Instytucja śledztw sądowo-lekarskich w stanie Connecticut.pdf

(122 KB) Pobierz
archmedsad 1-06.p65
ARCH. MED. SĄD. KRYM., 2006, LVI, 24- 30 PRACE POGLĄDOWE
Karolina Kremens
Instytucja śledztw sądowo-lekarskich w stanie Connecticut
Medicolegal investigation system in the State of Connecticut
Z Katedry Kryminalistyki Uniwersytetu Wrocławskiego
Kierownik: prof. dr hab. Z. Kegel
Praca ma na celu przybliżenie instytucji śledztw sądowo-
-lekarskich odbywających się na terenie stanu Connecti-
cut i uregulowanych prawem tego stanu. Przedstawia
kwestie, które dotyczą zgłaszania zgonów, możliwych
wariantów przeprowadzenia śledztwa sądowo-lekarskie-
go, osób odpowiedzialnych za zarządzenie otwarcia
zwłok oraz za przeprowadzenie autopsji, a także inne
uprawnienia przysługujące medykom sądowym w ra-
mach prowadzonych przez nich śledztw. Ze względu na
ograniczenia objętościowe, struktura organizacyjna sys-
temu medyka sądowego dla stanu Connecticut i podsta-
wy prawne jej funkcjonowania zostały przedstawione je-
dynie w okrojonym zakresie.
WPROWADZENIE
Opiniowanie sądowo-lekarskie jest sztuką inter-
pretacji faktów. Polega na wyciągnięciu odpowied-
nich wniosków z dokonanych oględzin zwłok [8, 9].
Lekarz specjalizujący się w medycynie sądowej,
opierając się na własnej wiedzy, osobistym doświad-
czeniu, wynikach badań przeprowadzonych przez
siebie i przez współpracujących z nim specjalistów
oraz informacjach, uzyskanych w czasie podejmo-
wanych czynności, określa przyczynę śmierci wy-
dając opinię sądowo-lekarską [9]. Opiniowaniem
sądowo-lekarskim jest więc proces wnioskowania
biegłego w oparciu o uzyskany materiał, a nie sam
proces oględzin zwłok czy ich otwarcia, i wiąże się
z orzeczeniem o przyczynie śmierci. Takie określe-
nie przyjęte zostało w polskiej literaturze tematu.
Prawo amerykańskie rozszerza kompetencje
osób uprawnionych do orzekania o przyczynie
śmierci na inne obszary. Osoba pełniąca funkcję
koronera (coroner), bądź medyka sądowego (me-
dical examiner), ma prawo prowadzenia „śledztw”
(inquest), w ramach których może nadzorować sek-
cje zwłok, wzywać i przesłuchiwać świadków, ba-
dać inne dowody, a nawet wydawać nakazy aresz-
towania [11] 1 . Takie uprawnienia obu tym podmio-
tom przyznane zostały przez uregulowania prawne
odrębne dla każdego spośród amerykańskich sta-
nów.
Stany Zjednoczone nie posiadają jednolitego
systemu 2 orzekania o przyczynie śmierci. Część sta-
The paper explains the organization of medicolegal
investigation system conducted in the State of
Connecticut and regulated by the law of that state. The
author presents issues connected with reportable deaths,
possible types of medicolegal investigations, people
responsible for deciding whether autopsy should be
performed, individuals responsible for conducting
autopsy, and other responsibilities of medical examiners
in association with medicolegal investigations. The paper
does not provide a detailed description of the organizational
structure and legal basis of the medical examiner system
in Connecticut due to space limitations.
Słowa kluczowe: śledztwo sądowo-lekarskie,
medyk sądowy, zgony podlegające zgłoszeniu,
otwarcie zwłok
Key words: medicolegal investigation, medical
examiner, reportable deaths, autopsy
1
Należy jednak zaznaczyć, iż prawo stanu Connecticut nie przewiduje możliwości aresztowania jakichkolwiek osób wy-
łącznie na mocy decyzji medyka sądowego. Istotnie możliwość taką przewidują ustawodawstwa innych stanów.
2
Określenie „system” zostało użyte jako dosłowne tłumaczenie z języka angielskiego: medicolegal investigation system –
system śledztw sądowo-lekarskich, coroner system – system koronera, medical examiner system – system medyka
sądowego, a oznacza łącznie strukturę administracyjną oraz sposób funkcjonowania określonych organów odpowie-
dzialnych za orzekanie o przyczynie śmierci.
Nr 1 25
ŚLEDZTWA W STANIE CONNECTICUT
nów funkcjonuje w oparciu o starszy historycznie
system koronera, w innych odpowiedzialnym za
system opiniowania sądowo-lekarskiego jest me-
dyk sądowy, a w jeszcze innych stanach odnoto-
wuje się system mieszany [5, 6]. Różnice pomię-
dzy systemami wynikają przede wszystkim z wy-
magań stawianych przed koronerami i medykami
sądowymi, którzy stanowią najważniejszy element
każdego z tych systemów (od nich to owe systemy
biorą nawet swe oficjalne nazwy). Podczas gdy
medyk sądowy musi pochwalić się wykształceniem
medycznym oraz dodatkowo najczęściej specjali-
zacją w medycynie sądowej, koroner nie musi legi-
tymować się żadną wiedzą medyczną [3, 6, 11].
Dodatkowego wyjaśnienia wymaga posługiwanie
się w niniejszej pracy pojęciem medyka sądowego
będącego polskim tłumaczeniem określenia medi-
cal examiner. Problem wynika przede wszystkim
z niemożliwości przełożenia funkcji, którą pełnią
w Stanach Zjednoczonych medycy sądowi i koro-
nerzy, na grunt polskiej rzeczywistości. Polska nie
zna takich zadań, znacznie bardziej rozbudowa-
nych, niż te, które spoczywają na polskich lekarzach
specjalistach medycyny sądowej. Pomimo nietraf-
ności sformułowania w języku potocznym (określe-
nie medyk sądowy stanowi zwykle w polskiej mo-
wie uproszczoną formę określenia lekarza specjali-
sty medycyny sądowej), w niniejszej pracy przyjęte
zostało tłumaczenie pojęcia medical examiner, jako
medyka sądowego, z koniecznym zastrzeżeniem
jednak, iż nazwa ta będzie rozumiana jako funkcja
administracyjna, a nie tytuł naukowy medykom są-
dowym przysługujący (jako takie, pojawić się musi
pojęcie forensic pathologist) [7, 11].
Niniejsza praca ma na celu przybliżenie instytu-
cji śledztw sądowo-lekarskich odbywających się na
terenie stanu Connecticut i uregulowanych prawem
tego stanu. Szczegółowo przedstawione zostaną te
kwestie, które dotyczą zgłaszania zgonów i możli-
wych wariantów przeprowadzenia śledztwa sądowo-
-lekarskiego, osób odpowiedzialnych za zarządzenie
otwarcia zwłok oraz za przeprowadzenie autopsji,
a także inne uprawnienia przysługujące medykom
sądowym w ramach prowadzonych przez nich
śledztw. Ze względu na ograniczenia objętościowe,
struktura organizacyjna systemu medyka sądowe-
go i podstawy prawne jej funkcjonowania zostaną
przedstawione jedynie w okrojonym zakresie.
PODSTAWY PRAWNE SYSTEMU MEDYKA
SĄDOWEGO W STANIE CONNECTICUT
Od 1970 roku stan Connecticut funkcjonuje
w oparciu o system medyka sądowego. W syste-
mie tym odpowiedzialnym za opiniowanie sądowo-
-lekarskie na terenie całego stanu, staje się Główny
Medyk Sądowy (Chief Medical Examiner) stojący na
czele niezależnego urzędu stanowego – Gabinetu
Głównego Medyka Sądowego (Office of the Chief
Medical Examiner) [2, 3]. Pomocą służą mu lekarze
specjaliści medycyny sądowej zatrudnieni w Gabi-
necie: Zastępca Głównego Medyka Sądowego (De-
puty Chief Medical Examiner), Współpracownik
Medyka Sądowego (Associate Medical Examiner)
oraz Asystent Medyka Sądowego (Assistant Medi-
cal Examiner), a także tzw. dochodzeniowcy (inve-
stigators), którzy nie posiadają wykształcenia me-
dycznego.
Podstawy tej struktury zostały sformułowane
w 1969 roku, w Ustawie o postępowaniu sądowo-le-
karskim (Medicolegal Investigation Act) 1 , która we-
szła w życie po rocznym vacatio legis. Prawie na-
tychmiast uregulowania te zostały inkorporowane
do zakresu unormowań Statutów Generalnych sta-
nu Connecticut (Connecticut General Statutes) 2 , jako
sekcje 19a-400 do 19a-419 (uprzednio, do noweli-
zacji z 1983 roku, numerowane jako sekcja 19-525
do 19-419) w tytule 19a dotyczącym publicznej
ochrony zdrowia i jakości życia (Public Health and
Well-being), tworząc rozdział 368q. Na podstawie
tego aktu prawnego Komisja, ds. śledztw sądowo-
lekarskich (Commission on Medicolegal Investiga-
tion) 3 , powołana wyżej wymienioną ustawą, wydała
akt administracyjny pod nazwą Regulacje Komisji
ds. śledztw sądowo- lekarskich (Regulations of the
Commission on Medicolegal Investigation) 4 . Akt ten
uszczegółowia normy prawne zawarte w ustawie.
Także wewnętrzny akt administracyjny noszący na-
zwę: Obowiązki Asystenta Medyka Sądowego (Du-
1
Takie tłumaczenie tytułu ustawy, przyjęte zostaje ze względu na charakter norm w niej zawartych. Dotyczą one zarówno
klasycznych czynności medyczno-sądowych, jak i administracyjnej struktury Gabinetu Głównego Medyka Sądowego
oraz całego systemu opiniowania sądowo-lekarskiego. Dodatkowo ustawa zawiera także przepisy traktujące o specy-
ficznych, śledczych uprawnieniach medyków sądowych.
2
Dalej cytowane jako „Statuty”; w wersji uaktualnionej z 2003 roku; dostępne na stronie internetowej: http://www.cga.sta-
te.ct.us/2001/pub/Titles.htm .
3
Komisja ds. śledztw sądowo-lekarskich jest odpowiedzialna za mianowanie Głównego Medyka Sądowego dla stanu
Connecticut
4
Nie publikowane.
26 Nr 1
Karolina Kremens
ties of the Assistant Medical Examiner), 1 opracowa-
ny przez Gabinet Głównego Medyka Sądowego,
stanowi źródło prawa wewnętrznie obowiązujące-
go dla pracowników Gabinetu.
Przepisy Statutów wprowadzają, poprzez za-
adaptowanie systemu medyka sądowego, niezna-
ną prawu polskiemu instytucję śledztw sądowo-le-
karskich (Medicolegal Investigation System). Cała
struktura Gabinetu wraz z jej pracownikami – me-
dykami sądowymi, nieposiadająca swojego odpo-
wiednika w Polsce, ma na celu umożliwienie prze-
prowadzenia niezależnego dochodzenia przyczyn
zgonów, które mają miejsce na obszarze stanu Con-
necticut.
Śledztwo sądowo-lekarskie zawiera w sobie ele-
menty wykonywane zwyczajowo przez lekarzy spe-
cjalistów medycyny sądowej zatrudnionych w pol-
skich uniwersyteckich Zakładach Medycyny Sądo-
wej oraz pracowników innych jednostek, na terenie
których dokonywane są, na mocy postanowień
sądu i prokuratury, wewnętrzne oględziny zwłok.
Dodatkowo śledztwa te obejmują także zadania,
które w prawie polskim przysługują policji oraz są-
dom i prokuraturze. W tej ostatniej grupie znajdują
się zarówno: kompetencja do zarządzania przepro-
wadzenia oględzin i otwarcia zwłok, postanowienie
o przeprowadzeniu specjalnych badań związanych
z oględzinami i otwarciem ciała (np. pobranie odci-
sków palców), a także zarządzenie przesłuchania
świadków obecnych na miejscu znalezienia zwłok
i dostarczenia dokumentacji medycznej oraz akt
związanych ze sprawą. Pracownicy Gabinetu Głów-
nego Medyka Sądowego, zarówno medycy sądo-
wi, jak i dochodzeniowcy, mają zagwarantowany
prawem swobodny dostęp do miejsca znalezienia
zwłok. Dodatkowo w wyniku ich własnych decyzji,
a nie postanowień sądu, prokuratury czy policji,
dalsze postępowanie ze zwłokami jest przeprowa-
dzane.
W śledztwie sądowo-lekarskim wypracowano,
poprzez odpowiednie uregulowania prawne i po-
nad 30-letnią praktykę, reguły postępowania ze
zwłokami. Schemat dochodzenia przeprowadzane-
go przez Gabinet Głównego Medyka Sądowego
został przedstawiony poniżej.
szone w Gabinecie Głównego Medyka Sądowego,
przez każdą osobę, która powzięła wiedzę w kwe-
stii ich wystąpienia. Katalog ten następnie został
uszczegółowiony przez praktykę [1, 2, 10] 2 .
Zgonami podlegającymi zgłoszeniu są:
1) Zgony, które nastąpiły w wyniku, bądź pozo-
stające w związku z:
a) wypadkiem, zabójstwem, samobójstwem,
włączając w to śmierć w wyniku urazu fizycz-
nego, termicznego, chemicznego, elektrycz-
nego lub z napromieniowania,
b) otruciem, nadużyciem, bądź uzależnieniem
od środków odurzających,
c) przestępnym usunięciem ciąży, niezależnie
od tego czy przeprowadzonym samodzielnie,
czy nie,
d) choroba, która może stanowić poważne za-
grożenie dla zdrowia publicznego,
e) chorobami pracowniczymi,
f) zespołem nagłej śmierci łóżeczkowej.
2) Nagłe i niespodziewane zgony, niewywołane
łatwo rozpoznawalną chorobą, w tym także takie,
które nastąpiły:
a) poza szpitalem,
b) w trakcie dojazdu do szpitala, bądź w ciągu
24 godzin po przyjęciu, w tym także dzieci
martwo urodzonych,
c) pod narkozą, na sali operacyjnej bądź poope-
racyjnej, w następstwie transfuzji lub w trak-
cie diagnozowania bądź leczenia.
3) Zgony osób, których ciała mają być podda-
ne kremacji, pochowane w morzu lub w inny spo-
sób, który uniemożliwi późniejsze oględziny.
4) Zgony, które nastąpiły w takich okoliczno-
ściach, iż osoba, która powzięła wiadomość o ich
wystąpieniu, nie jest pewna czy powinna zgłosić
przypadek w Gabinecie Głównego Medyka Sądo-
wego.
Zgodnie z uregulowaniami sekcji 19a-407 (a)
Statutów, wszyscy policjanci, prokuratorzy i inni
funkcjonariusze prawa, a także lekarze, właściciele
domów pogrzebowych, osoby balsamujące zwłoki
oraz inne osoby, którzy powzięli wiedzę na temat
zgonu, który w myśl przepisów prawa należy do
zgonów podlegających zgłoszeniu, mają obowią-
zek bezzwłocznie zgłosić zdarzenie w Gabinecie
Głównego Medyka Sądowego.
Równocześnie osoby te zobowiązane są poma-
gać i współpracować w udostępnianiu zarówno cia-
ła, jak i wszelkich innych informacji oraz dowodów
ZGONY PODLEGAJĄCE ZGŁOSZENIU
Przepis sekcji 19a-406 (a) Statutów w związku
z sekcją 19a-407 przewiduje szereg przypadków
zgonu, których nastąpienie powinno zostać zgło-
1
Nie publikowane.
2
Wszytskie zgony tej grupy zostały zebrane łącznie w Obowiązkach Asystenta Medyka Sądowego.
Nr 1 27
ŚLEDZTWA W STANIE CONNECTICUT
ze sprawą związanych, w celu usprawnienia śledz-
twa oraz oględzin zwłok (w tym także wewnętrz-
nych) 1 .
Statuty przewidują również sankcję karną za nie-
spełnienie obowiązku zgłoszenia zgonu przez oso-
by zobowiązane do tego, pod groźbą grzywny
w wysokości nie większej niż 500 dolarów lub kary
pozbawienia wolności na okres nieprzekraczający
roku 2 .
śledztwo sądowo-lekarskie powinno być
kontynuowane. Jeżeli taka potrzeba w jego
opinii nie zachodzi kremacja może być prze-
prowadzona.
3) Medyk sądowy może zadecydować o przy-
jęciu sprawy i wówczas akt zgonu będzie
wydany przez Gabinet Głównego Medyka
Sądowego. W trakcie dokonywania ze-
wnętrznych oględzin ciała i zapoznawania
się z dokumentacją medyczną może się jed-
nak okazać, iż nie ma potrzeby, aby śledz-
two sądowo-lekarskie było kontynuowane.
Są to przypadki, w których jeden z medy-
ków sądowych nabierze przekonania, iż
zgon nastąpił z przyczyn naturalnych bądź
w wyniku oczywistej rany urazowej 3 . W tych
sprawach przeprowadzenie otwarcia zwłok
w żaden sposób nie pomogłoby w orzecze-
niu przyczyny śmierci. Należy jednak dodać,
iż w wypadku, gdy powstaną w tej kwestii
jakiekolwiek wątpliwości, sekcja zwłok jest
przeprowadzana.
4) Ostatnia grupa obejmuje te typy zgonów,
w których sekcja zwłok wydaje się być nie-
zbędnym elementem śledztwa sądowo-lekar-
skiego. Uprawniony do zarządzenia otwarcia
zwłok podejmuje decyzję o kontynuowaniu
dochodzenia [2].
MOŻLIWE SCENARIUSZE ŚLEDZTWA
SĄDOWO-LEKARSKIEGO PO ZGŁOSZENIU
ZGONU
Liberalnie wprowadzone kryterium rodzajów zgo-
nu, które powinny być zgłaszane w Gabinecie Głów-
nego Medyka Sądowego sprawia, iż właściwie decy-
zja o przeprowadzeniu sekcji zwłok we wszystkich
oczywiście nie jasnych przypadkach pozostawio-
na jest medykowi sądowemu. Takie uregulowanie
powinno zostać uznane za słuszne. W sytuacji bo-
wiem, gdy nie ma pewności z jakich przyczyn zgon
nastąpił, lepszym rozwiązaniem staje się przepro-
wadzenie zewnętrznych oględzin zwłok, a nawet
sekcji i osiągnięcie wyniku nie wskazującego na
ingerencję osób trzecich, niż zrezygnowanie z ta-
kiej możliwości i zaprzepaszczenie być może jedy-
nej szansy na właściwe określenie przyczyny zgo-
nu.
Samo zgłoszenie zgonu w Gabinecie nie sprawia
jednak, iż jakiekolwiek czynności wobec ciała zosta-
ną podjęte. Ponad trzydzieści procent zgłoszonych
zgonów nie skutkuje przeprowadzeniem dalszego
postępowania z udziałem medyka sądowego.
PRZYPADKI PODLEGAJĄCE OTWARCIU
ZWŁOK
Odrębne miejsce w systemie medyka sądowe-
go stanu Connecticut zajmują uregulowania doty-
czące przypadków zgonu, które wymagają przepro-
wadzenia otwarcia zwłok. Problem potraktowany
został bardzo kazuistycznie, natomiast nie został
wcielony do unormowań prawnych. Odpowiednie
przepisy Statutów wprowadzają rozróżnienie na
zgony, które podlegają zgłoszeniu w Gabinecie
Głównego Medyka Sądowego, a następnie decy-
zję o przeprowadzeniu autopsji pozostawia się le-
karzom specjalizującym się w medycynie sądowej.
Praktyka [1, 2, 10] zakłada, iż następujące kate-
gorie zgonów w każdym przypadku będą podlega-
ły przeprowadzeniu otwarcia zwłok:
1) zgony, których przyczyną było zabójstwo lub
prawdopodobnie zabójstwo,
2) zgony kierowców pojazdów,
3) zgony pasażerów pojazdów,
4) zgony przechodniów,
Praktyka rozróżnia cztery możliwe scenariusze
postępowania ze zgłoszonym zgonem:
1) Może być oczywistym, iż zgon nastąpił z przy-
czyn naturalnych i każde dalsze czynności
śledztwa sądowo-lekarskie stają się zbędne.
Medyk sądowy odmawia wówczas przyjęcia
sprawy. Lekarz ogólny jest zobowiązany do
wydania aktu zgonu.
2) Zgony osób, których ciała mają być podda-
ne kremacji, pochowane w morzu lub w inny
sposób, który uniemożliwi późniejsze oglę-
dziny, są zgłaszane w Gabinecie, a następ-
nie medyk sądowy przeprowadza oględzi-
ny ciała, zapoznaje się z dokumentacją me-
dyczną denata i podejmuje decyzją czy
1
Zob.: sekcja 19a-407 (a) Statutów.
2
Zob.: sekcja 19a-407 (d) Statutów.
3
Zob.: sekcja 19a-406 (c) Statutów.
28 Nr 1
5) zgony, które nastąpiły w wyniku postrzału
z broni palnej,
6) zgony, które nastąpiły w wyniku podejrzenia
przedawkowania narkotyków lub nadużycia
alkoholu,
7) zgony w miejscu pracy,
8) zgony dzieci poniżej 12 miesiąca życia,
9) zgony, które nastąpiły w wyniku powieszenia,
10) wszystkie nagłe lub w inny sposób niewytłu-
maczalne zgony osób poniżej 45-go roku
życia,
11) wszystkie nienaturalne zgony osób umiesz-
czonych w zakładach zamkniętych, włącznie
z więzieniami, aresztami śledczymi i zakłada-
mi psychiatrycznymi,
12) zatrucia tlenkiem węgla,
13) wszystkie nie dające się sklasyfikować w ża-
den inny sposób przypadki śmierci gwałtow-
nej.
nie sekcji zwłok. Kryteria dotyczące zgonów, które
powinny być zgłoszone w Gabinecie i wobec któ-
rych otwarcie zwłok powinno być przeprowadzo-
ne, są na tyle szerokie, iż praktycznie niemożliwym
staje się nie przeprowadzenie sekcji, gdy według
opinii prokuratury taka sekcja powinna mieć miej-
sce. Dodatkowo wysoki poziom kwalifikacji medy-
ków sądowych decydujących o dokonaniu autop-
sji oraz stała współpraca pomiędzy Gabinetem
Głównego Medyka Sądowego a innymi organami
prowadzącymi śledztwo w sprawie (tj. policja i pro-
kuratura) sprawia, iż wszelkie wątpliwości dotyczą-
ce konieczności przeprowadzenia tak sekcji, jak
i konkretnych badań z nią związanych, mogą być
rozwiązane poprzez konsensus, bez potrzeby
uciekania się do zarządzeń i postanowień. W prze-
ciągu ostatnich 25 lat żaden przypadek wydania za-
rządzenia przeprowadzenia otwarcia zwłok przez
prokuraturę nie miał miejsca.
UPRAWNIONY DO ZARZĄDZENIA OTWARCIA
ZWŁOK
OSOBA UPRAWNIONA DO
PRZEPROWADZENIA OTWARCIA ZWŁOK
Zgodnie z przepisem sekcji 19a-406 (a) Statu-
tów, Główny Medyk Sądowy zarządza otwarcie tych
zwłok spośród zgłoszonych zgonów, gdy wydaje
się, że jest to niezbędne dla właściwego prowadze-
nia śledztwa sądowo-lekarskiego i, gdy w jego opi-
nii, opinii jego zastępcy, Współpracownika Medyka
Sądowego bądź Asystenta Medyka Sądowego,
sekcja zwłok wydaje się konieczna.
Praktyka w tej kwestii unormowała zasadę, iż
o przeprowadzeniu sekcji zwłok decyduje jeden
z sześciu medyków sądowych zatrudnionych w Ga-
binecie Głównego Medyka Sądowego (w tym Głów-
ny Medyk Sądowy), natomiast w przypadku zaist-
niałych wątpliwości ostateczna decyzja w tej kwe-
stii pozostawiona jest Głównemu Medykowi Sądo-
wemu. Decyzji tej nie pozostawia się Asystentom
Medyków Sądowych, ze względu na brak kwalifi-
kacji medyczno-sądowych w ich wykształceniu.
Rozwiązanie to jest oczywiście słuszne, gdyż po-
woduje, iż decyzję w kwestii przeprowadzenia otwar-
cia zwłok podejmują najlepiej wykwalifikowane oso-
by.
Sekcja 19a-406 (a) Statutów przewiduje, iż otwar-
cie zwłok powinno być przeprowadzane w Gabine-
cie Głównego Medyka Sądowego (w domyśle przez
jednego z zatrudnionych tam na pełen etat lekarzy
specjalizujących się w medycynie sądowej) lub
przez wyznaczonego lekarza patologa (a więc le-
karza niespecjalizującego się w medycynie sądo-
wej) w szpitalu.
Stosownie do uregulowań tej samej podsekcji,
jeżeli lekarz taki ma powód, aby przypuszczać, iż
przyczyną śmierci mogło być zabójstwo, sekcja
zwłok powinna być przeprowadzona albo w Gabi-
necie Głównego Medyka Sądowego, albo przez
wyznaczonego lekarza patologa w szpitalu, w obec-
ności, co najmniej jeszcze jednego wyznaczonego
lekarza patologa, gdy taki może być natychmiast
wezwany.
Podsekcja (b) omawianego przepisu, przyznaje
Głównemu Medykowi Sądowemu kompetencje do
wyznaczania lekarzy patologów, którzy będą upraw-
nieni do wykonywania sekcji zwłok na potrzeby
śledztw związanych ze zgonami, które będą wyma-
gały przeprowadzania takiej czynności. W chwili
obecnej praktyka poszła w stronę scentralizowania
dokonywania wewnętrznych oględzin zwłok. Wszel-
kie czynności z tym związane dokonywane są ak-
tualnie na terenie Gabinetu Głównego Medyka Są-
dowego przez jednego z sześciu zatrudnionych na
stanowisku medyka sądowego lekarzy specjalistów
medycyny sądowej [3]. Wobec powyższego, prze-
pisy dotyczące wyznaczania lekarzy patologów
Szczególne uregulowania dotyczą zgonów, wo-
bec których zachodzi podejrzenie, iż zostały spo-
wodowane w sposób przestępny. Sekcja 19a-406
(b) Statutów przewiduje, iż w takiej sytuacji każdy
prokurator stanowy jest kompetentny zarządzić
przeprowadzenie otwarcia zwłok przez wyznaczo-
nego lekarza patologa.
W chwili obecnej praktycznie nie zdarza się tak-
że, aby prokurator musiał zarządzić przeprowadze-
Karolina Kremens
Zgłoś jeśli naruszono regulamin