personality2007_5.rtf

(26 KB) Pobierz

Ja - podstawowa struktura osobowości

Podstawowe doświadczenia leżące u podłoża Ja

              Plan wykładu

    Definicja Ja

  Obraz siebie, poczucie własnej wartości i tożsamość

    Natura Ja - trzy podstawowe zjawiska leżące u podłoża Ja:

  Świadomość refleksyjna

  Ja w relacjach interpersonalnych

  Funkcja wykonawcza Ja

    Problem trafności samopoznania

    Proces samopoznania

  cztery metafory jako podsumowanie badań nad samopoznaniem

 

 

Definicja Ja

    W. James: Ja empiryczne i Ja podmiotowe - czyste Ja (I-me)

    D. Dennett: Ja - (abstractum) centralna postać naszej autobiografii.

    Ja psychologiczne - całość trzech typów aktywności i doświadczeń (świadomość refleksyjna, role interpersonalne i funkcja wykonawcza, R. Baumeister).

Definicja Ja

    Ja - uprzywilejowany dostęp do własnych myśli, emocji i odczuć.

  Struktury złożone i abstrakcyjne - „odkryć swoje Ja”, „poznać siebie”

    Obraz siebie (self-concept) - całość przekonań, twierdzeń, które osoba ma o sobie samej.

  Obejmuje zarówno cechy osobowości, jak również zrozumienie własnych ról społecznych i związków z innymi.

    Tożsamość - określenia Ja związane z trzema aspektami: interpersonalnym, potencjalnym i aksjologicznym

    Samoocena - wymiar obrazu siebie związany z oceną.

Świadomość refleksyjna

    Świadome doświadczenie ma podstawowe znaczenie dla Ja, wszystkie reprezentacje poznawcze Ja zakładają świadomość refleksyjną.

  Samowiedza a nie samoobserwacja

  Szczególny status informacji o sobie samym

  Samoświadomość - stan raczej nieprzyjemny

  Obraz siebie - motywy tworzenia wiedzy o sobie, ludzie pragną:

  trafnej wiedzy o sobie

  potwierdzenia tego, w co wierzą

  pozytywnej informacji zwrotnej

 

Świadomość refleksyjna

    Procesy samooszukiwania się.

    Dążenie do utrzymania spójnej wiedzy o sobie.

    Samoocena

  Dlaczego troszczymy się o samoocenę?

Lęk przed śmiercią

Pozytywna opinia o sobie pomaga w radzeniu sobie

Samoocena jako „socjometr” - miara powodzenia w grupie

  Niska samoocena

   Floccinaucinihilipilification – ogólna postawa deprecjonowania wszystkiego

 

 

Ja interpersonalne

    Ja jako narzędzie w relacjach interpersonalnych.

    Jak inni wpływają na nasz obraz siebie?

  Interakcjonizm symboliczny (G. H. Mead)

  Internalizacja

    Autoprezentacja

  motywy autoprezentacji

instrumentalny

ekspresyjny

Ja interpersonalne

    Konsekwencje interpersonalne obrazu siebie

  Obraz siebie zmienia percepcję innych osób

  Wpływ samooceny na relacje z innymi (Tesser, 1988)

  Monitorowanie  siebie (Snyder, 1987)

    Emocjonalność Ja interpersonalnego

  Wstyd i poczucie winy

  Zakłopotanie

  Lęk społeczny

Funkcja wykonawcza Ja

    Ja podejmuje decyzje, inicjuje działania, kontroluje siebie i środowisko.

    Kontrola (Rothbaum, Weisz i Snyder, 1982)

  pierwotna - usiłowanie zmiany środowiska w celu dopasowania do Ja

  wtórna - zmiana Ja, w celu dopasowania do środowiska

    Poczucie własnej skuteczności (Bandura, 1977)

Funkcja wykonawcza Ja

    Samoukierunkowanie - trzy wewnętrzne motywy  (Deci i Ryan):

  Potrzeba kompetencji

  Potrzeba autonomii

  Potrzeba relacji z innymi

    Samokontrola - zdolność Ja do zmiany siebie

  Odroczenie gratyfikacji (Mischel, 1974, 1996)

  Pętla sprzężenia zwrotnego (Carver i Scheier, 1981)

 

Samopoznanie i trafność

    Poszukiwanie wiedzy o sobie musi uwzględnić problem trafności

    Problem kryterium

  zgoda, odpowiedniość i użyteczność (Kruglanski, 1989)

  w oparciu o sąd obserwatorów (Kenny, 1994)

  trafność psychometryczna - zgoda z sądami innych i moc predykcyjna (Funder, 1987)

Samopoznanie i trafność

    Kryteria trafności (Robins i John, 1997)

  operacyjne

  zgody społecznej

  funkcjonalne

  normatywne

  procesów informacyjnych

  wewnętrznej spójności

Proces samopoznania - cztery modele

    Cztery metafory jako podsumowanie istniejących badań procesu samopoznania:

  Naukowiec

  Poszukiwacz spójności

  Polityk

  Egoista

Naukowiec

    Motyw: precyzyjność

    Styl procesów informacyjnych: oparty na danych - obiektywna ocena informacji o Ja

    Afekt: nie odgrywa dużej roli, chłodne poszukiwanie prawdy o sobie

    Różnice indywidualne: prywatna samoświadomość, potrzeba poznawcza, styl atrybucyjny

Poszukiwacz spójności

    Motyw: spójność

    Styl procesów informacyjnych: oparty na teorii, tendencyjność wynikająca z dążenia do potwierdzenia wewnętrznej reprezentacji Ja

    Afekt: stany emocjonalne zależne od tego, czy samopoznanie jest spójne czy nie z uprzednią samowiedzą

    Różnice indywidualne: stabilność Ja, przejrzystość samowiedzy

Polityk

    Motyw: popularność

    Styl procesów informacyjnych: oparty na publiczności, tendencyjność wywołana dążeniem do zrobienia wrażenia na innych

    Afekt: stany emocjonalne zależne od tego, czy wrażenia publiczności są pozytywne czy negatywne

    Różnice indywidualne: potrzeba aprobaty, monitorowanie Ja i Machiawelizm

Egoista

    Motyw: podniesienie własnej wartości

    Styl procesów informacyjnych: oparty na Ja, tendencyjność wywołana dążeniem do ochrony i podniesienia własnej wartości poprzez pozytywnie zniekształconą ocenę siebie

    Afekt: stany emocjonalne zależne od tego, czy spostrzeganie siebie jest pozytywne czy negatywne

    Różnice indywidualne: narcyzm, poczucie własnej wartości

Zastosowanie modelu Egoisty do badań nad nierealistycznymi spostrzeżeniami siebie

Implikacje kliniczne badań nad nierealistycznymi spostrzeżeniami siebie

    Narcyzm tradycyjnie traktowano jako diagnostyczny dla problemów psychologicznych

  Freud, Jahoda, i inni - wgląd w siebie istotnym elementem zdrowia psychicznego

    Taylor i Brown (1994) - „pozytywne iluzje”o sobie promują zdrowie psychiczne.

    Robins i John (1994) - przetestowali tezę Taylor i Brown

Wyniki badań Robinsa i Johna (1994)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin