Zbrodnia i kara Dostojewskiego, Ludzie bezdomni Żeromskiego.pdf

(174 KB) Pobierz
TEST Z WIEDZY O LEKTURACH 10.p65
Test z wiedzy o lekturach
Ucz się z
Nr 10
Zbrodnia i kara Dostojewskiego,
Dostojewskiego, Ludzie bezdomni
Ludzie bezdomni Żeromskiego
Żeromskiego
ii Chłopi
Chłopi Reymonta
Reymonta
1. Typ narracji zastosowanej w  Zbrodni i karze ,
to:
a) narracja auktorialna,
b) narracja polifoniczna,
c) narracja polimorficzna,
d) żadna z powyższych.
W utworze zanika tradycyjna narracja, co jest konse-
kwencją oddania głosu w powieści samym postaciom,
które poprzez swoje wypowiedzi prezentują określo-
ne postawy życiowe i światopoglądowe, biorąc jedno-
cześnie na siebie ciężar narracji (czyli polifonizmu
właśnie).
 
3. Dunia to:
a) ukochana Raskolnikowa,
b) siostra starej lichwiarki,
c) siostra Raskolnikowa,
d) ukochana Razumichina.
 odpowiedź: a)
Komentarz:
Polifonizm to technika powieściowa nazwana przez
rosyjskiego badacza – Michaiła Bachtina, a wynale-
ziona przez Dostojewskiego. Polega ona na tym, że
zamiast dotychczasowego wszechwiedzącego narra-
tora, który informował nas o poglądach i działaniach
bohaterów, mamy opisane same te działania. Każdy
bohater stanowi niezależny byt – sam przedstawia nam
swoje racje, zwłaszcza poprzez wypowiedzi i działa-
nie. Narrator powstrzymuje się od jakiejkolwiek oce-
ny etycznej, nie zdradza nam, po czyjej jest stronie
i jakie są jego poglądy. Tym samym powieść staje się
wielogłosowa, każdy ważniejszy bohater ma bowiem
do powiedzenia coś od siebie. To wszystko sprawia, że
oprócz głównej opowieści narratora mamy w takim
utworze do czynienia z wielką dyskusją, dialogiem
postaw światopoglądowych i życiowych poszczegól-
nych postaci.
 
2. Które z poniższych cech określają powieść Do-
stojewskiego?
a)    szczegółowy opis psychologiczny postaci
b)    narracja szkatułkowa
c)    wielogłosowość narracyjna
d)    fragmentaryczna akcja
 odpowiedź: c) i d)
Komentarz:
Bardzo proste pytanie, prawda? Ale czy zaznaczyłeś
obydwie poprawne odpowiedzi? Częstym błędem po-
pełnianym przy rozwiązywaniu testów jest niedoczy-
tywanie pytań lub odpowiedzi do końca i zaznaczanie
prawidłowej odpowiedzi natychmiast po jej zauważe-
niu. Niby wie się, o co chodzi, ale jeśli prawidłowych
odpowiedzi jest kilka, a Ty podałeś tylko jedną, to
z punktu za to pytanie nici. Dunia to piękna, szlachet-
na i wykształcona siostra Rodiona, która po różnych
nieprzyjemnych przeżyciach z mężczyznami (Łużyn
i Swidrygajłow) odnajduje wreszcie szczęście u boku
Razumichina.
 
4. Które z poniższych tytułów to dzieła Fiodora
Dostojewskiego?
a) Idiota
b) Bracia Karamazow
c)  Anna Karenina
d) Biesy
 odpowiedź: a) i c)
Komentarz:
Charakterystyczny dla Fiodora Dostojewskiego gatu-
nek to polifoniczna powieść realistyczno-psychologicz-
na. Cechuje ją, oczywiście, realizm, polifonizm
i szczegółowy opis psychologiczny postaci oraz dba-
łość o oddanie stanów psychicznych bohaterów.
 odpowiedź: a), b), d)
Komentarz:
Fiodor Dostojewski to jeden z największych pisarzy
rosyjskich. Na jego twórczość silny wpływ wywarło
aresztowanie go za działalność polityczną i wyrok
śmierci zamieniony na katorgę i służbę wojskową.
1
Zbrodnia i kara
Dostojewskiego,
Ludzie bezdomni
i i
i
Chłopi
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
16405742.005.png 16405742.006.png
Test z wiedzy o lekturach
Ucz się z
Przeżycia te znalazły oddźwięk m.in. w utworze Wspo-
mnienia z domu umarłych. Jeśli chodzi o Rosjan, to
poszczęściło im się z pisarzami: Antoni Czechow, Lew
Tołstoj, Michaił Bułhakow… Warto znać chociaż kil-
ka tytułów ich najważniejszych dzieł. Anna Karenina
z punktu c) to dzieło Lwa Tołstoja.
 
5. Dokończ cytat z powieści Dostojewskiego:
Nie zabiłem człowieka, zabiłem…
a) lichwiarkę,
b) symbol zła,
c) zasadę,
d) wesz.
 Odpowiedź:
Raskolnikow skazany na osiem lat katorgi zostaje
wywieziony na Syberię, a Sonia jedzie wraz z nim.
Mniej więcej po roku odbywania kary zaczyna się wiel-
ka przemiana duchowa Raskolnikowa.
Komentarz:
Oczywiście, wydarzenia z  Epilogu odgrywają kluczową
rolę w powieści. Bez niego wymowa powieści byłaby
zupełnie inna. Dzięki moralnej przemianie Raskol-
nikowa na zesłaniu, otrzymujemy powieść o: złożono-
ści natury ludzkiej, pierwiastku dobra, który tkwi w każ-
dym człowieku potędze miłości, sile sumienia i moż-
liwości duchowego odrodzenia.
 
 odpowiedź: c)
Komentarz:
Raskolnikow zaplanował swoją zbrodnię i uważał, że
miał do niej prawo. Według jego poglądów (wyłożył
je w artykule prasowym) ludzkość dzieli się na dwie
kategorie: ludzi zwyczajnych i genialnych. Ci pierwsi
są zdaniem Rodiona bierni, bezczynni i właściwie
zbędni, drudzy natomiast w rzeczywistości decydują
o losach świata i przyczyniają się do jego rozwoju.
Niestety, ci zwyczajni często stają im na drodze, prze-
szkadzając w realizacji szczytnych zamierzeń. I tu
właśnie następuje najbardziej szczególny moment
wywodów bohatera. Uważa on mianowicie, że ci ge-
nialni mają w takim wypadku całkowite prawo do usu-
nięcia przeszkody, czyli owego zwykłego człowieka
(lub większej liczby ludzi). Jednym słowem – uspra-
wiedliwia zbrodnię popełnianą w imię wyższych ce-
lów. Za taki wyższy cel uważa na przykład rozwój wy-
bitnej jednostki. Oczywiście, nietrudno domyślić się,
do jakiej kategorii sam siebie zaliczał! Przynajmniej
na początku, bo później sprawy bardziej się kompli-
kują. Dla tych, którzy zaznaczyli odpowiedź d): ow-
szem, Raskolnikow nazywał lichwiarkę wszą, ale to
nie ten cytat!
 
6. Akcja powieści dzieje się w:
a) Petersburgu,
b) bliżej nieokreślonym mieście w Rosji,
c) Moskwie,
d) Leningradzie.
8. Kogo opisuje w następujący sposób Judym?
Chudy człowiek, a właściwie nie człowiek, lecz antro-
poid z przedmieścia wielkiej stolicy, obrosły kłakami,
w koszuli, która się na nim ze starości rozlazła (…)
a) górnika mieszkającego w „śmierdzącej norze”
b) jednego z mieszkańców czworaków chłopskich
c) rybaka
d) mieszkańca paryskiego przytułku dla bezdom-
nych
 odpowiedź: c)
Komentarz:
Bohaterem tego ponurego opisu jest rybak na obra-
zie. Dzieło to – Ubogi rybak Pierre’a Puvis de Che-
vannes’a – oglądał Judym w Galerii Luksemburskiej.
W powieści stanowi ono kontrast dla pięknej rzeźby
Wenus z Milo, którą oglądał Judym w Luwrze. Ten
kontrast dzieł sztuki ma swoje przełożenie na kontra-
sty w realiach powieściowych: wytworne piękno sta-
rego Paryża zderzone zostało z opisem przytułku dla
bezdomnych, wykwintny warszawski salon doktora
Czernisza kontrastuje z realiami ulicy Ciepłej
i Krochmalnej, luksusowemu uzdrowisku w Cisach,
zaspokajającemu wszelkie kaprysy wybrednych dam
przeciwstawia autor odpychającą nędzę czworaków
chłopskich, bogatemu apartamentowi dyrektora Ka-
linowicza – „nory” górników.
 
9. Kto wypowiada następujące słowa: Człowiek
– jest to rzecz święta, której krzywdzić nikomu
nie wolno. Wyjąwszy krzywdy bliźniego, wolno
każdemu czynić, co chce…
a)    Judym,
b)    Joasia,
c)    Korzecki,
d)    Kalinowicz.
 odpowiedź: a)
Komentarz:
Petersburg to stolica Rosji, miasto położone na półno-
cy kraju, w rejonie o klimacie sprzyjającym chorobom,
mgliste i pełne sprzeczności. Miasto jest właściwie jed-
nym z bohaterów Zbrodni i kary – analogicznie do Pa-
ryża w  Ojcu Goriot , czy Warszawy w  Lalce . Wpraw-
dzie Dostojewski nie przedstawił w swojej powieści to-
pograficznych szczegółów miasta, ale doskonale oddał
dziwną, niepokojącą atmosferę Petersburga.
 
7. Jakie wydarzenia są przedstawione w  Epilogu
powieści Dostojewskiego?
 odpowiedź: c)
Komentarz:
Korzecki to postać tragiczna w  Ludziach bezdomnych
– popełnił samobójstwo. Zacytowane tu słowa Korzec-
kiego, stały się swoistym mottem dla Judyma.
2
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
16405742.007.png 16405742.008.png
Test z wiedzy o lekturach
Ucz się z
10. Które z poniższych cech są charakterystycz-
ne dla powieści modernistycznej?
a) kompilacja wielu konwencji stylistycznych, czyli
tzw. synkretyzm stylowy
b) impresjonizm jako technika obrazowania
c) luźna kompozycja i zaburzenie proporcji pomię-
dzy wątkiem głównym a wątkami pobocznymi
d) subiektywizacja narracji
skiego, a w postaci doktora Tomasza Judyma upatruje
się realizacji modelu życia Chrystusa, opartego na mi-
łości bliźniego i pomocy niesionej cierpiącym.
 
13. Do jakiego filozofa odwołuje się Korzecki
w swoim pożegnalnym liście?
a)    do Platona
b)    do Arystotelesa
c)    do Nietzschego
d)    do Schopenhauera
 odpowiedź: a), b), c), d)
Komentarz:
Przykład takiej powieści stanowią Ludzie bezdomni .
Na początku krytykowano tę powieść – zarzucano jej
np. bezładną kompozycję. W tego typu powieści re-
alizm przeplata się z naturalizmem, a do opisu sta-
nów wewnętrznych bohaterów często stosuje się im-
presjonizm. Fabuła skonstruowana jest z luźnych epi-
zodów, nie konstytuują jej związki przyczynowo-skut-
kowe. Wszechwiedza narratora ulega wyraźnemu
ograniczeniu.
 
11. Tomasz Judym był:
a)    prawnikiem,
b)    lekarzem,
c)    inżynierem,
d)    nauczycielem.
 odpowiedź: a)
Komentarz:
W ostatnim liście do Judyma, Korzecki cytuje Plato-
na. Pisze o dajmonionie – głosie przeznaczenia – któ-
ry zachęca go do uwolnienia od trosk życia. To nie
było łatwe pytanie. Odpowiedź na nie wymagała uważ-
nej lektury oryginału powieści.
 
14. Które spośród następujących porządków wy-
stępujących w  Chłopach , wyodrębnionych
przez Kazimierza Wykę, mają porządek cy-
kliczny?
a) porządek fabularny
b) porządek prac polowych
c) porządek obrzędowo-liturgiczny
d) porządek egzystencjalny
 
 odpowiedź: b)
Komentarz:
Wszystkie te zawody były bardzo lubiane przez dzie-
więtnastowiecznych pisarzy. Bohater Ludzi bezdom-
nych to ubogi syn szewca pijaka, który skończył studia
medyczne dzięki finansowej pomocy ciotki. Miał dwa
wyjścia: albo szybko zapomnieć o swoim pochodze-
niu, albo dołączyć do grona szaleńców marzących o za-
sypaniu przepaści między bogatymi a biednymi. Wy-
bór tej drugiej drogi skazał go na tułaczkę, niezrozu-
mienie i samotność.
 
12. Judyma można określić jako kontynuatora
etosu:
a) Gustawa-Konrada,
b) Kordiana,
c) Chrystusa,
d) Prometeusza.
odpowiedź: b) i c)
Komentarz:
Wybitny literaturoznawca, Kazimierz Wyka, skłania
do ujrzenia powieści Reymonta w kategoriach mitu.
Wyodrębnia cztery wewnętrzne porządki powieści:
fabularny, prac polowych, obrzędowo-liturgiczny, eg-
zystencjalny. Pierwszy i ostatni z nich przebiegają tyl-
ko w jednym kierunku, są nieodwracalne. Drugim
i trzecim rządzi rytm, cykliczność. Co roku społecz-
ność wiejska wykonuje te same prace w polu i uczest-
niczy w takich samych obrządkach. Rytm obrzędowo-
liturgiczny przynależący do sfery kultury jest jeszcze
bardziej rygorystyczny niż rytm prac polowych. O ile
bowiem kaprysy pogody mogą przyspieszyć lub opóź-
nić niektóre prace rolnicze, o tyle kalendarz świąt jest
z góry ustalony i nic mu nie może przeszkodzić.
 
15. W którym roku Władysław Stanisław Rey-
mont otrzymał Nagrodę Nobla?
a)    1905
b)    1910
c)    1924
d)    1925
 odpowiedź: c)
Komentarz:
Główny bohater powieści w ostatnim rozdziale wypo-
wiada słowa: „Nie mogę mieć ani ojca, ani matki, ani
żony, ani jednej rzeczy, którą bym przycisnął do serca
z miłością, dopóki z oblicza ziemi nie znikną te podłe
zmory. Muszę wyrzec się szczęścia. Muszę być sam je-
den. Żeby obok mnie nikt nie był, nikt mię nie trzy-
mał”. Twierdzi się, że mają one rodowód biblijny i mogą
być świadomą parafrazą słów Chrystusa. Ludzi bezdom-
nych interpretuje się w kategoriach etosu chrześcijań-
 odpowiedź: c)
Komentarz:
To jedna z podstawowych informacji, jakie powinie-
neś wynieść z lekcji polskiego, nawet, jeśli z zasady
3
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
16405742.001.png 16405742.002.png
Test z wiedzy o lekturach
Ucz się z
były one dla Ciebie ciężką katorgą. W końcu laure-
atów tej prestiżowej nagrody mamy tylko czterech
(biorąc pod uwagę tylko literaturę, oczywiście). A mo-
że aż czterech? W każdym razie: 1905 – Henryk Sien-
kiewicz, 1924 – Władysław Stanisław Reymont, 1980
– Czesław Miłosz i 1996 – Wisława Szymborska.
Warto wspomnieć również o naszych „niedoszłych”
noblistach. Wiele mówiło się o tym, że nagrodę tę
powinien dostać Zbigniew Herbert. Kiedy nagrodę
otrzymał Reymont, pojawiały się głosy, że bardziej
zasługiwał na nią Stefan Żeromski. W 1961 roku za-
szczytu tego prawie dostąpiła Maria Dąbrowska, a w
1968 roku Witold Gombrowicz przegrał tylko jednym
głosem z Japończykiem.
 
16. Do każdego bohatera dopisz, z której war-
stwy społecznej pochodził:
a)    Jagustynka,
b)    Kuba,
c)    Boryna,
d)    Agata.
Na progu czerwieniły się plamy krwi i leżała okrwa-
wiona siekiera (…)
a)    naturalistyczny
b)    impresjonistyczny
c)    realistyczny
d)    symboliczny
 odpowiedź: a)
Komentarz:
Poznajesz ten fragment powieści? Jest dość charakte-
rystyczny i… odrażający. Jego bohaterem jest paro-
bek Kuba, który sam dokonał na sobie operacji – am-
putacji nogi. W celach powtórki przypomnij sobie naj-
ważniejsze cechy pozostałych wymienionych stylów.
 
19. Inspiracją dla naturalizmu jest:
a)    filozofia Fryderyka Nietzschego,
b)    nauka Karola Darwina,
c)    filozofia Emila Zoli,
d)    literatura Balzaka.
odpowiedź:
a) – komornica, b) – parobek,
c) – najbogatsza warstwa chłopów, d) – komornica
 odpowiedź: b)
Komentarz:
Naturalizm to kierunek literacki, którego początki
datują się na drugą połowę XIX wieku. Jego twórcą
był Emil Zola, francuski pisarz, a nie filozof (patrz
punkt c). Naturalizm czerpał inspirację z nauk Dar-
wina, postrzegał człowieka jako część świata natury
podporządkowanego jej prawom. W powieściach na-
turalistycznych często wyeksponowane są: motyw wal-
ki o byt oraz popęd seksualny.
 
20. Który świąteczny dzień nie został opisany
w powieści Reymonta?
a)    Wigilia Bożego Narodzenia
b)    Wielki Piątek
c)    Nowy Rok
d)    wszystkie powyższe zostały opisane
Komentarz:
Chłopi prezentują panoramiczny obraz społeczeństwa.
Wielkość majątku w tej tradycyjnej kulturze była
czymś niezwykle istotnym, wyznaczała pozycję wśród
mieszkańców wsi, a nawet miejsce w kościele i decy-
dowała o rozkładzie władzy i prestiżu.
 
17. Wymień po kolei cztery części składające się
na powieść Chłopi
Odpowiedź:
Jesień , Zima , Wiosna , Lato
Komentarz:
To bardzo proste pytanie. Każdy wie, że kolejne tomy
powieści noszą nazwy pór roku, ale… Wymienienie
ich po kolei może już nie być taką prostą sprawą, po-
nieważ Reymont rozpoczął pisanie od Jesieni , a nie,
jak wielu sądzi, od Wiosny.
 
18. Jaki typ obrazowania odnajdujesz w nastę-
pującym fragmencie Chłopów ?
(…) leżał bezwładny, dychał coś niecoś i rzęził przez
zwarte zęby, że trzeba było je nożem podważać, by mu
nieco wody wlać do gardła. Nogę miał przerąbaną w ko-
lanie, ledwie się trzymała na skórze i obficie krwawiła.
 odpowiedź: c)
Komentarz:
Powieść zawiera skrupulatny rejestr i opis tradycyj-
nych świąt i obrzędów. Pominięcie tego właśnie jed-
nego święta wydaje się być zabiegiem celowym, który
wzmacnia jeszcze efekt bezczasu historycznego akcji
książki. Czas w powieści wydaje się zataczać koło,
dzięki temu mamy wrażenie, że świata przedstawio-
nego w powieści nie dotyczy problem przemijania.
Powieść wpisuje się w krąg opowieści mitycznych,
a bohaterowie zyskują rangę archetypów.
 
4
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
16405742.003.png 16405742.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin