Wiem, co będzie dalej. Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.doc

(44 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 31

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Wiem co będzie dalej?

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

 

Czy jesteś z nami? zabawa integracyjna

CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy

Dziecko mówi swoje imię a my odpowiadamy. (piosenka nr3 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz)

Czy Bartek  jest dziś z nami                            - śpiewają  wszystkie dzieci

Tak jestem dzisiaj za wami .                            - śpiewa dziecko

O Bartek jest dziś z nami !                                          - wszyscy śpiewają

Witamy go brawami !                                          - wszyscy klaszczą  w ręce

 

„Rymowanie słów” – zabawa orientacyjnoporządkowa

CEL: rozwijanie inwencji twórczej, pomysłowości

Zabawa polega na wymyślaniu rymów do wyrazów. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, który mówi wyraz np. domek – prosi dzieci o wymyślenie rymu do tego wyrazu np. Tomek,  i rzuca piłkę do dziecka, które wymyśliło rym:

Burza kałuża, włosy – kłosy, wata – krata itp.

 

„Maszerują dzieci drogą” zabawa ruchowa z piosenką

CEL:  utrwalenie kierunków w prawo i w lewo, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

Dzieci maszerują po obwodzie koła jeden za drugim  do słów piosenki  nr 6

cz. II  „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy; Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz.

Maszerują dzieci drogą ,                             /marsz po obwodzie koła w prawo

raz dwa trzy                                                        /klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą, lewą nogą

Raz dwa, trzy                                          /j. w.

A nad drogą  słonko świeci

I uśmiecha się do dzieci                             /pokazujemy słonkoręce wysoko nad głową

Raz, dwa ,raz, dwa, trzy!                            /klaszczą w ręce

Maszerują dzieci drogą                             /marsz po obwodzie koła w lewą stronę

Raz, dwa, trzy                                  /klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą , lewą nogą

Raz ,dwa ,trzy                                          /j. w

Naprzód zuchy , naprzód śmiało

Będzie przygód tu niemało               /pokazujemy dzieci , kolegów

Raz, dwa, raz, dwa, trzy                            /klaszczą rytmicznie w ręce

 

Wiem co będzie dalej? – zabawa w układanie rytmów

CEL:  układanie rytmów z figur geometrycznych, wychwytywanie regularności w układanych szlaczkach i kontynuowanie ich dostrzeżonych regularności

Praca w grupach 2 osobowych, dzieci otrzymują koszyczki z klockami (po 10 drewnianych i 10 plastikowych) układają wg dostrzeżonej regularności na dywanikach

1) wspólnie przeliczamy klocki

2) układamy rytm: np. 2 plastikowe i 2 drewniane itp.

 

„Teraz tak a dalej jak? – zabawa logarytmiczna

CEL: kodowanie regularności rytmicznych w układankach, wyliczankach, przedstawianie ich w różny sposób

Nauczyciel umawia się z dziećmi, że „bębenek – x” to klocki drewniane, „grzechotka – /” to klocki plastikowe

1) dzieci układają rytm np. xxx /  lub ///xx lub x / x /

2) wyklaskiwanie ułożonych rytmów: aaa x    aa xx aa  aaa x aaa x itp.

 

„Ważny wyraz” – zabawa artykulacyjna

CEL: wdrażanie do prawidłowej wymowy , rozwijanie słuchu fonematycznego, wyodrębnianie wyrazów zdaniu

Prowadzący prosi dzieci o dokończenie zdań , następnie wspólnie przeliczają wyrazy w zdaniu

Lata osa koło ….nosa.

Radują się dzieci, gdy słonko mocno….świeci.

Za chwilę zakwitną żółte …..żonkile.

Drzew koronę zdobią pączki… zielone.

Piękna i radosna idzie do nas …wiosna.

 

Ćwiczenia  grafomotoryczne

CEL: kodowanie rytmu na papierze, rozwijanie małej motoryki

Dzieci otrzymują pasek papieru z zaznaczonym rytmem ( /\/\ 000 /\/\ 000) uzupełniają samodzielnie, lub  karta nr II7

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenka

·         piłeczka

·         klocki

·         karty pracy

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin