media7.docx

(65 KB) Pobierz

Kubicka , Kołodziejczyk                                          R.7.Badania nad wpływem TV na dzieci, młodzież i dorosłych

 

Badania przekazu telewizyjnego: analiza zawartości, spójności, struktury, technik realizacyjnych, języka, itp.

Badania telewidzów: panelowe, sondażowe, eksperymentalne

              panelowe – duże spektrum danych z bardzo dużych prób

              sondażowe – mają na celu lustrację i opis zjawiska w różnych aspektach i przegląd jego uwarunkowań

                 - odpowiadają na pytanie jak naturalne zróżnicowanie w doświadczeniach telewizyjnych przekłada się na

     odbiór treści i zmiany właściwości psychologicznych czy zachowań telewidzów

eksperymentalne – ustalenie szczegółowych zależności między przekazami a użytkownikami

 

1.       Badania panelowe

losowy dobór próby

ankiety (poczta) lub rozmowy  telefoniczne

istotne dla wydawców mediów ale nie dają inf. na temat procesów i mechanizmów wpływu mediów na ludzi

 

2.       Badania sondażowe

wyniki badań w Anglii: oglądanie TV jako najbardziej rozpowszechniony sposób spędzania wolnego czasu; skorelowany negatywnie z inteligencją, aktywnym stylem życia i wychowywania dzieci.

  Największy wpływ na dziecięce poglądy miały przekazy udramatyzowane, którym ulegały dzieci reaktywne emocjonalnie i niemające okazji do rozmów z rodzicami czy rówieśnikami.

  Przemoc realistyczna bardziej przerażająca niż stylizowana; podobne efekty oglądania w ciemności i samotności

  Najwięcej oglądały dzieci o niskiej inteligencji, niepewne siebie,sprawiające trudności wychowawcze,bez kolegów

  Dzieci z miasta, dzieci dobrze przystosowane – bez większych szkód

  Wnioskowanie o kierunku zależności nieuprawnioneL

Polska, wpływ TV:

  Przyspieszona emancypacja dzieci spod kontroli rodziców; ujednolicenie zajęć członków rodziny

  W życiu pozaszkolnym: poszerzenie płaszczyzny kontaktów z rówieśnikami przez wzbogacenie treści zabaw i rozmów, przy jednoczesnym nasileniu konformizmu w zachowaniach społecznych

   W życiu szkolnym: większy krytycyzm wobec nauczycieli i tradycyjnie realizowanej nauki szkolnej

   Wzrost potrzeby aktywności społecznej, poszerzanie się obszaru zainteresowań

Izdebska: wspólne oglądanie TV przez rodziców i dzieci: TV nie wpływa bezpośrednio na dzieci ale jest elementem szerszego środowiska: rodzice pomagają dzieciom rozumieć przekaz, lecz zależy to od atmosfery w rodzinie i świadomości pedagogicznej rodziców

 

3.       Eksperymenty naturalne

= badania terenowe

grupy równoważne; poddane manipulacji w naturalnym środowisku

badania na dorastających chłopcach: oglądanie przemocy na ekranie wywiera różny wpływ w zależności od wcześniejszych doświadczeń i nawyków

Werwicki: lękotwórcze działanie wykazują filmy z zagrożeniem ze strony ludzi

 

4.       Badania eksperymentalne

grupa eksperymentalna, kontrolna, laboratorium, zmienne J à maksymalna kontrola i klarowność

zarzuty: niska trafność zewnętrzna możliwość zniekształceń, nieuwzględnianie pewnych zmiennych pośredniczących między przekazem TV a ludzkim zachowaniem (np. osobiste wybory widzów)

3 główne grupy zmiennych:

              rożne kategorie programów TV

              różne kategorie odbiorców

              rozmaite kategorie zachowań i czynności psychicznych odbiorców (preferencje, oceny itp)

ważny czynnik pośredniczący we wpływie TV na zachowania ludzi: rozumienie treści oraz umiejętność oceny wiarygodności przekazu (realny vs fikcyjny)

Francuz, Fortuna: tuż po oglądnięciu wiadomości ludzie mają w pamięci mozaikę danych – bardziej ustrukturowane wiadomości ale uboższe w szczegóły pojawiają się później, gdy inf. przejdą do pamięci trwałej

badania nad torowaniem: (skutek kolejności podawanych wiadomości – może prowadzić do upodobnienia lub kontrastu między nimi)

   Hansen: oglądanie teledysków z zaznaczonym stereotypem płci wpływa na ocenę zachowań K i M pod kątem tych stereotypów

 

5.       Testowanie modeli

model zjawiska obejmuje główne zmienne i relacje między nimi; serie eksperymentów

Josephson: oglądanie filmu z przemocą à większa agresja graczy

                        Frustracja po oglądaniu a tuż przed meczem à większa agresja graczy

                        Jak działają zespoły czynników wywalających agresję w sytuacjach interpersonalnych pod wpływem jej wcześniejszego oglądania na ekranie? Wyzwalacz skojarzony z obrazami przemocy wzmagał agresotwórcze działanie widoku takich zachowań TYLKO u chłopców mało agresywnych i niedługo po ekspozycji

                        Wskazał występowanie efektu społecznego uczenia się, odhamowania i torowania

 

6.       Strategie podłużne, poprzeczne i ukośne (sekwencyjne)

podłużne – kilkakrotne badanie tej samej osoby w różnych momentach czasowych

   Badania: dziecięce oglądanie przemocy pozwala przewidzieć agresję w dorosłym życiu

poprzeczne – jednorazowy pomiar u osób różniących się wiekiem

   Kołodziejczyk: z wiekiem następuje zmiana podstawowych kryteriów fikcyjności z podobieństwa na prawdziwość

umożliwia badanie wpływu oglądania TV na tle innych wpływów (kulturowego, psychologicznego, społecznego)

sekwencyjne – połączenie podłużnych i poprzecznych: badanie osób w różnym wieku pochodzących z róznych generacji à umożliwia panoramiczne spojrzenie na dane zjawisko w danym momencie

 

7.       Problemy w badaniach eksperymentalnych

Teorie – trudno wybrać jedną z wielu

   Hipoteza przemoczenia: wpływ TV to efekt pojedynczych ale wyjątkowych postaci, zachowań, opinii, wydarzeń

Pomiar efektów

   Pomiar zachowania w naturalnych sytuacjach = obserwacja zachowań w specjalnie skonstruowanej sytuacji– szczególnie ceniony

  Testy projekcyjne

  Testy papierowe badają tylko skutki i mają małą trafność zewnętrzną

Problem wpływu w badaniach nad TV

   Trudno wnioskować o kierunku zależności

 

 

Metaanaliza – krytyczna refleksja nad przebiegiem i wynikami dotychczasowych badań, niezbędna dla stwierdzenia mocy wyjaśniającej i projektowania kolejnych badań

   Polega na stosowaniu procedur statystycznych umożliwiających porównywanie wyników badań o odmiennej metodologii

   Hearold:  wpływ wzorów prospołecznego zachowania jest silniejszy u małych dzieci ale słabnie z wiekiem

 

8.       Podsumowanie

Szeroki model oddziaływań – ujmuje TV w sposób ogólny: źródło nowych doświadczeń, które mogą oddziaływać w sposób równie rozlany na wiele aspektów aktywności ludzkiej, na tle rozmaitych kontekstów oglądania TV

model diety telewizyjnej – doświadczenia telewizyjne jako efekt częstego oglądania określonego typu przekazów à co zostało zarejestrowane w umyśle ze względu na emocje, preferencje i nastroje widza

   Bada się tylko oczekiwane efekty oglądania określonych treści, wyjaśniając zależności w kategoriach modelowania, identyfikacji, skryptów społecznych, odhamowania itp.

model nawyków telewizyjnych uzupełnia model diety TV – uwzględnia się sposoby oglądani TV

model wąski – 1) jak widz rozumie rzeczywistość telewizyjną; 2) co o niej myśli?

   Przedmiot badania: umysłowe reprezentacje świata telewizyjnego, wyjaśniane w ramach koncepcji schematów narracyjnych, poziomów przetwarzania itp.

tendencja rozwojowa w sposobach badania TV – zawężanie i pogłębianie tej problematyki

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin