CO TO JEST NIEŚMIAŁOŚĆ?Jest to rodzaj upośledzenia psychicznego, które może okaleczyć człowieka w takim samym stopniu jak kalectwo fizyczne, a jego skutki mogą być niszczycielskie. Przez nią inni nie doceniają naszych mocnych stron.Cechy: Ř Utrudnia poznawanie nowych ludzi, zawieranie przyjaźni, czy radość z potencjalnie pozytywnych momentów, Ř Przeszkadza w publicznej obronie własnych praw oraz wyrażaniu swoich opinii i wartości,Ř Nadmierne przejmowanie się swoimi własnymi reakcjami,Ř Utrudnia precyzyjne myślenie i skuteczne porozumiewanie się,Ř Zazwyczaj towarzyszą mu takie zjawiska jak depresja, lęk czy samotność. Być nieśmiałym to być trudnym w kontakcie z powodu bojaźliwości, ostrożności lub nieufności.* Osoba nieśmiała jest ostrożna i niechętna w kontaktach z pewnymi osobami i przedmiotami. Jest to zjawisko pospolite, szeroko rozpowszechnione i uniwersalne. Objawy nieśmiałości:Ř Czerwienienie się,Ř Bicie serca i zdenerwowanie,Ř Przyspieszony puls,Ř Cichy ton wypowiedzi,Ř Niechęć do zabierania głosu, Ř Brak swobody w mówieniu,Ř Wzmożone pocenie się, Ř Zdenerwowanie odbijające się na pracy przewodu pokarmowego. Nieśmiałość rozumiemy jako afektywno-behawioralny syndrom charakteryzujący się lękiem społecznym i zachowaniami interpersonalnymi, które wynikają z istniejącej lub mającej nastąpić oceny interpersonalnej” (...) „Darwin twierdził, że nieśmiałość jest w dużym stopniu związana ze strachem, różni się jednak od niego zasadniczo. Człowiek nieśmiały bez wątpienia obawia się opinii obcych, ale nie boi się ich samych. Stać go na bohaterskie czyny w walce, jednak brak mu pewności siebie w błahych potyczkach z obcymi. ** WSKAŹNIKI EMPIRYCZNE ŚWIADCZĄCE O NIEŚMIAŁOŚCI:Ř Rumieńce,Ř Oblizywanie warg przy wypowiedziach,Ř Drżenie głosu,Ř Cichy ton wypowiedzi,Ř Niechęć do zabierania głosu,Ř Tiki nerwowe,Ř Obgryzanie paznokci,Ř Nerwowa zabawa np. długopisem,Ř Brak swobody w mówieniu,Ř Pocenie się,Ř Brak aktywności,Ř Izolacja,Ř Słaby kontakt interpersonalny,Ř Omdlenia,Ř Zaburzenia oddychania,Ř Krytycyzm wobec własnej osoby np. surowe ocenianie swojej osoby i wytworów własnej pracy,Ř Trudności w nawiązywaniu nowych znajomości,Ř Nieumiejętność proszenia o pomoc,Ř Nieumiejętność zadawania pytań,Ř Skulona postawa ciała,Ř Unikanie kontaktu wzrokowego,Ř Unikanie zadań po których następuje ocena.ARKUSZ OBSERWACYJNY DO BADANIA DZIECI NIEŚMIAŁYCH W KLASACH I-IVArkusz obserwacyjny skierowany jest dla nauczycieli i pedagogów szkół podstawowych, a przeznaczony jest do badania dzieci w wieku 7 – 10 lat (klasy I- IV), u których występuje podejrzenie nieśmiałości. Badacz po wnikliwej obserwacji dziecka odpowiada na poniższe pytania i przy każdym z nich stawia znak X w odpowiednim polu, w zależności od stopnia intensywności występowania danego zachowania. INSTRUKCJA:Proszę zaznaczyć wartość odpowiadającą natężeniom zachowania obserwowanego ucznia na skali pięciostopniowej:1- brak występowania zachowania,2- zachowanie występujące rzadko,3- zachowanie występujące czasami,4- zachowanie występujące często,5- zachowanie występujące bardzo często. Imię i nazwisko ucznia ........................................................Wiek .........................................................Klasa .........................................................Data badania .........................................................Obserwator .........................................................Lp. PYTANIA 1. 2. 3. 4. 5. 1. Czy dziecko rumieni się gdy jest zwracana na niego uwaga? 2. Czy dziecko oblizuje wargi przy wypowiedziach ustnych? 3. Czy dziecku drży głos w trakcie wypowiedzi? 4. Czy dziecko mówi cicho? 5. Czy dziecko niechętnie zabiera głos na forum publicznym? 6. Czy u dziecka występują tiki nerwowe? 7. Czy dziecko obgryza paznokcie? 8. Czy dziecko nerwowo bawi się różnymi przedmiotami np. długopisem? 9. Czy dziecku brakuje swobody w mówieniu? 10. Czy dziecko nadmiernie poci się? 11. Czy dziecko niechętnie uczestniczy w zadaniach grupowych? 12. Czy dziecko izoluje się od grupy? 13. Czy dziecko stoi na uboczu podczas zabaw? 14. Czy dziecko ma słaby kontakt z rówieśnikami? 15. Czy dziecku zdarza się omdlewać? 16. Czy u dziecka zdarzają się zaburzenia w oddychaniu (szybki, płytki oddech)? 17. Czy dziecko jest krytyczne wobec siebie i swoich reakcji? Czy wypowiada się negatywnie na własny temat? 18. Czy dziecko ma trudności w nawiązywaniu nowych kontaktów? 19. Czy dziecko prosi o pomoc w nauce nauczyciela lub rówieśników? 20. Czy dziecko zadaje pytania nauczycielowi? 21. Czy dziecko często spuszcza wzrok gdy jest o coś pytane? 22. Czy dziecko unika kontaktu wzrokowego z nauczycielem? 23. Czy dziecko unika kontaktu wzrokowego z innymi dziećmi? 24. Czy dziecko unika zadań i sytuacji w których może być oceniane przez innych? Po ustosunkowaniu się do wszystkich twierdzeń należy przyznać punkty i tak za zaznaczenie pozycji:Ř pierwszej (nigdy) - 0 punktów,Ř drugiej (rzadko) – 1 punkt.Ř trzeciej (czasem) – 2 punkty,Ř czwartej (często) – 3 punkty,Ř piątej (bardzo często) – 4 punkty.Maksymalna ilość punktów, którą może uzyskać dziecko wynosi 96.W przypadku gdy suma punktów wynosi:Ř 0 – 20 ............................... nieśmiałość nie występuje, Ř 21 – 47 ............................. nieśmiałość umiarkowana,Ř 48 – 68 ............................ nieśmiałość przeciętna,Ř 69 – 80 ............................ nieśmiałość znaczna,Ř 81 – 96 ............................ nieśmiałość chorobowa.
abester