Pory roku bawią się w berka. Rytmy i rytmiczna organizacja czasu..doc

(39 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 4

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Pory roku bawią się w berka

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu

 

„Cześć! Cześć! – zabawa integracyjna ze wstążką

CEL: imienne przywitanie uczestników zabawy, harmonizowanie życia w grupie

„Wstążka” łączy dwoje dzieci siedzących w kole naprzeciw siebie dzieci te witają się mówiąc np. witaj Kasiu!  zwracają  się do siebie po mieniu a następnie przekazują końce wstążki koleżance lub koledze z prawej strony, tworząc w ten sposób następną parę witających się dzieci (i tak w kółko).

 

Gdy dobry humor masz– zabawa ilustracyjnoruchowa

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała

Dzieci stoją w kole, gestem ilustrują  umiejętności swojego ciała przy piosence nr 39 cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

Gdy dobry humor masz, to zaklaszcz rękami 3x

Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami.

Gdy dobry humor masz, to zatup nogami 3x

Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami

Gdy dobry humor masz, to pstrykaj palcami 3x

Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami

Gdy dobry humor masz, to mrugaj oczami 3x

Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami

Gdy dobry humor masz, to ruszaj uszami 3x

Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami.

Zabawę można kontynuować wymyślając kolejne zadania np. stukaj łokciami, machaj nogami itp. na zakończenie dzieci powtarzają w odpowiedniej kolejności wszystkie czynności.

 

 

Prawa strona” … - zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

Dzieci wskazują odpowiednie części ciała, udają, że szturchają sąsiada. (piosenka nr 55 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).

Prawa ręka, noga prawa,

Cała strona też jest prawa…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam

 

„Rymowanka – wyliczanka” – zabawa  słowna

CEL: dostrzeganie rytmu i stałego następstwa pór roku, ćwiczenia w przekładaniu regularności z jednej reprezentacji na inną

Osoba prowadząca zabawę mówi wyliczankę wskazując kolejno dzieci i przydzielając im role kolejnych pór roku, wykorzystujemy rekwizyty lub ilustracje związane z danymi porami roku

WIOSNA – jest radosna                                           /wskazane dziecko uśmiecha się

LATO objada się słodką watą                             /dz. naśladuje czynność jedzenia

JESIEŃ – kosze grzybów niesie                             /dz. naśladuje tę czynność

ZIMA  za uszy się trzyma                             /wskazane dziecko pokazuje tę czynność

Przy następnym powtórzeniu dzieci dopasowują nazwę pory roku

…jest radosna   - WIOSNA

… objada się watą LATO

…kosze grzybów niesie JESIEŃ

…za uszy się trzyma ZIMA

 

„Kalendarz” – zabawa słownoobrazkowa

CEL: kodowanie rytmu na papierze – przygotowanie kalendarza obrazkowego

Na kole z papieru wspólnie układamy symbole pór roku zgodnie z treścią wyliczanki, dzieci zauważają powtarzający się rytm obrazków (pór roku), powtarzają je głośno i cicho, wolno i szybko (można wykorzystać gotowe kalendarze pór roku).

 

„Ważny wyraz” ćwiczenia artykulacyjne „Pszczółka i wiatr”

CEL: ćwiczenie w rozróżnianiu i prawidłowym artykułowaniu spółgłosek w-z

Dzielimy dzieci na 2 zespoły, dzieci naśladują trzmiela i wiatr.

Opowiadamy o zawodach pszczółki z wietrzykiem rozgrywanych w środku lata na rozgrzanej słońcem łące, wietrzyk i  pszczółka urządzili zawody. Wyznaczono długość trasy i dano sygnał do startu. Pszczółka chciała przegonić wietrzyk – machała więc z całych sił skrzydełkami uczestnicy rytmicznie wymawiają zzzzzz, a wietrzyk WWW miał więcej siły i przegonił pszczółkę (potem zmiana ról).

 

Ćwiczenia  grafomotoryczne

CEL: rozwijanie motoryki ręki, płynności ruchów

Każde dziecko otrzymuje kartę nr I 4, uzupełnia rysunek wg własnego pomysłu

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         długa wstążka lub sznurek

·         piosenki

·         obrazki z symbolami pór roku

·         napisy

·         karty pracy

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin