ZAJĘCIA ODBYŁY SIĘ DNIA 28.V.2003r. W KLASIE Ie
Z UDZIAŁEM ZAPROSZONYCH RODZICÓW I NAUCZYCIELI
PROWADZĄCA : Jolanta Sajko
OŚRODEK TEMATYCZNY: Rodzice i dzieci
TEMAT DNIA: Przygotowujemy i organizujemy Dzień Matki
TEMAT: Wypowiedzi uczniów na temat : ,,Co zrobił chłopiec dla swojej mamy ?”na podstawie ilustracji .Wskazywanie czasowników. Układanie życzeń dla mamy z okazji Dnia Matki przy pomocy rozsypanki wyrazowej . Stosowanie wielkiej litery w pisowni wyrazów : Mama , Tobie , Ci ,Twoje Święto .
CELE OPERACYJNE :
UCZEŃ :
· potrafi zbudować dłuższą wypowiedź na określony temat;
· potrafi wyrazić słowami swoje uczucia do mamy;
· umie utworzyć z rozsypanki wyrazowej wyrazy typu: mateńka, matuchna, mamunia itp.;
· wykorzystuje w wypowiedziach o mamie słownictwo o pozytywnym zabarwieniu uczuciowym;
· nazywa czynności wykonywane przez bohatera historyjki obrazkowej;
· wybiera z rozsypanki właściwe wyrazy i przyporządkowuje do pytań: Co robi mama? Jaka jest mama?
· potrafi zredagować życzenia dla mamy;
· stosuje wielką literę w pisowni wyrazów: Mama, Tobie, Ci, Twoje Święto itp.;
· potrafi czytać cicho ze zrozumieniem;
· poprawnie podkreśla w wierszu zdania, które są życzeniami;
· stara się pięknie napisać na laurce własne życzenia.
METODY: pokaz, praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne.
FORMY: zbiorowa, indywidualna, grupowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: historyjka obrazkowa, kartoniki z czasownikami, kartka z kalendarza, wiersz ,,Laurka”, rozsypanka wyrazowa (mateńka, matuchna itp.), czerwone serce, kartoniki z pytaniami: Co robi mama? Jaka jest mama? oraz kartoniki z wyrazami: troskliwa, kochana, pomaga, pracuje, itp., laurki uczniów, wiersz ,,Mamusia’, piosenka ,,Pomogę mamusi”.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat: ,,Co zrobił chłopiec dla swojej mamy?” na podstawie historyjki obrazkowej.
2. Nazywanie czynności wykonywanych przez chłopca i przyporządkowanie do właściwej ilustracji:
sadzi, nabiera, podlewa, cieszy się, ścina, wręcza
3. Układanie kilkuzdaniowej wypowiedzi na powyższe pytanie wykorzystaniem podanych czasowników.
Przewidywana wypowiedź:
Mały chłopiec posadził w ogródku krzew róży. Opiekował się nim. Wiosną na gałązkach wyrosły zielone listki i pąki. Później pąki rozwinęły się i zakwitły kwiaty. Chłopiec ucieszył się bardzo. Ściął najpiękniejszą różę i wręczył ją mamie.
4. Czytanie pytania i karty z kalendarza. Formułowanie odpowiedzi .
-Z jakiej okazji chłopiec wręczył mamie różę?
5. Rozmowa na temat sposobów wyrażania uczuć: miłości, szacunku i przywiązania do mamy.
- Za co kochamy swoje mamy? (za to, że zawsze jest z nami, że nas kocha, że jest przy nas, kiedy jesteśmy chorzy...)
6. Tworzenie wyrazów o pozytywnym zabarwieniu uczuciowym i zapisywanie ich na tablicy. Jako wprowadzenie do tego ćwiczenia nauczyciel czyta uczniom wiersz ,,Mamusia”.
„Mamusia”
słowa jak ciepłe ciasteczka. Jakaś ty przy niej maleńka.
Mamcia, mamunia, matula Maleńka, posłuszna, grzeczna
mocno się zawsze przytula. mamy kochana córeczka.
teńka muńka
MA
tuchna teczka
musia munia
mateńka, matuchna, mamusia, mamuńka, mateczka, mamunia
7. Rozmowa na temat cech charakteru mamy i czynności, które wykonuje. Segregowanie wyrazów według pytań: Jaka jest mama? Co robi? oraz umieszczenie w sercu na tablicy:
kochana pracuje
troskliwa opiekuje się
wspaniała pomaga
pracowita troszczy się
dobra gotuje
wyrozumiała sprząta
czuła odpoczywa
serdeczna
cierpliwa
8. Śpiewanie piosenki ,,Pomogę mamusi” z naśladowaniem czynności domowych : zmywanie naczyń, zamiatanie, pranie, itp...
9. Praca z tekstem wiersza ,,Laurka”.
- Ciche czytanie wiersza i zaznaczanie zdań, które są życzeniami.
- Głośne odczytanie życzeń.
„Laurka”
Wymaluję na laurce
czerwone serduszko,
ptaka, co ma złote pióra
i kwiaty w dzbanuszku.
Żyj, Mamusiu moja miła,
sto lat albo dłużej!
Bądź szczęśliwa i wesoła,
zdrowie niech Ci służy!
10. Układanie życzeń dla mamy.
I poziom - układa zdania z rozsypanki wyrazowej (każde zdanie w innym
kolorze)
II poziom - uzupełnia luki w zdaniach odpowiednimi czasownikami
III poziom - układa samodzielnie życzenia korzystając z wyrazów
pomocniczych
11. Umieszczenie życzeń na laurce.
12. Podsumowanie zajęć.
Opracowała: mgr Jolanta Sajko
5
ter231