Cudzoziemka Kuncewiczowej, Proces Kafki, Szewcy Witkacego.pdf

(174 KB) Pobierz
TEST Z WIEDZY O LEKTURACH 12.p65
Test z wiedzy o lekturach
Ucz się z
Nr 12
Cudzoziemka Kuncewiczowej,
Kuncewiczowej, Proces
Proces Kafki,
Kafki, Szewcy
Szewcy Witkacego
Witkacego
1. Retrospekcja to nic innego jak:
a) umiejętność wyciągania wniosków z wydarzeń
z przeszłości,
b) typ narracji,
c) przedstawianie minionych zdarzeń w innym porząd-
ku niż chronologicznie,
d) typ bohaterki zapatrzonej w przeszłość.
3. Kto jest tytułową cudzoziemką z powieści Kun-
cewiczowej?
a) Róża,
b) córka Róży,
c) ciotka Róży,
d) narratorka.
 odpowiedź: a)
 odpowiedź: c)
Komentarz:
Dlaczego Róża jest cudzoziemką? Wychowywana
w domu rodzinnym jak Polka, Róża chodziła do rosyj-
skiej szkoły i przyjaźniła z rówieśnikami. Chociaż oj-
ciec, oficer carskiej armii mieszkający w Taganrogu
w Rosji kultywował polskie tradycje (dziadkowie Róży
byli Polakami zesłanymi po powstaniu listopadowym
do Rosji), to z zupełnie innymi zwyczajami spotykała
się Róża na co dzień. W Rosji czuła się Polką. Kiedy
z ciotką przeniosła się do Polski, do Warszawy jej ak-
cent, imię i wygląd budziły zainteresowanie i zdziwie-
nie, a w szkole nazywano ją kacapką. Nigdzie nie czu-
ła się Róża u siebie, wszędzie czuła się obco, jak cu-
dzoziemka właśnie.
 
4. Które poniższe cechy charakteru można przy-
pisać tytułowej bohaterce Cudzoziemki ?
a) przesada, teatralność w zachowaniu,
b) skupienie uwagi na sobie,
c) przesadna sugestywność,
d) chorobliwa nieśmiałość.
Komentarz:
Retrospekcja to technika pisarska, polegająca na przy-
woływaniu z punktu widzenia bohatera zdarzeń wcze-
śniejszych od właściwego momentu rozpoczęcia się
fabuły. Zaburza to linearność powieściowego (bo zwy-
kle w powieściach retrospekcja jest stosowana) cza-
su, ale pozwala narratorowi zapoznać czytelnika
z wieloma istotnymi wydarzeniami z przeszłości. Jest
to bardzo powszechny zabieg stosowany w wielu utwo-
rach. W  Cudzoziemce na przykład Róża Żabczyńska
snuje wspomnienia oczekując na przebycie córki.
 
2. Kuncewiczówka to:
a) ukochana kotka pisarki,
b) willa, w której mieszkała pisarka,
c) typ powieści ukształtowany przez Marię Kuncewi-
czową,
d) słynna nalewka wyrobu pisarki.
 odpowiedź: b)
Komentarz:
Pisarka urodziła się w Samarze, studiowała w Nancy,
na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie
Warszawskim. Po wybuchu wojny w 1939 roku Maria
Kuncewiczowa przedostała się do Paryża, potem
mieszkała w Wielkiej Brytanii i w USA. Od 1962 czę-
sto przyjeżdżała do Polski. W 1968 Kuncewiczowa
wróciła do kraju na stałe. Mieszkała do śmierci w Ka-
zimierzu Dolnym w willi Pod wiewiórką znaną dziś
jako Kuncewiczówka. Została pochowana we wspól-
nym grobie z mężem na cmentarzu parafialnym w Ka-
zimierzu. Właśnie w Kazimierzu, w dawnym domu
pisarki, mieści się jej muzeum, które jest również ka-
zimierskim ośrodkiem rozmaitych spotkań artystycz-
nych.
 odpowiedź: a), b), c)
Komentarz:
Cudzoziemka jest powieścią psychologiczną i z takiej
perspektywy przedstawiona zostaje jej główna boha-
terka. Róża jest histeryczką. W psychologii histeria
jest jedną z odmian nerwicy, charakteryzuje się taki-
mi cechami jak: przesada, teatralność w zachowaniu,
skupienie uwagi na sobie i przesadna sugestywność.
 
5. Cudzoziemka reprezentuje gatunek:
a) powieści psychologicznej,
b) powieści socjologicznej,
c) powieści historycznej,
1
Cudzoziemka
Kuncewiczowej,
Proces
Kafki,
Szewcy
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
660978994.005.png 660978994.006.png
Test z wiedzy o lekturach
Ucz się z
d) powieści filozoficznej.
choanaliza była wielokrotnie krytykowana, ale ma
zwolenników do dziś.
 
8. Everyman to:
a) człowiek, który wszystko wie,
b) człowiek, który myśli, że wszystko wie,
c) typ bohatera,
d) tzw. każdy.
 odpowiedź: a)
Komentarz:
Powieść psychologiczna zakłada przedstawienie życia
wewnętrznego postaci, koncentruje uwagę na jej prze-
życiach, wyobrażeniach i procesie odczuwania Moż-
na powiedzieć, że powieść Kuncewiczowej to swoisty
seans psychoanalityczny – pacjentka – Róża wspomi-
na ważne dla siebie wydarzenia z przeszłości. Sposób
ich przedstawienia i wybór tych, a nie innych sytuacji
z życia bohaterki są dla lekarza – czytelnika źródłem
wiedzy o problemach psychicznych pacjentki.
 
6. Kto był pierwowzorem dla postaci Róży Żab-
czyńskiej?
a) sama autorka,
b) matka autorki,
c) teściowa autorki,
d) to postać całkowicie fikcyjna.
 dpowiedź: c), d)
Komentarz:
Everyman to specyficzna konstrukcja bohatera lite-
rackiego. Postać ta wywodzi się ze średniowiecznych
moralitetów. Przedstawia człowieka bez cech indywi-
dualnych, bez twarzy, bez imienia – abstrakcyjnego
reprezentanta wszystkich ludzi. Ten typ bohatera
upodobali sobie niektórzy twórcy dwudziestego wie-
ku – zarówno prozy, jak i dramatu (takim everyma-
nem jest właśnie Józef K. z powieści Franza Kafki)
 
9. Które z poniższych utworów są autorstwa
Franza Kafki?
a) Zamek ,
b) Przemiana ,
c) Krzyk ,
d) Łysa śpiewaczka .
 odpowiedź: b)
Komentarz:
Ależ ja, niedyskretna, nieprzytomna córka, zdradziłam
własną matkę, opisując ją jako „Cudzoziemkę” (…)
Czyżby miał nadejść czas, że sama nie będę już mogła
odróżnić, co jest, a co nie jest tylko dla mnie? napisała
Kuncewiczowa. Nie tylko matkę pisarki, artystkę
skrzypaczkę odnajdziemy na kartach powieści, ale też
np. ojca. Ojciec autorki, Józef Szczepański służył
w wojsku rosyjskim, a później był dyrektorem szkół
średnich. Obydwoje rodzice pochodzili z polskich ro-
dzin o tradycjach patriotycznych i powstańczych. Nie
byli małżeństwem z miłości, matka Kuncewiczowej
została zmuszona do małżeństwa i fakt ten mocno za-
ciążył na atmosferze domu rodzinnego pisarki. Echa
atmosfery domu rodzinnego pisarki odnajdujemy wła-
śnie w  Cudzoziemce .
 
7. Z jaką teorią psychologiczną należy kojarzyć
Cudzoziemkę ?
a) z psychoanalizą,
b) z psychologizmem,
c) z psychofobią,
d) z behawioryzmem.
odpowiedź: a), b)
Komentarz:
Najbardziej znane dzieła Kafki to Proces , Zamek i opo-
wiadanie Przemiana . Franz Kafka jest także autorem
Dziennika obejmującego lata 1910 – 1923 oraz licz-
nych listów. Warto pamiętać także o jeszcze jednym
jego dziele – dość kontrowersyjnym. Chodzi o testa-
ment, jaki po sobie pisarz pozostawił: Kafka nakazał
przyjacielowi, Maxowi Brodowi, by ten spalił wszyst-
kie jego rękopisy. Nie chciał, by jego dzieła zostały
wydane, gdyż miał świadomość własnej niedoskona-
łości twórczej. Jak się łatwo domyślić, skoro omawia-
my dzieła Kafki w szkole, przyjaciel nie wypełnił woli
pisarza i opublikował jego utwory. Trudno dziś stwier-
dzić, czy te informacje są prawdziwe, czy stanowią
część literackiego mitu.
Podana w punkcie d) Łysa śpiewaczka , to dramat
autorstwa Eugene Ionesco. Sztukę tę łączy z dziełem
Kafki klimat absurdu. Krzyk z kolei to najsłynniejszy
chyba ekspresjonistyczny obraz Edwarda Mucha, któ-
ry często kojarzy się z powieścią Kafki, ze względu na
podobny klimat obu dzieł, wyrażający niepokój ist-
nienia.
 
10. Czym charakteryzuje się tzw. kafkowski kli-
mat?
a) Labiryntami.
b) Mrocznymi przestrzeniami.
c) Zagadkami istnienia.
d) Nierealnymi stworami.
 dpowiedź: a)
Komentarz:
Psychoanaliza to jedna z teorii psychologicznych, któ-
ra zakładała istnienie sfery psychiki zwanej nieświa-
domością charakteryzującej się tym, że procesy tam
przebiegające nie są dostępne świadomej refleksji
danej osoby. Twórcą tej teorii jest Zygmunt Freud.
Był on specjalistą od leczenia zaburzeń nerwicowych
u młodych kobiet. W czasie wielogodzinnych rozmów
z pacjentkami starał się z wspomnień z dzieciństwa,
wolnych skojarzeń i analizowania snów wywniosko-
wać, jakie są bezpośrednie przyczyny nerwicy. Psy-
 odpowiedź: a), b), c)
2
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
660978994.007.png 660978994.008.png
Test z wiedzy o lekturach
Ucz się z
Komentarz:
Określenie kafkowski klimat weszło na stałe do języ-
ka, określa się nim dziwną, niepokojącą atmosferę
zagrożenia i osaczenia, strachu i nierealności. Czę-
sto określa się taką sytuację jako „chorą” i „pokrę-
coną”. Zwykle jest to sytuacja bez wyjścia.
 
11. Parabola to:
a) typ bohatera, który nie posiada nazwiska,
b) inaczej przypowieść,
c) utwór przekazujący uniwersalne prawdy,
d) pojęcie z matematyki, które nie ma nic wspólnego
z literaturą.
Komentarz:
Utwór Kafki jest powieścią-parabolą, to już wiecie. Prze-
kazuje mroczną prawdę o ludzkiej egzystencji i o znie-
woleniu człowieka. Świat w utworze przedstawiony jest
jako labirynt w sensie dosłownym i metaforycznym.
 
14. Józef K. był:
a) prawnikiem,
b) nauczycielem,
c) nie wiadomo, jaki miał zawód,
d) urzędnikiem bankowym.
 odpowiedź: d)
Komentarz:
Józef K. jest skromnym urzędnikiem bankowym, żyje
w uporządkowanym świecie, funkcjonuje w biurokra-
tycznej machinie wielkiego miasta. Brak nazwiska,
popularne imię i ten właśnie szary, zwykły i przecięt-
ny zawód podkreślają fakt, że bohater stanowi przy-
kład everymana (tzw. każdy, czyli przedstawiciel ludz-
kości pozbawiony indywidualnych cech), stanowi uoso-
bienie każdej ludzkiej istoty i jego losy ilustrują losy
każdego z nas.
 
15. Historiozofia to nic innego, jak:
a) filozofia historii,
b) historia filozofii,
c) nie ma takiego pojęcia,
d) teoria rewolucji.
 odpowiedź: b), c)
Komentarz:
Parabola ma swój rodowód w  Biblii i nazywana bywa
też przypowieścią. Przypomnij sobie przypowieści
Nowego Testamentu , np. o siewcy, o synu marnotraw-
nym. Parabola to gatunek literatury moralistycznej,
w którym przedstawione postacie i zdarzenia nie są
ważne ze względu na charakter jednostkowy, ale ob-
razują pewne uniwersalne prawdy dotyczące człowie-
ka i świata. Zakłada dwa plany zdarzeń – dosłowny
(ciąg ukazanych zdarzeń) i ukryty, symboliczny, skry-
ty pod wierzchnią warstwą fabuły. Proces nazywany
jest powieścią-parabolą.
 
12.    Jak kończy się historia Józefa K.?
a) Zakończenie utworu jest niejasne.
b) Śmiercią.
c) Bohater budzi się z koszmarnego snu.
d) Oczyszczeniem z zarzutów i uwolnieniem.
odpowiedź: b)
 odpowiedź: a)
Komentarz:
Historiozofia próbuje udzielić odpowiedzi na pytania:
skąd, dokąd i dlaczego – jako ludzkość – zmierzamy?
Szewcy ukazują działanie mechanizmów historii. Ob-
razują stopniowy proces przeobrażania się społeczeń-
stwa określonego we wstępie przez normy demokra-
tyczne w zbiorowość zautomatyzowaną, gdzie czło-
wiek zostaje pozbawiony swojej podmiotowości.
 
16. W jakim jeszcze utworze Witkiewicza (prócz
Szewców ) występuje bohater o nazwisku Sa-
jetan Tempe?
a) w  Pożegnaniu jesieni ,
b) w żadnym,
c) ten bohater występuje we wszystkich dziełach Wit-
kacego,
d) w  622 upadkach Bunga.
Komentarz:
Tragiczna historia Józefa K. kończy się tak samo nie-
spodziewanie, jak się zaczęła. W najmniej oczeki-
wanym momencie dwóch ubranych w czarne płasz-
cze mężczyzn zjawia się w mieszkaniu bohatera i wy-
prowadza go na peryferie miasta. W kamieniołomie
zostaje wykonany wyrok. Bohater ginie od noża wbi-
tego w serce. Powieść pokazuje prawdę o ludzkim
losie. Oto rodzimy się z góry podporządkowani okre-
ślonym prawom. Scenariusz jest zaplanowany i nie
mamy na to żadnego wpływu. Nikt nam nie wyjaśnia,
dlaczego przychodzimy na świat i dlaczego umiera-
my, a śmierć przychodzi nagle i bez żadnego uspra-
wiedliwienia.
 
odpowiedź: a)
13. Świat w utworze Kafki jawi się jako:
a) labirynt,
b) teatr,
c) piekło,
d) raj.
Komentarz:
Pod nazwiskiem Sajetan Tempe występują dwie róż-
ne postacie w dziełach Witkacego: w  Pożegnaniu je-
sieni i w Szewcach . W powieści to młody poeta, uczest-
niczący w rewolucji jako zwolennik „niwelizmu”.
W dramacie jest to siwiejący, sześćdziesięcioletni maj-
ster szewski.
 
odpowiedź: a)
3
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
660978994.001.png 660978994.002.png
Test z wiedzy o lekturach
Ucz się z
17.  Które z poniższych tytułów to wyłącznie utwo-
ry Witkiewicza?
a) W małym dworku , Pożegnanie jesieni ,
b) W małym domku , 622 upadki Bunga ,
c) 622 upadki Bunga , Oni ,
d) Tumor Mózgowicz , Pożegnanie z Marią .
 odpowiedź: a), c)
c) Scurvy,
d) Sajetan Tempe.
 odpowiedź: a), b)
komentarz:
Automatyzacja społeczeństwa to ostatni etap rewolu-
cji. Wymowa ostatniej sceny jest katastroficzna i zwia-
stuje koniec cywilizacji: Na scenie panuje kompletny
chaos. Scurvy uczepiony na łańcuchu zdycha z pożą-
dania. Księżna wystrojona jak papuga wykrzykuje po-
chwałę własnej płci i ogłasza matriarchat. Sajetan
umiera, bełkocąc filozoficzne brednie, których nikt
nie słucha. Na scenę w asyście Hiper-Robociarza
wkraczają Towarzysz X i Towarzysz Abramowski. Są
zimni, obojętni i pozbawieni uczuć, ale sprawni i świa-
domi celu. Sami o sobie mówią z żalem: Szkoda tylko,
że my sami nie możemy być automatami . Kładą kres
porewolucyjnemu bezładowi i dokonują mechaniza-
cji społeczeństwa.
 
20. Czysta Forma to:
a) czysta teatralność, mająca się wyrażać całkowitym
wyzwoleniem teatru od tematyki politycznej, spo-
łecznej, narodowej itd.,
b) przekonanie, że dzieło sztuki nie powinno mieć
żadnych celów informacyjnych, dydaktycznych ani
ludycznych,
c) teoria rewolucyjna Witkacego,
d) teoria estetyczna Witkacego
komentarz:
Witkacy, czyli Stanisław Ignacy Witkiewicz był synem
malarza Stanisława Witkiewicza, dramaturgiem, powie-
ściopisarzem, malarzem i filozofem. Stał się niezwykle
barwną postacią życia artystycznego dwudziestolecia.
Jego pierwszym ważnym dziełem była powieść 622 upad-
ki Bunga. Napisał ponad 20 sztuk teatralnych; najbar-
dziej znane to Tumor Mózgowicz , Oni , W małym dwor-
ku , Wariat i zakonnica . Powieść Pożegnanie jesieni stała
się wydarzeniem literackim, a powieść Nasycenie zosta-
ła uznana za szczytowe osiągnięcie Witkacego.
W małym domku to sztuka teatralna Tadeusza Ritt-
nera z 1904, sztuka Witkacego o bardzo podobnym tytu-
le stanowi jej parodię. Pożegnanie z Marią , mam nadzie-
ję, kojarzycie: to opowiadanie Tadeusza Borowskiego
 
18. Stanisław Ignacy Witkiewicz to:
a) dramaturg,
b) powieściopisarz,
c) malarz,
d) filozof.
 odpowiedź: a), b), d)
 odpowiedź: a), b), c), d)
komentarz:
Stanisław Ignacy Witkiewicz, czyli Witkacy to kolej-
ny przykład artysty wszechstronnego. Znacie już przy-
kłady jego dramatów i powieści. Artysta krótko stu-
diował malarstwo w krakowskiej ASP. W pewnym
momencie założył Firmę portretową, a pod koniec
życia poświęcił się głównie filozofii.
 
19. Kto dokonuje automatyzacji społeczeństwa
w końcowej scenie dramatu Witkiewicza?
a) Towarzysz X,
b) Towarzysz Abramowski,
komentarz:
Według Witkacego prawdziwe dzieło sztuki jest jed-
nością złożoną z wielości elementów, zatem symbo-
licznie odzwierciedla istotę bytu, zdolne jest wzbu-
dzić poczucie tajemnicy i wywołać niepokój metafi-
zyczny. Dzieło sztuki nie ma żadnych celów informa-
cyjnych, dydaktycznych ani ludycznych. Istnieje tylko
jako Czysta Forma i jakie takie może pełnić swoją
właściwą funkcję. Poglądy Witkacego na sztukę znaj-
dują się przede wszystkim w pracach: Nowe formy
w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia
(1919), Szkice estetyczne (1922) i  Teatr. Wstęp do teo-
rii Czystej Formy w teatrze (1923).
4
komentarz:
komentarz:
komentarz:
komentarz:
660978994.003.png 660978994.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin