naukoznawstwo_cała ksiązka skrót najważniejszych wiadomości.doc

(356 KB) Pobierz
Rozwój klasyfikacji nauk

POJĘCIE, ROLA, FUNKCJE NAUKI

7-24

POJĘCIE NAUKI:

Wielka encyklopedia powszechna PWN:

1.       społeczna działalność, której celem jest poznanie rzeczywistości

2.       czynność uczenia kogoś lub uczenia się, a także nauczania

3.       przedmiot nauczania w szkołach różnych typów

4.       każda dyscyplina naukowa uprawiana w zespołach badawczych, organizacjach i instytucjach naukowych

5.       całokształt czynności podejmowanych w sposób naukowy do zbadania rzeczywistości lub jej części

6.       dziedzina szeroko pojętej kultury, obejmującej całokształt działalności poznawczej uczonych i instytucji naukowych

 

Stanisław i Maria Ossowscy: sposób poznania rzeczywistości oraz sfera ludzkiej działalności

Kazimierz Ajdukiewicz: 1. rzemiosło uczonych, czyli ogół czynności wykonywanych przez uczonych w celu poznania rzeczywistości; 2. rezultat działalności uczonych, czyli całość twierdzeń uczonych, które powstały w wyniku ich dążenia do poznania rzeczywistości

Tadeusz Kotarbiński: każda dyscyplina badawcza dość wyrobiona, by godna była uprawiania w szkolnictwie wyższym w charakterze przedmiotu nauczania

Stanisław Kamiński: 1. czynność społeczna i systematycznie nakierowana na zdobywanie nowej wiedzy specjalistycznej, odpowiednio i konsekwentnie realizowana; 2. wytwór, inaczej wiedza naukowa, zaspokajająca społeczne zainteresowania intelektualne oraz potrzeby życiowe ludzi wyrażone w określonym języku, zawierającym układ tez i wyjaśnień badanych faktów z rzeczywistości

Jan Such: proces zdobywania wiedzy i rezultat tego procesu, czyli wiedza naukowa

Stefan Nowak: 1. systemy ludzkiej działalności zmierzającej do zrealizowania pewnych celów; 2. wytwory tej działalności

Stanisław Pabis: celowy system dynamiczny rozwijający się jako system posiadający sprzężenia zwrotne, zapewniające zarówno odpowiednią kontrolę prawidłowego jej rozwoju, jak i stabilność wobec różnych losowych oddziaływań otoczenia; system społeczny, na jej rozwój ma istotny wpływ przeszły i obecny stopień świadomości społecznej oraz stan aktualnego rozwoju kulturalnego i stan bazy technicznej danego społeczeństwa

III Kongres Nauki Polskiej (1986): działalność służąca poznaniu obiektywnej prawdy o rzeczywistości i zaspokojeniu potrzeb ludzkich oraz optymalizacja działań zmierzających do zaspokojenia potrzeb praktyki

 

John Desmond Bernal:

1. instytucja – zorganizowany zespół uczonych;

2. metoda postępowania;

3. narastająca tradycja wiedzy;

4. czynnik utrzymania i rozwoju produkcji;

5. czynnik kształtujący poglądy i postawy społeczeństw wobec wszechświata i człowieka, przede wszystkim za pośrednictwem nowych praw i twierdzeń naukowych

Anatolij Rakitow: system wiedzy o prawach funkcjonowania i rozwoju obiektów

Russel L. Ackoff: działalność badawcza mająca na celu znajdowanie odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie problemów oraz opracowywanie bardziej skutecznych sposobów w poszukiwaniach i dociekaniach

Izaak Levi: zbiór ustalonych w określonym czasie i miejscu twierdzeń o otaczającym nas świecie

John Hicks: system twierdzeń o następujących cechach:

odnoszenie się do realnych obiektów poznawanych doświadczalnie

ogólność, wyrażanie klas obiektów i fenomenów oraz ich wzajemnych stosunków

formułowanie wiarygodnych wniosków i przewidywań

Fritjof Capra: wiedza, która opiera się na obserwacjach zorganizowanych wokół spójnego wewnętrznie modelu

René Thom: tworzenie zdań prawdziwych, dowodem ich prawdziwości powinno być powszechne ich zrozumienie

Bonifatij M. Kedrow & Siergiej R. Mikuliński: specyficzny, całościowy system i swoista forma działalności ludzkiej, podporządkowana w swoim rozwoju szczególnym prawom

 

CECHY NAUKI:

1.       umiejętność uogólniania wyników działalności naukowej, czyli umiejętność widzenia problemów, stawiania pytań i budowania teorii naukowych

2.       obiektywność wypowiadanych sądów i twierdzeń

3.       ścisłość i jednoznaczność w formułowaniu przedstawianych sądów i twierdzeń

4.       zgodność wszelkich działań w nauce z uznanymi przez społeczność uczonych metodami naukowymi

5.       wysoka informacyjność języka używanego w nauce, umożliwiająca porozumiewanie się uczonych i sprawdzanie przekazywanych sądów i twierdzeń

6.       zasadność, logiczne powiązanie oraz pewność sądów i twierdzeń przekazywanych w komunikacji naukowej

7.       stały krytycyzm wobec wszelkich wypowiadanych sądów / twierdzeń oraz postawa ciągłego sprawdzania istniejących już i przekazywanych z sądów / twierdzeń

8.       twórczy charakter wyników działalności umożliwiający wzbogacenie dotychczasowego dorobku nauki

 

FUNKCJE NAUKI:

-    deskryptywna – opisywanie badanego fragmentu rzeczywistości, przedstawianie cech i właściwości obiektu badanego

-    eksplanacyjna – wyjaśnianie dlaczego ten czy inny obiekt rzeczywistości jest taki a nie inny

-    deskryptywna + eksplanacyjna = diagnostyczna

-    instrumentalno-techniczna – ustalanie i realizowanie badanych obiektów rzeczywistości za pomocą odpowiednich metod i technik oraz środków i narzędzi

-    prognostyczna – umożliwienie trafnego określenia przewidywanych konsekwencji odkrytych przez naukę prawidłowości rozwoju badanej rzeczywistości

-    humanistyczna – umożliwianie zaspokojenia podstawowych, a więc poznawczych, intelektualnych i twórczych potrzeb człowieka

-    metodologiczna – ukazywanie jak badać rzeczywistość

-    systematyzująca wiedzę o rzeczywistości

 

Rozwój naukoznawstwa

Nauka – ma coraz większą rolę w świecie porównuje się ja do kapitału i pracy aż z biegiem czasu stała się przedmiotem badań.

Rozwój naukoznawstwa ma dwa źródła:

1)      Wewnętrzny rozwój nauk, które zajmowały się niektórymi problemami zw. Z nauką np.: filozofia interesowała się istotą i teorią nauki od starożytności

2)      Narastanie nowych potrzeb w obrębie różnych dyscyplin w zakresie planowania, analizy problemowej

W badaniach nad nauka możemy wyróżnić podstawowe pytania o naukę i w nauce.

Niektórzy uczeni wyróżniają pytanie zasadnicze min:

- co znaczy badać coś w sposób naukowy?

- jakie SA elementy podstawy naukowej?

- czy nauka ma charakter racjonalny?

- jakie inne formy wiedzy ludzkiej wywierają wpływ na naukę?

Przejście od niewiedzy do wiedzy dokonuje się w toku rozwiązywania wielu zadań przez uczonego, który posługuje się odpowiednimi środkami badawczymi.

 

   Zadania badawcze to:

1)      Logiczne porządkowanie zjawisk i problemów

2)      Stawianie problemów i ich rozwiązywania

3)      Udostępnianie tych rozwiązań

4)      Stwarzanie zaistniałych innowacji

5)      Zastosowanie innowacji

 

          Środki badawcze to:

1)      Zdolności

2)      Umiejętności

3)      Kondycja

4)      Informacja

5)      Aparatura

6)      Pomocnicy

7)      Instytucje

8)      Współpraca

9)      Cale społeczeństwo

 

Wszystkie elementy (tj. zadania i środki Bad.) są powiązane i tworzą naukę.

Nauka – to budowanie wiedzy

Uczeni – to specjaliści zajmujący się tworzeniem wiedzy

 

Tworzenie nauki (czyli działalność naukowa) rozkłada się na wiele bardziej szczegółowe zadań – wg. JANUSZA GOĆKOWSKIEGO zadania te polegają na:

1)      Prowadzeniu poszukiwań i dociekań wiodących do uzyskania nowych i ważnych wartości poznawczych

2)      Koncypowaniu i komponowaniu dzieł zaw. Takie wartości

3)      Przekładanie tych dzieł kręgom ludzi zajmujących się analizą krytyczną wytworów czynności poznawczych, gwoli osądu ustalającego rangę zawartych tam wartości poznawczych

4)      Uczestniczeniu w rozpatrywaniu i osądzaniu dzieł innych ludzi nauki, gwoli ustalenia rangi zaw. W nich wartości poznawczych

5)      Rozważaniu wespół z innymi i wedle reguł dyskusji naukowej zagadnień poznawczych wyrosłych z sytuacji problemowej w nauce

6)      Przyczynianiu się do kształcenia wychowania adeptów nauki

7)      Przekazywanie środowisku naukowemu swych idei, refleksji, koncepcji, projektów dot. wiedzy poznania typu naukowego.

 

Najbardziej znane formy przekazywania wiedzy naukowej:

·         Nauczania akademickie w uczelniach wyższych

·         Publikacje naukowe w różnych formach

·         Udział w dyskusjach naukowych w środowisku uczonym

·         Upowszechnianie nauki jej osiągnięć przez środki komunikacji masowej

 

NAUKOZNAWSTWO – narodziło się ponieważ tworzenie nauki stało się współcześnie problemem i                zadaniem badawczym

 

XIXw.

Naukę pojmowano jako zbiór, ewentualnie system wiedzy osiągniętej przez działalność naukową.

Uczonych interesowały poszczególne kwestie dot. Treści i istoty nauki, jej metodologii i sposobów jej funkcjonowania.

Interesowali się też: logiką, jej zw. Z filozofią, produkcją, warunkami społ., kulturą, sprawami organizacji nauki, typologii uczonych itd.

 

XXw.

Nauka zaczęła przekształcać się ze zbioru (systemu) wiedzy w bezpośrednią siłę wytwórczą społ., stała się zjawiskiem i procesem społ. O dużym znaczeniu.

Np.:

Rosjanie po Rew. Październikowej w warunkach nowego państwa zauważyli potrzebę kierowania rozwojem nauki i techniki. W kwietniu 1918r. Lenin w „szkicu planu prac naukowo – technicznych: oprócz zadań dla nauki, oprac. Duży program prac nauk. i tech.

Powstało dzięki temu zainteresowanie nauka, impuls do utworzenia naukoznawstwa.

 

I raz użyto w j. ros terminu „naukoznawstwo” (naukowiedienie) w 1924 r. – zrobił to JURIJ A. BORICZEWSKIJ (uczony z Ukrainy).

       - naukę uważał jako określoną  działalność i pewną całość, należy badać jej naturę, rolę społ., różnice między myśleniem naukowym i nienaukowym.

W 1926r. w 12 n czasopisma „Wiestnik Znanija” był artykuł „Naukoznawstwo jako nauka ścisła” (był ogólny przeszedł bez zauważenia).

 

 

 

 

PROBLEM ISTOTY NAUKI I JEJ ROLI W POLSCE

 

·         1 zjazd dot. Org. I rozwoju nauki polskiej, Warszawa 7-10 kw 1920r.

·         1-3 roczniki czasopisma „nauka Polska” z l.1919 – 1920 poświęcono ogólnym rozważaniom naukoznawczym:

Romulada Minkiewicza

Franciszka Bujaka

Stanisława Kutrzeby

Ignacego Mościckiego

Michała Siedleckiego

Jana Czekanowskiego

·         W 1923r. w artykule 4 rocznika „Nauki Polskiej” stwierdzono powstawanie osobnej „wiedzy o nauce” ponieważ zaistniała potrzeba badania nauki.

·         W 1925r. ukazał się tu tez artykuł Floriana Znanieckiego „Przedmiot i zadania nauki o wiedzy”

 

STANISŁAW MICHALSKI – z jego inicjatywy powstało przy Kasie im. Mianowskiego

KOŁO NAUKOZNAWCZE

·         Inauguracyjny referat dot. Poglądów Maxa Schelera  wygłosił Bogdan Suchodolski

·         Regularne spotkania

·         Wielu polskich uczonych z różnych dyscyplin naukowych

·         Sprawozdania z działalności koła ogłaszano w „nauce Polskiej: do 1939r.

·         Od 1928r. do wybuchu II Ś uczestniczyli tu:

Tadeusz Kotarbiński

Władysław Tatarkiewicz

Czesław Białobrzeski

Edmund Malinowski

Tadeusz Zieliński

Franciszek Bujak

Jan Łukasiewicz,…

T. KOTARBIŃSKI – prace jego o charakterze naukoznawczym od 1915r. potem 1929 – 1933

   - najwięcej o naukoznawstwie zawarł w 1919 r. „Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauki”

 

MARIA I STANISŁAW OSSOWSCY – działalność w Kole Naukoznawczym, zainspirowała ich do ogłoszenia 1 1935r. 20t. „Nauki Polskiej”  artykuł „Nauka o nauce”.

 

Po II WŚ w POLSCE

    Ruch naukoznawczy odżył w PL bardzo szybko.

 

MIECZYSŁAW CHYNOWSKI – z jego inicjatywy 20 marca 1945r. założono przy Towarzystwie Asystentów UJ Konwersatorium naukoznawcze,

·         którego celem było zbliżenia nauki do społ. I społ. do nauki

·         regularne spotkania , co tydzień od 18 maja 1845r.

·         odczyty, dyskusje na różne tematy

·         większość odczytów później opublikowano w „Życiu nauki”

·         Od stycznia 1946r. zorganizowano przy Konserwatorium kursy bibliotekarskie dl członków i prac. Uczelni

·         W ramach wymiany zagranicznej za „Życie Nauki” otrzymano 30 tys. Zagranicznych

 

Przy Uniwersytecie Poznańskim Im. A. Mickiewicza  powstało 23 lutego 1946r. Koło Naukowoznawcze (pod opieką Poznańskiego Tow. Przyjaciół Nauk)

- przewodniczący: Jan Rutkowski

- w marcu 1946r. Kazimierz Ajdukiewicz – ref. Pt. „Co t jest wolność nauki”

- po śmierci przewodniczącego w 1946r. koło „zamarło”

 

Związek Asystentów UW – utworzył w paź. 1946r. SEKCJE NAUKOZNAWCZĄ – przewodniczącym był Stefan Ziemski.

 

4 maja 1948r. powołano Komisję naukoznawczą przy Komitecie Kasy im. Mianowskiego

o        Przygotowano 25t. „nauki Polskiej”, który został oceniony UJEMNIE przez czynniki polityczne

o        Ocenę poprał Stefan Żółkiewski (w czasopiśmie „Kuźnica” z 1948r.) co przesądziło o losach naukoznawstwa Pol. Na wiele lat

o        –w 1949r. zaprzestano działań naukoznawczych

Pomimo tego problemy naukoznawstwa pozostały, zajął się tym Kotarbiński.

 

T. KOTARBIŃSKI – wiele prac dot. problemów naukoznawstwa

·         W 1950r. – publik. „Z dziejów klasyfikacji nauk”

·         W 1958r. – „Myśli o nauce”

·         W 1965r. – „Przegląd problemów o nauce”

·         W 1969r. – „zagadnienia metodologii nauk praktycznych”

Kotarbiński do naukoznawstwa zaliczał:

Ø      Filozofie nauki

Ø      Logika i metodologię nauki

Ø      Psychologię i socjologię

Ø      Historię nauki

Ø      Ekonomikę nauki

Ø      Politykę nauki

Ø      Prakseologia nauki

 

Ruch naukoznawczy w PL odrodził się po kilkunastu latach

 

Uchwalą  z 16 lipca 1965r. sekretariat naukowy PAN powołał KOMISJE NAUKOZNAWSTWA (od 1967 to Komitet naukoznawstwa PAN)

o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin