Klasa: 6 SP
Katecheza nr 08
TEMAT: NAUCZYCIEL KOŚCIOŁA
Cel dydaktyczny: uczeń wie, jakie znaki umożliwiają nam kontakt z Jezusem w Kościele
Cel wychowawczy: uczeń potrafi wyrażać wdzięczność za Ducha Świętego, który jest Nauczycielem Kościoła
Pomoce: Pismo Święte, tablica, tabela dla uczniów, nagranie CD, odtwarzacz CD, tekst: „Duchu miłości wylewaj się na nas…”
1.
Modlitwa:
2.
Sprawdzenie:
- Obecności
- Zeszytów
- Podręczników
- Wiadomości z ostatniej katechezy
3.
Zainteresowanie tematem:
Będę wam wymieniał przedmioty a wy mi powiecie z jaką osobą, zawodem kojarzą się wam one.
Opatrunek – Pielęgniarka
Komin – Kominiarz
Samochód – Kierowca
Zeszyt – Uczeń
Ornat – Kapłan
Obiad – Mama, tata, babcia
Piłka – Piłkarz, sportowiec
List – Listonosz itd.
Dobrze a teraz powiedzcie mi z czym kojarzy się wam osoba Jezusa Chrystusa?
Propozycje uczniów zapisujemy na tablicy: (stajenka, liczne uzdrowienia, Maryja, Józef, apostołowie, faryzeusze, Pismo święte itd.)
A czy trzeba było widzieć fizycznie Jezusa, dotykać Go, widzieć Jego cuda by się z nim spotkać?
Gdzie się możemy spotkać dziś z Jezusem? (modlitwa, Msza Święta)
A czy tym spotkaniom towarzyszą jakieś znaki? O tym w dzisiejszej katechezie.
Pogadanka
Zapis na tablicy
4.
Wymiar biblijny:
Odczytam wam teraz dwa cytaty z Pisma Świętego. Wy mi powiecie co nam ukazują, o czym zapewniają.
Mt 28, 27.
A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata.
J 14, 26
A Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem.
O czym zapewnia nas Jezus? (o swojej obecności)
Jak nazywa Ducha świętego? Co zrobi Duch Święty?
Odczyt
Pismo św.
5.
I jeszcze jeden tekst biblijny. Teraz zwróćcie uwagę na to w jaki sposób można pozostawać w kontakcie z Jezusem.
Dz 2, 42
Trwali oni w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwie.
W jaki sposób pozostajemy w kontakcie z Jezusem? (trwanie w nauce apostołów, tworzenie wspólnoty, „łamanie chleba”, modlitwa)
6.
Wymiar eklezjalny – wymiar egzystencjalny:
Teraz każda grupa otrzyma tabelkę (załącznik) . Proszę ją uzupełnić pomocą może być podręcznik s. 41-45.
Analiza pracy.
Jak się przejawia w życiu codziennym?
Trwanie w nauce apostołów
Wymaga wysiłku poznawania i słuchania Jezusa i Jego następców.
Wsłuchiwanie się w Słowo Boże podczas Mszy Świętej i katechezy
Tworzenie wspólnoty
Umiejętność przezwyciężania egoizmu, własnych zachcianek dla dobra innych. Wspólnota musi być oparta na miłości Boga i bliźniego.
Wnoszenie radości chrześcijańskiej w środowisko szkolne, rodzinne…
„Łamanie chleba”
Uczestniczenia w Mszy Świętej – Eucharystii, zwłaszcza niedzielnej.
Przeżywanie Eucharystii.
Modlitwa
Rozmowa z Jezusem.
Rozmowa Z Chrystusem o kłopotach, potrzebach.
To jest możliwe dzięki asystencji Ducha Świętego Pocieszyciela!!!
Zapis na tablicy i do zeszytu.
Praca z podręcznikiem
Zapis na tablicy i do zeszytu
Podręcznik + tabele dla grup
Tablica
7.
Wymiar liturgiczny:
(nag. 4)
Duchu miłości wylewaj się na nas
z przebitego serca Jezusa, Jezusa.
Śpiew
Nagranie CD + tekst dla uczniów
9.
Podsumowanie:
10.
Zadanie domowe:
11.
Modlitwa końcowa:
Czego wymaga?
elcik