Klasyfikacja nauk
Prof. UW, dr hab. Dariusz Kuźmina
Istota klasyfikacji nauk polega na wyodrębnieniu – na podstawie określonych kryteriów, głównych działów nauki, a następnie ich podziale na dyscypliny szczegółowe. Kryteria służące do podziału mogą być przedmiotowe czyli różniące się w przedmiocie badania oraz metodologiczne, czyli różniące się w metodach badawczych.
Porządkowanie nauk było dla wielu filozofów formą podsumowania własnego dorobku naukowego, dlatego można dostrzec w poszczególnych podziałach próbę syntezy całej filozofii danego twórcy – klasyfikację mogą służyć jako jedna z form uczenia się historii filozofii.
Klasyfikacje nauk w czasach starożytności
Sokrates – (ok. 469-399 p.n.e.)
Nie dokonał klasyfikacji nauk, ale jako jeden z pierwszych wskazał główne zadania stojące przed każdym filozofem, które możemy traktować jako podstawy do późniejszych podziałów nauki.
· METODA FILOZOFII
· CEL FILOZOFII
· PRZEDMIOT FILOZOFII
Demokryt z Abdery (Tracja) – (ok. 460-370 p.n.e.)
Twórca filozoficznej teorii materializmu atomistycznego.
Całą wiedzę ludzką uporządkował według kryterium przedmiotu poznania i działania.
Dokonał podziału na:
· Kosmos - przez który rozumiał całość otaczającej człowieka przyrody.
· Człowieka - czyli opis jego doświadczeń z odrzuceniem zmysłów, tylko akcentował doświadczenia o charakterze materialnym.
· Myślenie - ale w odniesieniu tylko do rozumu.
Nic nie dzieje się bez przyczyn, lecz wszystko z jakiejś racji i konieczności.
Platon – (ok. 429-347 p.n.e.)
· Twórca filozofii idealistycznej, całą wiedzę dzielił według właściwości i możliwości ducha, jest twórcą wiecznych idei. Podział Platoński jest nazywany triadą.
· Dialektykę, czyli wiedzę o pojęciach, poznawaniu świata idei za pomocą myślenia rozumnego. Dla Platona tylko byt idealny jest bytem realnym.
· Fizykę (naukę o przyrodzie), badającą zmysłowe poznanie otaczającej człowieka przyrody.
· Etykę, wyjaśniającą działanie woli i potrzeby człowieka, czyli wiedzę o działalności człowieka.
Arystoteles - (384-322 p.n.e.)
pierwszy wprowadził jako kryterium podziału nauk dwa czynniki:: cel poznania i przedmiot badań, który stał się podstawą do opisu ówczesnej filozofii przez którą rozumiano wszystkie współczesne nauki.
Dokonał podziału nauk na:
Teoretyczne; w których poznanie jest celem samym w sobie i do których zaliczył:
· matematykę,
· fizykę,
· „filozofię pierwszą”, zwaną po śmierci Arystotelesa metafizyką.
Praktyczne; dotyczące postępowania człowieka, do których zaliczył:
· etykę,
· politykę,
· ekonomię,
· medycynę.
Wytwórcze; których celem jest osiągnięcie pewnego pożytku:
· poetykę,
· retorykę,
· sztuki piękne w ogólnym ujęciu, które podzielił na gatunki.
Epikur - (341-270 p.n.e.)
Wprowadził oraz rozpowszechnił najbardziej znaną w starożytności i średniowieczu klasyfikację nauk według przedmiotu badań, która wzorowana była na szkole Stoików.
· Etykę, przez którą rozumiał wiedzę o dążeniu do szczęścia.
· Logikę, jako teorię poznania opartą na zmysłach, które dają wyobrażenie o prawdzie.
· Fizykę, czyli nauki o przyrodzie.
Klasyfikacje nauk w czasach średniowiecza
Awicenna - Abu Ali Ibn Sina (980-1037) Naukę porządkował ze względu na cel poznania
Dokonał podziału na nauki:
Teoretyczne, które badają rzeczy i zjawiska niezależne od działalności ludzkiej. Celem tych badań jest zgłębienie istoty rzeczy i zjawisk:
· FIZYKA
· MATEMATYKA
· METAFIZYKA
Praktyczne, które skupiają się na właściwej działalności pojedynczego człowieka bądź grupy. Celem badań jest dobro i pomyślność ludzi, jakie z tej działalności wynikają:
· EKONOMIA
· ETYKA
· POLITYKA
Roger Bacon (1214-1292)
Uznawany za twórcę średniowiecznego empiryzmu.
Logikę - jako naukę o myśleniu i racjonalnym rozumowaniu.
Fizykę – jako naukę o przyrodzie
· matematyka,
· optyka,
· alchemia,
· medycyna,
· technika,
· rolnictwo
Etykę – jako naukę o postępowaniu człowieka
Akademicki podział nauk
· Nauki teologiczne
· Nauki prawne
· Nauki medyczne
Sztuki wyzwolone – septem artes liberales
trivium:
· gramatyka,
· dialektyka,
· retoryka.
quadrivium:
· muzyka,
· astronomia,
· geometria,
· arytmetyka.
św. Tomasz z Akwinu (1225-1274)
Piramida nauk:
· TEOLOGIA
· Quadrivium – czyli tzw. kultura matematyczno-przyrodnicza
· Trivium – czyli tzw. kultura językowo-humanistyczna
Klasyfikacje nauk w czasach nowożytnych
Franciszek Bacon (1561-1626)
Celem nauki, według Bacona, jest opanowanie przyrody dla pożytku społeczeństwa. Wiedza oznacza władzę, dlatego za swoje główne zadanie uznał systematyczne uzasadnianie i przedstawienie całej nauki.
Historię (pamięć):
· historia naturalna
· historia polityczna
Poezję (wyobraźnia):
· epicka
· dramatyczna
· dydaktyczna
Filozofię (rozum):
· filozofię pierwszą
· teologię objawienia
· Proces badawczy
Złudzenie plemienne; wynika ono z natury ludzkiego gatunku, ponieważ rozum i nasze zmysły ujmują rzeczywistość stosownie do naszej miary. Dlatego aby badać obiektywnie tego należy zmienić otoczenie. Podróże naukowe czy kwerendy w innych ośrodkach służą takiemu oczyszczeniu.
Złudzenie idola; wynika ono z samej jednostki. Powstaje w wyniku osobowych predyspozycji, wychowania, zwyczajów i upodobań oraz zależności pomiędzy mistrzem a uczniem. Aby prawidłowo prowadzić proces naukowy należy odejść od zależności personalnych.
Złudzenie rynku; sam język prowadzi nas do błędu przez fałszywe znaczenie przypisywanym słowom. Słowa wysuwają się przed rzeczy i na tym tle rodzą się spory o same nazwy i słowa. Precyzyjny język nauki może uwolnić od nieporozumień wynikających ze znaczeń poszczególnych określeń.
Złudzenie teatru; pojawia się przez uznawanie za prawdziwe koncepcji różnych szkół filozoficznych. Nauka wymaga pewnej samodzielności a nie tylko powielania i przypodobywania się istniejącym i uznanym teoriom.
Pozytywny proces badawczy
Pozytywnym krokiem w dalszym procesie według Bacona to posługiwanie się we wnioskowaniu doświadczeniem i indukcją.
Rene Descartes (Kartezjusz) (1596-1650)
Metafizykę, zajmującą się tym, co duchowe, ze swoją podstawową zasadą cogito, ergo sum.
Fizykę, czyli naukę o ciałach stałych
Nauki praktyczne, czyli wiedzę powstałą w procesie racjonalnych działań człowieka i użyteczną dla człowieka:
MEDYCYNĘ
TECHNIKĘ
ETYKĘ
Tomasz Hobbes (1588-1679)
Odwołuje się w swoim porządkowaniu nauki do podziału F. Bacona, uznając, że zmysły są podstawą poznania naukowego. Oparł swój klasyfikację na przedmiocie badań.
Nauki o ciałach - czyli filozofię przyrody
Nauki o człowieku - czyli filozofię moralną
Nauki o obywatelu - czyli filozofię społeczną
Warto zaznaczyć, iż taki podział podkreśla rolę człowieka w społeczeństwie jako jednostki. Hobbes, mimo iż opowiadał się za silną władzą o charakterze absolutystycznym, dopuszczał także rządy demokratyczne. Dostrzegł, jako pierwszy, znaczenie relacji ludzkich w każdym systemie władzy.
Jean le Rond d`Alembert (1717-1783)
Historia
· nauka oparta na pamięci
· historia święta
· historia kościelna
· historia społeczna
Filozofia
· nauki właściwe oparte na rozumie
· ontologia
· nauka o Bogu
· nauka o człowieku
· nauka o przyrodzie
Poezja
· której podstawą jest wyobraźnia
· Poezja opisowa
· poezja dramatyczna
· poezja paraboliczna
· muzyka
· malarstwo
· rzeźba
· architektura cywilna
...
abi77