140610_Wesole_przedszkole_i_przyjaciele_Program[1].txt

(113 KB) Pobierz
Projekt graficzny okadki i strony tytuowej 

Krzysztof Demianiuk 

Redaktor inicjujcy 

Joanna Straburzyska 

Redaktor merytoryczny 

Magdalena Rubaj 

Wesoe przedszkole i przyjaciele. Program wychowania i edukacji przedszkolnej 
jest zgodny z aktualn podstaw programow wychowania przedszkolnego, 
zatwierdzon przez MEN (Rozporzdzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 
15 stycznia 2009 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego 
oraz ksztacenia oglnego w poszczeglnych typach szk  Dz.U. z 2009 r. nr 4, 
poz. 17. za. nr 1). 

ISBN 978-93-02-10851-8 

 Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spka Akcyjna 
Warszawa 2009 

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spka Akcyjna 
02-305 Warszawa, Al. Jerozolimskie 136 
Adres do korespondencji: 00-965 Warszawa, p. poczt. nr 9 

www.wsip.pl 

Wydanie drugie zmienione 
Ark. druk. 3,25 
Skad i amanie: Studio DTP Alicja Kasper 
Druk i oprawa: Drukarnia PERFEKT 
Wydrukowano na papierze offsetowym Speed-E produkcji International Paper 


SPIS TRECI 

Wstp ................................................................................................................. 5 


I. Zaoenia psychopedagogiczne programu ....................................................... 9 


II. Tre i struktura programu ............................................................................ 16 


III. Cele oglne i zadania edukacyjne przedszkola ................................................ 18 


IV. Szczegowe cele edukacyjne w obszarze sfer rozwojowych ............................. 20 


V. Treci programowe ...................................................................................... 24 


VI. Uwagi dotyczce realizacji programu ............................................................. 48 


VII. Literatura cytowana ..................................................................................... 51 


VIII. Sw kilka od autorek programu .................................................................... 52 



WSTP 

Program, ktry trzymacie Pastwo w rkach, jest programem oddziaywa wychowawczo-
edukacyjnych, promujcych okrelone, podane i cenione spoecznie wartoci, 
respektujcych prawidowoci rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym, w odniesieniu 
do jego grupy rwieniczej i spoeczestwa, w ktrym wzrasta. Ten program ma 
suy ukierunkowanemu wspomaganiu rozwoju dzieci, od adaptacji przedszkolnej do 
zbudowania ich gotowoci szkolnej na drodze edukacyjnej wzajemnoci (H. R. Schaffer, 
1994). Zakada on, e rozwj dziecka jest wsplnym przedsiwziciem dziecka 
i nauczyciela. Codzienne kontakty obu stron to wsppraca i dialog, wymiana wiedzy 
i dowiadcze, wzajemne korzystanie ze swych kompetencji i uczenie si od siebie. 

Do napisania tego programu zainspirowaa nas wieloletnia praca z dzieckiem 
w wieku przedszkolnym, na ktr zoyy si liczne pedagogiczne dowiadczenia, 
sukcesy i poraki. Chcemy podzieli si z nauczycielami wychowania przedszkolnego 
tym, co uwaamy za najwaniejsze dla prawidowego funkcjonowania spoeczno-poznawczego 
i rozwoju naszych przedszkolakw. 

Kolejnym, nie mniej wanym motywem pisania programu s szybkie transformacje, 
jakim ulega nasza rzeczywisto. wiat, cho na pozr ten sam, wymaga od nas 
opanowywania coraz nowszych umiejtnoci w posugiwaniu si jzykiem, kodowaniu 
i dekodowaniu informacji, poruszaniu si w wiecie symboli i znakw czy percepcji 
oraz interakcji ze rodowiskiem, w ktrym yjemy. Metodyka przedszkolna, a cilej, 
tworzcy j na co dzie kreatywni nauczyciele wychowania przedszkolnego, korzystaj 
z pasj z najnowszych odkry nauki, m.in. neurofi zjologii czowieka i psychologii 
rozwojowej. 

Edukacja przedszkolna to bardzo wany element skadowy systemw owiatowych 
i polityki spoecznej wikszoci krajw europejskich. Dzi ju wiemy na pewno, e dowiadczenia 
edukacyjne zdobywane w wieku przedszkolnym maj bardzo duy wpyw 
na przebieg edukacji szkolnej i pniejsze losy czowieka. Wynika to midzy innymi 
z faktu, e jest on okresem najintensywniejszych przemian rozwojowych, dotyczcych 
procesw poznawczych, osigania kolejnego stadium dojrzaoci fizjologicznej i budowania 
podstawowych struktur osobowoci. Dziecko, niczym gbka, chonie informacje 
ze wiata zewntrznego i prbuje poskada je w cao obrazujc rzeczywisto, 
budujc fundamenty dalszego wasnego rozwoju. 

Rozwj dziecka warunkuj cztery grupy wzajemnie powizanych czynnikw: 

wyposaenie biologiczne (wrodzone); 
wasna aktywno dziecka; 
rodowisko rodzinne, w ktrym dziecko przychodzi na wiat oraz jego najblisze 
otoczenie; 
wychowanie i nauczanie, rozpoczynajce si w chwili narodzin dziecka i traktowane 
jako procesy czne. 



Przedszkole bezspornie jest niezwykle istotnym instrumentem wychowania i edukacji. 
Zajcia przedszkolne wpywaj pozytywnie na rozwj, poszerzaj i wzbogacaj 
zakres oddziaywa na dziecko. 

Uczszczanie do przedszkola stwarza moliwoci lepszego zaspokajania szybko 
rosncych potrzeb spoecznych, poznawczych i emocjonalnych dziecka. Daje okazj 
do ujednolicenia i wzbogacenia oddziaywa wychowawczych i edukacyjnych 
oraz do profesjonalnego zdiagnozowania przez pedagogw (czasem take psychologw) 
poziomu rozwoju dziecka, profilaktyki zaburze, a w przypadku zauwaenia 
nieprawidowoci  do szybkiego udzielenia mu pomocy. 

Oczywicie wielkie znaczenie ma nie tylko sam fakt uczszczania dziecka do przedszkola, 
ale te jako placwki, na ktr skadaj si: stabilna, wysoko wykwalifi kowana 
i twrcza kadra nauczycielska, doskonaa organizacja pracy, odpowiednie materialne 
i socjalne wyposaenie placwki, niezbyt liczne grupy wychowankw. 

Program wychowania i edukacji przedszkolnej okrela cele, treci i metody w obszarze 
celowego organizowania dziaalnoci dziecka w przedszkolu. Intencj autorek 
jest take zwrcenie uwagi nauczycieli na treci ukryte, ktre dziecko odbiera poprzez 
uczestniczenie w yciu spoecznym, wchodzenie w interakcje z dorosymi i innymi 
dziemi, aktywne spostrzeganie, suchanie, przeywanie, a przede wszystkim przez 
dziaanie. 

Wychowanie przedszkolne jest obecnie traktowane jako pierwszy szczebel edukacji, 
ktry ma bezporedni zwizek z nauczaniem w zerwce przedszkolnej lub szkolnej 
i dalej w klasach IIII szkoy podstawowej. Zwrcono uwag na znaczenie dobrze zaplanowanej 
i realizowanej pracy z dziemi w wieku 35 lat, gdy w tym okresie istotnym 
przemianom podlega relacja dziecka z otoczeniem w zakresie uczenia si, rozumienia, 
nabywania dowiadcze, eksperymentowania. Powtarzajc za L. S. Wygotskim, dziecko 
w wieku przedszkolnym uczy si wedug wasnego programu czyli spontanicznie, w kadych 
okolicznociach, przypadkowo, mimowolnie. 

Aby lepiej planowa efektywn prac wychowawczo-dydaktyczn, nauczyciel przedszkola 
powinien zna charakterystyk rozwoju psychospoecznego dziecka w poszczeglnych 
fazach i wieku jego ycia. Profesor Anna Brzeziska dokonaa (za E. H. Eriksonem, 

R. J. Havighurstem, B. M. Newmanem, Ph. R. Newmanem i D. Shaferem) nastpujcego 
podziau okresu dziecistwa: 
 niemowlctwo (01 rok) 
 dziecistwo (23 lata) 
 wiek zabawy (45 lat) 
 wiek szkolny (612 lat). 
Dziecistwo  najwaniejsze zadania rozwojowe tej fazy to uczenie si chodzenia, 
przyjmowania pokarmw, mwienia, kontrolowania wasnego ciaa. Intensywnym 
zmianom fizycznym towarzyszy rozwj koordynacji ruchw precyzyjnych. Dziecko nabiera 
pewnoci siebie, wiary, i moe zrobi prawie wszystko, dlatego tak wane jest 
zapewnienie mu okazji do osigania sukcesw i wzmacniania poczucia wasnej wartoci. 
W tej fazie dziecko uczy si autonomii we wszystkich dziaaniach, jakie podejmuje. 
Dopiero trzylatek dowiadcza swobody poruszania si nie tylko, kiedy chodzi, ale te 


kiedy biega, skacze, czy taczy. Rozwojowi ruchowemu i doskonaleniu podstawowych 
umiejtnoci motorycznych towarzyszy wzbogacanie wyobrani i zabawy. Nastpuje 
rozwj jzyka (jego symbolicznej funkcji). Dziecko przyswaja proste pojcia dotyczce 
rzeczywistoci spoecznej i fizycznej. Coraz wiksza jest te samokontrola (kontrola 
wasnych emocji i kontrola kontaktw z otoczeniem). Trzylatek uczy si rozrnia 
dobro i zo, rozpoczyna si mudny proces ksztatowania jego postaw etycznych. Pojawia 
si zainteresowanie rysowaniem, kolorowaniem, malowaniem, czy wycinaniem. 

Wiek zabawy (cztero- piciolatki)  wikszo wanych umiejtnoci dziecko w tym 
okresie zdobywa poprzez zabaw. Bawic si z rwienikami wykorzystuje informacje 
w twrczy sposb, rozwija take wane umiejtnoci spoeczne. Dzieci w tej fazie 
usiuj zachowywa si w dorosy sposb i czsto prbuj wzi na siebie odpowiedzialno 
za sprawy przekraczajce ich moliwoci. Wiek zabawy to rwnie czas identyfikacji 
z pci (ksztatowania si pojcia pci, uczenia si standardw dotyczcych 
pci). Dalszy rozwj mylenia dziecka to rozwj umiejtnoci wykonywania operacji 
konkretnych, umiejtnoci klasyfikacji, odkrycie zasady staoci. W wieku zabawy pojawiaj 
si pierwsze gry grupowe, czce wyobrani ze wspprac. Konieczne jest 
wic te osignicie przez dziecko sprawnoci fizycznej wymaganej do gier i zabaw 
oraz uczenie si obcowania z rwienikami. Zabawa i rnorodna dziaalno dziecka, 
zaplanowana przez nauczyciela, powinna by zwizana z rozwojem procesw poznawczych, 
skierowana na uzyskanie dobrego poziomu koordynacji wzrokowo-ruchowej, 
gotowoci do pisania i czytania .Zabaw dydaktyczn uzupenia si prac z wycinank, 
skadank, kart pracy czy ksieczkami do czytania. 

Wiek szkolny  w tym okresie dziecko doskonali szkolne i spoecznie wane sprawnoci. 
Zaczyna porwnywa siebie z rwienikami, ktrzy razem z ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin