SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z GLOTTODYDAKTYKI
TEMAT: „Witaminki” -ćwiczenia w rozróżnianiu kształtu liter b, d, p.
Dzieci siedzą na dywanie w szeregu przed nauczycielem.
wdech nosem, wydech ustami
dmuchanie na kartkę papieru
wysuwanie żuchwy do przodu
zakładanie wargi na wargę
parskanie
klaskanie językiem
spłaszczanie i zwężanie języka
wypychanie językiem policzków
ziewanie
Nauczycielka odsłania W odpowiedzi w kącie sali samochód wypełniony owocami, przejeżdża nim wokół dzieci, które naśladują jego odgłos brr, brr, brr...
ćwiczenia w syntezie fonemowej
Nauczycielka wyjmuje z samochodu jabłuszko, które wita dzieci wygłoskowanym hasłem:
j-e-c o-w-o-c-e i j-a-ż-y-n-y t-a-m m-j-e-sz-k-a-j-ą w-i-t-a-m-i-n-y
Dzieci dokonują syntezy fonemowej i podają hasło
rozmowa nt. znaczenia witamin w życiu człowieka
Cwiczenia w analizie fonemowej
...powiedz w taki sam sposób jak jabłuszko, jaki owoc lubisz najbardziej.
W trakcie wypowiedzi dzieci, nauczycielka prezentuje ilustracje najpopularniejszych owoców wraz z podpisem, które posłużądo zabawy rozsypanką.
W przypadku, gdy dzieci nie wymieniają wszystkich owoców z ilustracji, nauczycielka prezentuje je jako swoje ulubione owoce.
zabawy rozsypanką
Każde dzieckootrzymuje przynajmniej jeden fragmentprezentowanych ilustracji według podziału fonemowego.
Kolejno podchodzą i kładą na ilustracji odpowiedni fragment obrazka artykułując zawarty odpowiedni fonem.
Każde dziecko otrzymuje patyk i jabłko oraz klocki LOGO. Nauczycielka z jabłka i patyka tworzy układ litery b, omawia jego rozmieszczenie w stosunku do serca. Prosi, by dzieci odtworzyły układ i odszukały w klockach literę o takim kształcie. W ten sam sposóbpostępuje z literami d,p.
Dzieci odkładają klocki i patyczki. Myją jabłka i zjadają je.
yapka1