3
Jacek Pasela
Rok VI
TEMAT: JEZUS Z NAZARETU.
Cel dydaktyczny: Wykazujemy, że Jezus z Nazaretu jest postacią historyczną.
Cel wychowawczy: Kształtujemy przekonanie o fakcie historycznego istnienia Chrystusa.
TREŚĆ
METODY
POMOCE
I. OTWARCIE
1. Pozdrowienie chrześcijańskie
2. Modlitwa: "Duchu Święty..."
3. Sprawdzenie obecności
4. Przez postawienie pytań nawiązanie do poprzedniej katechezy i płynne przejście do nowego tematu:
a) na kogo Izraelici czekali przez długie wieki?
b) co oznaczają słowa "pełnia czasu"?
c) co Bóg ogłosił ludziom przez Jana Chrzciciela?
Jan Chrzciciel głosił Królestwo Boże i przyjście Mesjasza - Zbawiciela. Kogo wskazał jako oczekiwanego Mesjasza? - Jezusa z Nazaretu.
5. Zapis tematu: Jezus z Nazaretu.
II. OREDZIE
1. a) W jaki sposób poznajemy ludzi lub dowiadujemy się o różnych wydarzeniach, które miały miejsce w przeszłości?
Życie i działalność ludzi należących już do historii poznajemy na podstawie różnych dokumentów historycznych, którymi w swych badaniach posługują się historycy.
b) Jakimi rodzajami dokumentów historycznych możemy dzisiaj dysponować?
Do dokumentów, które są nam dziś dostępne należą: kroniki, roczniki, listy, pamiętniki, autobiografie, różne książki, wykopaliska (przedstawienie odpowiednich ilustracji ukazujących różnego rodzaju dokumenty historyczne nad którymi pracują historycy)
Wniosek: Na podstawie takich dokumentów historycy określają czy dane wydarzenie miało rzeczywiście miejsce w historii albo czy jakaś osoba żyła kiedyś naprawdę.
2. Jezus Chrystus - postacią historyczną
A) czas i miejsce życia Jezusa Chrystusa - krótkie przedstawienie:
Ojczyzną Jezusa była Palestyna, która za Jego czasów znajdowała się pod panowaniem cesarza rzymskiego, Oktawiana Augusta. Rządził w niej król Herod Wielki. Jezus urodził się pod koniec jego życia. Matką Jezusa była Maryja poślubiona Józefowi z rodu Dawida. Za czasów cesarza Tyberiusza, gdy Poncjusz Piłat był namiestnikiem Judei, Jezus mając 30 lat zaczął nauczać. Po okresie około 3 lat został wydany przez arcykapłanów Annasza i Kajfasza Piłatowi, który skazał Go na śmierć krzyżową. Trzeciego dnia Chrystus zmartwychwstał.
B) Jakie dokumenty historyczne i co mówią nam o Jezusie Chrystusie
a) dokumenty historyczne pozachrześcijańskie
- pobieżne zapoznanie uczniów z tą grupą tekstów, a następnie praca w grupach z tymi tekstami
a) Józef Flawiusz, Dawne Dzieje Izraela (XX,9,1), rok 93 - I grupa
b) Pliniusz Młodszy, List do cesarza Trajana (Ep.X.96), r. 112 - II grupa
g) Tacyt, Annales - Roczniki (XV, 44), rok 117 - III grupa
d) Swetoniusz, Żywot dwunastu cezarów (Claudius 25), rok 120 - IV grupa
- wspólne omówienie wyników pracy zespołowej - zreferowanie przez przedstawicieli poszczególnych grup zadanego fragmentu.
Zapis najistotniejszych informacji na tablicy we wcześniej przygotowanej tabelce.[1]
Wniosek: Z poznanych dokumentów pozachrześcijańskich niewiele dowiadujemy się o osobie Chrystusa. Wiemy z nich tylko tyle, że istniał taki człowiek, który został skazany przez Piłata na śmierć. Wkrótce po Jego śmierci pojawiło się wielu Jego wyzawców w różnych częściach imperium rzymskiego. Wyznawcy Chrystusa biorą od Niego nazwę i oddają Mu cześć jako Bogu.
b) źródła chrześcijańskie:
- żródła pozachrześcijańskie podają nam niewiele informacji o osobie Jezusa Chrystusa. Każdy z nas wie jednak znacznie więcej o Nim niż podają przedstawione wcześniej źródła.
1. Jakie na przykład wydarzenia z życia Jezusa Chrystusa są wam znane?
2. Skąd znamy te wydarzenia i szczegóły dotyczące osoby J. Chrystusa? (Ewangelie, Dz. Ap., Listy św. Pawła, Piotra, Jakuba, Judy, Jana, Ap.)
recytacja
dialog
zapis
wykład
praca w grupach
dziennik
tablica, kreda
ilustracje przedstawiające dokumenty hist. będące materiałem prac badawczych historyków
(np. J. Szymański
Nauki pomocnicze
historii, W-wa
1983, s. 727 nn)
teksty źródłowe PM kl VI s. 58-61
- wyznaczeni uczniowie czytają następujące fragmenty Pisma Świętego
a) Narodzenie Pana Jezusa - Łk 2,1-7
b) Ostatnia Wieczerza - Mk 14,17-25
g) Śmierć Pana Jezusa - J 19,28-37
d) Zmartwychwstanie - Mt 28,1-8
Uzupełnienie II części tabelki zatytułowanej "Dokumenty chrześcijańskie"[2]
III. ZASTOSOWANIE
1. a) Ludzie na całym świecie, doświadczający na co dzień cierpienia z powodu chorób, bólu utraty umierających bliskich osób, niesprawieliwości... zadają sobie pytanie: dlaczego tyle cierpień na świecie, tyle zła? Zastanawiają się jaki sens ma życie na tej ziemi, jakie znaczenie ma postęp techniki, kultury i nauki. Na ostatniej katechezie zastanawiając się nad odpowiedzią na pytanie: kto może pomóc ludziom w rozwiązaniu ich problemów, powiedzieliśmy, że taką osobą jest Mesjasz - Jezus Chrystus.
b) Na dzisiejszej katechezie, odwołując się do dokumentów chrześcijańskich i pozachrześcijańskich, jeszcze bardziej umocniliśmy się w przekonaniu, że Jezus Chrystus naprawdę istniał (i nadal istnieje). Stąd też z całkowitym zaufaniem możemy szukać u Niego odpowiedzi na wszystkie pytania, jakie chcielibyśmy (a także inni ludzie) postawić Chrystusowi.
2. Zapis do zeszytu: przerysowanie tabelki do zeszytu i przepisanie zawartych w niej informacji.
3. Zadanie: Zaznajomię się dokładnie z układem ksiąg Pisma Świętego Nowego Testamentu.
4. Modlitwa: "Dzięki Ci Boże..."
czytanie
Pismo Święte
zeszyt, przybory do pisania
[1].
1. Dokumenty pozachrześcijańskie
I. Autor, tytuł, czas powstania.
II. Co mówi o Jezusie Chrystusie?
Józef Flawiusz, " Dawne Dzieje Izraela", r. 93.
Opowiada o śmierci Jakuba i pisze, że był on bratem czyli krewnym Jezusa, którego zwano Chrystusem.
Pliniusz Młodszy, "List do cesarza Trajana", r. 112.
Informuje, że chrześcijanie zbierali się w ustalonym dniu przed świtem i śpiewali hymn Chrystusowi, jako Bogu.
Tacyt, "Annales" (Roczniki),
r. 117.
elcik