rozróżnianie b,d,p.doc

(39 KB) Pobierz
scenariusz zajęć z wychowania umysłowego

 

 

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ  Z  GLOTTODYDAKTYKI

 

 

TEMAT: „Witaminki” -ćwiczenia w rozróżnianiu kształtu liter b, d, p.

 

Dzieci siedzą na dywanie w szeregu przed nauczycielem.

 

  1. „Zrób to co ja”- ćwiczenia oddechowe oraz artykulatorów.

              wdech nosem, wydech ustami

              dmuchanie na kartkę papieru

              wysuwanie żuchwy do przodu

              zakładanie wargi na wargę

              parskanie

              klaskanie językiem

              spłaszczanie i zwężanie języka

              wypychanie językiem policzków

              ziewanie

  1. „Przyjechał samochód z witaminkami”- zabawa ortofoniczna

Nauczycielka odsłania W odpowiedzi w kącie sali samochód wypełniony owocami, przejeżdża nim wokół dzieci, które naśladują jego odgłos brr, brr, brr...

  1. „Zielone jabłuszko”- ćwiczenia w syntezie i analizie fonemowej, rozmowa nt. znaczenia witamin dla zdrowia człowieka.

              ćwiczenia w syntezie fonemowej

Nauczycielka wyjmuje z samochodu jabłuszko, które wita dzieci wygłoskowanym hasłem:

j-e-c  o-w-o-c-e  i  j-a-ż-y-n-y  t-a-m  m-j-e-sz-k-a-j-ą  w-i-t-a-m-i-n-y

Dzieci dokonują syntezy fonemowej i podają hasło

  rozmowa nt. znaczenia witamin w życiu człowieka

  Cwiczenia w analizie fonemowej

...powiedz w taki sam sposób jak jabłuszko, jaki owoc lubisz najbardziej.

W trakcie wypowiedzi dzieci, nauczycielka prezentuje ilustracje najpopularniejszych owoców wraz z podpisem, które posłużądo zabawy rozsypanką.

W przypadku, gdy dzieci nie wymieniają wszystkich owoców z ilustracji, nauczycielka prezentuje je jako swoje ulubione owoce.

              zabawy rozsypanką

      Każde dzieckootrzymuje przynajmniej jeden fragmentprezentowanych ilustracji według podziału fonemowego.

      Kolejno podchodzą i kładą na ilustracji odpowiedni fragment obrazka artykułując zawarty odpowiedni fonem.

  1. „Skaczące jabłuszko”- ćwiczenia w tworzeniu układu przestrzennego b,d,p.

Każde dziecko otrzymuje patyk i jabłko oraz klocki LOGO. Nauczycielka z jabłka i patyka tworzy układ litery b, omawia jego rozmieszczenie w stosunku do serca. Prosi, by dzieci odtworzyły układ i odszukały w klockach literę o takim kształcie. W ten sam sposóbpostępuje z literami d,p.

  1. Zakończenie zajęcia

Dzieci odkładają klocki i patyczki. Myją jabłka i zjadają je.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin