Podręcznik współpracy.pdf

(6163 KB) Pobierz
Seite 2
Guide 2000 dt
Regionalpolitik
Praktisches Handbuch zur
Grenzübergreifenden
Zusammenarbeit
3. Auflage 2000
Arbeitsgemeinschaft
Europäischer
Grenzregionen
(AGEG)
Europäische Kommission
15150961.003.png 15150961.004.png 15150961.005.png
erstellt von:
Arbeitsgemeinschaft Europäischer Grenzregionen (AGEG)
Enscheder Str. 362, D-48599 Gronau
Tel.: +49 2562 70219
Fax: +49 2562 70259
Günter Verheugen
Członek Komisji Europejskiej
Michel Barnier
Członek Komisji Europejskiej
Publikacja nowego wydania „Praktycznego podręcznika współpracy transgranicznej”
ukazuje się w czasie, gdy pomoc preakcesyjna Wspólnoty, w szczególności w
ramach Phare, kieruje się bezpośrednio na te same priorytety i metody, które są
charakterystyczne dla programów finansowanych w ramach Funduszy Strukturalnych
Unii Europejskiej.
„Poruszanie się w kierunku Funduszy Strukturalnych w kontynuacji reform
zapoczątkowanych w 1997 roku” jest właśnie głównym przesłaniem nowego
Dokumentu Komisji „Spojrzenie na Phare 2000 - wzmacnianie przygotowania do
członkostwa” przyjętego 27 października.
Mając na uwadze rozszerzenie Unii, wyjaśnienie tej zmiany w podejściu jest
dwojakie:
Chodzi po pierwsze o umożliwienie krajom kandydującym korzystania z pierwszej
generacji zintegrowanych programów rozwoju regionalnego, wnosząc w ten sposób
wkład w tworzenie gospodarczej i socjalnej spójności w szerszej Europie.
Po drugie chodzi o pomoc tym krajom w ustanowieniu struktur administracyjnych i
budżetowych, niezbędnych dla skutecznej implementacji Funduszy Strukturalnych po
przystąpieniu.
W ślad za tymi celami stworzone zostaną wielokrotne programy strategiczne na lata
2002-2006 dla tych krajów, w których pozwala na to jakość narodowych planów
rozwoju i narodowych programów przejmowania dorobku Wspólnoty.
Fundusze dostępne w programach Phare dla poszczególnych krajów zostaną poza
tym przeznaczone na działania podejmowane w Piętnastce w ramach Celu Nr 1 w
kontekście w pełni zintegrowanych programów rozwoju regionalnego, będących
zdecydowanym odejściem od wspierania indywidualnych projektów w kierunku
podejścia globalnego, strategicznego. Towarzyszyć będzie temu zdecentralizowane
zarządzanie od roku 2002 z technologicznym wsparciem przeznaczonym dla
poprawy struktur zarządzania w zainteresowanych krajach, pod warunkiem, że
spełnione będą odpowiednie przesłanki.
15150961.006.png 15150961.001.png
I wreszcie w zakresie współpracy transgranicznej Komisja wprowadziła szereg
modyfikacji metod stosowanych w programach Phare CBC w krajach kandydujących,
tak by uczynić je bardziej spójnymi z programami INTERREG w krajach Piętnastki.
Będzie to prowadzić do większej efektywności działań wspieranych przez Unię
Europejską, mając na uwadze szczególne problemy, z jakimi borykają się regiony
graniczne.
Po pierwsze: począwszy od roku 2002 partnerzy na granicach będą mogli
konstruować programy bardziej długofalowe na okres do roku 2006 na podstawie
indykatywnego przyznania funduszy finansowych na ten sam okres. Będzie to
spełnieniem warunku niezbędnego dla wspólnego programowania transgranicznego
w ramach Phare CBC i INTERREG.
Po drugie: tak jak w przypadku INTERREG i Funduszy Strukturalnych, programy
transgraniczne wspierane w ramach Phare CBC będą lepiej zintegrowane w ogólną
politykę rozwoju regionalnego krajów kandydujących, jak to widać szczególnie w
narodowych planach rozwoju.
Po trzecie: poprzez szersze wykorzystanie tak zwanych „schematów grantów” w
ramach Phare CBC, które mają być bezpośrednio porównywalne z „działaniami” w
ramach INTERREG, zniesione zostaną istniejące wcześniej różnice w wielkości
projektów, pod warunkiem, że kraje kandydujące spełnią warunki w zakresie
zarządzania finansowego i możliwości kontroli. Bardziej istotna rola przy definiowaniu
i wdrażaniu programów przypadnie podmiotom lokalnym w regionach.
I wreszcie: pojawi się więcej miejsca dla zintegrowania krajów kandydujących w
transnacjonalne programy współpracy wspierane w ramach INTERREG, w
szczególności w basenie Morza Bałtyckiego.
By móc w pełni wykorzystać nowe możliwości, niezbędne będzie zwiększenie
możliwości absorpcji krajów kandydujących, w tym regionów granicznych w
szczególności. Rozszerzenie możliwości działania agencji wdrażających, władz
lokalnych i regionalnych i innych podmiotów działających w społeczeństwach
regionów granicznych będzie kluczową przesłanką dla pomyślnej współpracy. Wiele
zależy w tym kontekście oczywiście od samych krajów kandydujących i ich starań w
zwiększaniu możliwości zarządzania i zapewnienia, że zdecentralizowane
zarządzanie stanie się rzeczywistością zarówno w sensie ogólnym jak i w nowych
programach współpracy transgranicznej w szczególności.
Mając to wszystko na uwadze, witamy ten Praktyczny Podręcznik jako pożyteczne
narzędzie dla praktyków współpracy transgranicznej i życzymy jego użytkownikom
wielu sukcesów w podejmowaniu ponownych wysiłków w celu promocji współpracy
transgranicznej pomiędzy obecnymi państwami Unii Europejskiej i tymi, które
niedługo do nich dołączą.
Günter Verheugen
Michel Barnier
15150961.002.png
PODZIĘKOWANIA
Opracowanie niniejszego Podręcznika LACE było możliwe dzięki inicjatywom i
praktycznym doświadczeniom licznych europejskich regionów granicznych. Wiele z
nich wniosło bezpośredni wkład w formie przykładów współpracy.
Autorami tekstów Podręcznika są Jens Gabbe i Dr. Viktor von Malchus z SERG oraz
Haris Martinos z „LRDP”.
Przykłady współpracy zestawił Roland Blomeyer, LRDP.
Mimo że wiele wysiłku poświęcono sprawdzeniu informacji publikowanych w
niniejszym Podręczniku, zagwarantowanie zgodności wszystkich informacji z
rzeczywistością jest ze względu na charakter tego opracowania rzeczą praktycznie
niemożliwą. Prosimy więc czytelników o nadsyłanie komentarzy i uściśleń do biura
SERG, które dołoży starań, by zostały one uwzględnione w następnych edycjach
Podręcznika.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin