Źródło oporu
Źródłami wewnętrznymi mogą być:
- lęk - temat wywołuje lęk bądź jego ujawnienie w obecności diagnosty jest lękotwórcze, ale może to być także lęk przed odkryciemw sobie rzeczy nieznanych i nieakceptowanych;
- wstyd - wynika ze społecznego stereotypu, iż o pewnych rzeczach nie mówi się nikomu, bądź stanowiący pochodną obawy przedbrakiem akceptacji ze strony diagnosty i wytworzeniem w jego oczachnegatywnego obrazu własnej osoby;
-poczucie winy - wynika z konieczności podawania nie zawsze pozytywnych informacji o osobach bliskich emocjonalne badanemu, co może stanowić źródło jego problemów.
Do źródeł zewnętrznych należy postępowanie diagnosty, które może obejmować szeroki katalog wadliwych zachowań, jednakże wśród najważniejszych w pierwszych etapach budowania relacji można wyszczególnić kilka: zbyt szybkie przejście do pytań zagrażających, formalizm traktowania, brak poczucia bezpieczeństwa, wyłapywanie sprzeczności w wypowiedziach badanego, naukowy, specjalistyczny język i wiele innych.
Techniki radzenia sobie z oporem
Techniki radzenia sobie z oporem powinny stanowić niezbędne wyposażenie i umiejętności w pracy diagnosty. Wśród podstawowych najczęściej wymienia się następujące:
- milczenie - manipulowanie milczeniem stanowi paradoksalną metodę zmniejszania napięcia emocjonalnego osoby badanej, ale nie jestto metoda uniwersalna, gdyż skutkiem zbyt przedłużającego się zestrony diagnosty milczenia może być wzrost tego napięcia;
- zmiana lub przeformulowanie pytania — zmiana tematu lub zwiększenie ogólności pytania, które staje się wówczas mniej zagrażające,tzw. „zamrożenie kontaktu";
- podawanie komunikatów o spostrzeganiu trudności osoby badanej - ich funkcją jest manifestowanie zdolności diagnosty do empatiii syntonii, nie mogą one jednak przyjąć formy nagany, gdyż wówczasocena stanowi dodatkowe źródło oporu;
- parafraza - polega na tym, iż dotychczasowa wypowiedź badanego zostaje sformułowana w nieco innej postaci przez diagnostę, coupewnia badanego, że ten go rozumie, akceptuje, zaś w efekcie zwiększa jego poczucie bezpieczeństwa;
- udzielanie dodatkowych informacji — przyjmuje najczęściej formęzaakcentowania specyfiki swojej roli jako diagnosty czy uświadomienia badanemu, że to, co przeżywa, jest czymś naturalnym, eliminująctym samym jego poczucie zagrożenia;
-prośba o konkretyzację, wypowiedzi - stanowi prostą technikę radzenia sobie z oporem, której efektem jest intelektualizacja, racjonalizacja lub obiektywizacja (wpisywanie własnych sytuacji w sytuację konkretnych innych lub „uogólnionego innego"), polega bądź na podawaniu ogólnej instrukcji np. „jak ta sytuacja konkretnie przebiegała", bądź rzadziej na formułowaniu pytań zamkniętych, dotyczących analizowanych treści;
- rozmowa na temat „tu i teraz" jest techniką stosowaną w sytuacji radzenia sobie z aktywnym oporem, mogąc przyjmować postaćpytania zadanego wprost „dlaczego badany nie chce o czymś mówić";
- zaznaczenie roli i funkcji badania — stanowi ryzykowny, choćczasem stosowany sposób radzenia sobie z oporem badanego, polegający na wywieraniu nacisku na osobę badaną w formie twierdzenia, żeod jakości jej wypowiedzi czy od stopnia jej otwarcia się i szczerościzależy to, czy uda się rozwiązać problem;
- wyrażenie własnych emocji związanych z przejawianiem oporu- polega na podzieleniu się z badanym informacją o stanie własnychemocji, wynikających z zachowania badanego, np. negatywne stany -przykrość, bezradność, co jednak w niektórych sytuacjach może zachwiać zaufanie do diagnosty jako profesjonalisty.
pola-pokot