witraze.pdf

(479 KB) Pobierz
376616961 UNPDF
w warsztacie majsterkowicza
Przez kolorowe
szkiełko
Witraże mogą zdobić nie tylko kościoły,
zabytkowe budynki czy wytworne
restauracje. Znajdzie się dla nich miejsce
nawet w niewielkim mieszkaniu.
mioty przyciągają wzrok i są cieka-
wym akcentem we wnętrzu. Moż-
na je dobrać zarówno do pomiesz-
czeń urządzonych tradycyjnie, jak i nowoczes-
nych. Najczęściej zdobi się nimi drzwi, okna i
meble. Popularne są lampy witrażowe, można
też zdobić nimi biżuterię. A jeśli zrobi się ta-
ki przedmiot samodzielnie, satysfakcja będzie
ogromna.
Najpopularniejszym sposobem wykonywania
witraży jest technika Tiffany’ego – z użyciem
kolorowych szkieł przezroczystych i opalizo-
wanych, łączonych folią miedzianą i cyną.
Przy użyciu niedrogich narzędzi i szkła, do-
stępnych w hurtowniach większych miast,
można wyczarować niepowtarzalne wzory.
Z czasem robienie witraży może się stać pasjo-
nującym hobby lub nawet nowym, ciekawym
zawodem.
z Już po pierwszej próbie uda
nam się na pewno wykonać
taki drobiazg
v Po nabraniu wprawy
będziemy mogli
samodzielnie zrobić
trudniejsze rzeczy,
np. taką lampę
Tekst i zdjęcia z prac Grzegorz Gierłowski (więcej informacji: Galeria Witrażu, Łódź, ul Baczyńskiego 98, tel. 42 656 05 59, oferująca
wyroby witrażowe, kursy i ilm DVD „Jak robić witraże i lampy dla domu” – do obejrzenia na stronie www.artinterior.com.pl) t
zrób to sam
JAK ZROBIĆ WITRAŻ
Z robione z kolorowego szkła przed-
376616961.001.png
Witrażowe drzwiczki
v
Czas pracy: 10-12 godzin, po nabraniu wprawy 7-8 godzin
Jeśli nie mamy własnych pomysłów, wiele wzorów
można znaleźć w Internecie (np. wpisując w wyszu-
kiwarkę free stained glass pattern ). Po wydrukowaniu
należy je powiększyć i dostosować rozmiarami do
swych potrzeb. Następnie ustalamy, jakie szkło za-
stosujemy na tło, a jakie na elementy wzoru. Do pła-
skich witraży w drzwiach, oknach i meblach spraw-
dzają się kombinacje szkieł ornamentowych lub ka-
tedralnych (stosujemy je, gdy chcemy przepuścić jak
najwięcej światła) z opalizowanymi (mało przezro-
czyste lub wcale), ale zastosowanie wielu kolorów z
jednego rodzaju też może dać ciekawy efekt. Projek-
towanie własnych wzorów to bardzo satysfakcjonu-
jąca część pracy witrażysty.
1
Przygotowanie wzoru
Ile to kosztuje?
r patyna – 10 zł/250 ml
r płyn lutowniczy – 12 zł/250 ml
r rolka folii – 8-9 zł/30 m
r cyna w drucie – 38 zł/kg
r szkło ornamentowe – 35-45 zł/m 2
r szkło opalizowane Spectrum
150-220 zł/m 2
1
2
Potrzebne narzędzia:
z Szkła, których użyjemy (od lewej góry): zielone szkło
opalizowane Spectrum na tło, jasnokremowe opalizo-
wane szkło Spectrum na środkowy okrąg,
półprzezroczyste szkło ornamentowe na tło, średni
brąz opalizowany Spectrum na muszlę
z Wybrany wzór, już we właściwych rozmiarach, prze-
rysowujemy na bristol przy użyciu podświetlarki lub
w dzień na szybie okna. Na poszczególnych elementach
zaznaczamy wybrane kolory i rodzaje szkła. Następnie
wycinamy je. W ten sposób powstają wykrojniki
r lutownica oporowa 80-100 W z posrebrzanym
grotem witrażowym – 50-120 zł r nóż
do zarysowywania szkła, szczypce (cęgi) do ła-
mania szkła – 40-70 zł r osełka do szlifowania
10,60 zł lub r szliierka – 550 zł
2 Wycinanie elementów
witrażu
1
z Na wybranym szkle obrysowujemy elementy wi-
trażu od kartonowego wykrojnika (szablonu). Robi-
my to po gładszej stronie szkła
2
z Nożem do cięcia szkła z witrażową końcówką zary-
sowujemy powierzchnię szkła po narysowanych liniach.
Końcówka noża ma utwardzane kółko tnące, które
prowadzimy dokładnie po linii. Przy tej czynności
usłyszymy delikatny dźwięk zarysowywanego szkła
3
z Zbędne kawałki szkła odłamujemy szczypcami (cę-
gami). Ustawiamy je płaską szczęką do góryna linii zary-
sowania i niezbyt mocno ściskając, odłamujemy do dołu
zbędne kawałki. Gdy krzywizna łuku jest duża, robimy to
stopniowo, najpierw wycinając i odłamując nieco płyt-
szy łuk
V
zrób to sam
376616961.002.png
w warsztacie majsterkowicza
3 Obróbka brzegów
1
z Brzegi wyrównujemy na małej witrażowej szliierce do szkła, której wirujące kółko
ścierne szybko i dokładnie wyrówna brzegi
2
z Gdy nie mamy takiej szliierki, możemy użyć osełki o średniej ścier-
ności, pamiętając, by prowadzić ją równolegle do brzegu (nie z góry na
dół). Osełki o różnym kształcie – szersza i węższa – ułatwią szlifowanie
wewnątrz łuków. Po szlifowaniu dobrze jest ułożyć wszystkie elementy
na wzorze
v Oszlifowane brzegi owjamy samoprzylepną folią
miedzianą, zawsze szerszą o 0,6-1,2 mm od grubo-
ści szkła. Folia musi równo wystawać po obu
stronach szkła, by można ją było wywinąć na obie
powierzchnie. Odpowiednią folię łatwo dobrać,
ponieważ jest dostępna w różnej szerokości
– od 4,2 do 6,2 mm. Do szkieł przezroczystych
używa się folii z czarnym spodem, a do nieprzezro-
czystych – tańszej, o spodzie miedzianym tak jak
wierzch
3
4
4 Łączenie elementów
5 Mycie i patynowanie
1
z Owinięte folią elementy układamy na wzorze.
Sprawdzamy w ten sposób, czy do siebie idealnie
pasują
2
z Miejsca styków wykończonych folią elementów
smarujemy płynem lutowniczym. Robimy to bardzo
delikatnie pędzelkiem, tak by nic nie poruszyć
1
z Ułożony płasko witraż myjemy miękką szczo-
teczką po obu stronach wodą z płynem do naczyń.
Pianę spłukujemy czystą wodą
c Rozgrzaną lutownicą nabieramy z drutu cynowego
kropelki cyny i delikatnie opuszczamy na posmarowa-
ne miejsca w celu wstępnego punktowego połączenia
3
v Teraz możemy lutować całe brzegi. Rozpuszczamy cy-
nę, nanosimy ją grotem tak, aby powstał lekki wałeczek,
i pozostawiamy do zastygnięcia. Gdy jedna strona jest
gotowa, delikatnie odwracamy witraż na drugą i kładzie-
my na mokrej szmatce. Dzięki temu to, co już zrobiliśmy,
nie ulegnie zniszczeniu podczas lutowania drugiej strony.
Po zlutowaniu całości sprawdzamy, czy wszystko jest
równe, i poprawiamy ewentualne przecieki czy deforma-
cje. Folię na brzegach pobielamy cienką warstwą cyny
4
2
z Na wszystkie luty nanosimy wąską szczoteczką
(nadaje się do tego stara szczoteczka do zębów) czarną
lub miedzianą patynę, lekko pocierając. Po minucie spłu-
kujemy ją czystą wodą i wycieramy. Zostawiamy na
kilka minut do całkowitego wyschnięcia i przecieramy
miękką szmatką do połysku. Patynowanie nie jest ko-
nieczne, ale praktyczne, bo zapobiega utlenianiu i szarze-
niu cyny, dając jednocześnie wyrazistszy rysunek
4
zrób to sam
376616961.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin