Materiały pomocnicze do nauki
ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
Genezą – nieciągłość i wysoka turbulencja otoczenia, które skłoniły do rozważań na temat zasobów strategicznych, identyfikowania i reagowania na słabe sygnały z otoczenia, tworzenia elastycznych systemów zarządzania, uwarunkowań kulturowych efektywności organizacji co w końcu doprowadziło do poważnych zmian w teorii i praktyce czyli zarządzania strategicznego.
Poziomy zarządzania w organizacji:
- najwyższy (top mangement) – zarząd przedsiębiorstwa – obejmuje swoim zasięgiem decyzje strategiczne, taktyczne i operacyjne wszystkich głównych funkcji sfery realnej; określa misję przedsiębiorstwa, identyfikuje strategię, a w tym cele strategiczne (co czynić? w jakim kierunku podążać?) a także niektóre środki i metody realizacji celów – podstawowe funkcje zarządzania strategicznego.
- średni (middle management) – kierownicy dużych i ważnych jednostek operacyjnych; zasięg taktyczno – operacyjny decyzji tego poziomu obejmuje wszystkie lub niektóre funkcje sfery realnej; kładzie akcent na sposoby realizacji celów. Określa jak realizować, wyznacza bardziej szczegółowe metody i dezagreguje środki realizacji celów strategicznych.
- niższy – tworzony przez kierowników komórek wykonawczych sfery realnej; decyzje tych kierowników maja charakter operacyjny i dotyczą zwykle jednej wyspecjalizowanej funkcji sfery realnej; zarządzanie operacyjne formułuje odpowiedzi na pytania: kto? gdzie? kiedy? Za pomocą jakich metod czy środków będzie realizował cele przedsiębiorstwa.
Inne podejście do określenia – punktem wyjścia
RODZAJE AKTYWNOŚCI SYSTEMU.
· Reakcja systemu – zdarzenie zachodzące w systemie, dla którego inne zdarzenie w systemie lub otoczeniu jest warunkiem wystarczającym –następstwo zdarzeń ma charakter przyczynowo – skutkowy,
· Odpowiedź systemu – zdarzenie zachodzące w systemie, dla którego wystąpienie wcześniej innego zdarzenia w otoczeniu lub systemie jest warunkiem koniecznym, ale niewystarczającym; odpowiedź systemu nie jest jednoznacznie zdeterminowana,
· Działanie systemu – zdarzenie zachodzące w systemie, dla którego żadne zdarzenie w systemie ani w otoczeniu nie jest warunkiem wystarczającym ani koniecznym
Stąd wynikają TRZY POZIOMY ZARZĄDZANIA:
Rodzaj aktywności systemu
Poziom zarządzania
reakcja
zarządzanie operacyjne
odpowiedź
zarządzanie taktyczne
działanie
zarządzanie strategiczne
Istotą zarządzania strategicznego jest dążenie do kreacji nowych modeli i do otwierania nowych opcji działania, ich wypróbowywanie, w świetle kryteriów zarówno instrumentalnych (np. wydajności) jak i autotelicznych. Jest przede wszystkim tworzeniem kontekstu, w którym odbywa się proces rutynizacji i strukturyzacji działania w ramach zarządzania taktycznego.
STRUKTURA PROCESU ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Najczęściej, w zarządzaniu strategicznym wyróżnia się dwa (trzy) podstawowe składniki:
· Formułowanie strategii,
· Implementację strategii.
· Redefinicję strategii.
System warto-ści menedżerów
Specyficzne kryteria przetrwania organiz.
Identyfikacja strategii organizacji
Implementacja strategii organizacji
nie
tak
Stan i perspektywy firmy – czy satysfakcjonują ?
Realizacja strategii
SKUTKI JAKOŚCI IDENTYFIKACJI I REALIZACJI STRATEGII
dobre
słabe
dobra
SUKCESY
RULETA
słaba
PROBLEMY
NIEPOWODZENIA
Formułowanie / Identyfikacja strategii jest zdeterminowana:
· możliwościami, jakie stwarza otoczenie, określonymi w kategoriach szans i zagrożeń,
· kompetencjami i zasobami firmy, określonymi w kategoriach mocnych i słabych stron,
· systemem wartości i oczekiwań menedżerów wyrażanych przez sens istnienia, definiowanie przedsiębiorstwa oraz przez cele,
· tzw. gospodarczą odpowiedzialność przedsiębiorstwa.
Implementacja strategii obejmuje przede wszystkim:
· Strukturę organizacyjną,
· Zachowania i procesy związane z doborem i rozwojem kadry kierowniczej, motywowania i kontrolowania.
Podstawa koncepcji: konieczność dopasowania potencjału firmy egzemplifikowanego jej mocnymi i słabymi stronami do możliwości tkwiących w otoczeniu. Wygrywająca strategia jest oryginalna (unikalna) na tle postępowania konkurentów.
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE TO :
· Dysponowanie zasobami ludzkimi i kapitałowymi w celu zapewnienia organizacji istnienia i rozwoju w długim horyzoncie czasu.
· Proces identyfikacji i implementacji strategii.
· Proces definiowania i redefiniowania strategii w reakcji na zmiany otoczenia i wyprzedzający te zmiany, a nawet je wywołujący, oraz sprzężony z nim proces implementacji, w którym zasoby i umiejętności organizacji są tak dysponowane, aby realizować przyjęte długofalowe cele rozwoju, a także aby zabezpieczyć istnienie organizacji w potencjalnych sytuacjach nieciągłości.
Czynnikami determinującymi sposób opracowania strategii może być władza i jej źródła oraz wielkość organizacji i jej tradycje. Stąd można wyróżnić następujące
Sposoby identyfikacji strategii:
· Cząstkowy (dotyczy wybranych segmentów otoczenia firmy), wymuszony przez określone grupy nacisku,
· Defensywny względem konkurentów,
· Dostosowawczy w formie nieśmiałych, nie powiązanych ze sobą „drobnych kroczków”.
3. Planowy – polega na postępowaniu zgodnie z dobrze strukturalizowaną procedurą, która zmusza planistów do firmy do systematycznej analizy otoczenia i organizacji.
PODEJŚCIA DO IDENTYFIKACJI STRATEGII:
· Z zewnątrz do wewnątrz – inspiracją – niezaspokojony rzeczywisty lub potencjalny popyt; może istnieć popyt na dobro lub usługę, które jeszcze nie istnieją. Stąd nacisk na prace b + r . Może także istnieć wiara w potencjalny popyt – stąd ”tworzenie klienta” przez intensywne kampanie reklamowe.
· Od wewnątrz na zewnątrz – identyfikacja dziedziny, w której firma jest lepsza od innych, co ma w sobie oryginalnego, na czym może budować swoja strategię.
W praktyce oba podejścia uzupełniają się;
W obu podejściach uwzględnia się jednocześnie:
· Potencjalne potrzeby lub pragnienia rynku,
· Okazje lub ograniczenia nakładane przez otoczenie,
· Umiejętności i zasoby firmy.
Strategie wynikają ze wspólnego pola sytuacji powstałego z nałożenia tych zmiennych.
Wizja – wyobrażenie właściciela (udziałowców), ważne – świadome, wewnętrzne przekonanie do wizji. Problemy:
· Czy tylko odkodowujemy to co tkwi w świadomości czy też kreuje się nowe wartości?
· Stopień udziału intuicji i rozumu w tworzeniu wizji,
· Czy wizja to tylko wyobrażenie roli i miejsca firmy w przyszłości czy także wyobrażenie tej przyszłości?
Możliwe są różne opcje.
Misja przedsiębiorstwa – przedmiot jego aspiracji- trwałych dążeń wyznaczających zakres społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa.
Funkcje misji:
· daje podstawy konsolidacji wokół celów organizacji,
· dostarcza bodźców i wskazówek do alokacji zasobów,
· definiuje wewnętrzną atmosferę i klimat organizacji,
· daje wskazówki do przydzielenia zadań i odpowiedzialności w organizacji,
· ułatwia projektowanie systemu kontroli.
Możliwości wykorzystania misji:
· tworzenie image firmy w otoczeniu,
· daje podstawy identyfikacji firmy prze otoczenie,
· legitymuje firmę w otoczeniu,
· określa możliwości wyboru działań przez członków organizacji poprzez określenie filozofii działań dla niej właściwych,
· określa zasady etyczne obowiązujące w organizacji,
· wyznacza poziomy zaangażowania ludzi w instytucji.
Misja odpowiada na pytania:
gabson13449