Rozdz_12A.pdf

(128 KB) Pobierz
PrimoPDF, Job 15
12. DODATEK
12.1. Podstawowe dziaþania na wektorach
W e k t o r . Jest to wielkoĻę, dla okreĻlenia ktrej naleŇy zadaę wartoĻę i kieru-
nek w przestrzeni. MoŇna go przedstawię w postaci
C = (12.1)
Ai
A
,
i C - wektor jednostkowy zgodny z kierun-
kiem wektora C (rys. 12.1a). MoŇna go teŇ zapisaę za pomocĢ skþadowych
C
A
C
C
C
C
A
=
yx A
i
+
A
j
+
k
,
(12.2)
z
C
C
C
C
C
C
gdzie A A A
x y z
, , sĢ miarami skþadowych
A
,
A
,
A
wektora ,
natomiast ,
i
, j
x
y
z
C - wektorami jednostkowymi (wersorami), odpowiednio, wzdþuŇ osi wspþrzħdnych
kartezjaıskich z
x i, (rys. 12.1b).
Rys. 12.1
S u m a i r Ň n i c a w e k t o r w . SumĢ dwch wektorw C i C jest wektor
C C stanowiĢcy przekĢtnĢ rwnolegþoboku wychodzĢcĢ z punktu O (rys. 12.2). RŇ-
,
339
A C
w ktrej A oznacza dþugoĻę wektora ,
A
37953020.061.png 37953020.072.png 37953020.083.png 37953020.094.png 37953020.001.png 37953020.011.png 37953020.013.png 37953020.014.png 37953020.015.png 37953020.016.png 37953020.017.png 37953020.018.png 37953020.019.png 37953020.020.png 37953020.021.png 37953020.022.png 37953020.023.png 37953020.024.png 37953020.025.png 37953020.026.png 37953020.027.png
C - wektorw C i C jest sumĢ wektorw C i .
C
( C
- Skþadowe sumy
)
i rŇnicy wektorw oblicza siħ wedþug nastħpujĢcego wzoru
C
C
C
C
C
A
B
=
(
A
B
)
i
+
(
A
B
)
j
+
(
A
B
)
k
.
(12.3)
x
x
y
y
z
z
Rys. 12.2
I l o c z y n e m s k a l a r n y m dwch wektorw C i C nazywamy skalar C
rwny iloczynowi moduþw obu wektorw przez cosinus kĢta zawartego miħdzy
nimi
C
=
A
C
µ
B
C
=
A
G
B
C
cos B
(
A
C
,
C
)
.
(12.4)
ZapisujĢc obydwa wektory za pomocĢ skþadowych
C
C
C
C
C
C
C
C
A
µ
B
=
(
A
i
+
A
j
+
A
k
)
(
B
i
+
B
j
+
B
k
)
,
x
y
z
x
y
z
po obliczeniu iloczynw skalarnych wersorw:
i
C
µ
i
=
C
j
µ
C
j
=
k
C
µ
k
=
1
,
C
C
C
C
C
C
i
µ
j
=
j
µ
k
=
i
µ
k
=
0
,
otrzymujemy rwnieŇ
C
= B
A
C
µ
C
=
A
B
+
A
B
+
A
B
.
(12.5)
x
x
y
y
z
z
C C ktrego
moduþ jest rwny iloczynowi moduþw obu wektorw przez sinus kĢta zawartego
miħdzy nimi
C
C
C
G
C
C
C
C
=
A
µ
B
=
A
B
sin B
(
A
,
)
.
(12.6)
Kierunek tego wektora jest prostopadþy do pþaszczyzny wyznaczonej przez wektory
C i ,
340
nica B
A
C
C
I l o c z y n w e k t o r o w y wektora C i wektora C jest wektorem ,
C a zwrot jest pokazany na rys. 12.3.
37953020.028.png 37953020.029.png 37953020.030.png 37953020.031.png 37953020.032.png 37953020.033.png 37953020.034.png 37953020.035.png 37953020.036.png 37953020.037.png 37953020.038.png 37953020.039.png 37953020.040.png 37953020.041.png 37953020.042.png 37953020.043.png 37953020.044.png 37953020.045.png 37953020.046.png 37953020.047.png 37953020.048.png 37953020.049.png 37953020.050.png 37953020.051.png 37953020.052.png 37953020.053.png
Rys. 12.3
Iloczyny wektorowe wersorw sĢ odpowiednio rwne:
i
i
=
j
j
=
k
C
k
C
=
0
,
C
C
C
C
C
i
j
=
-
j
i
=
k
,
C
C
C
C
C
j
k
=
-
k
j
=
i
,
C
C
C
C
C
k
i
=
-
i
k
=
j
;
iloczyn wektorowy wektorw C i C moŇemy wiħc zapisaę nastħpujĢco
C
C
C
i
j
k
C
C
C
C
=
A
B
=
A
A
A
=
x
y
z
(12.7)
B
B
B
x
y
z
C
C
=
(
A
B
-
A
B
)
i
+
(
A
B
-
A
B
)
j
+
(
A
B
-
A
B
)
k
.
y
z
z
y
z
x
x
z
x
y
y
x
C
C µ ktrego war-
toĻę jest rwna wyznacznikowi z miar skþadowych wektorw A C
(
A
B
)
C
,
C , i C C
A
x
A
y
A
z
C
C
C
(
A
C
B
)
=
B
B
B
.
(12.8)
x
y
z
C
x
C
y
C
z
Ze wzglħdu na wþasnoĻci wyznacznika moŇemy napisaę
(
A
B
C
)
µ
C
C
=
(
B
C
C
C
)
µ
A
C
=
(
C
C
A
)
µ
B
;
341
C
C
C
C
I l o c z y n e m m i e s z a n y m nazywamy wyraŇenie
C
C
C
C
37953020.054.png 37953020.055.png 37953020.056.png 37953020.057.png 37953020.058.png 37953020.059.png 37953020.060.png 37953020.062.png 37953020.063.png 37953020.064.png 37953020.065.png 37953020.066.png 37953020.067.png 37953020.068.png 37953020.069.png 37953020.070.png 37953020.071.png 37953020.073.png 37953020.074.png 37953020.075.png 37953020.076.png 37953020.077.png 37953020.078.png 37953020.079.png 37953020.080.png 37953020.081.png 37953020.082.png 37953020.084.png 37953020.085.png 37953020.086.png 37953020.087.png
stwierdzamy rwnieŇ, Ňe jeŇeli dwa dowolne wektory iloczynu mieszanego sĢ rw-
nolegþe, to iloczyn ten jest rwny zeru.
W mechanice pþynw wystħpuje teŇ czħsto p o d w j n y i l o c z y n w e k t o -
r o w y
C
C
C
A
( C
B
)
,
ktrego skþadowe moŇna obliczyę z nastħpujĢcej toŇsamoĻci
C
C
C
C
A
(
B
C
)
=
[
A
(
B
C
-
B
C
)
-
A
(
B
C
-
B
C
)
]
i
+
y
x
y
y
x
z
z
x
x
z
C
+
[
A
(
B
C
-
B
C
)
-
A
(
B
C
-
B
C
)
]
j
+
z
y
z
z
y
x
x
y
y
x
(12.9)
C
+
[
A
(
B
C
-
B
C
)
-
A
(
B
C
-
B
C
)
]
k
=
x
z
x
x
z
y
y
z
z
y
C
C
C
C
C
C
=
B
(
A
µ
C
)
-
C
(
A
µ
B
)
.
12.2. Wybrane pojħcia i twierdzenia teorii pola
j (np. rozkþad għstoĻci r lub temperatury T ), to zawsze ist-
niejĢ powierzchnie, na ktrych
,( z
x
y
,
)
j z
,( =
x
y
,
)
const
(rys. 12.4) - sĢ to powierzchnie
ekwiskalarne.
Rys. 12.4
Na powierzchni ekwiskalarnej j = const, znika rŇniczka zupeþna funkcji j
d
j
=
j
d
x
+
j
d
y
+
j
d
z
=
0
,
x
y
z
C jest wektorem leŇĢcym w pþaszczyŅnie ĻciĻle stycznej do
powierzchni j = const. Z wþasnoĻci iloczynu skalarnego wynika zatem, Ňe wektor
=
d
x
,
d
y
,
d
z
342
G r a d i e n t p o l a s k a l a r n e g o . JeŇeli w jakimĻ obszarze istnieje ciĢgþe
pole skalarne
gdzie [ ]
d
37953020.088.png 37953020.089.png 37953020.090.png 37953020.091.png 37953020.092.png 37953020.093.png 37953020.095.png 37953020.096.png 37953020.097.png 37953020.098.png 37953020.099.png 37953020.100.png 37953020.101.png 37953020.102.png 37953020.103.png 37953020.104.png 37953020.002.png 37953020.003.png 37953020.004.png 37953020.005.png 37953020.006.png 37953020.007.png 37953020.008.png 37953020.009.png
 
C
j
C
j
C
j
C
G
=
i
+
j
+
k
x
y
z
ma kierunek zgodny z kierunkiem normalnej C do powierzchni j = const; moŇemy
wiħc napisaę
G
C
=
j
n
C
.
(12.10)
n
Wektor G C nazywa siħ g r a d i e n t e m p o l a s k a l a r n e g o j . Jest to wektor
wskazujĢcy kierunek, w ktrym poruszajĢc siħ dotrzemy po najkrtszej drodze do
sĢsiedniej powierzchni izoskalarnej o wiħkszej wartoĻci skalara (wskazuje kierunek
najszybszych zmian pola).
Przy wykorzystaniu operatora C (nabla)
C
C
C
C
¯
=
i
+
j
+
k
(12.11)
x
y
z
gradient pola skalarnego wyraŇa siħ wzorem
C
C
j
C
j
C
j
C
G
=
grad
j
=
¯
j
=
i
+
j
+
k
.
(12.12)
x
y
z
S t r u m i e ı s k a l a r a ( s t r u m i e ı p o l a s k a l a r n e g o) . Strumieı Q C ska-
lara j przez powierzchniħ s obliczamy jako caþkħ
Q
C
=
Ð s j
d
C
,
(12.13)
Ŏ okreĻla elementarny pþat powierzchni s.
Za pomocĢ strumienia skalara definiuje siħ pochodnĢ przestrzennĢ pola skalarne-
go, ktrĢ moŇna rwnieŇ przyjĢę jako okreĻlenie gradientu (12.12)
d C
d
s
C
Ð s
t D
j
d
C
G
=
grad
j
=
lim
D
(12.14)
0 t
D
D do objħtoĻci D
obszaru ograniczonego tĢ powierzchniĢ, gdy Ļrednica tego obszaru dĢŇy do zera.
MoŇna to þatwo sprawdzię, obliczajĢc zmianħ strumienia pola skalarnego w kierunku
osi y przez powierzchniħ elementarnego prostopadþoĻcianu - przedstawionego na
rys. 12.5
343
w ktrej wektor
=
.
Gradient pola skalarnego jest wiħc granicĢ, do ktrej dĢŇy stosunek caþkowitego
strumienia pola skalarnego j przez powierzchniħ zamkniħtĢ ,
37953020.010.png 37953020.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin