skamander_z_historii_lit._w_10_t..doc

(31 KB) Pobierz

SKAMANDRYCI, W: HISTORIA LITERATURY POLSKIEJ W X TOMACH, T. XX-L. MIĘDZYWOJENNE,

RED. A. SKOCZEK, S. 222-226.

Etap I:

                  1916, studenckie pismo „Pro Arte et Studio” (1916-18). Poeci skupieni wokół:

1.       Jan Lechoń (Leszek Serafinowicz)

2.       Julian Tuwim

3.       Mieczysław Grydzewski

4.       Jarosław Iwaszkiewicz

u      nie mieli jeszcze wyraźnej świadomości swoich celów”

u      nie podejmowali zespołowych wystąpień”

u      łączyła ich negacja poezji młodopolskiej

u      odmienna w stosunku do innych, a zbliżona nawzajem” działalność artystyczna

                  1918, Wiosna, J. Tuwim – ważny moment konsolidacji grupy

u      utwór kontrowersyjny

u      dominujące obrazy: wielkomiejski tłum jako czarna masa, ujmowany w aspekcie biologicznym / fizjologicznym

u      w obronie atakowanego autora wystąpił Lechoń w liście otwartym do redakcjo: „wszystko jest od Boga, chociaż zbrukane, zbłąkane i nędzne”, co stało się zapowiedzią ich poetyki codzienności

Etap II:

                  1918 – przekształcenie „Pro Arte et Studio” w „Pro Arte”; otwarcie kawiarni Pod Picadorem

                  XII 1919 – I wystąpienie poetów pod nazwą „grupy Skamandra”

                  I 1920 – nr 1 miesięcznika „Skamander”

                  zespół konstytuuje tzw. „wielka piątka”: do Lechonia, Tuwima, Iwaszkiewicza dołącza Antoni Słonimski, Kazimierz Wierzyński

                  poeci ci publikują swe I tomy poetyckie, mają za sobą debiut, wchodzą w właściwy, skamandrycki okres działalności grupowej

                  grupa ostatecznie stabilizuje się; luźniej z nią związani: Maria Pawlikowska, Kazimiera Iłłakowiczówna,, Józef Wittlin, Stanisław Baliński

                  są skupieni wokół 2 czasopism: miesięcznika „Skamander” (1920-28, 1935-39) i tygodnika „Wiadomości Literackie” (1924-39)

                  1928 – koniec tak rozumianej działalności grupowej

                  koniec „jasnego” X-lecia

                  koniec okresu szczególnej ekspansji grup tworzonych przez poetów I pokolenia powojennego

                  Skamander:

u      grupa sytuacyjna

u      konsolidacji sprzyjała sytuacja, w której wystąpili i realizowali plan poetycki

u      więzi towarzyskie

u      rozumienie zadań poezji, określane przez sytuację konfliktową „pomiędzy «paseizmem» a «futuryzmem», tendencjami młodopolskimi i nowymi kierunkami” taki sposób myślenia o poezji ujawniły wstępne deklaracje z I numerów „Skamandra” (zaledwie ogólne ramy programowe, na które składały się postulaty:

1)       swobodny rozwój talentu

2)       odpowiedzialność za pracę poetycką

3)       szacunek dla przeszłości + aprobata współczesności

4)       dążenie do „uprozaicznienia”poezji

5)       demokratyzacji poezji

6)       związanie poezji z codziennością

7)       odrzucenie modelu poezji romantycznej i młodopolskiej + kreowanego przez nią wizerunku poety odseparowanego od społeczeństwa i życia codziennego

u      mieli przeświadczenie, że:

1)       tworzą nową polską jakość kulturalną

2)       ich zadaniem jest ukształtowanie nowoczesnego modelu kultury i literatury, a w efekcie nowoczesnego społeczeństwa

u      realizowali to poprzez twórczość poetycką, działalność publicystyczną na łamach pism, w kabarecie (ważna rola w programowym dążeniu do demokratyzacji sztuki, zbliżenia jej do masowego odbiorcy i dnia codziennego, do odrzucenia elitarnego modelu poezji)

u      chcieli włączyć polskie społeczeństwo w krąg przemian świadomościowych o cywilizacyjnych (co było już uprawiane na Zachodzie). Poezja miała pełnić w tym ważną rolę:

1)       demokratyczna

2)       aktywistyczna

3)       witalistyczna

4)       optymistyczna

5)       wpisująca się w paradygmat poezji „miejskiej”

6)       realizująca poetykę codzienności i konkretu

7)       uprozaiczniona”

u      ze sztuki nie zostaje „zdjęta” odpowiedzialność za kształt życia społecznego; odpowiedzialność ta = postawa afirmacji rzeczywistości oraz dążenia do aktywnego przeciwstawienia się polskiemu „kompleksowi cywilizacyjnemu”

u      taki sposób myślenia włącza Skamandrytów w krąg XX-wiecze, awangardowego myślenia utopijnego związanego z wiarą w postęp cywilizacyjny i społeczny, z ujawnioną w wierszu Wierzyńskiego Hymn o wynalazku wiarą w nieograniczone możliwości ludzkiej ekspansji kulturowej

herbem człowieka”, któremu „żadnych granic prawie nie ma”, staje się „boski wynalazek”

u      afirmacji codzienności służyło wyprowadzenie poezji na ulice (np. Heroike, Wierzyński)

u      skamandrycka codzienność - = codzienność miejska (którą poeta ma opisać)

u      wyjście poezji na ulice oznacza koniec poezji konfesyjnej, skupionej na wewnętrzności, wyrażającej rozterki i stany poety; wkracza on w zewnętrzność, w przestrzeń miasta, fascynującą ruchem, dynamizmem życia, gwarem, przypadkowością spotkań (np. Tuwim, Colloquium niedzielne na ulicy)

u      rejestrują też poeci przejawy sztuki masowej, ulicznej (która wkracza jako temat i inspiracja dla poezji ) – np. Wierzyńskiego, Heroika

u      poezja ta dzieje się „tu i teraz” (prezentyzm, dążenie do notacji chwili, bezpośrednie wyrażanie doznań poety związanych z sytuacją, w której uczestniczy)

u      bohater = zwykły człowiek, najczęściej mieszkaniec miasta, żyjący chwilą, sytuowany w sferze praktycznego wymiaru codzienności, która jest źródłem poetyckiej epifanii (Wierzyński, Grzmi, Msza; Tuwim, Akacje, Ranyjulek)

u      owe epifanie wiążą się w poezji wczesnoskamandryckiej z szczególnym kultem życia we wszystkich jego przejawach, zmienności, dynamizmie (panteizm)

u      w obręb tej przestrzeni współczesności włączony zostaje poeta = bohater wierszy (staje się poetą w wyniku pracy poetyckiej rozumianej jako rzemiosło, sposób bycia w świecie)

Skamandryci:

    dokonali istotnego odświeżenia i unowocześnienia środków poetyckich i gatunków

    wprowadzili do poezji obrazek rodzajowy; często stosowali poezję rozmowy (dialogizacja, a nie monolog poety odseparowanego; dialog ze światem, innymi)

    poezja konkretu (zwłaszcza u Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej); ważna rola przedmiotu + gestu jako ośrodków obrazu poetyckiego i zarysowanej w wierszu sytuacji lirycznej

    uprozaicznienie poezji

    język potoczny, żywioł języka mówionego, prozaizmy, elementy stylizacji językowej (słownictwo, składnia = żywe wypowiedzi)

    poezja nie rodzi się z kontemplacji epizodu / elementu świata, ale z fascynacji dynamizmem, przemiennością życia dzięki temu dynamizacja poezji

Zgłoś jeśli naruszono regulamin