Zapomnina boznica drewniana w Wysokiem Mazowieckiem.pdf

(872 KB) Pobierz
Bóżnica drewniana w Wys.Maz
Tu kiedy ś stała bó Ŝ nica z ptasi ą dzwonnic ą topoli...”
(Jerzy Ficowski, Egzekucja pami ę ci)
ZAPOMNIANA, DREWNIANA BÓ ś NICA
W WYSOKIEM MAZOWIECKIEM
Karol Gł ę bocki
Wysokie Mazowieckie 2007
106784360.001.png
O
biekty sakralne wyznawców religii mojŜeszowej na przestrzeni
stuleci często zmieniały swoją nazwę. Obowiązującymi
hebrajskim nazwami Ŝydowskiego domu modlitwy był: Beth
Hakneseth (Dom Zgromadzeń) oraz Beth Ha Midrasz (Dom Studiów
Religijnych). Ich odpowiednikami na ziemiach polskich były głównie: bóŜnica,
szkoła oraz dom modlitwy, przyszkółek. DuŜa ilość określeń na Ŝydowski obiekt
sakralny miała swoje przyczyny w jego programowej wielofunkcyjności.
BóŜnica, prócz funkcji religijnej, była takŜe miejscem nauczania Pisma
Świętego i ośrodkiem władz administracyjnych gminy Ŝydowskiej. Stanowiła
teŜ centrum społeczne i integracyjne skupiska Ŝydowskiego. Przepis
talmudyczny wymagał, aby funkcjonowanie synagogi, czy domu modlitwy było
uzaleŜnione od zgromadzenia się w obrębie społeczności Ŝydowskiej co
najmniej 10 dorosłych śydów, tzn. takich którzy ukończyli 13 lat i zdali
„egzamin pełnoletniości” Bar Micwa.
„Ka Ŝ de miasteczko na przestrzeni dawnej Polski posiadało star ą typow ą
drewnian ą bo Ŝ nic ę , mniej lub wi ę cej ozdobn ą , wówczas ani archeolodzy
i badacze przeszło ś ci, ani malarze zabytków tych nie fotografowali ani
rysowali. (…) Spostrzegłszy ten brak, usiłowałem go naprawi ć w roku 1870
odrysowałem najstarsz ą Ŝ nic ę na Podlasiu w miasteczku Wysokie-
mazowieckie, której widok w kilka lat pó ź niej podałem w Kłosach. Pierwsza
w Wysokiem-mazowieckiem, niew ą tpliwie pochodziła z wieku XVI-go, Ŝ ydzi
bowiem kahalni utrzymywali, Ŝ e ma lat 350 (…)” – pisał Zygmunt Gloger. 1
Dziś wiemy, Ŝe budowa bóŜnicy w Wysokiem Mazowieckiem rozpoczęła
się w pierwszej ćw. XVIII wieku. Wizytujący miejscową parafię w 1723 roku,
biskup łucki Stefan Bogusław Rupniewski, zanotował w swoim sprawozdaniu,
iŜ w na terenie miasta znajdowało się około 10 starozakonnych, którzy
Z. Gloger , Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa w dawnej Polsce , t. 1,Warszawa 1907, s. 24; Kłosy .
1874,T. XIX, nr 417, s. 23-24.
2
1
wybudowali przed rokiem bóŜnicę. 2 Jej budowa zatem rozpoczęła się zapewne
parę lat wcześniej. BóŜnica w Wysokiem Mazowieckiem naleŜała do
najwybitniejszych przykładów architektury Ŝydowskiej nie tylko na Podlasiu.
Rysunek 1. Wysokie Mazowieckie. Bó Ŝ nica drewniana 1722-1871. Rys. Z. Gloger - stan z 1870 roku.
(Z.Gloger, Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa w dawnej Polsce, t. 1, Warszawa 1907, s. 24; Kłosy
1874, T. XIX, nr 417, s. 23-24.)
Brak materiałów źródłowych nie pozwala uchwycić przebiegu jej
wznoszenia. Muszę zatem ograniczyć się jedynie do przypuszczeń. Budowa
nowych bóŜnic uwarunkowana była licznymi przepisami kościelnymi,
Archiwum Diecezjalne w Łom Ŝ y , Zespół Parafialny I, sygn. 615, Wizytacja biskupia 1723r ; W. Jemielity ,
O ś rodki religijne i ludno ść wyznania moj Ŝ eszowego we wschodnim rejonie Królestwa Polskiego , ŁomŜa 2003,
s. 85; K. Gł ę bocki , Dzieje obszaru parafii Wysokie Mazowieckie do ko ń ca XVIII wieku, Białystok 2003 , s. 51, 80
( praca mgr).
3
2
106784360.002.png
prawnymi i lokalnymi. W Polsce przedrozbiorowej generalne zasady stanowił
właściciel miasta. W miastach prywatnych, właściciele bardzo cenili sobie
doświadczenie handlowe i bankierskie osadników Ŝydowskich, śydzi mogli
osiedlać się tu bez większych przeszkód. Kiedy byli zainteresowani, aby śydzi
osiedlili się w ich włościach, to kościół nie miał w tym względzie wiele do
powiedzenia. A zatem, pozwolenie na budowę bóŜnicy w Wysokiem
Mazowieckiem wydał ówczesny właściciel miasta Jan Stanisław Kątski
(zm.1728r.) Być moŜe przekazał teŜ śydom bezpłatnie budulec na wznoszoną
świątynie, który zakupił zapewne z pobliskiego boru mazurskiego. BóŜnica
zbudowana była ze starodrzewu smolnego, obciosanego toporem w kostkę
doszczętnie z bielu, bez uŜycia gwoździ. Przy jej wznoszeniu udział wzięło
wielu Ŝydowskich specjalistów.
Rysunek 2.
Wysokie Mazowieckie. Rekonstrukcja drewnianej bó Ŝ nicy z lat 1722-1871. (Moshe Verbin, Wooden
Synagogues of Poland in the 17 and 18 Century.)
4
106784360.003.png 106784360.004.png
Przepisy Talmudu nakazywały orientowanie bóŜnic ścianą ołtarzową
w kierunku wschodnim, a takŜe takie jej zlokalizowanie, aby obiekt ów górował
nad dachami Ŝydowskiej dzielnicy. Inny z przepisów domagał się, aby bóŜnica
usytuowana była w bliskości zbiornika wodnego. Bliskie sąsiedztwo zbiornika
wodnego miało zabezpieczyć obiekt przed spaleniem. BóŜnica w Wysokiem
Mazowieckiem znajdowała się w rejonie ul. Krzywej (Zarzecznej) – obecnie
świrki i Wigury – na południe od rynku targowego, w pobliŜu rzeki Brok. 3
Trójkondygnacyjna, uskokowa budowla, wzniesiona została na rzucie
kwadratu – „(…) jak bróg piastowski na staro Ŝ ytnych piecz ą tkach spotykany
i dach ma równie Ŝ brogowy czyli piramidowy, tylko potrójny i wi ę cej
stromy”. 4 Pokryta była tradycyjnie gontem, dach wsparty był na wysuniętych
gzymsach chroniący przed wilgocią zasadniczy zrąb budynku. Sala główna
zagłębiona była w stosunku do przedsionka. Okna sali głównej były bliźniacze,
zakończone półkoliście. Z dwóch stron bóŜnicy przylegały parterowe
pomieszczenia dla kobiet, którym według rytuału starozakonnego nie wolno
było modlić się w jednej nawie z męŜczyznami. 5 Pomieszczenia te zajmowały
całą szerokość budynku, przykryte były siedmioma oddzielnymi daszkami,
imitując siedem małych świątyniek (dla śydów liczba 7 symbolizuje siedem
oczu Jahwe), stykających się dwuspadowymi bądź czterospadowymi daszkami.
„Konstrukcja nie ró Ŝ niła si ę od dachów starych domków mieszcza ń skich,
zwróconych szczytami do ulicy i tak g ę sto zabudowanych, Ŝ e woda spływała do
przedzielaj ą cych je wspólnych rynien drewnianych, wysuni ę tych mocno na
ulic ę . To te Ŝ ogólna sylwetka ka Ŝ dego z tych dwóch boków bó Ŝ nicy wysockiej
robiła uderzaj ą ce wra Ŝ enie połaci staro Ŝ ytnego i arcypolskiego drewnianego
miasteczka...” – pisał Z. Gloger. 6
Zob. J. Kry ń ski , Wysokie Mazowieckie. Monograficzny zarys dziejów , Wysokie Mazowieckie 1992, s. 34;
W. Jemielity , O ś rodki religijne …s. 39.
4
Z. Gloger , Budownictwo..., s. 25.
5
Por. M i K Piechotkowie, Bramy nieba - bó Ŝ nice drewniane , Warszawa 1996.
6
Z. Gloger, Budownictwo..., s. 25.
5
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin