Ćwiczenia gimnastyczne zestaw 6,7,8.doc

(37 KB) Pobierz
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VI

 

Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VI

(na podstawie M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska Metoda Weroniki Sherbone w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka).

1. Wyczucie własnego ciała.

Dziecko manipuluje, bawi się własnymi rękami, nogami, palcami, wykonuje wszelkie możliwe ruchy w stawach w sposób dowolny, stosując na przemian: ruchy dynamiczne i powolne, w napięciu i rozluźnieniu, ruchy globalne lub zlokalizowane w określonym fragmencie ciała.

• Sprawdzenie, do jakich okolic ciała możemy dostać piętą, łokciem, palcami nóg,
kolanem, głową.

• Dotykanie jedną częścią ciała do drugiej, np.: łokieć wita się z piętą, czoło wita się z kolanem, duży palec u nogi wita się z nosem, pięta wita się z kolanem drugiej nogi itp.

• Różne rodzaje poruszania się: chód energiczny, ciężki, lekki, łagodny, miękki, koci, ruchy delikatne i dynamiczne, wybuchowe.

• Z towarzyszeniem muzyki: tańczą same ręce, same nogi, tańczy głowa, całe ciało.

• Z towarzyszeniem muzyki: swobodny taniec indywidualny, a gdy muzyka zostanie przerwana - zatrzymanie się w bezruchu, dotykając jedną częścią ciała drugiej części, np. łokciem do uda.

2. Wyczucie ciężaru ciała.

• Przenoszenie wyimaginowanego ciężkiego przedmiotu z miejsca na miejsce, a w czasie krótkich przerw zupełne rozluźnienie.

• Dzieci wybrały się, aby podpatrzyć gniazdo os. Początkowo podkradały się wolno i ostrożnie, a gdy osy je napadły, uciekały szybko, opędzając się od nich rękami, tarzając się po ziemi.

3. Wyczucie przestrzeni.

• W dowolnej pozycji sięganie jak najdalej rękami, nogami, głową. Przykłady ruchu w przestrzeni ogólnej (generalnej).

• Podążanie za ręką zwiniętą w pięść. Pięść jest ruchoma, może „patrzeć w każdą stronę": jeżeli wskazuje w górę - podskoki i skoki, jeżeli w dół - zejście do pozycji niskiej.

4. Rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru ciała w przestrzeni i czasie.

• Popisy łyżwiarzy, baletnic w tańcu dowolnym - zakończenie ukłonem.

• Swobodny taniec indywidualny z towarzyszeniem muzyki, w czasie przerwy w muzyce przyjęcie pozycji zastygłej w bezruchu.

5. Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera lub grupy.

• W rytmie znanej melodii jedno dziecko tańczy w niskiej pozycji, a drugie, okrążając swego partnera, tańczy wysoko (zmiana).

• Wszyscy tańczą, a gdy muzyka zostaje przerwana, każdy dotyka dowolną część ciała swojego sąsiada, tworząc fantazyjną „statuetkę" i pozostając w bezruchu, aż muzyka pobudzi go znów do tańca.

 

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VII (S. Owczarek Gimnastyka..., s. 41).

1. Powitanie.

Dzieci, stojąc w rozsypce, uderzają coraz głośniej rytmicznie w uda. Krzyczą przy
tym słowo hej.

2. Zegar.

Dzieci siedzą naprzeciwko siebie w siadzie skrzyżnym i wykonują:

- skłony głowy w bok (w prawo i w lewo) - mówiąc jednocześnie cyk cyk (zegar chodzi),

- skłony głowy w przód i w tył, którym towarzyszą słowa bim-bam (zegar bije godziny),

- obszerne krążenia głowy, kilka razy w prawą, a następnie w lewą stronę - z wypowiadaniem słów drrr... (dzwoni budzik).

3. Budowanie domu.

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym i budują dom. Podnoszą jedną rękę i ustawiają
dłoń równolegle do podłogi nad głową – to jest parter. Następnie nad głową, nad
pierwszą dłonią ustawiają drugą dłoń -pierwsze piętro. Tak kolejno budują piętra
do maksymalnego wyciągnięcia rąk.

4. Rybki na piasku.

Dzieci leżą na podłodze na brzuchach. Naśladują rybę wyjętą z wody, unoszą
i opuszczają na podłogę wyprostowane i złączone nogi.

5. Wiatraki.

Dzieci stoją naprzeciwko siebie i wykonują wyprostowanymi rękami obszerne
krążenia. Krążenia rąk mogą być: symetryczne lub asymetryczne, wolne lub szyb-
kie, w przód lub w tył.

6. Gra na bębenku, gra na pianinie.

Dzieci siedzą z nogami ugiętymi. Unoszą nogi nad podłogą i rytmicznie, lekko

uderzają piętami o podłogę, jakby grały na bębenku. Następnie zginaj ą podeszwy

stóp i dotykają lekko palcami stóp do podłogi.

 

Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VIII

Miejsce ćwiczeń: Sala ćwiczeń lub sala zajęć.

Przybory: Piłeczki (dla każdego dziecka jedna).

l. Przygotowanie: Dzieci maszerują kołem, każde bierze piłeczkę.

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa: Kto umie słuchać? Dzieci biegają swobodnie i bawią się piłeczkami (rzucają w górę i łapią). Na sygnał zatrzymują się natychmiast i jeśli któremuś wymknęła się piłka z rąk, zostawia ją na ziemi, aż drugi sygnał pozwoli na ruch. Wtedy te dzieci, które nie zdążyły złapać piłki, biegną za nią i bawią się dalej tak długo, aż usłyszą następny sygnał na zatrzymanie ruchu.

3. Ćwiczenie tułowia: Skłon w przód. Rozkrok. Piłka w prawej ręce. Skłon w dół i toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach wyprost i kilka rzutów piłki w górę.

4. Ćwiczenie tułowia — skłony boczne: Siad skrzyżny, piłka w lewej ręce, prawa ręka na kolanie. Akcentowanie piłką o podłogę z coraz dalszym skłonem w lewo (blisko siebie, dalej i jeszcze dalej). Wyprost, podanie piłki górą do drugiej ręki. Całość ćwiczenia powtórzyć w prawo.

5. Ćwiczenie mięśni grzbietu:    Leżenie przodem,   toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki w lekkim skłonie tułowia w tył. Po kilku ruchach odpoczynek z piłką pod brodą,

6. Zabawa na czworakach: Kotki bawią się piłeczkami. Dzieci w przysiadzie podpartym, przed każdym leży piłeczka. Dzieci-kotki toczą piłeczkę przed sobą i idą za nią na czworakach. Siadają skrzyżnie podnosząc piłkę w górę, aby pokazać, że nikt nie zgubił piłeczki.

7. Ćwiczenie równowagi: W staniu jednonóż przekładanie piłeczki z ręki do ręki pod kolanem nogi wzniesionej (po każdym przełożeniu przenieść ramiona w bok). Ćwiczyć stojąc na przemian na lewej i prawej nodze.

 

 

8. Rzuty: W staniu lub siadzie skrzyżnym swobodne rzuty piłki w górę i próba chwytu.

9. Skrętoskłony: Rozkrok. Piłeczka na ziemi przy lewej stopie. Przetoczyć piłeczkę kilkakrotnie obydwiema rękami dookoła stopy lewej, a potem to samo wykonać przy stopie prawej.

10. Podskoki: Piłeczki. Dzieci odbijają kilkakrotnie piłeczki od ziemi, potem podskakują obunóż w miejscu lub też w różnych kierunkach razem z piłkami.

III. 11. Ćwiczenie stóp: Siad skulny podparty (ręce oparte z tyłu o podłogę), piłeczka pod stopą. Toczenie piłeczki stopą aż do zupełnego wyprostu nogi w kolanie i przysuwanie jej do siebie. Ćwiczenie powtórzyć kitka razy — ćwiczyć lewą i prawą stopą.

12. Marsz, zebranie piłek.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin