Symulator Alarmu Samochodowego.pdf

(119 KB) Pobierz
Symulator alarmu samochodowego - AVT-1215
M I N I P R O J E K T Y
Symulator alarmu samochodowego
Przedstawiony
w†artykule uk³ad
zalicza siÍ do tzw.
pasywnych uk³adÛw
zabezpieczaj¹cych
nasze mienie przed
amatorami cudzej
w³asnoúci. Jeúli chodzi
o†tÍ grupÍ uk³adÛw, to
nie stworzyliúmy
niczego nowego, czego
by przyroda wczeúniej
nie ìwymyúli³aî.
NiektÛre gatunki zwie-
rz¹t takøe stosuj¹ swojego ro-
dzaju pasywn¹ obronÍ przed
czaj¹cymi siÍ na nie drapieø-
nikami. Polega to na stwa-
rzaniu wraøenia, øe jest siÍ
nies³ychanie groünym i†sil-
nym, podczas gdy w†rzeczy-
wistoúci jest inaczej.
Proponowany uk³ad sy-
mulatora alarmu samochodo-
wego ma spe³niaÊ zupe³nie
podobne zadanie: stwarzaÊ
wraøenie, øe nasz przecho-
dzony maluszek, np. rocznik
1980, jest wyposaøony w†roz-
budowany system alarmowy
i†jakakolwiek prÛba kradzie-
øy tego bezcennego pojazdu
bÍdzie g³oúno sygnalizowa-
Rys. 1.
na, a wiÍc skazana z†gÛry na
niepowodzenie, nawet gdy-
by z³odzieje dzia³ali na za-
mÛwienie najbogatszych mu-
zeÛw motoryzacji na úwie-
cie.
Sama idea umieszczenia
w†samochodzie migaj¹cej dio-
dy LED, bÍd¹cej atrap¹ alar-
mu samochodowego z†praw-
dziwego zdarzenia, teø nie
jest niczym nowym. W†na-
szym piúmie opublikowaliúmy
nawet opis uk³adu dzia³aj¹-
cego jako taki symulator.
W†proponowanym przeze
mnie rozwi¹zaniu nowoúci¹
jest natomiast automatyczny
system w³¹czania symulatora.
Problem samoczynnego
w³¹czania uk³adu zosta³ roz-
wi¹zany w†oparciu o†znane
i†czÍsto wykorzystywane zja-
wisko. Wiadomo, øe przy
sprawnym alternatorze na-
piÍcie na zaciskach akumu-
latora samochodowego wy-
nosi podczas jazdy ok. 14,4V,
natomiast po zatrzymaniu
samochodu bardzo szybko
spada do poziomu ok. 12,6V.
Opis dzia³ania uk³adu
Schemat elektryczny
uk³adu zosta³ pokazany na
rys. 1 . Od razu moøemy od-
dzieliÊ typow¹, niewart¹ ko-
mentarza czeúÊ urz¹dzenia
maj¹cej cechy nowoúci czÍú-
ci steruj¹cej. Zosta³a ona
zbudowana z†wykorzysta-
niem popularnego stabiliza-
tora napiÍcia typu 723. Wy-
korzystujemy dwa elementy
zawarte w†strukturze tej kos-
tki: wzmacniacz b³Ídu pra-
cuj¹cy w†naszym uk³adzie
jako komparator napiÍcia
i†dok³adne ürÛd³o napiÍcia
odniesienia 7,2V.
Na wejúcie nieodwraca-
j¹ce komparatora jest poda-
wane napiÍcie odniesienie
pobierane z†wyprowadzenia
VR IC2, natomiast na we-
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
R1, R5, R7: 2k
R2: 560k
R3: 820k
R6: 820
R8, R9: 7,5k
Kondensatory
C1, C4: 100nF
C2: 470nF
C3: 22
F/16V
Półprzewodniki
D1: dioda LED
5mm
czerwona
IC1: NE555
IC2: 723 (LM723, UAA723
lub inny odpowiednik)
T1: BC548 lub odpowiednik
Różne
CON1: ARK2 (3,5mm)
P³ytka drukowana wraz z
kompletem elementÛw jest
dostÍpna w AVT - oznacze-
nie AVT-1215.
Rys. 2.
72
Elektronika Praktyczna 10/98
R4: 620
7799944.011.png 7799944.012.png 7799944.013.png 7799944.014.png 7799944.001.png 7799944.002.png 7799944.003.png 7799944.004.png 7799944.005.png 7799944.006.png 7799944.007.png 7799944.008.png 7799944.009.png
M I N I P R O J E K T Y
júcie odwracaj¹ce doprowa-
dzone jest napiÍcia zadane
za pomoc¹ potencjometru
montaøowego PR1, propor-
cjonalne do napiÍcia w†in-
stalacji samochodowej. Pod-
czas jazdy napiÍcie na we-
júciu -IN jest wyøsze niø na
+IN i†na wyjúciu VZ IC2 wy-
stÍpuje napiÍcie o wartoúci
kilku woltÛw. Tranzystor T1
przewodzi, zwieraj¹c do
masy wejúcie zezwolenia
IC2 i†tym samym blokuje
dzia³anie tego uk³adu.
ChwilÍ po zatrzymaniu sa-
mochodu napiÍcie na wej-
úciu -IN IC2 spada poniøej
poziomu napiÍcia odniesie-
nia, tranzystor T1 przestaje
przewodziÊ i†multiwibrator
IC2 rozpoczyna pracÍ.
Migotaj¹ca dioda LED spra-
wia wraøenie, øe system
alarmowy pojazdu zosta³
uaktywniony.
Montaø i†uruchomienie
Na rys. 2 pokazano roz-
mieszczenie elementÛw na
p³ytce drukowanej. Widok mo-
zaiki úcieøek znajduje siÍ na
wk³adce wewn¹trz numeru.
Montaø urz¹dzenia wyko-
nujemy w†ca³kowicie typowy
sposÛb, z†tym, øe tym razem
nie zalecam stosowania pod-
stawek. Uk³ady scalone lutu-
jemy bezpoúrednio w†p³ytkÍ
i†po wykonaniu regulacji za-
bezpieczamy j¹ przed wp³y-
wami czynnikÛw atmosferycz-
nych lakierem elektroizolacyj-
nym. Regulacja uk³adu jest
bardzo prosta: do³¹czamy nasz
symulator do instalacji
elektrycznej samochodu i†pod-
czas postoju ustawiamy poten-
cjometr montaøowy tak, aby
dioda D1 zaczͳa migotaÊ. Po
uruchomieniu silnika dioda ta
powinna natychmiast zgasn¹Ê.
SR
Elektronika Praktyczna 10/98
73
7799944.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin