nie
majà ju˝ dynama;
ich Êwiat∏a dzia∏ajà
na baterie.
Peda∏
Wenty l
Zespó∏
peda∏u
Podpórka
Odblaski
(po dwa na
peda∏)
Boczne Êwiat∏o
odblaskowe
W 1994 roku (ostatnie znane
statystyki) Chiny wyproduko-
wa∏y 41,5 mln rowerów. Kraj
ten jest najwi´kszym producen-
tem rowerów na Êwiecie – tam
równie˝ transport rowerowy
jest najbardziej rozwini´ty – na
1000 mieszkaƒców przypada a˝
200 rowerów!
Konserwacja
roweru
– wskazówki dla dzieci
Zasada dzia∏ania hamulców:
przy naciÊni´ciu dêwigni hamulca
linka napina si´ i dociska klocki ha-
mulcowe do felgi.
Aby hamulce dobrze dzia∏a∏y, lin-
ki muszà byç napi´te i niepostrz´-
pione, a felgi czyste, bez t∏ustych
plam. Przy hamowaniu nale˝y jed-
noczeÊnie zacisnàç przedni i tylny
hamulec, inaczej grozi nam upadek
do przodu.
Zamiast hamulców
urochamianych dêwigniami
umieszczonymi przy kierownicy,
rower mo˝e byç wyposa˝ony
w hamulec uruchamiany peda∏ami.
Opony
Jazda na s∏abo napompowanych
oponach jest bardzo niebezpieczna,
gdy˝ wówczas rower êle trzyma si´
pod∏o˝a, co mo˝e spowodowaç upa-
dek rowerzysty.
Drugi co do wielkoÊci produ-
cent – Indie, plasujà si´ daleko
z ty∏u. W 1994 roku wyprodu-
kowano tam 10,5 mln rowe-
rów.
Hamulce
Kierownica jest wyposa˝ona
w dwie dêwignie hamulca.
Dêwignia hamulca przedniego
jest umieszczona po lewej stronie
kierownicy.
Dêwignia hamulca tylnego jest
umieszczona po prawej stronie kie-
rownicy.
Âwiat∏a
Z przodu roweru znajduje si´
Êwiat∏o bia∏e lub ˝ó∏te, które oÊwie-
tla drog´ i sygnalizuje obecnoÊç ro-
weru. Z ty∏u znajduje si´ Êwiat∏o
czerwone, które oznajmia obecnoÊç
21
wiedzieç powinno
89370032.001.png
2
rowerzysty pojazdom znajdujàcym
si´ za nim.
W nowszych rowerach dynamo
jest cz´sto zastàpione przez urzà-
dzenie dzia∏ajàce na baterie. Nale˝y
pami´taç o sprawdzeniu poziomu
na∏adowania baterii przed wyrusze-
niem w d∏ugà tras´.
W przypadku roweru wyposa˝o-
nego w dynamo Êwiat∏a dzia∏ajà je-
dynie wtedy, gdy ko∏a si´ kr´cà.
Âwiat∏a odblaskowe (odblaski):
odbijajà Êwiat∏a samochodów
i sprawiajà, ˝e rowerzysta jest wi-
doczny. Czerwone Êwiat∏o
odblaskowe ma znajdowaç si´
z ty∏u roweru. Na brzegach peda-
∏ów lub mi´dzy szprychami odblas-
ki sà koloru pomaraƒczowego.
Aby dobrze widzieç i byç dobrze
widzianym, nale˝y regularnie czy-
Êciç wy˝ej wymienione elementy.
Siode∏ko i kierownica:
Ich wysokoÊç musi byç dostoso-
wana do wzrostu rowerzysty.
Dziecko musi je regulowaç
w miar´, jak roÊnie.
åwiczenie 1
Poprosiç dzieci o przyprowadze-
nie jednego lub kilku rowerów do
klasy. Dzieci wymieniajà wszystkie
cz´Êci pojazdu, jakie znajà. Przepro-
wadziç obserwacj´ roweru stojàce-
go i w ruchu. Zapytaç dzieci, do cze-
go s∏u˝à poszczególne elementy.
Nauczyciel rozdaje uczniom po-
wi´kszonà na ksero kart´ technicz-
nà roweru. Sprawdza, czy dzieci
znajà wszystkie s∏owa. JeÊli nie,
wspólnie szukajà ich w s∏owniku.
åwiczenie 3
Poprosiç dzieci o podanie przyk∏a-
dów awarii lub k∏opotów, które przy-
darzajà im si´ podczas jazdy na ro-
werze.
Sporzàdziç list´ przedmiotów, któ-
re powinny znaleêç si´ w sakwie ro-
werowej (klej, gumowe ∏atki, klucz,
∏y˝ka do zdejmowania opony, papier
Êcierny).
z´by najwi´kszego ko∏a z ty∏u oraz
na przednià tarcz´. Pokr´ciç peda-
∏em, aby sprawdziç, czy ∏aƒcuch zo-
sta∏ w∏aÊciwie za∏o˝ony.
Uruchomiç dynamo.
Nauczyç dzieci, jak regulowaç
wysokoÊç siode∏ka i kierownicy oraz
jak sprawdzaç, czy opony sà wystar-
czajàco napompowane.
Nareperowaç d´tk´: zdjàç ko∏o
z wide∏ek. Za pomocà ∏y˝ki do opon
Êciàgnàç opon´ z felgi. Odkr´ciç na-
kr´tk´ przytrzymujàcà zawór d´tki
na feldze. Zdjàç d´tk´, napompowaç
i zanurzyç w misce z wodà. Wydo-
bywajàce si´ p´cherzyki powietrza
pokazujà, gdzie opona jest uszko-
dzona. Wysuszyç d´tk´, lekko ze-
trzeç powierzchni´ wokó∏ przebite-
go miejsca papierem Êciernym, na-
∏o˝yç klej i ∏atk´, pozostawiç do wy-
schni´cia. Za∏o˝yç d´tk´ powtarza-
jàc te same operacje w odwrotnej
kolejnoÊci.
åwiczenie 4
Poprosiç pi´cioro uczniów o przy-
prowadzenie rowerów. Na szkolnym
boisku poprosiç ich o jazd´ na rowe-
rze. Na dany znak, uczniowie muszà
zahamowaç za pomocà jednego ha-
mulca, pos∏ugujàc si´ na zmian´ ha-
mulcem prawym i hamulcem le-
wym. PodkreÊliç, ˝e przy hamowa-
niu tylko przednim ko∏em, rowerzy-
sta mo˝e zostaç wyrzucony z siode∏-
ka.
Zdjàç ∏aƒcuch z roweru i wyja-
Êniç, jak go za∏o˝yç. Za∏o˝yç go na
åwiczenie 2
Przyprowadziç do klasy rower wy-
posa˝ony w dynamo i rower wypo-
sa˝ony w baterie.
W ma∏ych grupach sprawdziç, jak
dzia∏a oÊwietlenie i hamulce. Obser-
wowaç, analizowaç i wydedukowaç
zasad´ dzia∏ania Êwiate∏. Sprawdziç
hipotezy dzieci na podstawie dzia∏a-
nia obu modeli. Porozmawiaç
o przydatnoÊci oÊwietlenia.
KOMENTARZ DO çwiczeƒ
znajdujàcych si´ w zeszycie ucznia
Cel: poznanie poszczególnych cz´Êci rowe-
ru. åwiczenie to pozwala dziecku obejrzeç dok∏adnie
cz´Êci roweru niezb´dne dla jego bezpieczeƒstwa
i zapami´taç je. Dzi´ki temu b´dzie w stanie okreÊliç,
jakich cz´Êci brakuje w jego rowerze.
wnàtrz dynama jest nap´dzany ruchem ko∏a
(energia termiczna) i wytwarza pràd, który za-
sila Êwiat∏a.
PodkreÊliç znaczenie dobrej widocznoÊci rowe-
ru po zmroku.
Cel: pierwsze pytanie postawione w zeszy-
cie çwiczeƒ ucznia pozwala dzieciom na wysuni´cie
hipotez i daje podstawy do refleksji. WyjaÊnienie dzia-
∏ania dynama.
Aby lampy roweru Êwieci∏y si´, dynamo musi dotykaç
do obracajàcego si´ ko∏a. Magnes znajdujàcy si´ we-
Cel: zrozumienie, jak porusza si´ ro-
wer. åwiczenie to pozwala na wyjaÊnienie dzia-
∏ania przek∏adni, która sk∏ada si´ z dwóch kó∏
z´batych i ∏aƒcucha.
åwiczenie 1
åwiczenie 2
åwiczenie 3
89370032.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin