Czlowiek_i_przyroda_test.pdf

(96 KB) Pobierz
extra1.p65
TEST KOMPETENCJI DLA UCZNIÓW KLASY PI¥TEJ
Cz³owiek
i przyroda
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
imiê i nazwisko ucznia
klasa
Instrukcja dla ucznia:
1. Zestaw sk³ada siê z 25 zadañ. Na ich wykonanie masz 60 minut.
2. Czytaj uwa¿nie wszystkie teksty i polecenia do nich.
3. Do zadañ zamkniêtych podane s¹ trzy odpowiedzi, ale tylko jedna jest poprawna. Wybierz j¹
i zaznacz na karcie odpowiedzi.
4. Do zadañ otwartych sam musisz sformu³owaæ odpowied lub podaæ rozwi¹zanie.
Powodzenia!
I. U królowej Tatry
Ale drugiego dnia wesz³a Marysia w wiat ch³odny i mroczny, w wiat zmierzchów
zielonych i g³êbokiej ciszy, w wiat borowy.
Otoczy³y j¹ tam dêby rosochate, zgarbione, z szeroko rozros³ymi konarami, na któ-
rych szemra³ liæ wietnej zieleni. Otoczy³y j¹ tam sosny czarne, bez ruchu stoj¹ce, o
pniach kapi¹cych z³ot¹ , bursztynow¹ ¿ywic¹; a wród sosen czarnych zabiela³y brzozy,
szemrz¹ce liciem drobnym, i graby zadumane, na których wista³y kosy, i niska kalina
na niskich do³kach stoj¹ca a wody spragniona.
I sz³a Marysia sierota, sz³a jakby przez koció³ ogromny, tysi¹cem kolumn podpar-
ty, kobiercem mchów wys³any, a z góry, wysoko, przez licie, rzuca³o s³oñce garcie
z³otych blasków.
I sz³a Marysia sierota, zlêkniona g³êbok¹ cisz¹ coraz szepcz¹c w duszy:
Prowad mnie, prowad, borze, do królowej Tatry!
I zaszumia³y dêby rosochate i czarne sosny, i brzozy, i graby, i niska kalina, i pod-
nios³y siê szumy górne po wierzcho³kach i szepty ciche po najni¿szych ga³¹zkach m³o-
dym liciem odzianych, a w szumach i szeptach wyranie s³ychaæ by³o:
Têdy!... Têdy!... Id têdy, sieroto!...
Maria Konopnicka: O krasnoludkach i sierotce Marysi
1/2005
I
150047882.002.png
1. Marysia jest w tekcie:
A) narratorem
B) autorem
C) bohaterem
2. Na podstawie przytoczonego fragmentu nie mo¿na dok³adnie okreliæ:
A) miejsca zdarzeñ
B) czasu zdarzeñ
C) bohatera
3. Co czu³a Marysia, gdy sz³a przez las?
A) radoæ
B) smutek
C) lêk
4. W drugim zdaniu przymiotniki : rosochate, zgarbione pe³ni¹ funkcjê:
A) podmiotów
B) orzeczeñ
C) okreleñ
5. Do wyrazu las dopisz wyrazy pokrewne
przymiotnik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
rzeczownik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
czasownik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Informacje na temat znaczenia wyrazów: las, bór, puszcza mo¿na znaleæ w:
A) S³owniku ortograficznym
B) S³owniku jêzyka polskiego
C) S³owniku wyrazów obcych
7. W miejsce kropek wstaw rzeczownik las w odpowiedniej formie.
Dziewczynka zgubi³a siê w mrocznym . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dom wró¿ki sta³ niedaleko za . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Musimy zrobiæ wszystko, aby zapobiec wycinaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Dopisz odpowiednie nazwy:
ma³y las . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
kto opiekuj¹cy siê lasem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
dom w lesie, w którym mieszka gajowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Który ci¹g wyrazów u³o¿ony jest alfabetycznie?
A) bór, knieja, matecznik, lasek, las
B) knieja, las, lasek, bór, matecznik
C) bór, knieja, las, lasek, matecznik
II
matematyka
150047882.003.png
10. U³ó¿ cztery zasady zachowania siê w lesie, skierowane do Twoich kolegów i kole-
¿anek:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II . Uwa¿nie przeczytaj wiersz, zaznacz w³aciw¹ odpowied.
Modlitwa do wiêtego Franciszka
Nie pozwól nam zniszczyæ doszczêtnie powietrza,
wody , ptaków , pszczó³ i wilków .
Niech co jeszcze zostanie dla tych,
co bêd¹ potem.
Anna Kamieñska
11. Adresatem wypowiedzi jest:
A) ka¿dy, kto czyta wiersz
B) cz³owiek , który niszczy przyrodê
C) wiêty Franciszek
12. Tematem wiersza jest:
A) opis przyrody
B) zwi¹zek miêdzy cz³owiekiem i przyrod¹
C) powietrze
13. Podkrelone w wierszu rzeczowniki ³¹czy:
A) przypadek
B) liczba
C) rodzaj
14. Zwi¹zek wyrazowy zniszczyæ doszczêtnie powietrze ma znaczenie:
A) dos³owne
B) przenone
C) dos³owne i przenone
wiêty Franciszek z Asy¿u we W³oszech zakonnik, który w swoich kazaniach g³osi³, ¿e ludzie, zwierzêta
i roliny, jako stworzenia boskie, powinny ¿yæ ze sob¹ w zgodzie i mi³oci.
1/2005
III
*
150047882.004.png
15. Dlaczego nale¿y szanowaæ przyrodê? Napisz o tym w dziesiêciu zdaniach.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16. Maria Konopnicka, autorka bani O krasnoludkach i sierotce Marysi ¿y³a
w latach 18421910. Zaznacz (zamaluj odpowiednie prostok¹ty na osi czasu) wieki
urodzin i mierci Marii Konopnickiej .
XII XIII XIV XV XVI XVII XVIII XIX XX XXI WIEK
17. Sierotka Marysia wesz³a do lasu o godzinie 8 45 . Po 5 godzinach i 30 minutach
dosz³a do groty królowej Tatry. Która by³a wtedy godzina?
A) 14 15
B) 13 45
C) 13 15
18. Jeden z dêbów rosn¹cych w borze mia³ 1307 lat, a drugi 829 lat. O ile lat drugi
z dêbów by³ m³odszy od pierwszego?
A) o 488 lat
B) o 582 lat
C) o 478 lat
19. Jedna z komnat w pa³acu królowej Tatry mia³a kszta³t prostok¹ta. D³ugoæ jej wyno-
si³a 9 m, a szerokoæ 4 m. Jakie bêd¹ wymiary tej komnaty na rysunku w skali 1 : 50?
A) 9 cm × 4 cm
B) 18 cm × 8 cm
C) 45 cm × 20 cm
20. Przed pa³acem królowej Tatry znajdowa³a siê ³¹ka, na której pas³y siê g¹ski. £¹ka
mia³a kszta³t prostok¹ta o d³ugoci 20 m i szerokoci 30 m. Pole powierzchni tej ³¹ki
wynosi³o:
A) 100 m 2
B) 600 m 2
C) 6000 m 2
IV
matematyka
150047882.005.png
3 z nich mia³o kolor bia³y,
pozosta³e m³ode g¹ski mia³y kolor ¿ó³ty. Ile bia³ych, a ile ¿ó³tych gêsi by³o na ³¹ce?
A) 80 bia³ych, 160 ¿ó³tych B) 180 ¿ó³tych, 60 bia³ych C) 180 bia³ych, 60 ¿ó³tych
22. W parku obok pa³acu ros³y
ró¿ne drzewa. Wykres przedstawia
liczbê drzew w poszczególnych
gatunkach. Ile wszystkich drzew
ros³o w parku?
Odp.: W parku ros³o . . . . . . . . . .
wszystkich drzew.
23. Krasnoludki wêdrowa³y przez wysokie góry, w których pogoda szybko siê zmienia.
Silny wiatr wiej¹cy w górach to:
A) sztorm
B) bryza
C) halny
24. Po deszczu mokre ska³y szybko wysychaj¹. Proces, który wówczas zachodzi, to:
A) skraplanie
B) parowanie
C) wietrzenie
25. Do biblioteki szkolnej zakupiono 12 egzemplarzy ksi¹¿ki Marii Konopnickiej:
O krasnoludkach i sierotce Marysi. Ile kosztowa³a jedna ksi¹¿ka, je¿eli za 12 sztuk
zap³acono 102 z³? Ile trzeba zap³aciæ za 10 takich samych ksi¹¿ek?
Zapisz wszystkie obliczenia:
Odp.: Jedna ksi¹¿ka kosztowa³a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Odp.: Za 10 takich samych ksi¹¿ek nale¿y zap³aciæ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1/2005
V
21. Na ³¹ce pas³o siê stado gêsi z³o¿one z 240 sztuk. 4
150047882.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin