Erikson-płećirodzaj.docx

(19 KB) Pobierz

Erikson.

·         Epigeneza – plan podstawowy, każda konkretna część musi rozijać się w odpowiedniej kolejności . Wzrastanie (według określonego planu).

- stały, niezmienny porządek, czynniki biologiczne

- czynniki kulturowe! Psychospołeczna teoria rozwoju !

 

·         Wpływ na rozwój: działania wychowawcze, relacje z rodzicami, społeczne tło

·         Rozwój – rozwiązywanie konfliktów

Kryzysy(>osobowość, >cnota) – sprzeczności i przeszkody. Moment zwrotny

- Kryzys – stadia związane z doświadczeniami, a te z wiekiem

- bez względu na pozytywne czy negatywne rozwiązanie konfliktu, przechodzimy w następne stadium

- POZYTYWNE rozwiązanie konfliktu – zyskujemy cnotę, ‘osobowość’

Fazy kryzysu:

·         Faza powstania i narastania sprzeczności  i przeszkód

·         Wrażliwość na danego typu doświadczenia

·         Okres przejściowy zwrotny

·         Rozwiązanie problemu

Zdrowie – pomyślnie przebiegający proces psychospołecznego rozwoju człowieka, w którym zdobywa on sukcesywnie swe podstawowe cnoty i zdolności.

·         UFNOŚĆ > AUTONOMIA > INICJATYWA > PRODUKTYWNOŚĆ > TOŻSAMOŚĆ > INTYMNOŚĆ > GENERATYWNOŚĆ > INTEGRALNOŚĆ

1. UFNOŚĆ – (bazowa ) 1 r.ż.

- Freud – faza oralna

- związana z biologicznym rozwojem dziecka, dziecko dostosowuje swoją aktywność do aktywności matki, relacje między dzieckiem a matką

- znoszenie frustracji u dziecka

- stała sekwencja zachowań

- kształtuje się stosunek do przyjmowania przez dziecko. PRZYJMOWANIE – poczucie przyjścia zaspokojenia (cykl karmienia)

- moment-kryzys - pojawienie się zębów – gryzienie różnych rzeczy, zadawanie bólu matce

- dziecko przeżywa i kocha zębami, matka - piersiami

- znaczenie aktu pragnienia – nie tylko zaspakajanie potrzeby fizjologicznej, ale wypracowanie wzajemości. Jeśli nie będzie relacji wzajemności pojawi się kontrolowanie poprzez przymus

- kwestia reagowania na płacz dziecka – aspekt komunikacyjny, kulturowe różnice

- UFNOŚĆ PODSTAWOWA = zaufanie wobec innych i siebie -> NADZIEJA

- różnice płciowe- odmienne traktowanie osobników różnej płci, różny rozwój . Kobiety obdarowują, mężczyźni biorą.

2. AUTONOMIA / wstyd i zwątpienie 2-3 r.ż.

- faza analna

- trening czystości

- zawstydzanie -> przemieni się w bezwstydność

- kontrola -> odczucie autonomiczności

- stosunek do miłości, nienawiści – w zależności od środowiska – rozhamowanie/ skromność

- kontrola rodziców na poziomie umiarkowanym, bez skrajności – STANOWCZOŚĆ ale TOLERANCJA

- na związki z rodzicami może mieć wpływ życie społeczne rozdziców. Rodzice muszą prowadzić dobre stosunki społeczne. Związki rodziców z pracodawcami, z rządem -> POCZUCIE WŁASNEJ GODNOŚCI, jeśli nie -> niezabezpieczone poczucie godności

- cnota - WOLA

3. INICJATYWA / poczucie winy - 4/5 r.ż.

- poczucie winy

- poszukiwanie modela – idealizacja rodziców

- rozwój motoryczny pozwala dziecku efektywnie funkcjonować

- tryb intruzyjny – dziecko porusza się, obraca w przestrzeni innych

- ciekawość dotycząca seksualności

- genitalia nie dorównują rodzicom - kompleks Edypa (Ki M inaczej – róznice międzypłciowe)

- wykształcenie SUMIENIA

- dziecko może dokonać czegoś

              - chłopiec – bezpośredni atak, walka o coś

              - dziewczynka – zrobienie siebie atrakcyjną, zdobywająca serca

- kształtowanie się stylu działania

- matka dominująca – źle dla chłopca + uczucie nieadekwatności – nigdy nie będzie rządził w domu

- ojciec dominujący – relacja naturalna

4. PRODUKTYWNOŚĆ/ poczucie niższości- pierwsze doświadczenia szkolne

- zabawa + poczucie pracowitości

              - bycie użytecznym

              - perfekcjonizm

- sprawczość

- okres latencji

- tworzenie rzeczy, praca

- dziecko – wytrwałe, ambitne

- poczucie sprawczości – MOŻE!

- radość z uczenia się, z pracy

- może pojawić sie uczucie nieadekwatności

- ważny jest dobór nauczycieli

- niebezpieczna – zbyt silna identyfikacja z nauczycielem

- nauczyciele kobiety- konflikt ze zwykłą identyfikacją chłopca (u chłopca: działanie->męskie, wiedza-> kobieca)

- DZIECKO UCZY SIĘ PODZIAŁU PRACY

- rozwój poczucia nieadekwatności, niższości (gdy dziecko jest niegotowe)

- uważać na wykształcenie poczucia niższości

5. TOŻSAMOŚĆ/ rozproszenie tożsamości - dojrzewanie

- potrzeba aprobaty społecznej

-odnalezienie się w rolach społecznych

- Synteza EGO – integracja głownych elementów poprzednich okresów, równowaga, kulminacja- poczucie tożsamości EGO

- własna świadomość taka, jak ocena społeczeństwa. Przeświadczenie, że nasza spójność jest tak samo odbierana przez otoczenie

- dziecko – niezależność względem rodziców

- naciski - złe

- różnice związane z płcią:

              - utorzsamianie się z rodzicami – typowo męskie/kobiece zachowania

              -dojrzewanie płciowe -> konfrontacja chłopca/dziewczynki

6. INTYMNOŚĆ – wczesna dorosłość

- wykształcenie tożsamości płciowej – wykształcenie intymności

- tworzenie kontaktów z płcią przeciwną

- wiara w możliwość intymności

- oddalenie -> odsunięcie ludzi, zdolność do odsunięcia tych, nie z naszej wizji

- równowaga między życiem rodzinnym a pracowitością – porada dla kobiet

- zdrowa osobowość w związku satysfakcjonującym (genitalność, dyskusje)

- porażka – zaabsorbowanie sobą, niezdolność do relacji z innymi

- Freud – „miłość i poraca”

7. GENERATYWNOŚĆ – średnia dorosłość

- cnota- TROSKA

- rodzicielstwo, wychowanie dzieci

8. INTEGRALNOŚĆ / rozpacz i rozgoryczenie - dorosłość

- cnota – MĄDROŚĆ

- akceptacja własnej osoby i dotychczasowego życia

- odpowiedzilność za własne życie i innych

- poczucie braterstwa

- miłość, relacja

- akceptacja hierarchii wartości

- gotowość bronienia swojego stylu życia przed zagrożeniami

- świadomość śmierci

- akceptacja jednego cyklu życia

- Brak: pogarda jednostki dla samej siebie, strach przed śmiercią, rozpacz, rozgoryczenie, niezadowolenie

·         MODEL ERIKSONA

- Indywidualizacja

- Rozwój osobowości kobiet i mężczyzn

- jednościeżkowy

Ataki feministek:

- u kobiet jest przywiązanie, u mężczyzn nie

Różnice płciowe

- Erikson gubi się w swojej koncepcji, bo przestrzega przed nadinterpretacją

- afirmacja

- istnieje unikatowość, ale nie potrafi się doprecyzować

Autorki uważają, że Erikson bazuje na Freudzie i jedyne co dodaje, to kontekst psychospołeczny -> 2 pierwsze fazy (ufność, autonomia)

3. faza – inicjatywa

- wciąż blisko Freuda

- obraźliwe koncepcje „brak penisa”

- przestrzeń wewnętrzna u dziewczynek – może dawać ciepło

- przejście przez kompleks Edypa

- wykazywanie inicjatywy –macierzyństwo -  co jest zupełną abstrakcją

- Erikson odnosi się do macierzyństwa i kobiet, a nie ojcostwa u mężczyzn

- u dziewczynek – pasywnosć

- u chłopców – agresywność

4. faza – produktywność

- zaniedbywanie różnic międzypłciowych

- kobiety nie powinny wchodzić w role męskie

5. faza - tożsamość

- faza identyfikacji

- duże różnice płciowe

- mężczyźni – pokonanie wrogości i lęku

              - biseksualność

              - końcowy etap – zdrowa heteroseksualność

              - wykluczenie homoseksualistów

- dziewczynki zdeterminowane przez swoją przestrzeń wewnętrzną -> macierzyństwo.

- rezygnacja z cech męskich u kobiet i żeńskich u mężczyzn.

- Gilligan -> Erikson rozróżnił fazę intymności i tożsamości – zaniedbanie przywiązania

6. faza – intymność

- kobieta odnajduje swoją tożsamość wchodząc w związek z mężczyzną – krytyka

- brak miejsca dla par homoseksualnych

7. faza – generatywność

- mężczyźni -> działania

- kobiety -> opieka

- mężczyźni i kobiety idą na układy -> stereotypy kobiet i mężczyzn

Zgłoś jeśli naruszono regulamin