FILM D’ART:
FILM d'ART, franc. wytwórnia film., zał. 1907 przez braci Lafitte (atelier w Neuilly k. Paryża); przeznaczona do produkcji filmów na wyższym poziomie, pozbawionych anonimowości, w celu przyciągnięcia do coraz okazalszych iluzjonów i kinoteatrów zamożnej publiczności; powstały filmy upodobnione do spektaklu teatr., z udziałem aktorów i scenografów gł. z Comédie Française, przy współpracy z pisarzami (A. France, E. Rostand) i kompozytorami (C. Saint-Saëns); pierwszym filmem było Zabójstwo księcia Gwizjusza (1908), w reżyserii aktora Ch. de Bargy; teatr. formuła widowiska kinowego, przejęta w Czechach, Danii, Włoszech i USA (A. Zuckor), stworzyła film artyst., przerwała jednak na kilka lat poszukiwania oryginalnej ekspresji filmowej.
FILM D'ART wg. A. JACKIEWICZ: MOJA HISTORIA KINA. TOM 1. KINO PRYMITYWNE.
Prób przenoszenia teatru na ekran było od początku istnienia kina we Francji wiele. Najbardziej udaną próbą okazał się Film d'Art. Jeanne i Ford w swojej Historii filmu twierdzą, że słowo „sztuka" („1'art") po raz pierwszy zostało użyte w produkcji filmowej właśnie w wymienionej przed chwilą nazwie. Tak ochrzczono wytwórnię założoną w 1907 roku przez paryskiego wydawcę Pierre'a Lafitte'a i jego brata, przy udziale członków Komedii Francuskiej — Charlesa Le Bargy'ego, aktora, oraz Andre Calmettes'a, reżysera teatralnego. Jej celem było nie tylko upowszechnianie dobrego teatru, lecz też tworzenie kina artystycznego na jego wzór. To znaczy robionego według scenariuszy z prawdziwego zdarzenia, reżyserowanych przez wybitnych reżyserów i granych przez znanych aktorów sceny. Przedsięwzięciu — które zresztą miało na celu sukcesy zarówno artystyczne, jak i komercyjne — patronowały tak poważne instytucje, jak wspomniana Komedia Francuska, a także Akademia Francuska.
Pierwszym filmem wytwórni było Zabójstwo księcia Gwizjusza. Rzecz miała długości około 300 metrów. Scenariusz napisał członek Akademii, dramatopisarz Henri Lavedan; reżyserował Andre Calmettes przy współpracy Le Bargy'ego, który to aktor zagrał też główną rolę. Muzykę skomponował Camille Saint-Saens.
Zabójstwo księcia Henryka I, członka sławnego lotaryńskiego rodu Gwizjuszów (de Guise), dokonane na rozkaz króla Francji, Henryka III, jest głośne w historii. Książę Gwizjusz, zwany „Le Balafre" (dosłownie: „Szramowaty", z powodu szramy na twarzy), był zagorzałym przeciwnikiem protestantów podczas walk katolików z hugenotami, jednym z inicjatorów nocy św. Bartłomieja, i zyskał sobie taką popularność wśród paryskiego ludu, że obwołano go królem. Musiał zapłacić za to głową.
Obraz tytułowego wydarzenia przedstawia się w filmie Calmettes'a i Le Bargy'ego nader skromnie. Jerzy Toeplitz w Historii sztuki filmowej streszcza rzecz następująco: „Ks. Gwizjusz żegna się z Małgorzatą de Noirmoutier, by udać się na wezwanie króla na zamek Blois. Król francuski Henryk III rozdaje broń dworzanom, przygotowuje ich do zabójstwa. Kiedy książę Gwizjusz wchodzi do apartamentu króla — osiem rąk uzbrojonych w sztylety i szpady zadaje mu cios. Rycerz broni się, ale ulega przemocy i pada martwy. Król sprawdza, czy książę już nie żyje, a następnie każe odnieść zwłoki i spalić. Widzimy płonące zwłoki".
Czy Zabójstwo jest jeszcze teatrem, czy jednak już kinem? Wydaje się, że znalazło się ono w strefie pogranicznej. Trochę jak zresztą znacznie późniejsi Komedianci Carne — w kręgu pantomimy, ruchomego obrazu plastycznego, trochę baletu; zwłaszcza jeżeli będziemy pamiętali, że filmowi towarzyszyła muzyka Saint-Saensa, twórcy poematów symfonicznych. Jest wreszcie czysty moment kina w tym filmie. Mówię o roli Henryka III w wykonaniu Le Bargy'ego, o jej ostatniej partii. Po zabiciu ofiary przez siepaczy król skrada się do trupa. Jakby się bał, że ten jeszcze może powstać. Kiedy zaś przekonuje się, że tamten nie żyje, prawie omdlewa z ulgi, radości czy znużenia, a może także, że śmierć — cudza, swoja — była tak blisko... Widzę ślad fizjologii w tym momencie.
Premiera Zabójstwa księcia Gwizjusza, która odbyła się 17 listopada 1908 roku, „stała się wydarzeniem w życiu paryskim — piszą Jeanne i Ford. — Dziennikarze, artyści, ludzie światowi nie ukrywali zdziwienia i satysfakcji, że oto jeden z owych ekranów, szafarzy prymitywnej rozrywki, przed którymi zasiadali nie bez uczucia, że się postponują, pozwolił im oglądać ich ulubionych aktorów z Domu Moliere'a, a także słuchać orkiestry, która wykonywała partyturę towarzyszącą filmowi, podpisaną przez Camille'a Saint-Saensa". Po premierze właściciel sławnej wytwórni, Charles Pathe, miał powiedzieć do twórców Film d'Art: „Ach! panowie jesteście mocniejsi od nas!", i chętnie powtarzał, że dzięki Zabójstwu księcia Gwizjusza kino osiągnęło swoje apogeum. Trzeba pamiętać — podkreślają cytowani historycy — iż Pathe produkował koniec końców filmy prymitywne i Zabójstwo mogło rzeczywiście zrobić na nim wrażenie. Ktoś inny natomiast dodaje, że niewykluczone, iż doświadczony producent zadrwił z nich sobie po prostu.
· Prób przenoszenia teatru na ekran było od początku istnienia kina we Francji wiele. Najbardziej udaną próbą okazał się Film d'Art.
· Francuska wytwórnia filmowa, założona w 1907 przez braci Lafitte - przeznaczona do produkcji filmów na wyższym poziomie, pozbawionych anonimowości.
· W celu przyciągnięcia do coraz okazalszych iluzjonów i kinoteatrów zamożnej publiczności powstały filmy upodobnione do spektaklu teatralnego, z udziałem aktorów i scenografów głównie z Comédie Française, przy współpracy z pisarzami (A. France, E. Rostand) i kompozytorami (C. Saint-Saëns)
· Jej celem było nie tylko upowszechnianie dobrego teatru, lecz też tworzenie kina artystycznego na jego wzór. To znaczy robionego według scenariuszy z prawdziwego zdarzenia, reżyserowanych przez wybitnych reżyserów i granych przez znanych aktorów sceny. Przedsięwzięciu patronowały tak poważne instytucje, jak wspomniana Komedia Francuska, a także Akademia Francuska.
· 17 listopada 1908 odbyła się uroczysta premiera pierwszego filmu nowej wytwórni Film d'Art, której kierownikiem literackim był Henri Lavedan. Film Zabójstwo księcia Gwizjusza ukazał się na ekranie specjalnie w tym celu wynajętej wytwornej Salle Charres w obecności śmietanki towarzyskiej Paryża. Autorem scenariusza był sam Lavedan, współreżyserem i wykonawcą roli Henryka III - znany aktor Le Bargy, autorem ilustracji muzycznej -Camille Saint-saens. U boku Le Bargy'ego grali wybitni artyści z Comedie Francaise - Albert Lambert i Berthe Bovy. Zespół nazwisk imponujący. Nic też dziwnego, że prasa poświęciła filmowi ciepłe wzmianki, a także dłuższe artykuły analityczne. Na łamach poważnego dziennika "Le Temps" zabrał głos krytyk teatralny Alfred Brisson nazywając Zabójstwo księcia Gwizjusza wspaniałą lekcją historii.
· Po Zabójstwie wytwórnia wyprodukowała wiele taśm w podobnym duchu.
· Niestety, od początku sukces wytwórni był ograniczony. Odbiorcę jej filmów stanowiła dość wybredna, a więc niezbyt liczna publiczność. Wreszcie i tę publiczność zaczęły męczyć „wydumane" dzieła.
· Krok jednak w kierunku uszlachetnienia kina został zrobiony. Wytwórni Film d'Art pozazdrościły ambicji inne wytwórnie. Także zaczęły się przymierzać do sztuk starszych, zwłaszcza do literatury. Może rzeczywiście Charles Pathe nie drwił, kiedy chwalił Gwizjusza, gdyż właśnie w jego wytwórni powstały jedne z ciekawszych ówcześnie adaptacji dzieł literackich, filmy Alberta Capellaniego.
· Filmy te były doskonałe pod względem oprawy, ale ich język był parodią języka teatru (krok wstecz w sztuce filmowej)
· André Calmettes – główny reżyser
· Inne filmy: (przeróbki literatury)
- Don Carlos
- Arlezjanka
- Król się bawi
- W matni
- Król Edyp
- Powrót Ulissesa
- Pocałunek Judasza
- Toska
- Dama Kameliowa
- Królowa Elżbieta z Sarą Bernhardt
· Działał w obrębie wytwórni Pathé
· Film d'Art. umarł śmiercią naturalną.
· Teatr nauczył kino być sztuką i rzemiosłem
ZABÓJSTWO KSIĘCIA GWIZJUSZA:
Reżyseria: Charles Le Bargy, Andre Calmette
Scenariusz: Henri Lavedan
Muzyka: orkiestra symfoniczna – specjalnie na tę okazję partyturę skomponował Camille Saint-Saens
Scenografia: Emile Bertin
Na podstawie: wydarzeń historycznych
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1908
Obsada: Charles Le Bargy, Albert Lambert, Gabrielle Robinne, Berthe Bovy
· Premiera miała miejsce 17 listopada 1908
· Pierwszy film towarzystwa Film d’art.
· Na film zwrócić mają uwagę znakomite nazwiska : Główną rolę gra Charles Le Bargy, aktor Comedie Francaise, autorem scenariusza jest dramatopisarz Henri Lavedan
· Film opowiada w sposób teatralny o podstępnym zamachu króla na swego rycerza, księcia Gwizjusza, a zamiast kurtyny między aktami pojawiają się napisy
· Zrezygnowano ze środków filmowych takich, jak zmiana ujęć, montaż czy ruch kamery.
· Egzaltowana, przesadna gra aktorów powoduje wiele sytuacji komicznych
· Film ten ma istotne znaczenie dla historii kina: nowym medium zaczynają się interesować artyści i intelektualiści
· Zabójstwo księcia Henryka I, członka sławnego lotaryńskiego rodu Gwizjuszów dokonane na rozkaz króla Francji, Henryka III, jest głośne w historii. Książę Gwizjusz, zwany był zagorzałym przeciwnikiem protestantów podczas walk katolików z hugenotami, jednym z inicjatorów nocy św. Bartłomieja, i zyskał sobie taką popularność wśród paryskiego ludu, że obwołano go królem. Musiał zapłacić za to głową.
· W filmie król francuski Henryk III rozdaje broń dworzanom, przygotowuje ich do zabójstwa. Kiedy książę Gwizjusz wchodzi do apartamentu króla — osiem rąk uzbrojonych w sztylety i szpady zadaje mu cios. Rycerz broni się, ale ulega przemocy i pada martwy. Król sprawdza, czy książę już nie żyje, a następnie każe odnieść zwłoki i spalić. Widzimy płonące zwłoki"
· Film ten nie był pierwszą wersją Zabójstwa. Wcześniejsze powstały w wytwórniach Lumiere'ów (1897) i Pathe (1902).
· Aktorzy grają tu w dekoracjach, a nie przed dekoracjami, jak dotychczas bywało. Akcja zaś, w przeciwieństwie do ówczesnych filmów „obrazkowych", jest płynna. Na przykład: Henryk III, przygotowawszy spiskowców do napaści, wycofuje się za kotarę, kiedy przybywa Gwizjusz i zza niej, z sąsiedniej sali, niby z kolejnej sekwencji obrotowej sceny w teatrze, śledzi przebieg zabójstwa..
· Strefa pograniczna między teatrem a kinem
· Sukces Księcia Gwizjusza spowodował rozwój kina artystycznego w Stanach Zjednoczonych i w całej Europie, zwłaszcza we Włoszech.
1
vesper_fischer