ZABAWY_Z_TECHNIKA.doc

(82 KB) Pobierz

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZABAWY Z TECHNIKĄ

 

 

 

 

                                                                                                               

 

 

PROGRAM WŁASNY

ANNA WALCZAK

PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 12

Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI

W JAWORZNIE

 

 

 

 

 

                                         

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

 

I - Wstęp

 

II - Założenia programowe

 

III-  Cele programu

 

IV-  Procedury osiągania celów

 

V-  Treści programowe

 

VI - Ewaluacja

 

VII - Literatura

 

VIII – Załączniki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I - WSTĘP

 

 

 

     Współczesny przedszkolak ma wiele okazji do zaspokojenia swoich naturalnych potrzeb poznawczych. Przed dzieckiem stają sytuacje, w których samodzielnie musi rozwiązywać problemy, szukać, badać i odkrywać nowe zjawiska. Celowi temu mogą posłużyć zabawy badawcze w przedszkolu, które są jednym ze sposobów rozwijania aktywności twórczej dziecka. Dziecko ma okazję samodzielnie szukać odpowiedzi na nurtujący je problem. Pobudza to w nim aktywność poznawczą, która przejawia się w działaniach badawczych i w zadawaniu pytań. Natomiast nauczyciel ma za zadanie kierować jego aktywnością tak, aby mogło w pełni się rozwijać.

II – ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

 

 

 

Program zakłada rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych , rozwijania zainteresowań poznawczych, do czerpania radości w odkrywaniu nowego. Zabawy powinny być tak organizowane, aby były ciekawe, pobudzały dziecko do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania. Program jest skierowany do dzieci 3 – 6 letnich .Jego realizacja umożliwia każdemu dziecku  poszerzyć i pogłębić wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami , przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III – CELE PROGRAMU

 

Cele ogólne

 

 

 

v   Stymulowanie aktywności poznawczej.

v   Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.

v   Poszerzenie zasobu wiadomości dotyczących świata przyrody i techniki.

v   Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.

v   Budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy, przedszkola,

przedszkola i rodziny.

v   Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy.

v   Czerpanie korzyści i radości podczas odkrywania nieznanych zjawisk przyrodniczych i technicznych.

v   Kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach.

 

Cele szczegółowe

 

Dziecko 3-4 letnie potrafi:

v   Aktywnie uczestniczyć w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje ).

v   Korzysta z wiedzy starszych kolegów.

v   W miarę własnych możliwości  aktywnie współdziała w grupie  w czasie zabaw badawczych.

v   Przestrzega ustalonych zasad w zabawach.

v   Dzieli się swoją wiedzą.

Dziecko 5 – 6 letnie potrafi;

v   Aktywnie uczestniczyć w zabawach badawczych.

(ogląda, szuka, obserwuje, porównuje,  bada, eksperymentuje ).

v   Cierpliwie czeka na swój udział w badaniach.

v   Przestrzega ustalonych zasad w zabawach.

v   Formułuje spostrzeżenia i wnioski.

v   Posługuje się prostymi narzędziami.

v   Poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska.

v   Poprawnie nazywa urządzenia techniczne.

v   Dba o stan środowiska społeczno- przyrodniczego.

 

IV PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

 

Osiągnięcie zamierzonych celów jest uwarunkowane właściwym doborem treści i dopasowaniem ich do wieku i możliwości dziecka. Ważna jest organizacja i przebieg procesu edukacyjnego, odpowiedni dobór treści, form,  metod i środków dydaktycznych. Nauczyciel powinien pełnić rolę inicjatora sytuacji dydaktycznych, rozbudzać zainteresowanie problemem, ukierunkować przebieg działania, prowokować do stawiania pytań, dobierać właściwe metody działań

 

 

 

 

Stosowane formy i metody;

-metody aktywizujące (burza mózgów, krzyżówki).

-         metody oparte na obserwacji ( pokaz )

-         metody oparte na słowie (pogadanka, dyskusja, opis )

-         praktyczne działanie (badanie, eksperymentowanie , konstruowanie, montowanie, pomiar )

-         wycieczki

-         inscenizacje

-         mini quizy

-         wystawy

-         spotkania i pogadanki z rodzicami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWIETRZE WODA I ZIEMIA FUNDAMENTEM NASZEGO ISTNIENIA.

 

 

ZADANIE
CELE

ZAMIERZONE OŚIĄGNIĘCIA

1.Spotkanie z rodzicami

-zapoznanie z programem i jego celami,

-omówienie zasad współpracy podczas realizacji,

 

2.Gdzie jest powietrze?- badanie ruchu, kierunku i siły powietrza.

-obserwacja ruchu, kierunku i siły powietrza,

-znaczenie powietrza w życiu człowieka,

uświadomienie potrzeby wietrzenia pomieszczeń,

-3,4 latek

-wie, że do sali wpływa świeże powietrze podczas wietrzenia,

-         rozumie znaczenie powietrza w życiu człowieka.

-         5,6 latek

-         określa istnienie ruchu i siły powietrza,

-         określa właściwości przedmiotów poruszających się na wietrze,,

-         wie o zależności długości lotu od masy ciała

3.Budowanie przyrządów przy współpracy z rodzicami- wiatromierz i wiatrowskaz.

-zapoznanie dzieci z wyglądem i przeznaczeniem,

-odczytywanie wskazań,

-obserwowanie siły wiatru, kierunku- wnioskowanie

-3-4 latek

-mierzy siłę i kierunek za pomocą wiatraka,

 

 

5-6 latek

konstruuje własny wiatromierz,

mierzy siłę i kierunek wiatru,

 

4.Tajemnice wody.

Zabawy z Dobromirem.

-poznanie różnych stanów skupienia wody

-3-4 latek                          --zna podstawowe stany skupienia- para, woda ,lód,

 

5-6 latek                         -wymienia stany skupienia wody,

-wykonuje zabawy badawcze z wodą, wnioskuje, obserwuje, analizuje.

5.Badanie czystości wody z różnych źródeł.

-zabawy badawcze –porównywanie wyglądu wody z różnych źródeł, topnienie śniegu ( czy śnieg jest czysty?)

3,4 5 6 latek

-rozpoznaje zanieczyszczenia wody,

-wie, że wodę należy pić po przegotowaniu,

- wie, ze należy dbać o środowisko wodne

6.Poznajemy różne rodzaje gleby. Dlaczego rośliny rosną?

-zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami gleby- ziemia , piasek, glina,

-         założenie hodowli fasoli, kukurydzy....w tych glebach,

-         obserwowanie i wnioskowanie,

-zabawy z woda i glebą (piasek, glina)

-3-4 latek

-zakłada hodowle, obserwuje wzrost roślin,

-         rozpoznaje gatunki gleby,

-         5-6 latek

-         _ nazywa gatunki gleby,

-         - zakłada hodowlę-

-         obserwuje i wnioskuje ,zna zawody, które związane są z pracą  w ziemi.

7.Zabawy z wiatrem i Dobromirem.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin